Yrityksen myymisessä on paljon työtä, joka ei yleensä ole yrittäjälle tuttua. Yritys kun usein myydään vain kerran elämässä. Ammattimaisia asiantuntijapalveluita käyttämällä yrityksen myyjä löytää varmimmin yritykselleen oikeimman ostajan.
Yritysvälittäjä on yleensä kokenut alan ammattilainen ja hän on tottunut palvelemaan asiakkaitaan potentiaalisten ostajien etsimisessä. Välittäjä osaa määrittää yrityksen arvon, tietää millaisia sopimuksia tarvitaan, laatii kauppakirjat, etsii ostajan ja auttaa kaupan rahoituksen suunnittelussa. Lisäksi hänellä saattaa olla rekisterissä yritystä etsiviä ostajia.
”Työtavat ja yhteistyösuhteet on tätä varten kehitetty. Valitettavasti alalla toimii monenlaisia yrittäjiä”, sanovat Elina Varamäki ja Juha Tall, kauppatieteen tohtorit ja omistajanvaihdosten tutkijat Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.
Varamäki ja Tall antavat kolme neuvoa välittäjäpalvelun hankintaan:
- Yritysvälittäjien verkkosivuilta tulee löytyä asiakkaan tarvitsema tieto. Sieltä on hyvä aloittaa.
- Jokaiselle yritysvälittäjälle pitäisi olla esillä henkilökohtaiset yhteystiedot.
- Kysy referenssejä. Luotettavien ja kokeneiden yritysvälittäjien asiakkaiden joukossa pitäisi aina olla muutamia, jotka ovat antaneet luvan tietojensa käyttämiseen tähän tarkoitukseen.
Ilmoitus verkkoportaalissa
Jos myyt yritystäsi itse yrityskauppojen verkkopalvelussa kuten Yrityspörssi.fi:ssä tai Firmakauppa.fi:ssä, muista nämä asiat:
- Mikä yrityksessäsi voisi olla ostajan mielestä kiinnostavaa ja arvokasta?
- Kerro nämä asiat ilmoituksessasi.
- Yrityskaupan toteutumisen mahdollisuus kasvaa, jos ostajan ja myyjän välille syntyy luottamus. Mitä enemmän ostajalle olennaisia seikkoja tulee ilmi jo ilmoituksessa, sitä vähemmän niitä tarvitsee kertoa neuvottelujen aikana.
- Vaikka ostaja löytyisi pelkän ilmoituksen perusteella, älä tee kauppoja omatoimisesti!
Millainen välityspalkkio?
Myyntikanavasta riippumatta yrittäjän kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä asiantuntijaan, jonka kanssa yhteistyössä neuvottelut voidaan viedä lopulliseen kauppakirjan allekirjoittamiseen saakka.
Ammattimaisia asiantuntijapalveluja käyttämällä yrityksen myyjä löytää varmimmin yritykselleen oikeimman ostajan. Oikein tarkoittaa tässä yhteydessä sellaista ostajaa, jonka kannattaa maksaa ostokohteesta paras hinta ja joka siitä huolimatta pystyy tekemään yrityskaupasta omasta näkökulmastaan katsottuna onnistuneen.
”Yrityksen myynnissä käytetyn palvelun hinnan pitäisi olla suhteessa todennäköiseen kauppahintaan”, sanovat Varamäki ja Tall. Tämän yrittäjät yleensä kyllä huomaavat.
”Pienimpien yritysten myyntipalkkiot voivat olla tuhannen euron luokkaa, mutta lähtökohtaisesti välityskustannuksiksi voidaan ajatella noin viisi prosenttia toteutuvasta kauppasummasta”, tutkijat sanovat.
Käytännön pulma on se, että asiantuntijapalveluita hankitaan liian myöhään ja sittenkin edullisuus houkuttelee eniten.
Pienen yrityksen ostaja löytyy yleensä läheltä, mutta ei aina. Valtakunnalliset verkkopalvelut varmistavat maantieteellisesti kattavan näkyvyyden.
”Yrityskauppaan tarvittavaa aikaa on vaikea ennakoida. Joissakin tapauksissa myyjä huomaa, että ostaja tarvitsee häntä tukitehtäviin vielä yrityskaupan jälkeenkin”, tutkijat muistuttavat.
Minkä alan yritykset käyvät parhaiten kaupaksi? Millainen yritys on hankala myydä? Mikä on paras hetki yrityksen myymiseen? Lue Taloustaito-lehdestä 11/2020 juttu Mistä ostaja yritykselle? Voit lukea jutun myös näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt verkkopalvelun käyttäjäksi.
Satu Alavalkama