veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Polo ei tunnu enää pikkuautolta

Volkswagen Polo ei tunnu enää pikkuautolta
15.9.2017

Saksalaislehti AutoZeitung kysyi hiljattain: Ist der neue Polo der bessere Golf? Onko uusi Polo parempi Golf? Volkswagenin perinteinen pikkuauto muistuttaakin nyt entistä enemmän Golf-mallia, mutta muistuttaako se jo liikaakin?

Volkswagen Polon uudistuminen entistä isommaksi ja isomman tuntuiseksi autoksi on kaksipiippuinen juttu.

Energetic Orangen tapaisista pirteistä väreistä huolimatta uusi Polo tuskin herättää huomiota liikenteessä. Tuulilasi on korkealle nousevan konepellin vuoksi hyvin viisto, minkä seurauksena ratin takaa aukeaa matalan tuntuinen näkymä.

Toisaalta uusi Polo tarjoaa kutistettuna Golfina kaikkine hyvine ominaisuuksineen mainion vastineen rahalle, sillä uutuus on hinnoiteltu hyvin kilpailukykyisesti. Toisaalta Polo on kasvun ja sisätilojen luonteen muutoksen myötä menettänyt pikkuautomaisuuttaan ja pienten ulkomittojen tuomaa näppäryyttä.

Tosin monet kilpailijatkin ovat jo yli neljä metriä pitkiä kuten Ford Fiesta, Kia Rio ja Hyundai i20 – alle neljän metrin ovat enää lähinnä Toyota Yaris ja Suzuki Swift.

Golfin ja monen muun Volkswagen-konsernin tuotteen kanssa samalle modulaariselle MQB-pohjalevylle tehty uusi Polo on peräti 8,1 senttiä edeltävää mallia pidempi ja kun akseliväli on kasvanut vieläkin enemmän – 9,2 senttiä – kysymys on selvästi aiempaa kookkaammasta autosta. Mutta ennen kaikkea 6,9 senttiä kasvanut leveys tekee sen, että Polo ei enää ole yhtä kätevä auto ahtaissa paikoissa eikä kooltaan yhtä armelias aroille tai tottumattomille kuljettajille kuin vanha malli.

Uutta Poloa on vaikea erottaa Golfista ellei näe autoa takaapäin, sillä vain perävalot ovat näissä Volkswagenin malleissa selvästi erilaiset.

Uudessa 1,751 metrin leveydessään ilman peilejä mitattuna Polo on jo lähellä Golfin kokoluokkaa, sillä uusi Polo on vain neljä senttiä sitä kapeampi. Pituussuunnassa Polo on 21 senttiä lyhyempi ja korkeussuunnassa kolme senttiä Golfia matalampi.

Tavaratilaa Golfissa on perusasennossa enää 21 litraa enemmän, kun Polon ruuman koko on kasvanut 280 litrasta 351 litraan. 

Maskuliininen ilme

Lehdistömateriaalin mukaan uusi Polo edustaa avant-garde designia, joka ilmentää karismaa ja dynaamisuutta. Uutukaisen suunnitellut designtiimi on halunnut luoda urheilullisen, voimakkaan, raikkaan ja maskuliinisen Polon.

Volkswagenilla halutaan Polon avulla nuorentaa merkin ilmettä ja tehdä Volkkarista entistä kiinnostavampi brändi erityisesti nuorten ostajien keskuudessa.

Maskuliinisuuden tavoitteleminen Polon ilmeessä tuntuu sikäli oudolta, että ainakin allekirjoittaneen havaintojen mukaan Suomessa monet naiset ovat tykänneet pikku-Volkswagenista ja valinneet sen autokseen. Golfkin on perinteisesti ollut miesten ohella myös naisten suosiossa.

 Kaksivärisyys piristää hyvin perinteisen näköistä ja hyvin toimivaa kojelautaa.

Nyt vanhan Polon sirous on poissa ja uuden mallin keula näyttää maskuliinisen pullealta. Samalla Polosta on tullut niin Golfin näköinen, että se voi kannibalisoida isomman mallin myyntiä. Eroa näiden Volkswageneiden välillä on sen verran vähän että ostaja voi jäädä miettimään, kannattaako Golfista maksaa lähtötasolla yli 4 600 euroa lisähintaa, kun Polossa saa halvemmalla samat ominaisuudet ja enemmänkin.

Nuorisoa kosiskellaan erityisesti uuden Polon Beats-versiolla, jossa on muun muassa 300 watin äänentoistolaitteet, Beats-versioon räätälöidyt urheiluistuimet sekä konepellin ja katon yli pituussuunnassa kulkeva väriraita.

Beats ei kuitenkaan tule Suomen tuontiohjelmaan. Ilman sitäkin Poloon on saatavana monenlaisia personointimahdollisuuksia, mutta ne alkavat olla arkipäivää monen muunkin automerkin ja -mallin kohdalla.

Teknologiaa tarjolla

Tosiasiassa uusi Polo on golfmaisuudessaan aika konservatiivisen oloinen auto. Näin siitäkin huolimatta, että sen värimaailma on pirteä ja autossa on paljon uutta teknologiaa. Uudet varusteet ovat kuitenkin ulkoisen ilmeen tapaan Volkswagenin isommista malleista tuttuja.

Uuden Volkswagen Polon mitat kertovat, kuinka perinteinen pikkuauto nykysuuntauksen mukaisesti lähestyy kooltaan luokkaa isompia autoja.  

Polon sisusta on kaksivärisenä yleisilmeeltään pirteän tyylikäs, mutta muutamat koeajajat eivät pitäneet kojelaudan muotoilua kaikilta osin hiotun näköisenä. Toimivuudeltaan se on kuitenkin Volkswageneiden tapaan hyvin käytännöllinen.

Koeajetuissa autoissa oli perinteinen mittaristo, mutta Poloon saa nyt myös digitaalisen mittariston ja Volkswagen-konsernin ensimmäisenä autona toisen sukupolven Active Info Displayn.

Uuden Polon Highline-varusteisessa versiossa on digitaalinen mittaristo ja Active Info Display.

Uuden mallisukupolven myötä monet muutkin nykymuodin mukaiset varusteet kuten kuolleen kulman liikennettä seuraava katvealueen varoitin, aktiivinen vakionopeussäädin, pysäköintiavustin ja jalankulkijoiden monitorointi ovat saatavilla uuteen Poloon.

Myös verkottumiseen liittyvät varusteet kuten App-Connect- ja Volkswagenin Car-Net -palvelut sekä uusimman sukupolven infotaintment-järjestelmä kuuluvat Polon varustevalikoimaan samoin kuin Qi-standardin mukainen langaton lataustoiminto. 

Etuistuimet on uudessa Polossa kallistettu voimakkaasti takakenoon.

Koukussa istuimilla

Perinteisesti pikkuautoissa on istuttu ryhdikkäästi, koska auton lyhyt pituus ei ole sallinut sen enempää edessä kuin takanakaan istuvien venyä pituussuunnassa tilaa vievään asentoon. Edeltävän Polon kuljettajan paikalla oli hyvä istua ja sillä ajoi mielellään. Uusi malli ei ole samalla tavalla yksiselitteisen mukava.

Volkswagenin lehdistötiedotteissa korostetaan, kuinka Polossa on entistä enemmän tilaa päälle, vaikka uusi malli on seitsemän millimetriä aiempaa matalampi.

Pääntilaa on saatu pudottamalla luontaista istumakorkeutta ja kallistamalla istuinosaa voimakkaasti taaksepäin. Tuloksena on istuma-asento, joka sopii luonnostaan jalat koukussa istuville kuljettajille, mutta ei niille, jotka kaipaavat ryhdikästä istuma-asentoa. Jos reisien takaosien lihakset eivät jousta, uudessa Polossa voi olla jopa hankala istua.

Polon etuistuimissa on kyllä erittäin reilusti säätövaraa korkeussuunnassa ja istuinosan kallistus oikenee jonkin verran kun kokonaisuutta hilaa ylöspäin, joten pitkäraajainen mutta lyhytselkäinen kuljettaja voi löytää sitä kautta miellyttävän ajoasennon. Kaikille Polon ergonomiset ratkaisut eivät kuitenkaan sovi.

Uuden Polon takapenkillä joutuu istuinosan asennon vuoksi istumaan jyrkässä kulmassa vartalo linkussa ja jalat koukussa.

Huonojalkaiset vanhat ihmiset on Volkswagenilla päätetty pudottaa kokonaan uuden mallin ostajakunnasta ulos, sillä he eivät pääse takakenoilta istuimilta ylös, kun Polosta on sen sisarmallin Seat Ibizan tavoin jätetty katon reunoilta kaikki neljä kauhukahvaa pois. Takkikoukut sentään löytyvät. Ne ovat nyt B-pilareissa.

Takapenkillä, missä selkänojan kaltevuutta ei voi säätää kuten etuistuimilla, matkustajien on pakko istua voimakkaasti takakenoilla istuimilla linkkuun taipuneina, sillä selkänoja on hyvin pystyssä asennossa. 

Helppo ajettava

Sylinteritilavuudeltaan yhden litran kokoisella kolmisylinterisellä 95 hevosvoiman moottorilla uusi Polo liikkuu pirteästi. Vasta moottoritienopeuksissa kolmen raavaan miehen paino tuntuu kiihtyvyydessä mutta ei Volkkarilla silloinkaan jalkoihin jää. Polo on myös mainio ja ennen kaikkea helppo ajettava.

Kevyen moottorin ansiosta auto on hienosti tasapainossa ja ohjautuu sulavasti kaikenlaisilla tieprofiileilla.

Katvealueen varoittimeen liittyvä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä hälyttää, jos sivusuunnasta on tulossa auto, ja tarvittaessa jarruttaakin, jos autot ovat törmäämässä toisiinsa.

Volkswagenin ohjaus on kepeä mutta tunnokas ja alusta myötäilee hienosti tienpinnan epätasaisuuksia. Tosin Driving Profile Select -ajotilojen valintajärjestelmällä varustetulla Pololla on Sport-asetuksella taipumusta töpöttelyyn hiljaisissa nopeuksissa, mutta nopeasti toisiaan seuraavat liikkeet ovat nekin pehmeitä, mitään suoranaisia iskuja alusta ei päästä läpi. 135 euroa plus vero-osuuden maksavaa ajoprofiilien valintaa ei saa 55 kilowatin moottorin yhteyteen kuten ei mukautuvaa vakionopeussäädintäkään.

Manuaalivaihteiston vaihteensiirto toimii kohtuullisen kevyesti ja ainakin yksilitraisen moottorin kanssa välitykset on valittu varsin osuvasti. Uuteen Poloon saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, joka alkuvaiheessa on tarjolla 70 kilowatin moottorin seuraksi ja myöhemmin myös sylinterien lepuutuksella varustetun 1,5-litraisen 150-hevosvoimaisen EVO-moottorin ja 70-kilowattisen dieselin yhteyteen.

200-hevosvoimainen GTI-malli tulee aikanaan Suomeen vain DSG:llä varustettuna. Hampurin kaupunkiliikenteessä ja ulosmenoteillä saatujen kokemusten perusteella DSG pelaa hyvin yhteen ainakin kolmisylinterisen pikkukoneen kanssa.

Uudistuksen myötä Polon tavaratila on kasvanut 280 litrasta 351 litraan. Lattian alle mahtuu tilapäisvarapyörä, mutta perusvarusteena on paikkaussarja.

Polon moottorivalikoimaan on tulossa myös kaasukäyttöinen versio 90-hevosvoimaisesta litran koneesta.

Volkswagenin päästöskandaalia muisteleville ehkä mielenkiintoinen tieto on, että uuden mallin myötä Polonkin kokoisessa autossa on SCR-puhdistusjärjestelmä dieselmoottorin yhteydessä. SCR alkaa olla välttämättömyys uusimpien päästörajojen alle pääsemiseksi. 

Vanha käy kaupaksi

Volkswagen-konsernissa kaikki tuntuvat ryntäävän samojen kohderyhmien kimppuun. Jokin aika sitten esitelty Seat Ibizan uusin malli on selvästi tehty kosiskelemaan nuoria ostajia ja nyt Volkswagen Polo tekee samoin.

Mallimuutoksen myötä Volkswagen Polo on menettänyt omaleimaisuuttaan, kun siitä on tullut hyvin selkeästi pikku-Golf. Uusi malli vastaa jossain määrin eri tarpeisiin kuin edeltäjänsä ja niille, jotka haluavat aiemman Polon tyylisen pikkuauton, tulee kiire ostaa sellainen. Moni lienee näin tehnytkin, sillä VV-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava johtaja Mikko Mykrä kertoo jopa hämmästelleensä sitä vauhtia, jolla vanhanmallisia Poloja on loppusuoran koittaessa mennyt kaupaksi.

Uudessa Polossa on kuitenkin uutta teknologiaa. Sen vakiovarustukseen kuuluu muun muassa Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella. 

Vastinetta rahalle: Uuden Polon hinnat lähtevät 15 705 eurosta ja 70 kilowatin moottorilla 18 481 eurosta, sillä alin Trendline-varustetaso on tarjolla vain 55-kilowattisen koneen kanssa. Polon halvin hinta on vain reilut 700 euroa espanjalaisen sisarmallin Seat Ibizan lähtöhintaa kalliimpi. Polossa saa hyvän vastineen rahalle, jos takakenot istuimet sopivat kuljettajan ja matkustajien ruumiinrakenteelle, sillä Polo on erittäin mukava ajaa ja monilta ominaisuuksiltaan huippuluokan tuote.

PLUSSAT

+ Mainio ajettavuus 
+ Tukevat rakenteet 
+ Laaja varustevalikoima

MIINUKSET

- Takakenot istuimet 
- Kauhukahvat puuttuvat 
- Etukulmia ei näe ratin takaa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volkswagen Polo 1.0 55 kW  Volkswagen Polo 1.0 70 kW Volkswagen Polo 1.0 70 kW DSG
Sylinteritilavuus cm3 999 999 999
Suurin teho kW/hv/r/min   55/75/6200 70/95/5000-5500 70/95/5000-5500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  95/3000-4300 175/2000-3500 175/2000-3500
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty 5,9-6,0/ 4,1/4,7-4,8 5,6/3,8-3,9/4,4-4,5 5,7-5,8/4,0-4,1/4,6-4,7
CO2-päästö g/km    108-110 101-103 105-107
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 14,9 10,8 10,8
Huippunopeus km/t  170 187 187
Kokonaishinta euroa Trendline
15 704,95
Comfortline 17 718,95
Comfortline
18 481,22
Comfortline
20 128,15
Omamassa kuljettajan kanssa kg 1105 1145 1180

Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus /akseliväli)

4053/1751
1461/2548

4053/1751
1461/2548
4053/1751
1461/2548

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti