veronmaksajat.fi

RAHAT

DNA, Tokmanni ja Kotipizza lupailevat osinkokasvua

DNA, Tokmanni ja Kotipizza lupailevat osinkokasvua
5.4.2017

Karo HämäläinenKARON PÖRSSI Suhdanteista vain vähän riippuvainen toimiala ja yhtiö, joka pystyy omien toimiensa ansiosta kasvattamaan osingonmaksukykyään keskimääräistä nopeammin.

Unelmayhdistelmä, etenkin jos osaketta pääsee ostamaan kohtuullisella arvostuksella.

Vero 2017 -tapahtuman Mihin suuntaan pörssi? -keskustelussa (katso tallenne tästä) lavalla oli edustettuna kolmikko, joista jokainen ainakin jollain tapaa täyttää kriteerit: DNA, Tokmanni ja Kotipizza. Ilmankos salin edessä oli jo kaksikymmentä minuuttia ennen tilaisuuden alkua 25-metrinen jono ja sali täyttyi hyvissä ajoin ennen kuin mikrofonit napsautettiin päälle.

Trioa yhdistää se, että kaikki ovat tuoreita pörssiyhtiöitä. Kaikki toimivat Suomessa eli ovat kotimarkkinayhtiöitä, ja kaikkien asiakkaita ovat ennen muuta kuluttajat. DNA:lla on merkittävästi myös yritysasiakkaita, mutta kuluttajaliiketoimintojen osuus senkin liikevaihdosta oli viime vuonna 73 prosenttia.

Jokaisella yhtiöistä tuntuisi olevan edellytykset maksaa hyvää ja kasvavaa osinkoa tulevina vuosina.

DNA on kassavirtakone

Teleoperaattorit ovat leimallisesti osinkoyhtiöitä. Kun verkot on rakennettu, ne jauhavat kassavirtaa kovalla teholla. Siihen perustuu myös DNA:n osinkolupaus.

Jo listautumisen yhteydessä yhtiö lupaili, että tänä keväänä osinkoa jaetaan 55 senttiä osaketta kohden, ja sen yhtiökokous siunasikin. Osingonjakoon kului 72,8 miljoonaa euroa, vaikka DNA:n viimevuotinen nettotulos oli vain 65,2 miljoonaa. DNA:ta ohjaa kuitenkin juuri kassavirta. Yhtiö on lupaillut pyrkivänsä siihen, että operatiivisten eli ylläpitävien investointien määrä olisi alle 15 prosenttia liikevaihdosta. Viime vuonna operatiiviset investoinnit olivat 137 miljoonaa eli 16 prosenttia liikevaihdosta ja poistot ja arvonalentumiset yhteensä 145 miljoonaa.

 Skaalan kasvun ja automaation myötä käyttökateprosentti kasvaa. Kassavirta kohisee. Operatiivisen kassavirran kasvattaminen on yksi DNA:n neljästä strategisesta tavoitteesta. Strateginen tavoite on myös markkinoita nopeampi kasvu.

"Olemme haastajayhtiö ja haluamme kasvaa myös tulevaisuudessa markkinoita nopeammin", DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen sanoi paneelissa.

Kasvusta on näyttöä, ja vieläpä kannattavasta kasvusta, mutta markkinakolmosen asema ei yleensä ole häävi. Leinonen kuitenkin pitää tilannetta haastajan kannalta hyvänä: teknologian ja palveluiden muuttuessa asiakkaat etsivät uusia ratkaisuja, mikä johtaa asiakkuuksien uusjakoon.

Kaksi muuta strategista tavoitetta ovat työtyytyväisyys ja asiakkaiden lojaalius. Asiakaspalvelu on yksi keinoista, joilla DNA haluaa houkutella asiakkaita kilpailijoilta ja pitää heidät asiakkainaan.

Kassavirran keskeisyyttä DNA-sijoittajan kannalta korostaa sekin, että myös yhtiön osinkopolitiikka perustuu kassavirtaan: tavoitteena on maksaa osinkona 70–90 prosenttia vapaasta kassavirrasta.

Tokmanni rakentaa Anttilan raunioille

Anttilan kyykähtäminen konkurssiin aiheutti viime vuonna pientä markkinahäiriötä Anttilan kilpailijoille, mutta nyt kun Anttilan jämät on puhdistettu pois, kilpailijat hyötyvät Anttilan poismenosta – ja Tokmanni kenties kaikkein eniten.

Hyötymisessä on kaksi osin päällekkäistä tasoa. Ensinnäkin kilpailijan poistuminen markkinalta ohjaa osan aiemmin Anttilasta tehdyistä ostoksista Tokmannille ja muille Anttilan aiemmille kilpailijoille. Toiseksi Tokmanni on kärkkynyt ja kärkkyy Anttilalta vapautuneita liikepaikkoja itselleen.

Viime viikolla Tokmanni ilmoitti avaavansa neljä uutta myymälää Anttilalta vapautuneisiin tiloihin Espooseen, Turkuun, Seinäjoelle ja Joensuuhun. Muutamasta neuvotellaan vielä. Neuvottelut vievät aikaa, koska Tokmannin myymälät ovat pienempiä kuin Anttilat olivat. Tänä vuonna Tokmanni aikoo kasvaa poikkeuksellisen vauhdikkaasti. Viimeisimmän tiedon mukaan uusia myymälöitä avattaneen nettomääräisesti laskettuna kaksitoista, kun keskiarvokasvuvauhti on viitisen myymälää vuodessa.

Uusien myymälöiden avaaminen on helpoin tapa kasvaa. Toinen kasvukeino on myymäläkohtaisen myynnin kasvattaminen, johon pitäisi päästä tänä vuonna – viime vuonna vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski aavistuksen osin juuri Anttilan loppuunmyyntien vuoksi.

Tokmanni on laskeskellut, että Suomessa riittää tilaa parillesadalle Tokmanni-myymälälle. Kasvusarkaa riittää siis muutamaksi vuodeksi tälle vuodelle kaavaillusta jättiloikasta huolimatta, sillä viime vuoden lopussa Tokmannilla oli 162 myymälää.

Tokmannin myymäläprosessi toimii ilmeisen hyvin. Vero 2017 -tapahtuman paneelissa toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoi, ettei huteja ole tullut. Uusi myymälä saavuttaa positiivisen käyttökatteen ensimmäisen kahdentoista kuukauden aikana, ja ensimmäisen kolmen vuoden aikaa myymälä on jo maksanut kaikki kulunsa.

Yhtiön tulos kasvaa paitsi liikevaihdon kasvun myös suhteellisen kannattavuuden paranemisen myötä. Siinä auttaa muun suuruuden ekonomian lisäksi omien tuotemerkkien ja suorahankinnan lisääminen.

Vaikka investoinnit kasvavat, Väänänen uskoo, ettei kassavirta ole vaarassa.

"Jos operatiivinen toiminta säilyy tehokkaana, ei pitäisi olla mitään ongelmaa, etteikö kassavirta kasvaisi, kun liikevaihto kasvaa."

Tokmannin tavoitteena on maksaa osinkona 70 prosenttia osakekohtaisesta nettotuloksesta.

Kotipizza tykittää pääkaupunkiseudulle

Tommi Tervasen johdolla Kotipizzasta on tehty hipsterikatu-uskottava pizzaketju. Paikallisen hankinnan ja vastuullisuuden esiin tuominen ovat tuottaneet tulosta. Kotipizza-ravintolat ovat yltäneet kokonaisuutena kaksinumeroisiin myynnin kasvuihin: viime tilivuoden aikana ketjumyynti kasvoi peräti 16,3 prosenttia 89,9 miljoonaan euroon.

Kotipizza itse ei pyöritä ravintoloita vaan hoitaa ravintolayrittäjien puolesta konseptia, markkinointia ja logistiikkaa. Siitä vastineeksi se saa myyntiin sidottua franchising-maksua. Itse Kotipizzan henkilöstömäärä on pieni, vain noin 35 henkilöä, joten ravintoloiden myynnin kasvaminen valuu kovalla prosentilla Kotipizzan tulokseen ja ensin käyttökatteeseen, joka on Kotipizzan tapauksessa olennainen, liikevaihtoa tärkeämpi rivi.

Ravintolakohtaisen myynnin kasvussa tukemisen lisäksi Kotipizza kasvaa perustamalla uusia ravintoloita ja rekrytoimalla niihin yrittäjiä. Fokuksessa on erityisesti pääkaupunkiseutu, jonne ketju aikoo tulla ryminällä. Ison kertaharppauksen se otti alkuvuonna ostamalla Pizzataksi-ketjun ja sen myötä 22 ravintolaa.

Viime aikojen korskeat kasvuluvut rauhoittuvat: alkaneelle tilivuodelle Kotipizza ennakoi viiden prosentin kasvua ketjumyyntiin ja kasvua vertailukelpoiseen käyttökatteeseen.

Pääomasijoittaja myy, uskallanko ostaa?

Sekä Kotipizzan että Tokmannin taustalla on ollut pääomasijoittaja. Kummassakin pääomasijoittajat ovat myyneet omistuksensa tai osan siitä.

"On väärinkäsitys, että pörssi olisi hautausmaa, jonne yhtiö dumpataan pääomasijoittajan salkusta", paneelin ylituomari, Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén sanoi.

"Pääomasijoittajalla on prosessi: ne ostavat yhtiön, kehittävät sitä ja myyvät. Sitten alkaa yhtiön uusi kehitysvaihe, esimerkiksi pörssissä."

Vilén suosittelee tervettä kriittisyyttä mutta ei pidä pääomasijoittajataustaa punaisena vaatteena.

"Pääomasijoittajat ovat hyviä omistajakumppaneita. Pääomasijoittajien kädenjälki näkyy positiivisesti niin Kotipizzassa kuin Tokmannissa."

Kotipizzan pääomistaja Sentica myi alkuvuodesta omistuksensa Kotipizzasta 9,50 eurolla per osake. Jos yhtiön erinomaisesti tunteva pääomasijoittaja myy 9,50 eurolla, miksi minä ostaisin 11,50 eurolla?

Vilén muistuttaa, että pääomasijoittajilla voi olla rajoitteita. Ehkä rahat pitää palauttaa sen omille sijoittajalle?

"Kotipizza on epälikvidi osake. Kun Sentica myi paljon osakkeita, se joutui myymään ne alennuksella. Sen jälkeen osakekurssi on korjannut nopeasti."

Viikon trio: DNA:n herrat

DNA:n tausta on maakunnallisten teleoperaattoreiden yhteistyössä, mikä näkyy sen omistajarakenteessa yhä selvästi.

Suurin omistaja on Finda, jonka tausta on Lännen Puhelimen ja Satakunnan Teletiedon fuusiossa. Findassa on käynnissä jonkinmoinen valtataistelu Rival-sijoitusyhtiön rahastojen noustua yhtiön ylivoimaisesti suurimmaksi omistajaksi.

Omistaja
Omistusosuus %
Finda  33,4
PHP Holding  25,8
Ilmarinen 4,8

Lähde: DNA. Tilanne 28.2.2017.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti