veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Uusikaupunki tuottaa huippu-Mercedeksiä ja Lamborghinin kattoja

Uusikaupunki tuottaa huippu-Mercedeksiä ja Lamborghinin kattoja
28.3.2017

Uudenkaupungin autotehdas on kulkenut pitkän tien Saabeista Mercedes-Benzin valmistajaksi. Nyt se on taas ottamassa uusia askelia ja rakentaa monessa mielessä huippuluokan autoja. 

Uudenkaupungin autotehdas aloitti vuonna 1969 ”kajakkikaksikoksi” kutsutun Saab 96:n kokoonpanijana, mutta siitä on vuosikymmenien mittaan kehittynyt merkittävä osaamiskeskus.

Mercedes-Benzin CLG-katumaastureiden tuotannon käynnistäminen oli koko Uudenkaupungin autotehtaan vaativin projekti. Se merkitsi koko tuotantolinjan päivittämistä ja Suomen suurimman robottihitsaamon rakentamista. Puolet vuonna 2015 Suomessa myydyistä teollisuusroboteista on Uudenkaupungin tehtaalla.

Kun syksyllä 1991 vierailimme päätoimittamani Moottori-lehden porukalla Uudenkaupungin autotehtaalla ja haastattelimme silloista toimitusjohtajaa Juhani Linnoista, kirjoittamani jutun otsikko oli ”Saksalaista laatua Suomesta”. Hiljattain tuotantoon tulleen Opel Calibran korivalmistus oli Saab-Valmetilla jo tuolloin automatisoitu 85-prosenttisesti ja erikoistumista kuvasi se, että vähintään joka kymmenes tuotettu auto oli avomallinen eli käytännössä Saabin Cabriolet-malli.

Niin hassulta kuin se täällä pohjoisessa ja kylmässä Suomessa voi tuntuakin, Valmetin autotehtaan perehtyminen avoautojen kattoratkaisujen kehittämiseen Uudessakaupungissa 1980-luvulta lähtien oli ratkaisevaa tulevalle kehitykselle, sillä se loi pohjan tuotekehitysajattelulle ja osaamiselle, joka on ollut tärkeää kun suomalaisten on pitänyt vastata asiakkaidensa asettamiin yhä kovempiin haasteisiin.

Uudenkaupungin autotehtaassa valmistettiin vuosien 1986-2003 välisenä aikana peräti 198 032 Saabin avomallia mutta tehtaan museossa näkee tuotantoon päässeiden Saab 900:n rättikattoversioiden lisäksi ysitonnisen Saabin, Audi A4:n ja Opel Calibran cabriolet-prototyyppejä, joita ei koskaan otettu sarjatuotantoon. Tällä vuosituhannella suomalaistehtaassa on tehty myös Porschen avoautoa Boxsteria.

Tällä hetkellä Mercedes-Benzin A-mallit ja GLC-katumaasturit kulkevat samalla kokoonpanolinjalla. A-sarjan Mercedesten tuotanto on kuitenkin loppumassa tänä vuonna. Jatkossa Uuteenkaupunkiin on tulossa Mercedeksen uusi kompakti automalli. (

Nykyään Valmet Automotive toimii Mercedes-Benzien tuotannon ohella eksklusiivisen italialaisen urheiluauton Lamborghinin alihankkijana. Lamborghinin Aventador Roadster -mallin kattojärjestelmä on Valmet Automotiven suunnittelema ja se valmistetaan Uudenkaupungin autotehtaalla. Kun Lamborghini valikoi alihankkijansa erittäin tiukoin kriteerein, sen valinta on yksi vahva osoitus Valmet Automotiven laadusta ja arvostuksesta kansainvälisessä autoteollisuudessa. 

Lisää osaamista taloon

Kuluvalla vuosikymmenellä Valmet Automotive on jatkanut valitsemallaan osaamisen kehittämisen linjalla ostamalla saksalaisen Karmannin kattoliiketoiminnan, jolla suomalaisvalmistaja sai lisää arvokkaita suhteita ennen kaikkea saksalaisiin autovalmistajiin. Karmannhan on tunnettu korivalmistaja, jonka nimi on jopa ollut esillä autojen malleissa kuten Volkswagenin 1960-70-lukujen Karmann Ghia -urheiluautoissa.

Kuluvan vuoden alussa Valmet Automotive yllätti todella merkittävällä kaupalla, kun se osti teknologiatalo Semconin Saksan toiminnot, jotka toivat taloon 800 insinööriä ja 90 miljoonaa euroa liikevaihtoa, joka on kaiken lisäksi voittoa tuottavaa toimintaa. Merkittävää ostoksessa oli sekä kaupassa saatu Semconin saksalaisten suunnittelijoiden autotekniikan, autojen teollisen muotoilun, mekaniikan suunnittelun ja testauksen osaaminen että asiakkaat, joiden joukossa on Mercedes-Benziä valmistavan Daimlerin lisäksi Audi, BMW, Opel. Porsche ja Volkswagen, koska Semconin mukana Valmet Automotiveen tulee myös pienimuotoista prototyyppi- ja erikoissarjavalmistusta.

