veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel Karl on ihmisen kokoinen pikkuauto

Opel Karl on ihmisen kokoinen pikkuauto
15.6.2015

Opel panostaa tosissaan pikkuautomarkkinoille. Upouusi Karl tarjoaa käyttäjälleen viisi ovea ja kelpo ominaisuudet. Se on kovan luokan kaupunkipujottelija, jolla uskaltautuu myös maantielle. Hintakin on kohdallaan. 

Opel on viime aikoina ollut pieniin päin. Pieneksi perheautoksi mielletyn Corsan alapuolella on kuljettajan mieltymysten mukaan monipuolisesti personoitava Adam.

Opel Karl on siisti pikkuauto.

Sekään ei vielä riittänyt, sillä Opel oivalsi alemmassa pikkuautoluokassa sijan vielä pienemmälle mallistolle. Ei muuta kuin hihat heilumaan ja viisiovinen Karl-pikkuauto alkoi hahmottua. Suunnittelua helpotti se, että GM:n Etelä-Korean tehtaalla on pitkä kokemus tämän luokan autojen valmistuksesta mm. Chevrolet Sparkin nimellä. Niinpä on varsin luonnollista, että myös Opel Karl syntyy Koreassa. Nimensä Karl on saanut saksalaisyhtiön nykykäytännön mukaisesti Opelin perustajan, Adamin, pojalta. 

Sukunäkö kunniaan

Opelhan se on, ilmiselvästi. Keula salamamerkkeineen ja hymyyn kaartuvine kromilistoineen sekä kyljille kaartuvine valoumpioineen sen paljastaa. Muiden Opelien tapaan myös Karlin muotoja on tehostettu voimakkain, suorastaan lennokkain pokkauksin, painantein. Monikäyttöauton pystyä takaosaa reunustavat kookkaat takavaloumpiot; siisti kokonaisuus.

Pysty perä sopii pikkuautoon.

Valmistaja kokee saksalaisten juurien korostamisen myös näinä globaalin autonvalmistuksen aikoina tärkeäksi. Euroopan automarkkinoilla ratkaisu onkin varsin helposti perusteltavissa. 

Tilaa taskukoossa

Alle 3,7-metrin mittaisen Karlin tilankäyttö ilahduttaa. Tietenkään pienimmän kategorian autolta ei voi odottaa hulppeaa avaruutta. Pikku-Opel kuitenkin yllättää myönteisesti. Edessä on näet ihan kelpo olot aikuisille. Päälle ja jaloillekin on avaruutta. Sisäänpääsykin käy kikkailematta.

Etuistuinten muotoilu kestää tarkastelun. Selkänoja on riittävän korkea ja sivuttaistuki yleisajoon käypä. Istuimen korkeussäätö on pikkuautossa mannaa.

Opel Karlin etuistuimien säädettävyys on hyvä.

Tarjottu ajoasento sopii useimmille ohjauspyörän korkeussäädön sekä monipuolisten istuinsäätöjen ansiosta. Ratin etäisyyssäätö jää vielä toivelistalle. Kuljettajan istuimen selkänojan kaltevuuden säätö hoidetaan pikavivun avulla. Mielestäni säätöpyörä olisi tarkempi – makuasia.

Opel Karlin takapenkki sopii lapsille.

Takana on sitten odotusten mukaisesti pikkuauton tiivis tunnelma. Kaksi aikuista mahtuu, kolmannen kanssa on jo tiukkaa. Jalkatilaakin on, mutta salskeanmittaiset istuvat mieluusti edessä. Takaistuimen muotoilua ei voi hymistellä. Pääntilaa on mukavasti. Kolme lasta matkustaa takana purnauksitta.

Opel Karlin takapenkille mahtuu kaksi aikuista.

Opel Karl ansaitsee erityismaininnan viisiovisuudestaan. Vaikka takaosastoon istahtaminen ei sujukaan kuin limusiiniin astuminen, takasivuovet nostavat käytännöllisyyden selkeästi takaovettomien autojen yläpuolelle.

Karlin tavaratilaan mahtuvat kauppakassit tai yksi kohtuukokoinen laukku. Takaselkänojan puolikkaat kippaamalla eteenpäin tavaroille on tilaa kuution verran – luonnollisesti takamatkustajien kustannuksella.

Opel Karlin takakontiiin mahtuu tavaraa 215 litraa.

Koko ajan on muistettava Karlin kokoluokka. Sitä taustaa vasten tarkasteltuna voidaan sanoa pikku-Opelin tilankäytön onnistuneen varsin hyvin.

Nykyaikainen kolmoskone

Opel Karlin kolmisylinterinen, neliventtiilirakenteinen, vapaasti hengittävä (=turboton) kevytmetallimoottori kehittää mukavat 55 kW (75 hv). Yksilitraisen koneen vääntömomentti on 95 Nm/4500 /min.

Taajama-ajossa Karl on kuin kotonaan. Menossa on iloista pirteyttä. Kannattaa muistaa, että aikoinaan 75 hevosvoimaa kuljetti mm. huomattavasti kookkaampaa Opel Astraa. Niin ajat muuttuvat. Karlin tuhatkuutioinen moottori riittää toki maantiellekin, mutta turbon puuttuminen haukkaa maantienopeuksissa kiihtyvyydestä aimo palan. Niinpä ohituksiin on syytä valmistautua huolella. Normaali maantieajo sujuu ihan hyvin liikenteen rytmissä. 

Opel Karlin moottori on hyvin esillä.

Karlin EU-kulutus on 4,3 l/100 km, jolloin hiilidioksidipäästöt ovat pienimmillään 99 g/km. Sujuvasti toimiva vaihteisto on viisivaihteinen käsikäyttöinen.

Opel Karlin moottorin ääni on poikkeuksellisen vaimea. Murinat pysyvät kiitettävästi matkustamon ulkopuolella. Ensivaikutelma oli pikkuautossa liki hämmentävä.

Karlin ajokäytös osoittautui ensikoeajossa hyväksi. Suuntavakavuudessa ei ollut huomauttamista. Jousitus toimi Hollannin tasaisilla baanoilla kelvosti, jopa mukavasti.

Karlin ohjauksen saa kaupunkiajoa varten city-napin painalluksella huippukevyeksi, mikä helpottaa vaikkapa paikoittamista. Silloin tosin ohjaustunnosta ei ole tietoakaan. Maantieajoasetuksellakaan ohjaus ei lukeudu tunnokkaimpiin. Lisäjämäkkyys ei olisi pahitteeksi.

Opel Karlin ohjaamossa aistii isomman auton tunnelmaa.

Ajokokemukseen vaikuttaa myös näkyvyys autosta. Pysty perä helpottaa peruuttelua. Viisto keula taas jää kuljettajan näkymättömiin, joten keulan liikkeiden arviointi vaatii tarkkuutta. Melkoisen paksut ikkunapilarit tuovat turvaa, mutta vievät rippusen näkyvyydestä. 

Mainiot varusteet

Opel näyttää, että myös pikkuaution varusteisto voi olla monipuolinen. Karlin malliversiot ovat Enjoy ja monipuolisempi Cosmo. Jo Enjoy-tasoon kuuluvat mm. ilmastointi, monisäädettävä kuljettajan istuin, kaksiosainen takaselkänoja, lämmitettävä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, sähkötoimiset etuovien ikkunat, kaistavahti ja audiojärjestelmä sekä keskuslukitus ja mäkilähtöavustin. Halogeenipolttimin toteutettua ajovalokokonaisuutta täydentävät kulmavalot. Karlin varusteluun kuuluvat lisäksi ajotietokone, vakionopeussäädin ja lämmitettävät etuistuimet.

Cosmo-taso tuo muassaan ilmastointiautomatiikan, Bluetooth-yhteyden, takaikkunoiden tummennuksen, 15-tuumaiset alupyörät sekä erikoisverhoilun.

Opelin nykytapaan tarjolla ovat lisäksi edulliset varustepaketit Enjoy More ja Cosmo More, jotka sisältävät mm. takapysäköintiavustimen ym. käyttömukavuutta parantavia ratkaisuja.

Saatavilla on myös lisävarusteita, joista mielestäni tärkein on varapyörä. Paikkaussarja on vakiovaruste. Myös verhoiluvaihtoehtoja ja erikoisvanteita on tarjolla. Karlin värivalikoimiin kuuluu kymmenen vaihtoehtoa.

Opel on kehittänyt myös älypuhelinta hyödyntävän, helposti kytkettävän järjestelmän, jonka avulla mm. navigoinnin käyttö helpottuu ja nopeutuu merkittävästi. Vain yhteysjohdon kiinnitys ja järjestelmä on käytettävissä kojelaudan näyttöruudulla.

Turvapuolesta mainitkoon Opel Eye -kamera, kuusi turvatyynyä, turvavöiden esikiristimet ja ajonvakautus/luistonesto.

Opel Karl rantautuu Suomeen heinäkuussa 2015, siis koht´sillään. Enjoy-version kokonaishinta on 13 394,36 euroa ja Cosmo-tasoisen 14 996,23 euroa.

Opel on oivaltanut pikkuautojen merkityksen Euroopan, erityisesti Etelä-Euroopan markkinoilla. Suomessa arvioidaan tämänvuotisen Karl-myynnin olevan 300 auton luokkaa. Opel-pikkuautomalliston tiuha porrastus tarjoaa autokansalle useita vaihtoehtoja.

Parhaimmillaan Karl on kahden henkilön yleisajokkina. Silloin kaikki tarpeellinen – lomamatkatavaroita myöten – mahtuu mukaan.

Vastinetta rahalle: Pikkuauto ei enää ole mikään peruskulkine. Esimerkiksi Karlin monipuolinen varustelu pärjää hyvin isompien autoluokkien autoille. Kyse on oikeastaan tilojen ja varustelun optimoinnista, mikä pehmentää autoluokkien välisiä eroja. Käytännössä siis pienemmällä rahalla saa näppärän auton, jonka varustelu ja ominaisuudet kestävät vertailun isompien kanssa.

Markkinoilla kamppailevat Opel Karlin kanssa mm. Citroën C1 (11 995,49 euroa), Citroën C3 (alk. 12 997,60 euroa), Peugeot 108 (alk.12 391,69 euroa), Toyota Aygo (alk. 13 477,30 euroa), Dacia Sandero (alk. 9999,08 euroa), Hyundai i10 (13 990,00 euroa), Renault Twingo (alk. 13 190,00 euroa), Renault Clio (alk. 14 380,00 euroa), Kia Picanto (alk.12 490,00 euroa), Mitsubishi Space Star (alk. 12 990,00 euroa), Ford Ka (alk. 12 428,81 euroa), Škoda Citigo (alk. 12 595,26 euroa), Škoda Fabia (alk. 14 490,13 euroa), Nissan Micra (alk. 12 991,00), Seat Mii (alk. 11 113,63 euroa), Seat Ibiza (alk.13 996,84 euroa), Volkswagen up! (alk. 13 994,78 euroa); Volkswagen Polo (alk.14 888,15 euroa). Karlilla riittää siis kilpailijoita. Kaikesta huolimatta uudella Opelilla on mahdollisuudet aimo palan lohkaisuun markkinakakusta.

PLUSSAT

+ Edessä hyvät tilat
+ Viisiovisuus
+ Matkustamon hiljaisuus
+ Varustelun monipuolisuus
+ Varapyörä saatavissa
+ Ohjauksen keveys taajamassa

MIINUKSET

- Moottorin rajallinen sitkeys maantieajossa
- Ohjauksen tunnottomuus
- Varapyörä vain lisävaruste
- Vakiotavaratilan pienuus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli   Opel Karl
Sylinteritilavuus cm3         999
Suurin teho
kW/hv/r/min
55/75/6500
Suurin vääntömomentti
Nm/r/min
95/4500
EU-kulutus l/100 km
(kaupunki/maantie/yhdistetty)
5,4-5.6/3,7-
3,9/4,3-4,5
CO2-päästö g/km   99-104
Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli) 
3675/1698/
1476/2385
Omamassa kg  939
Kiihtyvyys 0-100 km/h s 13,9
Huippunopeus km/h 170
Kokonaishinta euroa 13 394,36 (Enjoy),
14 996,23 (Cosmo)

                     

Juha Tolvanen

        

                

                

Rahat, verot, työ & eläke, koti