veronmaksajat.fi

RAHAT

Kirjailijat sepittivät tislaamolleen tarinan ja markkina-arvon – Kyrö, Rönnbacka ja Pohjalainen brändäävät giniä ja rommia

Kirjailijat sepittivät tislaamolleen tarinan ja markkina-arvon – Kyrö, Rönnbacka ja Pohjalainen brändäävät giniä ja rommia
24.8.2022

Karo HämäläinenKARON PÖRSSI Puolen litran pullo Readers´ Giniä maksaa suomalaisessa alkoholin vähittäisliikkeen hyllyllä 39,67 euroa. Tätä kirjoittaessani sitä näkyy olevan useita pulloja esimerkiksi Helsingin keskustan Alkoissa, mutta jos Mikkelissä oleva (niin kuin minä tätä kirjoittaessani) haluaisi tuotetta iltakaunokirjallisuuden digestiiviksi, edessä olisi ajomatka Heinolaan tai Jyväskylään.

Hakematta jäi. Sitä paitsi pystyn lukemaan kirjallisuutta myös selvin päin.

Helpommalla kuin Authors’ Distilleryn lippulaivatuotetta saati niitä juomia, jotka kuuluvat Alkossa vain tilausvalikoimaan, saakin tislausyhtiön osakkeita. Osakeanti on käynnissä Invesdor-joukkorahoituspalvelussa. Eikä yksi osake maksa kuin 17,86 euroa, vähemmän kuin puolet puolen litran ginipullon hinnasta, jopa vähemmän kuin 0,7-litran Koskenkorva.

Osakkeen yksikköhinnan tarkasteleminen ei tietenkään ole mitenkään relevanttia, mutta kovin vähän joukkorahoitusanneissa yleensäkään on yhtymäkohtia reaalimaailmaan. Eikä joukkorahoituksen kautta pääomia hakevia yhtiöitä useimmiten ole mielekästä ajatella sijoituskohteina, joilla tavoitellaan optimaalista tuoton ja riskin suhdetta.

Joukkorahoituskohteisiin mukaan lähteminen on yleensä hyppäämistä tarinaan, jossa haluaa olla mukana. 

Kirjailijoiden brändäämä

Authors’ Distilleryn kohdalla tarina laadittu poikkeuksellisen ammattimaisesti. Nimensä mukaisesti tislaamon takana ovat kirjailijat, nimittäin Christian Rönnbacka, Tuomas Kyrö ja Soili Pohjalainen.

Tarkkaan ottaen romanttinen kuva tislauslaitteiden äärellä huhkivista sanataiteilijoista ei pidä paikkaansa. Kirjailijoiden panos tislaamoon on ”kirjailijanäkyvyys”. Tislausosaamisen tuovat toiset henkilöt.

Yhtiön suurimmat omistajat ovat yhtiöidensä kautta Rönnbacka ja Lippo Luukkonen, joka toimi aikoinaan eri tehtävissä WSOY:ssä ja on vuodesta 2015 alkaen pyörittänyt omaa sopimus- ja lisenssiagentuuriaan.

Mainittakoon tässä välissä, että Tuomas Kyrö, Christian Rönnbacka ja Lippo Luukkonen ovat vähintään tuttujani tai kavereitani. Olen nauttinut heidän kaikkien kanssa alkoholista muiden piikkiin, mutta Authors’ Distillery ei ole lähettänyt korruptiopulloa enkä ole ylipäätään tutustunut yhtiön tuotteisiin. 

Artesaaniginiä ja -rommia

Mäntsälässä toimiva käsityöläistislaamo valmistaa kolmenlaista giniä ja yhtä rommia. Toiminta on ollut pienimuotoista, mutta nyt on tarkoitus panna hihat heilumaan, ja siihen rahaa nyt kerätäänkin.

Elokuussa Authors’ Distilleryssä on aloittanut uusi toimitusjohtaja, Anne Pekkanen. Osakeantirahaa on tarkoitus käyttää hänen palkkansa lisäksi esimerkiksi ”rommivaraston järjestämiseen” (tarkoittanee sen ratkaisemista, kuinka rommia varastoidaan) sekä ainakin ensimmäisen vientimarkkinan avaamisen valmisteluun ja mahdollisesti avaamiseenkin. Se, mitä kaikkea tehdään, riippuu annin menestymisestä.

Tätä kirjoittaessani Authors’ Distileryn annissa on tehty merkintöjä reilulla sadallatuhannella eurolla, kun enimmäismäärä on miljoona euroa.

Valuaatio ennen uutta rahaa eli nykyisten osakkeenomistajien yhtiöön tekemien henkisten ja taloudellisten sijoitusten hinta on 2,5 miljoonaa euroa. Jos anti menisi läpi enimmäismäärällään, kirjailijain tislaamon markkina-arvoksi tulisi 3,5 miljoonaa.

Se ei ole järin paljon, mutta ei se ole aivan vähän yhtiöstä, jonka edellisen vahvistetun tilinpäätöksen mukana teki 30 000 euron liikevaihdolla reilun 90 000 euron tappion. 

Mielikuvituksellinen kansainvälistymistarina

Artesaanialkoholivalmistamoita on syntynyt Suomeen rutkasti. Authors’ Distillery on palkittu, ja niin ovat monet muutkin. Mikä tekee siitä erityisen?

Vastaus: Authors’ Distillery on markkinointi- ei tuoteyhtiö.

Authors’ Distilleryssä ominaista on oivallus siitä, että media tekee mielellään juttua alkoholista puhuvista kirjailijoista. Samalla kirjailijat pääsevät mainitsemaan oman firmansa tuotteen – ellei kirjailijain tislausfirma ole peräti jutun pääaihe.

Tämä on niin sanottua ansaittua mediaa, joka on markkinoivan yhtiön kannalta ihanteellista: se on vaikuttavaa eikä siitä tarvitse maksaa rahaa mediayhtiölle.

Alkoholibisneksessä brändin rakentaminen ja vaaliminen on myynnin kannalta olennaisempaa kuin voitot ammattilaisten maistelukisoissa. Brändin rakentaminen taas yleensä vaatii syviä taskuja. Authors’ Distillery on ratkaissut tai ainakin uskoo kiertäneensä tämän ongelman: hankitaan muutama kirjailija, jotka pannaan firman ilmaisiksi mannekiineiksi puhumaan lehdet, radiot ja tuubit täyteen.

Suomessa tämä onkin onnistunut etenkin Kyrön ja Rönnbackan aktiivisuuden ansiosta, mutta sama juoni olisi tarkoitus siirtää myös maailmalle. Sijoittajaesityksessään Authors’ Distillery heittää rennosti ruotsalaisen rikoskirjailijan Jens Lapiduksen nimen, mutta epäselväksi jää, onko Lapidus itse edes kuullut hankkeesta tai onko kukaan ollut häneen yhteydessä.

Toivoahan aina saa.

Ajatus on, että ulkomaille mennään lisenssimallilla. Sitoutetaan kohdemaan tuomaskyrö hankkeeseen ja lähetetään paikalliselle artesaanitislaamolle gini- ja rommireseptit ja sen jälkeen odotellaan rahantuloa. Paikallinen panimo hankkii raaka-aineet, valmistaa tuotteet, huolehtii niiden jakelusta ja markkinoinnista.

”Yhtiön tavoitteena on rakentaa kirjailijoiden tislaamon brändikonseptista tv-sarjojen lokalisointimallin mukainen formaatti-raamattu”, Authors’ Distillery kertoo ja kehottaa vertaamaan sitä Haluatko miljonääriksi -ohjelmaan, jolla on yli 160 esitysmaata.

Osakeantimateriaaleissa arviona esitetään, että lisensoija eli Authors’ Distillery saisi tai ehkä paremminkin voisi saada 8–10 prosenttia lisensoivan tislaamon liikevaihdosta. Onko se realismia vai toive?

Edelleen ”esimerkkeinä” kerrotaan, että Ruotsin markkinoilla paikallinen tislehtimö myisi vuonna 2023 Authors’in tuotteita 500 000 eurolla, mistä Authors’ Distillerylle napsahtaisi 50 000 euroa. Saksa käynnistyisi seuraavana vuotena, jolloin sieltä kertyisi kahden miljoonan euron liikevaihdosta 200 000 euron lisenssitulot.

Lisenssibisnes on mukavaa ja kovakatteista – etenkin liiketoimintasuunnitelmissa.

En ole aivan varma, onko Authors’ Distilleryn osakeantimateriaalit tarkoitettu vakavasti otettaviksi vai parodioivatko kollegat start upien maalailuja.

Rahaa vanhoilla tiedoilla

Parodiatulkinnan puolesta tuntuisi puhuvan se, että Authos’ Distillery hakee rahaa joukkorahoituksella yli vuoden ikäisillä tilinpäätös- ja taseluvuilla: tuorein käytössä oleva tilinpäätös käsittelee kautta 1.6.2020–31.5.2021.

Siihen nähden, että yhtiö on varsin pieni, on hämmentävää, että rahanhakuun ryhdyttäessä ei ole maltettu odottaa tuoreempia tietoja. Start upille puolitoista vuotta kun on ikuisuus. Kooltaan varsin hallittavan yhtiön tilinpäätöksen ajaminen ja tilintarkastuksen teettäminen ei ole järin iso homma, ainakaan jos kirjanpidosta on huolehdittu tilivuoden aikana.

Vuodelle 2022, eli ilmeisesti toukokuussa 2022 päättyneelle kahdentoista kuukauden jaksolle, Authors’ Distillery ennustaa 550 000 euron liikevaihtoa ja varsin täsmällisen kuuloisesti 43 140 euron nettotulosta.

Jos firma on todellakin noussut jo voitolliseksi, kai se kannattaisi kertoa sen sijaan että vain ennustaa nettotulosta kymmenen euron tarkkuudella?

No, Authors’ Distilleryä selvästi myydään kirjaimilla, ei numeroilla.

Parodiakehystä voi arvioida myös kieli- ja kirjallisuustieteellisellä tunnustelulla vaikkapa seuraavia virkkeitä analyysikohteenaan käyttäen.

Yhtiö pyrkii seuraavaksi kirjailijoiden ja taiteilijoiden avulla tavoittamaan yli 30-vuotiaan, kulttuurista kiinnostuneen kohderyhmänsä globaalisti.

Pullotuksessa, käyttämisessä ja raaka-aineiden hankinnassa käytetään nykyisellä tuotantovolyymillä craft-henkeä ja kirjailijatalkoita. 

Yritysarvoon on kertynyt ainutlaatuinen yhdistelmä palkittuja tuotteita, uniikkia kansainvälistymismallia, toimivaa kustannustehokasta tuotantolaitosta, ainutlaatuista kirjallista liiketoimintakonseptia ja vahvoja ip-oikeuksia, joita olisi lähes mahdotonta kopioida.

Jos virkkeet löytyvät Tuomas Kyrön seuraavasta romaanista, Authors’ Distelleryn osakkeita ostava voinee leveillä osallistuneensa kokeelliseen korkeakirjalliseen taideteokseen – kustantajan osassa.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja. Authors’ Distilleryn keskeisistä henkilöistä moni on hänen tuttavansa tai kaverinsa.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti