veronmaksajat.fi

TYÖ & ELÄKE

Verkkohuijarit liikkeellä: Ole tarkkana, lomasijainen!

Verkkohuijarit liikkeellä: Ole tarkkana, lomasijainen!
7.7.2017

Lomakausi on huijausten kulta-aikaa. Huijaukset kohdistuvat kaiken kokoisiin yrityksiin, pieniin ja suuriin. Uhreilta on petkutettu sähköpostin ja puhelimen avulla jopa miljoonia euroja.

Verkkohuijaukset yleistyvät ja ne muuttuvat jatkuvasti ovelammiksi. Yrityksiä erehdytetään muun muassa petollisilla sähköposteilla ja identiteettivarkauksilla.

Laskut pitää hyväksyä ja maksaa ja muut juoksevat asiat hoitaa myös silloin, kun yrityksen toimihenkilöt ja johto ovat lomalla. Isompiin saappaisiin astuva sijainen tekee usein monen ihmisen työt eli työpainetta riittää. Sijainen haluaa myös osoittaa kykynsä eikä hän mielellään käänny lomailevan esimiehen puoleen. Rikolliset tietävät kaiken tämän.

Huijaus alkaa tiedustelulla. Tiedot keskeisistä työntekijöistä ja yhteistyökumppaneista löytyvät helposti esimerkiksi yrityksen nettisivuilta, Linkedinistä ja ytj.fi:stä. Sähköpostin lomavastaaja paljastaa loma-ajan.

Massoittain lähetettävät huijausviestit voi usein tunnistaa virheistä ja omituisuuksista. Tarkkana pitää silti olla. Älä avaa epäilyttävän viestin liitettä äläkä klikkaa linkkiä. Vie kohdistin linkin päälle sitä klikkaamatta ja varmista, että se johtaa luotettavaan osoitteeseen aina ennen kuin klikkaat.

Varmista viestin aitous ja soittajan henkilöllisyys

Vaarallisimmat yrityksiin tulevat huijausviestit ovat huolellisesti valmisteltuja ja aidon tuntuisia. On oltava hyvin tarkkana. Viestissä saattaa esimerkiksi olla tuttujen työkaverien nimiä hämäyksen vuoksi. Sähköposti saattaa sisältää ilmoituksen yhteystietojen tai tilinumeron muutoksesta tai tekaistun laskun, jonka maksua kiirehditään. Huijausviestiä saatetaan tehostaa puhelinsoitolla.

Sähköpostin lähetysosoite voidaan väärentää. Lähettäjän sähköpostitunnus on myös saatettu kaapata.  Tuliko viesti todella osoitteesta nimi@yritys.com vai huijariosoitteesta nimi@yritys1.com tai nimi@yrity5.com.

Taloushallinnon työntekijä saattaa saada aidon tuntuisen viestin, joka näyttää tulevan hänen esimieheltään, toimitusjohtajalta tai talousjohtajalta. Suuri summa pitäisi suorittaa pikaisesti esimerkiksi tekeillä olevan yrityskaupan vuoksi juuri, kun esimies on työmatkalla. Asialla on tietenkin kiire eikä siitä saisi hiiskua muille. Työntekijä saattaa saada puhelinsoiton kaupan osapuolena esiintyvältä huijarilta, joka puhuu virheetöntä englantia.

Yrityksen tulisi kouluttaa työntekijät tunnistamaan huijausyritykset. Tarvitaan myös selkeät käytännöt siitä, miten minkäkin suuruiset laskut käsitellään ja hyväksytään.

Lue hyvät ohjeet tietoturvasta osoitteesta www.viestintavirasto.fi

Jos huomaat joutuneesi huijauksen uhriksi, ota yhteys poliisiin ja tarvittaessa pankkiin. Pankki voi vielä ehtiä peruuttamaan maksatuksen.

Näin suojaudut verkkohuijarilta

Älä koskaan anna käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimessa tai sähköpostissa.

Älä luota sokeasti sähköpostin lähettäjätietoihin, sillä ne voidaan väärentää.

Varmista viestin aitous ja soittajan henkilöllisyys esimerkiksi soittamalla vastuuhenkilölle hänen yrityksensä vaihteen kautta.

Älä anna tietoja yrityksestä ja sen teknologiasta soittajalle, jota et tunne.

Vesa Ylä-Jääski

 

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti