veronmaksajat.fi

KOTI

Kuusi vinkkiä: Pysäytä venevaras!

Kuusi vinkkiä: Pysäytä venevaras!
11.7.2017

Kesä on venevarkauksien sesonkiaikaa. Tässä kuusi vinkkiä, joilla vaikeutat venevarkaan puuhia. Kovan luokan ammattilaisia on vaikea torjua, mutta heitä on venevarkaissa onneksi vain vähän. 

Käytä veneen ja moottorin lukituksessa kunnon ketjuja, vaijereita, lukkoja ja pollareita. Kuva iStockphoto.com

1. Kuvaa vene ja perämoottori, maalaa tunnisteraita

Varkaan elämän vaikeuttaminen alkaa veneen takapäästä. Oma vene ja perämoottori kannattaa kuvata mahdollisimman tarkkaan. Ota kuvat myös veneen kolhuista, raapiutumista, sprayhoodin (roiskekuomu) pikkurei'istä ja muista yksilöllisistä tunnusmerkeistä. 

Maalaa veneeseen ja perämoottoriin maaliraita tai muu kauaksi näkyvä merkintä, josta ne on helppo tnnistaa. Merkatun veneen tai moottorin myyminen on paljon hankalampaa kuin perus-Busterin tai -Yamahan

Viranomaiset osaavat etsiä ja potentiaaliset ostajat varoa tällaisia tuotteita. Lisäksi ne löytyvät myös myytäväksi tarjottavien joukosta helposti. 

Merkinnöillä ja veneen tai moottorin huolellisella kuvaamisella ja dokumentoinnilla on myös ennaltaehkäisevä vaikutus. Varas ottaa mukaansa mieluiten mahdollisimman vakionnäköisiä ja vaikeasti yksilöitäviä veneitä ja moottoreita. 

2. Lukitse säilytyspaikka ja vene kunnolla

Venettä pitäisi säilyttää laiturissa, johon vieraitten pääsy on estetty kunnollisella lukittavalla portilla. Mieluiten laituri saisi sijaita paikassa, jossa liikkuu paljon ihmisiä ja etenkin toisia veneilijöitä. Myös vene pitää lukita laituriinsa kunnolla.

Monien venekerhojen laiturit ovat vartioituja etenkin loppukesän ja syksyn pimeinä iltoina ja öinä. Valitettavasti kesämökillä ei ole mahdollista olla paikalla koko ajan.

Kettingin voi verhoilla, jolloin sen käsittely on mukavaa ja ympäristön pinnat säilyvät naarmuttomina. Hyvää ketjua ei saa poikki tavallisilla työkaluilla. Kyse on oikeastaan kilpavarustelusta: varkaiden ei kannata investoida raskaisiin välineisiin niin kauan kuin laiturissa on heikosti lukittuja veneitä. Älä siis ole oman laiturisi heikoin lenkki. Kuva Maritim

Venevarkaat liikkuvat myös vesitse, ehkä jo aiemmin varastetulla veneellä – silloin maanpuoleisten ovien lukitukset eivät paljoa auta. Etenkin yksinäisten kesämökkien laitureihin kiinnitetyt veneet ovat haluttua saalista. Köydet irti ja vene hinaukseen, mieluiten yön hiljaisina tunteina. 

Suomen merien ja järvien rannoilla on paljon paikkoja, johon varastetun tavaran voi viedä piiloon moottorin irrotuksen ja kevyen kenttänaamioinnin ajaksi. 

Vaijerit ovat kevyitä ja uskomattoman vahvoja. Ekonomia on onneksi rehellisten puolella. Veneen hyvä suojaus on usein vain muutaman kympin hintainen. Vahvoja vaijereita katkovat erikoistyökalut ovat huomattavasti kalliimpia. Ketju vai vaijeri? Kun laittaa molemmat, voro on vaikeuksissa. Kuva Maritim

3. Käytä kunnon ketjuja, vaijereita, lukkoja ja pollareita

Lukitsemiseen tarvitaan hyvät varusteet. Hyvän varustelun yksi ulottuvuus on tasaisuus: kaikki komponentit kannattaa mitoittaa saman tasoiksi, sillä vahvinkaan kettinki ei auta, jos riippulukon saa repäistyä auki taskukokoisella sorkkaraudalla.

Tällaisellakin lukolla saa pulttaamalla kiinnitetyn moottorin varkaiden ulottumattomiin. Kuva Maritim

”Kun hankit lukkoja, muista, että veden ja etenkin suolaisen veden läheisyys ruostuttaa kaiken, myös lukot. Siksi kannattaa valita alun perin venekäyttöön tarkoitettu riittävän tuhti lukko. On ikävää, kun tuhti, mutta merikäyttöön soveltumaton lukko, on niin umpiruostunut, ettei se enää aukea avaimella, sanoo veneilytarvikeliike Maritimin Helsingin Lauttasaaren myymälän päällikkö Minna Lahin

Seuraavina ostoslistalla listalla ovat kettingit ja/tai vaijerit. Mikään kettinki tai vaijeri ei ole katkaisematon, mutta jos metrin mittaiset voimapihdit eivät riitä, ei riitä yleensä rosvon rohkeus eikä aika. Sellaista tilannetta tuskin tulee, että venevoro istuu laiturilla ja yrittää sähkötyökaluilla rauhassa katkoa ketjuja. 

Pulttilukot on suunniteltu niin fiksusti, että moottorin varsinaisia kiinnityspultteja ei tarvitse vaihtaa. Beman Titan -lukko kestää korroosiota, merivettä ja suolaa. Kuva Maritim

Veneilyliike ja hyvä rautakauppakin osaavat myydä tarvitsevalle sopivan vahvuisen kettingin tai vaijerin. Käsittelyn kannalta päällystetyt vaijerit ovat paljaita kettinkejä miellyttävämpiä ja usein myös kevyempiä, vaikka vahvuudesta ei tingitä yhtään.  

”Kannattaa kiinnittää huomiota myös pollareihin ja niiden kiinnitykseen. Jos veneen kiinnityspiste on kiinni kevytrakenteisessa puupalkissa, ammattilainen tekee moottorisahalla äkkiä laituriin kolon tai kaksi. Pollarien kiinnitykset kannattaa siis katsastaa ja vahvistaa ne sen verran tukeviksi, että kenenkään ei tee mieli silpoa laituria. Venekerhojen ja marinoiden laiturit ovat yleensä riittävän tuhtia tekoa”, Minna Lahin sanoo.

Järeät ulkomitat kertovat jo paljon lukon kestävyydestä, mutta eivät kaikkea. Viisas veneenomistaja hankkii vahvasta teräksestä tai vielä eksoottisemmasta metallista tehdyn lukon, joka ei kosteudessa ruostu eikä haperru. Kuva Maritim

4. Moottori turvaan sisätiloihin tai autoon 

Perämoottorit ovat varkaiden suosikkeja. Sekä siipimutterikiinnitteisille että kiinnipultattaville perämoottoreillle on kehitetty varsin fiksuja lukkoja.

”Varkaat suosivat etenkin kevyitä ja helposti kannettavia moottoreita. Ne kannattaa aina lukita kunnolla veneeseen tai kantaa turvaan auton tavaratilaan tai sisätiloihin. Hyvällä teräsrakenteisella lukolla moottorin saa toki hyvin kiinni, mutta törkeimmät varkaat saattavat kylmästi leikata veneen peräpeilistä palan pois, Minna Lahin sanoo.

Kiinnipultattavien perämoottorien pultit voidaan lukita niin tehokkaasti, että moottorin vieminen on liian hankalaa. Isoja moottoreita suojaa myös niiden paino: väkevä varas kantaa vielä kymmenheppaisen, 40-kiloisen moottorin veneeltä pakettiauton uumeniin. Isompi, 30-hevosvoimainen moottori on jo tuplasti painavampi, ja sen varastaminen vaatii jo kaverin tai kaksi ja aika lailla osaamista ja varusteita.

Yli satakiloiset moottorit varastetaan useimmin veneen mukana, voroilla kun tuskin on mukanaan tarvittavia nostolaitteita. 

Siipimuttereilla kiinnitettävän pienen perämoottrorin sippimutterit saa suojaan teräskoteloon. Perämoottori pysyy takuulla kiinni veneessä. Ainoa mahdollisuus varastaa moottori, on veneen rikkominen. Kuva:Maritim

5. Seuraa varastettua venettä GPS-paikantimella

Jos vene hyvistä lukituksista huolimatta varastetaan, kaikki toivo ei kuitenkaan ole vielä mennyt, vaikka moottori ja venekin ovat jo matkalla maailmalle. 

”GPS-paikantimet mahdollistavat veneen seuraamisen, vaikka vene olisikin teillä tietymättömillä. Älypuhelimen näytöltä voi seurata veneen liikkeitä ja ohjata viranomaiset oikeaan paikkaan”, Minna Lahin kertoo.

”Fiksussa laitteessa on muitakin toimintoja: se tunnistaa anturilla varustetun oven luvattoman avaamisen tai esimerkiksi liikkeen veneen sisällä. Hieno ominaisuus on SOS-nappi. Sitä painamalla laite lähettää sijaintitiedon ja hälytyksen tarvittaessa moneen älylaitteeseen. Näin laitteesta voi olla korvaamatonta hyötyä, jos omistajalla on ongelmia vesillä.

Pieni GeoSafe-laite kätketään veneen uumeniin. Sen avulla voi seurata veneen liikkeitä ja tehdä itse myös hälytyksen, jos joutuu vaaraan. Laite toimii jopa viikon omalla akullaan, jos veneessä ei syystä tai toisesta ole virrat päällä. Laite maksaa alle 200 euroa. Kuva Maritim

6. Osta vene ja moottori vain rehelliseltä myyjältä

Rehelliset veneilijät voivat yhdessä tehdä venevoron elämän ikäväksi. Veneet ja moottorit kannattaa ostaa joko asiallisesta liikkeestä tai sellaiselta henkilöltä, jonka henkilöllisyys on varmistettu. 

Kun varastetulle veneille ei ole ostajia, ei ole enää varkaitakaan. 

Matti Sovijärvi

Rahat, verot, työ & eläke, koti