veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

RAHAT

Fodeliasta riistasoppaa osakesalkkuun – ja naksut kaupan päälle

Fodeliasta riistasoppaa osakesalkkuun – ja naksut kaupan päälle
13.11.2019

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Ruuasta on keskusteltu varmasti siitä asti, kun homo sapiens ylipäätään alkoi keskustella yhtään mistään. Ruoka on ollut jo pitkään myös erottautumisen ja identiteetin rakentamisen väline.

Viime vuosina ruokakeskusteluun on voimalla iskenyt läpi puhe ruuan ilmastovaikutuksista. Lihankorvikestartupeja on pystytetty ja myyty kovilla arvostuksilla. Yhdysvalloissa Beyond Meat -yhtiön markkina-arvo on kovasta kurssilaskustaan huolimatta edelleen viitisen miljardia euroa, vaikka yhtiö tekee rajua tappiota.

Ja nyt Helsingin First North -markkinapaikalle saadaan elintarvikealan kasvuyhtiö!

Riemu sikseen. Fodelia ei ole härkäpapu-, soija- eikä oikein edes kaurayhtiö. Se valmistaa valmisruokia ja sipsejä.

Kahdella liiketoiminnalla on kovin vähän yhteistä. Valmisruokien asiakaskuntaa ovat etupäässä suurkeittiöt, kun taas sipsejä myydään vähittäiskaupan kautta kuluttajille. Fodelia onkin käytännössä kahden omalakisesti etenevän elintarvikealan yhtiön Feelian ja Real Snacksin omistus- eli holdingyhtiö.

Valmisruokayhtiötä Feeliaa ja naksutuotteiden valmistajaa Real Snacksiä kannattaa siksi tarkastella omina kokonaisuuksinaan. Ja kannattaa niitä tarkastella muutenkin, sillä kumpikin on kiinnostava yhtiö, joskin eri syistä. 

Kasvua kunnista?

Olen syönyt Feelian riistakeittoa jonkin polkujuoksutapahtuman maalissa. Se oli todella hyvää. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että takana oli vuorokauden mittainen juoksusuoritus.

Ilman tätä makukokemustakin valmisruokavalmistaja Feelia on Fodelian liiketoiminnoista kiinnostavampi ja arvokkaampi, ja olenpa saattanut tietämättäni syödä Feelian ruokia myös lounasravintoloissa asioidessani.

Feelia kilpailee suurten valmisruokavalmistajien kanssa samoista euroista, mutta ketteränä ja kekseliäänä toimijana sillä on hyvät mahdollisuudet voittaa markkinaosuutta. Feelia pystyy markkinoimaan olevansa lähiruokatoimija, joka käyttää tehtaallaan biokaasua ja jonka ruuat säilyvät hyvin ilman lisäaineita.

Yhtiö on rakentanut palvelukonsepteja eri asiakastarpeisiin. Esimerkiksi pieni kahvila voi hankkia Feelian soppayksikön valmiine kertakäyttöastioineen. Kahvilanpitäjän tarvitsee vain lisätä vesi, panna keittoastia tarjolle ja rahastaa asiakkaat. Katetta riittänee jaettavaksi kaikille.

Jos minulla olisi kioski tai pieni elintarvikemyymälä, taatusti tutkisin mahdollisuutta lisätä lämmin lounaskeitto valikoimiini. Soppatykkibisnes on kuitenkin Feelialle varmaankin pientä. Paljon tärkeämpää on ruokien myyminen edullista lounasta asiakkaille tarjoaville ravintoloille ja kouluja, päiväkoteja tai vanhainkoteja palveleville suurkeittiöille.

Suurimmat kasvumahdollisuudet ovat koulujen ja hoivayksiköiden ruuissa. Voisi tosin olettaa, että segmentti on erittäin kilpailtu ja asiakkaat erittäin hintatietoisia. Kuinka haastaja pärjää valmisruokajättejä vastaan? Kuluttajien itsensä valitsemien lounaiden puolella erottautuminen brändillä, maulla ja muilla sellaisilla seikoilla on varmaankin helpompaa ja tuonee paksumman katesiivun.

Feelian liikevaihto vuoden ensimmäisellä puoliskolla oli 5,9 miljoonaa euroa, mistä jäi varsin kelvollinen 700 000 euron liikevoitto. Euromonitorin lukujen mukaan food service -markkina on Suomessa tänä vuonna noin 3,3 miljardin euron bisnes. Markkinaosuuskasvulle on kaikki ovet auki.

Ikävästi juuri osakeannin aikaan Feelian pienasiakasbisnes kärsii Postin lakosta: verkkokaupasta ei toimiteta alle 54 kilogramman tilauksia.

Arvaukseni Feelian tulevaisuudesta: liikevaihto kasvaa, mutta koska kasvua haetaan kilpaillummilta markkinoilta, marginaali laskee. 

Maailmalle kauralla? 

Real Snacks on pääasiallisesti kaupan omilla merkeillä myytävien naksujen sopimusvalmistaja. Myös omilla brändeillä myytävien tuotteiden asiakkaina ovat ennen muuta vähittäiskauppajätit, joiden hyllyiltä sipsipussit tarttuvat loppuasiakkaiden ostoskoreihin. Real Snacksin kilpailijoita ovat Taffelin eli Chipsin ostanut Orkla ja Estrella.

Sopimusvalmistajan asema on ohkainen, mutta taitavasti hoidettuna siitäkin saa hyvää bisnestä. Esimerkiksi sopii meijerialaa haastanut kouvolalainen Kaslink, joka päätyi alkuvuonna Fazerin ostamaksi. Kaupan brändien tuottaminen oli tärkeä osa Kaslinkin kasvua.

Ilman muuta kiinnostavin osa Real Snacksiä ovat kuitenkin kaurapohjaiset Oatis-naksut. Vaikka 20 prosenttia rasvaa sisältävistä naksuista ei saa terveystuotteita vaikka voissa paistaisi, mielikuva ja kuluttajien kokeilunhalu saattaa hyvinkin auttaa myyntiä merkittävästi. Kauratuotteissa on myös vientipotentiaalia.

Vientipotentiaalia ei tosin kannata liioitella. Vaikka Fodelia mieluusti kertoo, että brittiläinen Sainsbury’s-kauppaketju otti Oatis-tuotteita valikoimiinsa, pidemmän päälle naksupussien rahtaaminen Pyhännältä Britanniaan ei liene järkevää. Tosin kyllähän Suomeenkin tuodaan vaikkapa Alankomaissa ja Belgiassa valmistettuja sipsejä.

Kauranaksu ei ole nyhtökaura tai härkis. Mikä tahansa kilpailija pystyy melkoisen vaivattomasti lanseeraamaan vastaavia tuotteita. Eikä Real Snacks ole lainkaan ainut kauranaksuvalmistaja.

Tein kauppareissulla kenttätutkimusta. Koska en ole ostanut perunalastuja tai niihin verrattavia tuotteita itselleni tämän vuosituhannen puolella, tyystin huomaamatta on jäänyt, kuinka valtavat valikoimat ja määrät niitä on tavallisessa supermarketissa.

Real Snacksin liikevaihto tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana oli 3,3 miljoonaa euroa. Myös sen liiketoiminta on voitollista, vaikka liikevoitto olikin alkuvuonna vain reilut 200 000 euroa. Sopimusvalmistaja ei voi paljon paremmasta katteesta haaveillakaan. Real Snacksiin lienee järkevä suhtautua keittiön tervehdyksenä, jonka saa Feelian kylkiäisenä. 

Anti heittämällä läpi

Fodelian osakkeen arvostusta ei edes tarvitse laskea ennen kuin voi sanoa, että anti menee varsin todennäköisesti hyvin kaupaksi. Ensinnäkin anti ja myynti on melkoisen pieni, toiseksi ankkurisijoittajat ovat haukanneet siitä jo ison siivun. Kolmanneksi ankkurisijoittajien joukossa on Taalerin Mikro Markka Osake -rahasto, jonka hoitajiin Mika Heikkilään ja Olli Viitikkoon moni yksityissijoittaja luottaa niin, että rahastoa peesataan vaikka silmät ummessa.

Kun vielä neljänneksi annin merkintäpaikkana on Nordnet, merkinnän tekeminen on tehty helpoksi laajalle yksityissijoittajajoukolle. Fodelian esittelytilaisuudetkin buukattiin täyteen, tuskin pelkästään tarjoilujen ja mahdollisten ilmaisnäytteiden toivossa.

Yleisöannissa on alustavasti tarjolla 380 000 osaketta. 4,30 euron merkintähinnalla jaossa on vaatimaton 1,6 miljoonan euron potti. Yleisöannin vähimmäismerkintämäärä on 200 osaketta eli 860 euroa. Voisi veikata, että merkintäleikkuri viuhuu.

Tunnuslukuja joutuvat katsomaan vain insituutiosijoittajat, jotka kisailevat niistä noin 400 000 osakkeesta, jotka jäävät jäljelle ankkurisijoittajilta. Toki Fodelia voi pienessä määrin leikata myös ankkurisijoittajien merkintöjä. 

Kasvuyhtiöksi kohtuullisesti hinnoiteltu

Fodelian osakemäärä nousee annin myötä reiluun seitsemään miljoonaan osakkeeseen, ja 4,30 euron osakekohtaisella hinnalla yhtiön markkina-arvoksi tulee reippaat 30 miljoonaa euroa.   

Fodelia teki vuoden ensimmäisellä puoliskolla pro forma -luvuilla laskettuna 9,2 miljoonan euron liikevaihdolla 887 000 euron liiketuloksen ja 657 000 euron nettotuloksen.

Absoluuttisesti pienien lukujen perusteella ei kannata järin paljon kertoimia laskeskella, sillä lukujen manipuloimisen (financial engineering) mahdollisuus on suuri. Toisaalta Fodelia käyttää suomalaista kirjanpitojärjestelmää eli laatii FAS-tilinpäätöksen, jossa konserniliikearvoa poistetaan toisin kuin IFRS-tilinpäätöksessä.

Jos lukuihin laskee optimistisesti mukaan kasvua, päästään tämän vuoden luvuilla puolentoista p/s-lukuun ja 15–20:n haarukassa liikkuvaan p/e-lukuun. Kovaa kasvua osoittaneelle yhtiölle, jolla tuntuisi olevan eväitä myös vastaiseen kasvuun, arvostus vaikuttaa edulliselta. Listattuihin suomalaisiin lihanjalostajiin Fodeliaa ei ole mitenkään järkevä verrata, niin kaukana niistä se on yhtiönä ja kasvumahdollisuuksiensa suhteen.

Suurin syy Fodelia-innostukseeni on, että uskon yhtiöllä olevan kykyä löytää mahdollisuuksia ja tarrata niihin nopeasti kiinni. Väistämättä kaikkien onkien kohot eivät painu veden pinnan alle, mutta jossakin voi nykiä iso kala. Enkä pidä lainkaan mahdottomana, että teollinen ostaja nappaisi Feelian tai Real Snacksin omaan salkkuunsa.

Lopputulos: Osake herättänee kiinnostusta ja voisi olla hyvä myös pitkän aikavälin kasvusalkkuun. Annissa osakkeita saanee kuitenkin varsin vähän, ja kurssin voisi kuvitella nousevan noteerauksen alettua First Norh -markkinapaikalla.

Maksaako vaivaa osallistua, jos heti joutuu ostamaan lisää tai lunastamaan mahdollisen pikavoiton?

Itse ajattelin merkitä Fodeliaa ja miettiä uudelleen, kun nähdään, kuinka paljon osaketta osuu salkkuun ja mikä se hinta on kaupankäynnin alettua.

Viikon trio: Fodelian pääkokit

Osakeannin yhteydessä järjestetään osakemyynti, jossa Fodelian nykyiset omistajat myyvät osakkeitaan. Nykyiset omistajat jäävät silti annin ja myynnin jälkeenkin Fodelian hallitseviksi omistajiksi. Jos anti ja myynti toteutetaan suunnitelmien mukaan (eivätkä nykyiset omistajat osta annista lisää), nykyisten omistajien haltuun jää lähes 80 prosenttia.

Suurimmat omistajat annin jälkeen ovat Mikko Tahkola, Jukka Ojala ja Antti Kamula.

Tahkola on Fodelian toimitusjohtaja. Hän on aiemmin toiminut sekä Real Snacksin (2001–2014) että Feelian (2007–2014) toimitusjohtajana. Vuosina 2014–2019 hän työskenteli toimitusjohtajana Jukkatalossa. Tahkolan veli Harri Tahkola on Talenomin suurin osakkeenomistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Talenom onkin Fodelian yhteistyökumppani.

Jukka Ojala on Feelian toimitusjohtaja, Antti Kamula puolestaan Feelian tuotantopäällikkö.

Omistaja  Osakkeita annin jälkeen Arvo
Mikko Tahkola 2 195 739 9,4 milj. euroa
Jukka Ojala 1 078 656  4,6 milj. euroa
 Antti Kamula 615 864 2,6 milj. euroa

Lähde: Fodelian yhtiöesite. Osakkeiden arvo laskettu annissa ja myynnissä käytettävällä 4,30 euron hinnalla.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja. Hän aikoo merkitä osakkeita Fodelian annissa. 

Juttua korjattu 13.11. Kasvuyhtiöksi kohtuullisesti hinnoiteltu -väliotsikon alla: ensimmäinen kappale 5,6 miljoonaa osaketta reiluun 7 miljoonaan osakkeeseen. Markkina-arvo 24 miljoonaa euroa on korjattu reippaaseen 30 miljoonaa euroon. Neljänteen kappaleeseen on korjattu: reilun ykkösen p/s-luku puoleentoista. 

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.