veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Uuden auton avustimen raju reaktio voi johtaa kolariin

Uuden auton avustimen raju reaktio voi johtaa kolariin
29.11.2019

Uusiin autoihin on viime vuosina tullut avustimia, jotka voivat olla hengenvaarallisia tulkitessaan väärin liikennettä, ympäristöä tai kuljettajan toimia. 

Useissa koeajoselostuksissa kiinnitettiin alkuvuodesta huomiota Mercedes-Benzin A-sarjan uuden mallin kaistavahtiin. Vahdin toiminta sai kovaa kritiikkiä muun muassa Taloustaidon, Helsingin Sanomien ja Tuulilasin teksteissä.

”Kaistavahti on yksi jyrkimmin toimivia, mitä markkinoilta löytyy. Järjestelmä ei ohjaa autoa hienovaraisesti keskemmälle piennarviivalta, vaan jarruttaa tien puoleisia pyöriä, mikä aiheuttaa sekä ääni- että nykäysefektin, joka ei ole kovin miellyttävä”, toimittaja Arttu Toivonen kirjoittaa Tuulilasi-lehden laajassa koeajojutussa.

Kun Taloustaidon koeajossa Mercedeksen pyörä meni reunaviivan päälle, kaista-ajoavustin pysäytti vauhdin 60-80 kilometrin tuntinopeudesta kuin salamaniskusta niin, että kuljettaja luuli saaneensa aivoinfarktin.

A-mallin avustimen ylimitoitettu reaktio yllättää kuljettajan rajuudellaan, mutta on myös todennäköistä, että joku vielä menettää henkensä auton tekemän hätäjarrutuksen vuoksi, kun takana tulija ajaa päälle. 

Turvapisteet syynä

A-mallin avustimen toiminta nousi puheeksi Mercedes-Benzin maahantuojan Vehon lehdistötapaamisessa. Tuotepäällikkö Pauli Eskelinen selvitti asiaa. Syynä ilmiölle ovat uusien autojen turvallisuutta arvioivan EuroNCAP-organisaation asettamat kovimmat vaatimukset, jotka pitää täyttää, jos uudelle tyypitettävälle automallille haetaan kaikkia turvallisuusvarusteista saatavissa olevia lisäpisteitä.

Avustimet osaavat lukea normaaleja liikennetilanteita ja valvoa esimerkiksi etäisyyttä edellä ajaviin autoihin, mutta ne voivat käsittää kuljettajan aikomukset tai poikkeuksellisen ympäristön viestit väärin.

Uusissa arviointiperusteissa testinopeus on 72 km/h, ja rengas saa kulkea vain 10 sentin verran kaistaviivan päällä.

Aiemmin auton ajautuminen kaistaviivan päälle voitiin estää aloittamalla tilanteeseen puuttuminen ennen kuin rengas kulkeutui viivalle. Nyt ennakointi ei ole enää sallittua, minkä lisäksi samalla hetkellä suuntakorjauksen kanssa myös auton nopeuden on pudottava.

”Sivuttaissiirtymän tulee olla 0,2–0,5 m/s eli auton kulkukulman on muututtava 4–10 metrin matkalla, jotta pistepussi täyttyy parhaalla tavalla. Tästä johtuu kaistavahdin äkkinäinen toiminta”, Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski kommentoi vaatimuksia.

Hän tähdentää, että muutos ei koske vain Daimlerin valmistamia autoja, vaan muitakin uusia autoja. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole tullut vastaan yhtä äkäistä vahtia kuin A-sarjassa. Koski muistuttaa, että kaistavahdin toimintaa voi muuttaa pehmeämmäksi tai kytkeä sen pois päältä. 

Vääriä tulkintoja

Monissa uusissa autoissa oleva törmäyksenestoavustinkin voi hätäjarrutuksella aiheuttaa peräänajon.

Oikeaoppisessa ohitukseen lähdössähän vauhtia kiihdytetään omalla kaistalla niin, että vastaantulevien kaistalle siirryttäessä nopeusero ohitettavaan on jo selvä. Näin ohitusmatka on mahdollisimman lyhyt.

Ajoavustinpaketilla varustetulla E-mallin Mercedes-Benzillä saattoi sen koeajossa vuonna 2016 ajaa jopa kymmeniä kilometrejä ohjauspyörää kääntämättä. Mittaristoon ilmestyvä kuva vaati vain koskettamaan rattia. Nyt ajoavustimien kehitys on kulkemassa väärään suuntaan.

Avustin voi kuitenkin tulkita kiihdytystilanteen niin, että auto on törmäämässä ohitettavan auton perään ja pysäyttää menon hyvinkin äkkinäisesti. Ohitukseen lähtö epäonnistuu, mutta lisäksi on jälleen vaarana, että perässä tulija ajaa päälle – varsinkin, jos hänkin on lähdössä ohittamaan ja kiihdyttää sitä varten.

Myös adaptiivinen cruise eli mukautuva vakionopeussäädin voi aiheuttaa vaaratilanteita tulkinnoillaan. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa Moottori-lehden syyskuun numerossa, että mukautuvan vakionopeussäätimen toimintaperiaatteissa on eroja automerkkien välillä. Ne kannattaa testata koeajolla.

Jos avustimille on omat painikkeet, niitä on kätevä käyttää. Valitettavasti EuroNCAP-vaatimukset ovat viemässä avustimien kytkennät valikoiden kätköihin.

”Kun edellä ajava auto siirtyy hidastus- tai ryhmityskaistalle, mukautuva vakionopeussäädin saattaa yllättäen hiljentää vauhtia viereiselle kaistalle siirtyneen auton vauhdin mukaiseksi. Tarpeeton hiljentäminen voi yllättää takana ajavan”, Vesalainen toteaa.

”Vastaavasti mukautuva vakionopeuden säädin saattaa luulla pientareella ajavan pyöräilijän olevan ajokaistalla ja jarruttaa ärhäkästi maantienopeudesta pyöräilijän vauhtiin. Järjestelmä erehtyy herkästi, jos pyöräilijällä on laukut pyörän takana tai turvaviiri sivulle käännettynä. Yhtäkkinen tarpeeton nopeuden pudotus maantienopeudesta 20–30 kilometriin tunnissa saa helposti aikaan jännittäviä hetkiä”, Autoliiton koulutuspäällikkö kirjoittaa. 

Kauhun hetkiä

Jarrutusten ohella kaistavahdit ja kaistalla-ajoavustimet tuottavat väärillä ohjausliikkeillä kauhun hetkiä. Autotoimittajat ovat käyneet näistä keskustelua.

Eräs kilpa-ajoa harrastanut ja sen mukaisilla taidoilla ja reaktiokyvyllä ajava toimittaja oli ajaa avustimen vuoksi kolarin ylileveää kuormaa kuljettavan yhdistelmän kanssa:

”Mutkassa tuli vastaan erikoiskuljetus, joka ulottui osin minun ajamalleni kaistalle. Koeajossa ollut Volvo tempaisi itsensä juuri muutama metri ennen kohtaamista aggressiivisesti keskemmälle tietä ja samalla uhkaavasti kohti lavetin kulmaa havaitessaan, että olin aikeissa käväistä lähellä pientareen viivaa. En siis ollut vielä edes ylittämässä sitä...”

”Veikkaan, että ennen pitkää tämäntyyppinen kolari tapahtuu, jos ajaja ei ole täysin tietoinen autonsa ominaispiirteistä ja muutenkin kunnolla hereillä", toimittaja kommentoi kokemustaan.

Vastaavanlaisia tilanteita tulee erityisen helposti vastaan tietyöalueilla, joissa kaistoja on kavennettu ja vanhat reunaviivat saattavat kulkea jopa keskellä kaistaa. Siksi turvallisinta on kytkeä kaista-avustin pois päältä aina, kun liikennejärjestelyt ovat tavallisuudesta poikkeavat.

EuroNCAP:n kriteerit puuttuvat myös avustimien käyttöön. Sen vaatimusten vuoksi Volkswagen Passatin uudessa mallissa kaista-avustin on aina päällä, kun auton käynnistää, eikä avustimelle ole enää painiketta, vaan se pitää hakea valikoiden syövereistä. Jos kuljettaja ei muista kytkeä avustinta pois päältä heti auton käynnistettyään, avustimen kanssa pelaaminen vie kuljettajan huomion liikenteestä ja heikentää liikenneturvallisuutta. 

5 x PARTASEN POINTIT

1. Selvitä avustimien toimivuus ja poiskytkettävyys autosta, jota olet hankkimassa. Avustimissa on eroja eri automallien mutta myös eri varustetasojen välillä.

2. Jos olet hankkinut auton, jossa on ajamiseen vaikuttavia avustimia, perehdy niiden toimintaan sekä ohjekirjaa lukemalla että kokeilemalla avustimien toimintaa tien päällä.

3. Älä säikähdä avustimien aiheuttamaa ohjauksen jäykistymistä tai automaattisesti tapahtuvaa äkkijarrutusta, vaan valmistaudu niihin henkisesti.

4. Selvitä, voiko autosi avustimien reagoinnin voimakkuutta säätää. Osassa autoista se on mahdollista.

5. Opettele avustimien kytkeminen pois niin, että hätääntyessäsikin löydät heti oikean katkaisimen tai valikkokohdan.

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.