veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Uusi Kia Stonic tuo seksikkyyttä B-SUV-luokkaan

26.6.2017

Kia lähtee uudella Stonicilla valloittamaan Euroopan nopeimmin kasvavaa, pienten SUV-mallien autoluokkaa. Näitä B-segmentin katumaastureita ja crossovereita myydään Euroopassa vuosittain noin 1,1 miljoonaa autoa ja määrän odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2020 mennessä.

Kia Stonic”Stonic tulee olemaan seksikkäin auto luokassaan”, Kia Motors Europen markkinointijohtaja Artur Martins kehui uutta mallia sen lanseeraustilaisuudessa Amsterdamissa.

Tekniikaltaan Kia Rion pohjalle luotu uusi auto on korealaismerkille tärkeä malli, sillä markkinoiden uusin segmentti vetää ostajia niin henkilöautojen parista kuin muista kokoluokistakin. Kompaktit SUV-autot houkuttelevat laajoja ostajaryhmiä.

Kian tiedotteen mukaan viiden vuoden kuluttua yli kymmenen prosenttia kaikista Euroopassa myytävistä autoista tulee olevaan B-segmentin katumaastureita tai crossover-malleja, joiksi henkilöautojen ja SUV-versioiden piirteitä yhdistäviä autoja kutsutaan.

”B-segmentin SUV-mallien volyymin odotetaan ohittavan C-segmentin vuoteen 2020 mennessä”, Kia Motors Europen operatiivinen johtaja Michael Cole kertoi Stonicin lähtökohdista.

Kia Stonic Taloustaito

Urheilullinen versio

Uudessa Stonicissa Kialle tunnusomaiset piirteet ovat Stingerin ja uuden Rion tavoin aiempaa puhdaslinjaisemmassa muodossa. Aasialaismainen koukeroisuus on vaihtunut pelkistetympään ja tyylikkäämpään ilmeeseen. Stonic on kepeämmän ja sopusuhtaisemman näköinen kuin Sportage, joka sekin tulee saamaan uutta ilmettä lähitulevaisuudessa.

”Stonic on urheilullinen versio Riosta”, Kiaa Suomeen maahantuovan Delta Motor Groupin PR-päällikkö Lauri Puintila luonnehti uutta mallia.

Stonicin akseliväli 2,58 metriä on sama kuin Riossa mutta pituutta on 8 senttiä enemmän eli 4,145 metriä ja 1,52 metrin korkuinen Stonic on Rioa seitsemän senttiä korkeampi.

Stonicia pystyy personoimaan monin tavoin niin ulkoasun kuin sisätilojenkin osalta. Tarjolle tulee kolme varustetasoa LX, TX ja EX, joista alimmalla Stonicin hinnat lähtevät 20 000 eurosta. Sillä ei nähtävästi kuitenkaan saa pientä kolmisylinteristä turbomoottoria, jolla Stonic on eniten edukseen, vaan ostajan pitää tyytyä vain 84-hevosvoimaiseen 1,2-litraiseen moottoriin.

Stonicin moottorivaihtoehtoja on neljä: 120-hevosvoimainen versio 1.0 T-GDI -bensakoneesta, 1,2- ja 1,4-litraiset nelisylinteriset bensiinimoottorit sekä 1,6-litrainen dieselmoottori. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on tulossa T-GDI-koneen jatkeeksi ensi vuonna.

Kilpailijoista Stonicia 2,3 senttiä lyhyemmän Renault Capturin hinnat lähtevät 18 390 eurosta, yhden sentin verran lyhyemmän Nissan Juken 20 000 eurosta ja 6,7 senttiä pidemmän Opel Crossland X:n 19 548 eurosta.

Kia Stonic Taloustaito

Kuin kädenpuristus

Stonicin sisällä ei ole perinteistä SUV-tuntua vaan se tuo mieleen tavallisen tai jopa urheilullisen henkilöauton. Ajoasentokaan ei ole SUVmaisen korkea, vaikka kuljettaja istuu 4,3 senttiä Rioa korkeammalla.

Stonicin takapenkki vaikuttaa yllättävän onnistuneelta. Istuma-asento on takakeno, mutta istuinosa ja selkänoja ovat keskenään järkevässä kulmassa. Jalkatilaa on niukasti 180-senttiselle takamatkustajalle, mutta hänkin mahtuu matkustamaan Stonicin takaistuimilla.

Stonicin kojelauta on tuttu muista Kian malleista. Käsijarru on perinteistä kahvamallia niin kuin Riossa, mutta ainakin lanseerauksessa esitellyissä autoissa oli käynnistinnappi avaimen sijaan.

Amsterdamissa paikalla ollut Kian nykyilmeen luonut Peter Schreyer korosti ratin merkitystä ohjaamossa: ”Ohjauspyörä on kuin kädenpuristus. Se on tärkeä ensimmäinen kosketus autoon”, hän totesi parin suomalaistoimittajan kanssa jutellessaan.

Schreyer kertoi pyrkivänsä muotoilussa siihen, että auto kertoo katsojalle tarinan. Muotoilutrendejä koskevia kysymyksiä hän sanoi vihaavansa, koska ei halua seurata suuntauksia vaan olla etunenässä niitä luomassa.

Stonicin osalta Schreyer korosti tunnelman luomista väreillä ja erityisesti C-pilareiden kohdalta katon yli kiertävää raitaa, joka antaa vaikutelman kuin turvakaari kulkisi raidan kohdalla.

Kia Stonic Taloustaito

Ei panoraamaa

Perinteikkään englantilaisen autolehden Autocarin toimittaja Richard Bremner pääsi vastikään ajamaan uutta Stonicia Kian kotiseudulla, Namyangin tutkimus- ja kehityskeskusta ympäröivillä teillä.

Bremnerin mukaan Stonicin jousitus absorboi tienpinnan epätasaisuuksia vain keskikertaisesti. Uusi Kia ei ole epämukava, mutta sen kulun notkeuden ja hienostuneisuuden puute oli Bremnerille pettymys. Ohjausta Autocarin toimittaja kuvaa tarkaksi ja tasapainoiseksi ainakin koeajon maltillisilla nopeuksilla.

Sisältä Stonic tuntuu Bremnerin mielestä tilavalta jopa takapenkin osalta. Hänestä on puute että Stoniciin ei saa panoraamakattoa, joka sopisi hyvin auton luonteeseen ja varsinkin targa-kaarta jäljittelevään väritykseen.

Vain etuvetoisena myyntiin tuleva Stonic täydentää Kian SUV-mallistoa, joka on tähän asti rajoittunut isompiin Sportage- ja Sorento-malleihin. Suomeen Kia Stonic on tulossa ensi lokakuussa.

Juha Partanen

Kia Stonic Taloustaito

 

 

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti