KARON PÖRSSI Lenkkeillessäni satun toisinaan näkemään autolautoista purkautuvia rekkoja siinä, missä voisi kohota Guggenheim-museon työmaa. Kun useampana päivänä peräkkäin huomioni kiinnittyi Ahola Transportin väreihin maalattuun autoon, kotiin päästyäni vilkaisin, miltä kokkolalainen kuljetusyhtiö mahtaisi näyttäisi sijoituskohteena.
Ahola Transport tuli kaupankäynnin kohteeksi Helsingin First Northiin maaliskuussa 2016. Sitä ennen osakkeella oli käyty kauppaa julkisesti ruotsalaisella Aktietorget-markkinapaikalla. Aluksi osakkeen kurssi liikkui reilussa eurossa, viime vuonna kauppaa käytiin pääosin 80–90 sentin tienoilla.
Ahola Transportin liiketoiminta on kehittynyt rauhallisesti hyvään suuntaan niin kuin talouden kasvaessa sopii odottaakin. Liikevaihto ja tulos ovat kasvaneet, oma pääoma vankistunut.
Kurssi on kehittynyt toiseen suuntaan kuin liiketoiminta, mutta sehän ei tietenkään vielä mitenkään tarkoita, että osake olisi edullinen.
Karmea omistajaluettelo
Numeroita ei kuitenkaan tarvinnut ryhtyä murskaamaan sen paremmin, sillä rutiininomaisesti vilkaisin yhtiön osakkeenomistajalistaa.
Se näytti karmealta.
Ahola Transportin suurin omistaja, perustajasuvun Oy Ahola Group Ab omistaa peräti 90 prosenttia yhtiöstä. Omistuksen sementoitumista lisää se, että kaikki muutkin nimet suurimpien omistajien listalla ovat samat kuin yhtiön tullessa First Northiin, joskin muutamat ovat myyneet omistuksiaan hieman.
Jos vapaasti vaihdettavina pitää muiden kuin seitsemän suurimman omistajan hallussa vuoden 2017 lopussa olleita A-osakkeita – sen tuoreempia tietoja yhtiö ei kerro kotisivuillaan – todellisuudessa kaupankäynnin kohteena on vain reilut 800 000 osaketta, joiden arvo 80 sentin hinnalla olisi alle 700 000 euroa.
Tyhjä laita
Keskittynyt omistajarakenne näkyy Ahola Transportin vaihdossa. First Northia pyörittävän Nasdaqin tilastojen mukaan Ahola Transportin osakkeella on tehty joulukuun 2017 alusta marraskuun 2018 loppuun ulottuvalla kahdentoista kuukauden jaksolla yhteensä 752 kauppaa, joiden yhteisarvo on alle 700 000 euroa. Koko vapaasti vaihdettava osakemäärä on kiertänyt suunnilleen kertaalleen.
Pörssipäivää kohti laskettuna tämä tarkoittaa 2 600 euron vaihtomäärää.
Niukkavaihtoista osaketta on vaikea hankkia salkkuun vaikuttamatta kurssiin. Yhtään isomman erän hinta on jotain muuta kuin mitä taululla lukee.
Se on kuitenkin vielä kohtuullisen pieni ongelma. Suurempi ongelma on osakkeiden myyminen, jos yhtiöltä tulee huonoja uutisia tai sijoittajat muuten vain kollektiivisesti päättävät, että on aika romahduttaa osakemarkkinat.
Silloin vähävaihtoisen ja niukasti omistetun yhtiön osakkeen ostolaita voi olla tyhjä.
Piippoa vaihtuu vain tonnilla päivässä
Ahola Transport ei suinkaan ole ainut First North -yhtiö, jota vähävaihtoisuus vaivaa.
Joulukuun 2017 – marraskuun 2018 aikana kaikkein vähiten on vaihtunut Piipon osaketta, keskimäärin vain reilulla tuhannella eurolla. Kauppoja on ylipäätään syntynyt keskimäärin vain yksi päivässä. Marraskuussa Piipon keskimääräinen päivävaihto oli vain 371 euroa, ja koko kuukauden aikana osaketta vaihtui reilun 8 000 euron edestä.
Muita huomattavan vähävaihtoisia First North -osakkeita ovat loppusyksystä annin järjestänyt väriestekilpailujärjestäjä Rush Factory ja taloushallinnon palveluyhtiö Heeros.
Osake | Keskimääräinen päivävaihto |
Piippo | 1 077 euroa |
Rush Factory | 2 319 euroa |
Ahola Transportation | 2 649 euroa |
Heeros | 2 719 euroa |
Lähde: Nasdaq OMX. Tilanne joulukuu 2017 – marraskuu 2018.
Monen yhtiön vaihto keskittyy muutamaan päivään. Yksikin iso kauppa nostaa vuoden keskimääräistä päivävaihtoa yllättävästi. Siksi monen muunkin yhtiön todellinen päivävaihto on vaarallisen vähäistä.
Wulff pörssin unohdetuin
Tyypillisesti vastikään kaupankäynnin kohteeksi päätyneeseen yhtiöön kohdistuu huomiota, ja vaihtoakin kertyy, kun annissa osaketta hankkineet sijoittajat järjestelevät omistuksiaan joko myymällä tai ostamalla lisää.
Pörssilistalla sen sijaan uinailee unohtuneita yhtiöitä, sellaisia kuin Wulff, entinen Beltton. Sen keskimääräinen päivävaihto on ollut vain hieman Piippoa korkeampi.
Kolme päämarkkinan vähiten vaihdettua ovat:
Osake | Keskimääräinen päivävaihto |
Wulff-Yhtiöt | 1 172 euroa |
Elecster | 2 579 euroa |
Soprano | 3 617 euroa |
Lähde: Nasdaq OMX. Tilanne joulukuu 2017 – marraskuu 2018.
Vertailun vuoksi: Nokiaa vaihdettiin vastaavalla jaksolla keskimäärin yli 88 miljoonalla eurolla päivässä.
Rush Factoryllä vain parisataa omistajaa
Vähäinen omistajamäärä ja vaihdon vähäisyys kytkeytyvät toisiinsa kahdella tapaa.
Ensinnäkin osakkeita voi myydä vain sellainen, joka osaketta omistaa (tai on lainannut niitä – vähävaihtoisilla pienyhtiöillä ei ole toimivaa lainamarkkinaa). Vähän omistetuilla osakkeilla on siten vain vähän potentiaalisia myyjiä.
Toiseksi voisi olettaa, että sijoittaja, joka entuudestaan omistaa jonkin yhtiön osakkeita, on alttiimpi hankkimaan niitä lisää kuin muut sijoittajat keskimäärin. Hän tuntee yhtiön, on siitä kiinnostunut ja ainakin jonkin verran perillä siitä.
Helsingin pörssissä tai First North Helsingissä kaupankäynnin kohteena olevista yhtiöistä vähiten omistajia on näillä:
Yhtiö | Omistajia |
Rush Factory | 215 |
Ahola Transport | 383 |
Piippo | 426 |
EAB Group | 639 |
Viafin Service | 732 |
Wulff | 764 |
Enersense | 800 |
Heeros | 847 |
United Bankers | 859 |
Herantis Pharma | 914 |
Lähde: Euroclear Finland. Tilanne 30.11.2018.
Kaksi ongelmaa ja yksi ilo
Vähäinen vaihto tuo mukanaan kaksi ongelmaa, joista toinen on markkinoiden ohuus osakkeita ostettaessa ja varsinkin myytäessä.
Toinen on hinnanmuodostuksen aitous. Mitä harvemmissa käsissä osto- ja myyntitarjoukset ja toteutuneet kaupat ovat, sitä sattumanvaraisemmin osakkeen hinnan voisi kuvitella käyttäytyvän. Todellisen arvon sijaan kurssia heiluttelevat hetkelliset osto- ja myyntihalut.
Tällä on myös kääntöpuolensa. Kun hinnanmuodostus ei ole tehokasta, tarjolla voi olla löytämättömiä helmiä: osakkeita, jotka ovat painuneet pohjamutiin toissijaisista syistä.
Markkinatakaus auttaa hieman
Yhtiöt voivat parantaa osakkeensa likviditeettiä ja siten sijoittajalle koituvaa likviditeettiriskiä ostamalla finanssiyhtiöltä markkinatakauspalvelun. Markkinatakaajana toimiva finanssiyhtiö tarjoaa osakkeelle osto- ja myyntilaidan vähintään 85 prosenttina kaupankäyntiajasta.
Markkinatakauksen ansiosta osaketta voi ostaa ja myydä, vaikkei kukaan muu sijoittaja haluaisi käydä kauppaa.
Nasdaqin markkinatakausta koskevan ohjeen mukaan markkinatakaussitoumuksen tarkoittaman osto- ja myyntitarjouksen välinen suurin sallittu ero on neljä prosenttia ostotarjouksesta. Se takaa, että osto- ja myyntilaidan ero ei voi revähtää tavattoman suureksi.
Markkinatakaussitoumuksen tarkoittama vähimmäismäärä osto- ja myyntitarjouksen kohteena olevia arvopapereita on määrä, jonka arvo on vähintään 4 000 euroa. Ja jos kaikki myyvät, markkinatakaaja ymmärtää taatusti laskea hintaa, mutta ainakin 4 000 euron erästä pitäisi päästä eroon.
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.