Jos tilaa Suomessa Mercedes-Benzin A-sarjan auton tai GLC:n, se on Uudessakaupungissa tehty ellei kysymys ole A-sarjan nelivetoisesta versiosta tai jostain erikoismallista.

Semconin Saksan toimintojen ostamisen jälkeen Valmet Automotive ei kuuleman mukaan ole enää kovin kaukana siitä, että sen toimesta automalli voitaisiin suunnitella yhtiön sisällä alusta loppuun asti. 

Kohtalo oli vaakalaudalla

Autoalalla on jo vuosikymmeniä tiedetty, että Uudessakaupungissa on hyvää osaamista ja siellä on näkynyt myös intohimoa autojen kehittämiseen. Se, että tietotaito on viime vuosina pystytty menestyksellisesti kaupallistamaan on kuitenkin ollut yllätys.

Valmet Automotivella on Uudessakaupungissa jo merkittävä historia eri automerkkien tuotantopaikkana: tunnettuja merkkejä ovat olleet Saab, Talbot, Lada, Opel, Porsche ja nyt jo viidettä vuotta Mercedes-Benz, jonka kanssa yhteistyöstä on nyt sovittu vuosiksi eteenpäin.

Uudenkaupungin autotehtaan museosta löytyy muun muassa V8-koneisen Saab 9000:n prototyyppi, jota museon johtaja Ilkka Ruohonen esittelee mielellään yhtenä esimerkkinä paikallisesta osaamisesta.

Takavuosina Uudenkaupungin autotehtaan tulevaisuus oli kuitenkin monta kertaa vaakalaudalla. Yksi kriisi koettiin, kun General Motors lopetti Opel Calibran valmistamisen Suomessa sopimuksen vastaisesti. Suomalaisen taistelutahdon ansiosta silloinen Saab-Valmet kuitenkin selätti amerikkalaisjätin kaikissa oikeusasteissa.

Viimeisin uhkaava paikka oli vuosikymmenen vaihteessa, kun Porschen Boxster- ja Cayman-mallien valmistus oli loppumassa vuonna 2011 ja liikevaihto hiipui 56 miljoonaan euroon nettotappioiden kohotessa viidennekseen siitä. Ratkaisevaa pelastumiselle oli kahden pääomistajasijoittajan tulo omistajaksi, Karmannin kattoliiketoiminnan ostaminen ja sopimus Mercedes-Benzin A-mallin tuotannosta vuodesta 2013 vuoteen 2016. Sittemmin on kerrottu, että A-sarjan valmistus jatkuu Suomessa kuluvan vuoden loppupuolelle asti ja uusimpana mallina tuotantoon on tullut kookas GLC-katumaasturi. 

Onnistuttu huippuhyvin

Nyt Uudestakaupungista on tullut useita hienoja uutisia sekä tuotantosopimuksista että rekrytointitarpeista ja -kampanjoista.

Viimeisin uutinen kertoo, että Valmet Automotive tulee GLC-katumaastureiden ohella tuottamaan Mercedes-Benzin uutta kompaktia mallia, kun A-mallin valmistus Uudessakaupungissa loppuu. Valmistussopimuksen kestoa ja laajuutta ei kerrota, mutta ne ovat vastaavia kuin Valmet Automotiven aiemmista Mercedes-Benz –malleista tekemissä sopimuksissa. Se, että valmistussopimus allekirjoitettiin huomattavasti aiemmassa vaiheessa kuin edeltävissä Valmet Automotiven ja Mercedes-Benzin autoprojekteissa, korostaa Uudenkaupungin autotehtaan merkitystä osana Mercedes-Benzin tuotantostrategiaa.

Geneven autonäyttelyssä keväällä 2001 Valmet Automotive esitteli katto-osaamistaan Hatric-protoyypillä Volvon C70-mallista. Avautuvalla katolla varustettu Volvo on nähtävänä tehtaan museossa.

”Yhteistyömme Valmet Automotiven kanssa on onnistunut äärimmäisen hyvin. Siksi on luonnollista, että jatkamme tätä yhteistyötä myös seuraavan sukupolven kompaktiluokan autoissa”, kertoo Mercedes-Benzin henkilöautopuolen ostotoimesta ja toimittajalaadusta vastaava johtaja Klaus Zehender

Myös hybridi tuotantoon

”Uuden automallin valmistussopimus nostaa Valmet Automotiven ja Daimlerin yhteistyön aivan uudelle tasolle, ja samalla se vakiinnuttaa Uudenkaupungin autotehtaan tuotannon useiksi vuosiksi”, toteaa puolestaan Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Valmet Automotive käynnisti uuden kompaktiautomallin valmistukseen tähtäävän projektin välittömästi sopimuksen synnyttyä. Projekti keskittyy A-sarjan hitsaamoon tehtäviin muutoksiin, mutta muutostarpeita on myös maalaamossa ja kokoonpanossa.

Ennen seuraavan sukupolven kompaktimallia uutisoitiin, että Valmet Automotive tulee tekemään GLC:stä myös eksklusiivisista 43 AMG-versiota. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, että Uudenkaupungin autotehtaan valmistamiin Mercedes-Benz GLC:n versioihin kuuluu hybridiversio 350 e 4Matic – Valmet Automotivellahan on kokemusta sähköautojen tuotannosta muun muassa Fisker Karman ajoilta ja yhtiö aikoo edetä tälläkin rintamalla varsinkin kun kiinalainen, maailman kolmanneksi suurin sähköautoakkujen valmistaja CATL tuli alkuvuodesta suomalaisyhtiön osakkaaksi 22 prosentin osuudella. 

Hitsaamo täynnä robotteja

Mutta miltä näyttää Uudenkaupungin autotehtaalla, missä A-mallien ohella tehdään nyt myös GLC-katumaastureita ja niiden joukossa huippuvarusteltujakin versioita?

Lukuisia autotehtaita nähnyttä katsojaa Uudessakaupungissa pistää silmään se, että Valmet Automotiven tehtaalla automatisointi on edennyt todella pitkälle. GLC:n korihitsaamo on 316 robotillaan Suomen suurin robottihitsaamo ja sen tiloissa robotit ovat todella tiheässä, toinen toisensa vieressä, samalla kun ihmisiä liikkuu valtavassa hallissa vähän, vain yksittäisiä henkilöitä siellä täällä. Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertookin, että GLC-hitsaamon automaatioaste on 95 prosenttia ja se on kansainvälisestikin moderni body shop. Maalaamon puolellakin toiminta on automatisoitu yli 80-prosenttisesti.

Aikoinaan Uudessakaupungissa kehitettiin Saabin avomalleja mutta 1990-luvulla siellä tehtiin myös museossa nähtävänä oleva coupé-prototyyppi, jolle ruotsalaiset eivät lämmenneet.

Robottihitsaamon ja maalaamon sijaan ihmisiä tarvitaan suuria määriä keskellä Uudenkaupungin tehdaskompleksia sijaitsevalla General Assebly -tuotantolinjalla, jolla pääsääntöisesti varsin nuoret miehet ja naiset asentavat autojen osia paikoilleen korirakenteisiin.

Kunkin auton valmistaminen Uudessakaupungin autotehtaalla vie kolme päivää, yhden jokaista osastoa kohti. Erikoismallit, joissa on erityisen paljon varusteltavaa, pyritään sirottelemaan muun tuotannon sekaan niin, että ne eivät rykelmänä hidastaisi perustahtia. 

Toistatuhatta rekrytointia

Tarvittavan henkilöstön rekrytoimiseksi Valmet Automotive on käynnistänyt ”Ryhdy autotehtaan sankariksi” –kampanjan. Autotehtaalla on kaksi perushaastetta: saada ihmiset hakemaan Valmet Automotivelle töihin ja saada ihmiset pysymään Uudenkaupungin autotehtaalla.

Kyseessä on Suomen mittakaavassa suurrekrytointi, sillä Valmet Automotive tarvitsee yli tuhat uutta autonrakentajaa ja noin 150 toimihenkilöä palvelukseensa kuluvan vuoden aikana. Tehdas onkin ollut mukana Vehon Mercedes-Benz -kiertueella, jossa suomalaisesta osaamisesta ylpeänä on markkinoitu Made in Uusikaupunki -käsitettä. Sama käsite oli Mercedes-Benz-osaston pääteemana viime vuoden lopulla Auto 2016 -messuilla ja se on mukana myös A-sarjan Suomi 100 Edition –juhlamallin markkinoinnissa.

Rekrytointien jälkeen Valmet Automotivella on vuonna 2018 Suomessa 3500 työntekijää ja kansainvälisesti yli 5000 henkilöä.

Autotehtaan haastetta helpottaa Mercedes-Benzin tuotteena vahva brändi ja tehtaan hyvä maine: Mercedes-Benz Cars valitsi viime vuonna Valmet Automotiven parhaaksi yhteistyöyrityksekseen. Suomalaisvalmistaja onkin ollut hämmästyttävän tehokas, se on pystynyt tuomaan uusia malleja yhdessä vuodessa tuotantoon, kun prosessi yleensä vie 2-3 vuotta.

Uudenkaupungin tehdas on pärjännyt hyvin myös laatuvertailuissa. Kuukaudessa sen laatutulokset olivat samalla tasolla kuin Saksassa ja Unkarissa, joiden tehtailla oli vuoden etumatka suomalaisvalmistajaan nähden. 

Lue myös Mercedes-Benz GLC -katumaasturin koeajo.  

Juha Partanen

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti