veronmaksajat.fi

RAHAT

Rahaa keräävä Tubecon skaalautuu maailmalle

16.8.2017

Karo HämäläinenKARON PÖRSSI Vielä ehtii Tubeconiin! Vaikka Hartwall-areenan täyttänyt tapahtuma on tämän vuoden osalta ohi ja näyttöruudut sammutettu, Tubecon Oy:n joukkorahoitusanti Invesdorissa on yhä käynnissä.

Tubecon tavoittelee kansainvälistymisensä rahoittamiseksi 375 000 – 1 200 000 euroa. Yksi osake maksaa 12,50 euroa, ja kun vähimmäismerkintä on 40 osaketta, mukaan pääsee 500 eurolla.                           

Kesätyösäästöt Tubeconiin?

Niin ei kannata tehdä, elleivät kesätyösäästöt ole samalla eläkesäästöjä. Tubeconin osakkeiden myyminen voi nimittäin olla poikkeuksellisen vaikeaa. Kaupankäynti pörssiin listaamattomilla osakkeilla on muutenkin hankalahkoa, mutta Tubeconin osakevaihtoa rajoittaa lisäksi osakassopimus, johon jokaisen merkitsijän on sitouduttava. Osakassopimuksen mukaan osaketta ei saa myydä tai siirtää kenellekään, joka ei puolestaan sitoudu osakassopimukseen.                           

Osakassopimus tekee selväksi, että uudet osakkeenomistajat eivät saa rahojensa vastineeksi vaikutusvaltaa. Heidän on esimerkiksi sitouduttava äänestämään mahdollisilla jatkorahoituskierroksilla tai vaikkapa pörssilistautumisen yhteydessä yhtiön hallituksen esityksen mukaisesti. Annissa tarjottavat B-osakkeet ovat myös konkurssissa ja muissa vastaavissa likvidointitilanteissa heikommassa asemassa kuin pääomasijoittajan hallussa olevat etuosakkeet, joita on neljännes osakkeista ennen antia.                         

Säännökset ovat toisaalta myös sijoittajan turva sitä vastaan, että jotkut muut kanssasijoittajat heittäytyisivät hankaliksi.                           

Pääomasijoittaja sai etuosakkeensa viime syksynä vitosella kappale, kun kaikelle kansalle tarjottaessa hintalappu on 2,5-kertainen. Toisin päin käännettynä: jos yhtiön arvostus on annissa oikea, pääomasijoittaja IPR.VC on tehnyt vajaassa vuodessa 150 prosentin laskennallisen arvonnousun.

Exitiä kohti

Sijoitusnäkökulmasta Tubecon on hanke, johon lähdetään mukaan odottamaan exitiä eli yrityksen myymistä jollekin suuremmalle alan – mikä ala sitten onkaan – toimijalle.                         

Helsingin Sanomissa julkaistussa haastattelussa Tubeconin operatiivinen johtaja Jaakko Kievari (tai toinen perustaja, toimitusjohtaja Risto Kuulasmaa – jutussa sitaattia ei ole merkitty kummankaan nimiin) sanoo: "Exitin kuvat silmissä tätä ei tehdä."                           

Miksi sijoittaja sitten lähtisi mukaan? Osinkojen toivossa?                      

Älkää nyt hyvät miehet viitsikö, kun mukana on sentään pääomasijoittajan vuosi sitten sulkeutunut rahasto, jonka sijoitusaika on 4+1 vuotta.

Messujärjestäjästä lisenssikauppiaaksi

Tubecon on oman ilmoituksensa mukaan suurin YouTube-käyttäjien kokoontumisten järjestäjä Euroopassa. Kaiken ydin on Hartwall-areenan tapahtuma, johon viime vuonna otti osaa 19 000 osallistujaa, pääosin 13–19-vuotiaita, jotka halusivat nähdä idoleitaan. Tämän vuoden tapahtuman osallistujamäärää ei ollut vielä maanantaina julkistettu.           

Ruotsissa järjestetty Tubecon-kiertue tavoitti viime vuonna 14 000 ihmistä. Nämä luvut yhteen laskettuna saadaan 33 000 henkilön tavoittavuus. Tubecon itse mainitsee viime vuoden osallistujamääräkseen 37 000 henkilöä, johon on laskettu mukaan tämän vuoden helmikuussa Madridissa järjestetyn tapahtuman 4 000 osallistujaa.
                       
Viime viikonloppuna järjestetyn neljännen Helsingin Tubeconin päivälippu arvonlisäveroineen maksoi 28,50 euroa. Osallistujien lisäksi tapahtuma saa tietenkin rahaa myös sponsoreilta, joita perinteisemmällä messukielellä voi kutsua näytteilleasettajiksi.                      

Osakkeita merkittäväksi tarjoava Tubecon Oy ei kuitenkaan saa lipputuloja – mutta ei se toisaalta maksa tilavuokriakaan. Tubecon Oy nimittäin ei järjestä Tubecon-tapahtumaa. Hartwall-areenan tapahtuman järjestää Suomen Tubetapahtumat Oy, jolle Tubecon Oy on myynyt tapahtumalisenssin.                        

Läheisiä yhtiöt kyllä ovat. Niillä on sama postiosoitekin.

Taattua tuloa

Osakkeita tarjoava Tubecon on asemoitunut arvoketjussa – epäilemättä nopeampaa kansainvälistymistä varten – tapahtumajärjestäjästä konseptin kehittäjäksi ja lisensoijaksi. Itse tapahtumista vastaavat paikalliset järjestäjät, joilta Tubecon saa lisenssimaksua. Lisenssimaksu koostuu kiinteästä ja tuloihin perustuvasta osasta. Malli on tuttu esimerkiksi Kotipizzasta.                           

Esittelyn perusteella Tubecon ei ota yksittäisestä tapahtumasta taloudellista riskiä. Tietenkin itse konseptin kehittäminen ja sitä tukevat palvelut ja ratkaisut syövät rahaa, mutta skaalautuvuutta mallissa pitäisi olla. Jos markkinointiin ja neuvotteluihin liittyviä kuluja ei ota huomioon, uuden tapahtumapaikan lisääminen Tubecon-kartalle pitäisi vain tuottaa lisää liikevaihtoa ja miltei saman verran tulosta.                 

Lisenssimaksujen lisäksi Tubecon saa rahaa kansainvälisiltä sponsoreilta, ja itse asiassa nämä tulot ovat yhtiön kaavailuissa lisensointituloja merkittävämpiä. Käytännössä muutaman yrityksen kanssa sovitaan oikeus olla mukana kaikissa Tubecon-tapahtumissa, ja näistä sopimuksista rahat saa Tubecon Oy, ei paikallinen järjestäjä. Tulojen lisäksi ratkaisu nähdäkseni antaa yhtiölle vapaammat kädet kehittää konseptia ja toisaalta pitää paikallisia tapahtumajärjestäjiä paremmin otteessaan. 
                  
Yhtiö kehittelee ilmeisen aktiivisesti myös monia muita keinoja tienata rahaa. Yksi tällainen idea on mediasisällön tuottaminen ja myyminen mediayhtiöille, teleoperaattoreille tai muille yhtiöille. Kansainvälisen tapahtumasarjan luominen antaa kutkuttavia mahdollisuuksia – mutta samalla mahdollisuudet edellyttävät laajaa kansainvälistä kävijäpohjaa.          

Yhtiössä on eittämättä paljon potentiaalia, jos se saa tärkeimmät suunnitelmansa toteutettua. Tietysti varsin aiheellisesti voi kysyä, kuinka kauan edes koko YouTube on olemassa, mutta tapahtumat eivät nimestään huolimatta tietenkään rajoitu yhteen palveluun vaan verkon av-sisältöön yleisemmin. Tarkkavainuinen johto kykenee ohjaamaan tapahtumaa siihen suuntaan, minne yleisökin menee.

Kansainvälistymisen kynnyksellä

Tubecon on kynnyksellä: kansainvälistymistä yritetään nyt ryminällä.                         

Näyttöjä on paitsi Suomen lippulaivatapahtumasta myös Ruotsin kiertuemallista ja Madridin vielä pienenä toteutetusta tapahtumasta. Yhtiön mukaan neuvottelut ovat kypsässä vaiheessa lukuisilla markkinoilla.                    

Jos neuvottelut menevät maaliin, vielä tämän vuoden aikana Tubecon-lisensoidut tapahtumat järjestetään Virossa, Norjassa, Sveitsissä, Alankomaissa ja Latviassa. Ensi vuodelle tapahtumista on neuvoteltu Saksaan, Itävaltaan, Tanskaan ja Romaniaan. Näistä tapahtumista Tubecon ilmoittaa jo mahdollisen lisensoijan nimen.                    

Alustavia neuvotteluja Tubecon on esitysmateriaalinsa mukaan käynyt tapahtumien lisensoimisesta Bulgariassa, Italiassa, Intiassa ja Lähi-idässä ensi vuoden puolella.                       

Voi olettaa, että ensimmäisenä järjestämisvuotena Tubecon ei paljon pääse tulonjaolle. Ensinnäkin tapahtumien ensimmäiset vuodet tapaavat olla pieniä, toiseksi ehtojen täytyy olla lisensoijille edulliset, jotta ne ylipäätään ryhtyvät järjestämään tapahtumaa omalla riskillään.                      

Siksi Tubeconin potentiaali on vuosien päässä.

Toiveissa miljoonatulos

Sijoittajaesityksessään Tubecon arvioi, että vuonna 2019 eli kahden vuoden päästä tapahtumia järjestettäisiin 29 kappaletta ja ne toisivat 740 000 euron lisenssitulot. Selvästi tärkeämpi tulonlähde yhtiön budjetoinnissa ovat kansainväliset sponsorit, joilta pitäisi lohjeta lähes 1,7 miljoonaa euroa.                         

Uusista tapahtumaformaateista lohkeaa yhtiön arvion mukaan vuonna 2019 jo 380 000 euron tulot ja muusta toiminnasta kuin tapahtumista peräti 910 000 euroa. Kymmenentuhannen euron tarkkuudella ilmoitettuihin ennusteisiin pitää tietenkin suhtautua hyvin varovaisesti. Toteumat voivat olla jotain aivan muuta.        

Budjetissa vuonna 2019 kertyy 3,7 miljoonan euron liikevaihto, josta käyttökatetta eli tulosta ennen poistoja ja rahoituskuluja jäisi 1,1 miljoonaa.                         

Vielä tänä vuonna käyttökate jää vajaat satatuhatta euroa miinukselle.

Miljoonaluokan firma

Tällä hetkellä Tubeconilla on 400 000 osaketta ja 80 000 optio-oikeutta, joita ei ole vielä luovutettu eteenpäin. Kun osakkeen hinta käynnissä olevassa annissa on 12,50 euroa, yhtiön optiolaimennuskorjatuksi markkina-arvoksi ennen antia tulee kuusi miljoonaa euroa. Jos ja kun optiot jaetaan ja jos ja kun niillä merkitään osakkeita, yhtiö saa merkinnöistä hieman lisää rahaa.                         

Annissa osakkeita painetaan 30 000–96 000 kappaletta ja rahaa ennen kuluja kerätään 375 000–1,2 miljoonaa euroa. Markkina-arvo kasvaa saman verran.                            

Sisään tulevan uuden rahan määrä vaikuttaa Tubeconin kansainvälistymissuunnitelmiin. Jos rahaa kertyy alle puoli miljoonaa euroa, yhtiö keskittyy laajenemisessaan Skandinaviaan, Baltiaan ja saksankieliseen Eurooppaan. Jos rahaa tulee yli 700 000 euroa, kansainvälinen laajeneminen on kovempaa ja pitää sisällään myös yhden suuren markkinan vuodelle 2018 – kuten Britannian tai Ranskan.                           

Mihin rahat käytetään?                     

Neuvotteluihin uusien markkinoiden avaamisesta ja nykyisten yhteistöiden syventämiseen. Kansainvälisten partnereiden (sponsoreiden) hankkimiseen. Digitaalisten palveluiden rakentamiseen. Henkilöstön palkkaamiseen.                           

Järkevästi käytettynä rahojen pitäisi riittää hyvän matkaa, varsinkin kun tulevan kahdentoista kuukauden kalenteri vaikuttaisi olevan jo täynnä ilmeisen pitkälle neuvoteltuja tapahtumia, jotka alkavat tuottaa positiivista kassavirtaa.

Pääomistajat mukana – tai sitten ei

Annissa erikoista on se, että nykyiset osakkeenomistajat ovat sitoutuneet merkitsemään Tubeconin osakkeita 112 500 euron arvosta, mutta jos muilta merkitsijöiltä saadaan merkintöjä vähintään tasarahan 487 501 euroa edestä, nykyiset omistajat eivät osallistu antiin. Maanantaina puoliltapäivin antiin merkintöjä oli Invesdorin mukaan tehty 211 000 euron arvosta. Ulkopuolisia sijoittajia oli kertynyt siis vajaalla sadallatonnilla.

Pykälä kuulostaa oudolta. Jos anti on niin kiinnostava, että se kelpaa muillekin, eikö nykyisillä omistajilla olisi entistä suurempi hinku omistaa yhtiötä?                            

Oudon menettelyn voisi selittää se, että yhtiö olisi akuutissa kassakriisissä ja nykyiset omistajat varmistaisivat näin yhtiön toiminnan jatkumisen. Vaan kun siitäkään ei pitäisi olla kyse. Viimeisin tase osoittaa, että viime vuoden lopussa yhtiöllä oli rahaa pankissa yli 350 000 euroa ja velkoja yhteensä reilut 110 000 euroa. Ei kai firma ole pystynyt hassaamaan jo yli 200 000 euroa? Puolivuotiskatsausta Tubecon ei ole julkistanut.                        

Sen sijaan se tiedetään, että alkuvuonna Tubecon sai Tekesiltä 210 000 euron lainan. Samoin tiedetään, että yhtiö arvioi käyttävänsä kuluvana vuotena tuotekehitykseen parikymmentätuhatta euroa kuukaudessa. Vaan siihenhän Tekesin rahojen pitäisi riittää.

Viikon trio: Tubeconin herrat

Tubeconin suurin osakkeenomistaja on yhtiön perustaja Risto Kuulasmaa. Hänen omistuksensa laskennallinen arvo annin merkintähinnalla on puolitoista miljoonaa euroa. Toinen yhtiön perustaja Jaakko Kievari omistaa Tubeconia reilun 1,1 miljoonan euron edestä.                 

Tubeconia on rahoittanut aineettomiin oikeuksiin erikoistunut pääomasijoittaja IPR.VC, jonka ensimmäisestä rahastosta yhtiölle on lohjennut puolen miljoonan sijoitus.

Omistaja    Osakkeiden määrä  Omistuksen arvo
Risto Kuulasmaa 120 000   1 500 000 euroa
IPR.VC Fund I   100 000  1 250 000 euroa
Jaakko Kievari    90 000  1 125 000 euroa

Lähde: Tubeconin yritysesittely / heinäkuu 2017, Invesdor. Omistusten arvot laskettu annin merkintähinnalla 12,50 euroa.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti