veronmaksajat.fi

KOTI

Vessassa, kävellessä, palavereiden lomassa – suomalaiset tarttuvat kännykkään lähes tilanteessa kuin tilanteessa

Vessassa, kävellessä, palavereiden lomassa – suomalaiset tarttuvat kännykkään lähes tilanteessa kuin tilanteessa
17.5.2022

Liki puolet suomalaisista tarttuu kännykkään heti herättyään. Lähes yhtä moni käyttää kännykkää juuri ennen nukkumaanmenoa. Moni pyrkii rajoittamaan digitaalisten palveluiden käyttöään, mutta vain harva tarttuu laitteiden tarjoamiin aikarajoitustoimintoihin.

Nyt se on selvitetty: Lähes joka neljäs suomalainen (22 %) ottaa älypuhelimen usein mukaan vessaan. Lähes puolet (44%) asioi WC:ssä kännykän kanssa ainakin toisinaan.

teknologiayhtiö Qvikin valtakunnallinen kysely paljastaa, että suomalaisten digitaalinen arki on yhä hektisempää ja kännykkä liimautuu suomalaisten käsiin lähes tilanteessa kuin tilanteessa. 

Suomalainen käyttää kännykkää keskimäärin 3,5 tuntia päivässä. Qvikin kyselyssä liki puolet vastaajista (45%) kertoi käyttävänsä kännykkää usein aamulla heti herättyään. Juuri ennen nukkumaanmenoa kännykkään tarttuu lähes yhtä moni (44%). Joka kymmenes käyttää kännykkää jopa kävellessään.

Suurin osa kyselyyn vastanneista (92 %) käyttää älypuhelinta päivittäin. Puhelin nivoutuu osaksi arjen puuhia, ja sitä käytetään usein yhtä aikaa muiden arkitoimien kanssa.

Useampi kuin kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta (68 %) käyttää puhelinta julkisen liikenteen kyydissä. 

Qvikin sähköiseen kyselyyn vastasi 1 240 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Kysely toteutettiin yhteistyössä tutkimusyhtiö Cintin kanssa. 

Kännykkäsovelluksilta odotetaan helppoutta

Noin neljännes urheilee kännykkä joko kädessä tai käden ulottuvilla, ja noin joka viides tunnustaa käyttävänsä mobiililaitteita palavereiden lomassa.

Tämä asettaa haasteensa sovellusten luomiselle ja kehittämiselle.

“Kuluttajat saattavat tilata tuotteita vaikka liikkuessaan tai salitreenin lomassa, joten palveluiden täytyy olla superhelppoja ja nopeita käyttää. Kuluttajat ovat entistä laatu- ja hintatietoisempia, ja digitaalisia palveluita suunnittelevien on pystyttävä vastaamaan tähän haasteeseen”, Qvikin suunnittelu- ja tutkimustoiminnan johtaja Lassi A. Liikkanen kertoo tiedotteessa. 

Vain murto-osa käyttää puhelimen aikarajoja

Digitaalisten palveluiden laajeneminen helpottaa monia arkiaskareita, mutta älylaitteiden jatkuvaan käyttöön liittyy myös koukkuun jäämisen riski.

Kyselyn mukaan melkein puolet vastaajista (46 %) on pyrkinyt vähentämään digitaalisten palvelujen, kuten pelien tai sosiaalisen median, käyttöä viimeisen vuoden aikana.

Myös muiden ruutuaika mietityttää. Kyselyn mukaan neljä kymmenestä vastaajasta (42 %) on huolestunut jonkun läheisensä liiallisesta puhelimen käytöstä.

Vain viisi prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä älylaitteiden tarjoamia aikarajoitustoimintoja.

Qvikin Lassi A. Liikkanen kannustaa niiden hyödyntämiseen.

“Laitteiden rajoitustoiminnot ovat helppo tapa varmistaa, ettei älylaite haukkaa liian isoa palaa päivästä. Laitteiden omat rajoitukset toimivat yleensä paremmin kuin itse laaditut päätökset ja sopimukset, joihin on helppo tehdä poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia”, Liikkanen muistuttaa.

Outi Airaksinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti