veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Škoda Rapid päivittyi perinteiselle pohjalle

Škoda Rapid päivittyi perinteiselle pohjalle
21.9.2017

Škoda Rapid on saanut uutta ilmettä. Sen aiempi perusmoottorivaihtoehto, 1,2-litrainen nelisylinterinen TSI-kone, on korvattu pienemmällä kolmisylinterisellä 1.0 TSI-moottorilla. Aikoinaan halpisautona aloittanut malli on nykyään runsaasti varusteltu.

Škoda Rapid Plussat
Škoda Rapid Miinukset
Škoda Rapid Tekniikkaa
Škoda Rapid Vastinetta rahalle 
Škoda Rapid Hinnat alkaen 22 376,55 e

Selvimmin Rapidin kasvojenkohotuksen näkee sananmukaisesti auton uudistuneesta keulasta. Kaunis Race Blue –metalliväri on yksi Škoda Rapidiin saatavia valinnaisvarusteita.

Monet pikkuautot ovat kasvaneet niin, että ne eivät enää tunnu kokoluokkansa edustajilta, vaan niiden ratin takana tuntuu kuin ajaisi isompaa autoa. Škoda Rapidin suhteen on toisin päin, sen ratissa unohtaa ajavansa melkein 4,3 metriä pitkää autoa, sillä Rapid tuntuu monessa mielessä pikkuautolta. Škodan esitteen toteamus, että Rapidiin sisään mennessään kokee tunteen isomman kokoluokan autosta, tuntuu liioittelulta.

Rapid Spacebackistä puuttuu Octavian jykevyys ja ohjaamojärjestelyjen tilavuus. Rapidin akseliväli on vain reilut viisi senttiä pidempi kuin pikkuautoksi luokitellussa Volkswagen Polossa, mihin nähden matkustamo on yllättävänkin tilava, mutta varsinkin ryhdikkäässä asennossa istuvasta kuljettajasta Rapid tuntuu helposti hieman alimittaiselta, osittain etuistuinten, osittain matalan vyötärölinjan vuoksi.

Varsinkin vaaleanvärisenä Rapidin ohjaamo on toteutettu aistikkaasti. Koeajoautossa oli lisävarusteinen Amundsenin audio- ja navigointijärjestelmä 6,5 tuuman värillisellä kosketusnäytöllä.

Uusien Volkswagen-konsernien mallien käyttämän MQB-pohjalevyn sijaan Rapid rakennetaan edelleen Fabiassa perinteisesti käytetylle pohjalle. Aiemmin valmistaja ilmoitti, että se ei mahdollista uusien moottorien hyödyntämistä, mutta niin vain uudet kolmisylinteriset pikkumoottorit ovat tulleet Rapidinkin keulalle.

Ennen Spaceback-version vuoden 2013 lopulla tapahtunutta ensiesittelyä Rapid oli halpismalli markkinoille, joilla tarvittiin edullisia autoja. Kun porrasperäinen Rapid oli saman vuoden alkupuolella tullut Suomen markkinoille, sinänsä käytännöllisessä autossa oli halvalla tehdyn auton makua muun muassa alustan toiminnassa.

Tsekit innostuivat kuitenkin kehittämään Rapidin tekniikkaa niin, että siitä tuli ajettavuudeltaan muihin Škodan silloisiin malleihin verrattava auto. Spaceback-mallin myötä tulleilla alustamuutoksilla parannettiin sittemmin myös porrasperäisen Rapidin ajettavuutta. 

Kamerassakin pesin

Nyt Rapidille on tehty automallien elinkaarelle tyypillinen kasvojenkohotus – facelift – jossa se on saanut Škodan muille malleille tyypillistä ilmettä ennen kaikkea keulaansa ja nykytrendien mukaisia lisäyksiä varusteluunsa.

Uudistuksen myötä Rapidiin on Active-perustasoa lukuun ottamatta tullut LED-päivävalot ja sumuvaloihin saa kääntymistoiminnon. Ylimmässä Style-varustetasossa aiempaa suurempi takalasi ulottuu rekisterikilven syvennykseen saakka.

Autojen varustelu kehittyy nyt todella nopeasti: alun perin halpismalliksi syntyneessä Rapidissa on nykyään varustelu, jonka saadakseen vielä muutama vuosi sitten olisi pitänyt ostaa E-sarjan Mercedes-Benz.

Matkustajanpuoleisen etuistuimen alla on Škodan sateenvarjo, kuljettajan puolella huomioliivi.

Active-versiota lukuun ottamatta mäkilähtöavustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja vireystason tunnistusjärjestelmä ovat vakiovarusteita, samoin tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja Swing-audiojärjestelmä 6,5 tuuman värillisellä kosketusnäytöllä ja SD-muistikorttipaikalla. Peruutustutkakin on vakiona Ambition- ja Style-versioissa. Jos hankkii lisävarusteisiin kuuluvan, takaluukun kahvaan sijoitetun peruutuskameran, siinä on linssin pesin.

Jarrutusenergian talteenotto toimii Active-varusteisessa Rapidissäkin. Sen sijaan tilapäisvarapyörää siihen ei saa edes lisävarusteena, muihin versioihin kyllä. 

Uutta ja perinteistä

Rapid tuntuu toisaalta pirteältä kaupunkiautolta, toisaalta sorjien nuorten ihmisten matka-autolta.

Škodalle ominaisiin nokkeliin yksityiskohtiin kuuluvat Rapidin etuistuinten selkänojien sivuissa olevat pienet verkkotaskut. Takapenkkiläisille on mukitelineiden ohella kaksi USB-pistokepaikkaa. (

Spaceback-korimalli on ilmeeltäänkin selvästi nuorekkaaseen makuun piirretty. Heille uudistetun Spacebackin online-palvelut ja takamatkustajillekin tuodut USB-pistokkeet ovat merkityksellisempiä kuin monelle iäkkäämmälle autoilijalle, mutta Rapidissa on myös ilahduttavia perinteisiä piirteitä.

Sen mittariston alalaidassa on osamatkamittarille oma painikkeensa niin kuin monissa muissakin Volkswagen-konsernin tuotteissa, ja etuistuinten välissä on perinteinen mekaaninen käsijarru, joka on paljon nopeampi ja kätevämpi käyttää kuin sähkötoiminen seisontajarru. Rapidissä on myös kauhukahvat kaikkien neljän oven yläpuolella sekä takkikoukut niin kahvojen luona kuin B-pilarissakin.

Škodan ohjaamossa kaikki on toiminnallisesti hyvin paikoillaan, mutta Rapidin alkuperäinen luonne edullisena autona tuntuu sen istuimissa. Ne ovat laihanlaisesti topatut eivätkä tue varsinkaan raskastekoisia ihmisiä niin kuin etenkin pitkällä ajomatkalla olisi tarpeen.

Säätöjäkin on niukanlaisesti, vain pituus- ja korkeussäädöt sekä edelleenkin vain portaittain toimiva kahvakäyttöinen selkänojan kallistuksen säätö. Sportti-istuimet ja metallipintaiset polkimet sisältävä Dynamic-paketti maksaa verollisena vain 291–336 euroa, joten se on harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Takapenkin jalkatilat kertovat, että Rapid ei ole pikkuauto. Jopa neljän 190-senttisen kaverin porukka mahtuu Škodan kyytiin.

Tilaa takana

Rapidin takapenkillä istumakorkeus on nykytyyliin matala, mutta istumakulma on ergonomisesti järkevä. Spacebackissä on pituussuunnassa sen verran hyvin tilaa, että keskimittainen mies mahtuu istumaan kohtuullisen luontevasti toisen samanmittaisen takana. Kollegat ovat kokeilleet, että jopa neljä 190-senttistä kaveria pystyy matkustamaan Škodalla. 

Kookas panoraamakatto tuo varsinkin Spacebackin takapenkille avoautomaista valoisuutta. Ambition-varusteiseen Rapidiin sen verollinen hinta on 861–887 euroa, mutta Style-varusteltuun Škodaan sen saa vain hieman kalliimman Emotion-paketin osana.

Spacebackin tavaratila on hyvin käsillä, ja siinä on lukuisia käytännöllisiä yksityiskohtia.

Tilaa tavaroille on takaistuinten selkänojat ylhäällä 415 litraa, joten Rapid toimii perheautonakin, vaikka porrasperäinen versio 550 litran tavaratiloineen voi silloin olla parempi ratkaisu. Mutta kun Spacebackin takapenkin selkänoja kaadetaan kokonaan, tavaratila kasvaa 1 381 litraan, ja isolla peräluukulla varustettu Rapid on kuin pakettiauto. 

Tavaratilassa on koukkuja, käytännöllisiä lokeroita ja verkkotasku. Varustukseen kuuluu myös suksiluukku takapenkin selkänojassa.

Kepeän vakaasti

DSG-vaihteisessa Rapidissa ei tarvitse välittää kytkinpolkimesta, kun sitä ei ole, mutta kaasu- ja jarrupolkimen välillä vallitsee epäsuhta: kaasupoljinta saa painaa voimalla, kun taas jarrut reagoivat todella herkästi ja äkkinäisesti polkimen painallukseen.

Ohjaus on kevyt varsinkin taajamanopeuksissa eikä vaadi voimaa vauhdin kasvaessakaan. Tunto on silti olemassa, ja ohjaus keskittää niin kuin pitääkin. Kepeästä ajotuntumastaan huolimatta Rapid kestää myös vauhtia: se on suuntavakaa ja ohjautuu loogisesti pitokyvyn rajoille asti.

Kevyestä moottorista huolimatta Spaceback ei ole erityisen kärkäs kääntymään vaan se on ajettavuudeltaan aliohjautuva. Mutta vaikka ajotuntumasta puuttuu urheilullisuus ja urheiluautomainen tarkkuus, eleettömällä Rapidilla voi ajaa todella reippaasti, sillä alusta mukautuu hyvin erilaisiin tieprofiileihin ja -pintoihin. Sähköinen tasauspyörästönlukko XDS+ on Rapidissa vakiovarusteena edesauttamassa nopeaa kaarreajoa.

Rapidin alusta on eloisa ja kimmoisan jouheasti toimiva, mutta siinä on ajoittain ilmenevää pintakovuutta. Karkealla asfaltilla rengasmelu kumisee korissa, mikä kertoo laihanlaisesta äänieristyksestä. Muutenkin Rapidissa kuuluu ajoittain ylimääräisiä pörinöitä ja jurinoita, joita ei muissa Škodissa enää tule vastaan.

Koeajoautossa matalat renkaat olivat varmasti ainakin osittain syynä sekä pintakovuuteen että tiemeluun. 

Reipas voimalinja

Koeajoautossa oli heikkotehoisempi 95-hevosvoimainen versio kolmisylinterisestä pikkukoneesta, mutta sekin riittää arkiliikkumiseen ja ohituksiin kantatiellä.

Vasta täyskiihdytyksissä huomaa, että jouheasti toimivasta voimanlähteestä puuttuu modernien tehomyllyjen potku. Saman koneen 110-hevosvoimainen versio kiihtyy nollasta sataa yli sekunnin nopeammin, mutta sitä ei saa DSG-vaihteiston kanssa vaan vain kuusivaihteisen manuaalilaatikon kera. 95-hevosvoimaisen moottorin kanssa käsikäyttöinen vaihteisto on viisivaihteinen.

Se, miten hienosti automaattivaihteisto toimii nykyään Rapidin kokoisessa autossa, kertoo hyvin autotekniikan kehityksestä. Rapid liikkuu pienellä yhden litran 95-hevosvoimaisella moottorilla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ripeästi ja reagoi hyvin kaasupolkimen käskyihin.

Ennen vanhaan automaattivaihteistolla varustetut pikkuautot olivat toivottoman puhdittomia, nyt puhdin puutteesta ei ole tietoakaan. Tasakaasulla DSG pitää kierrokset varsin alhaalla, 1 500–2 000 maisemissa, mutta voimalinja on aina hereillä ja pystyy toteuttamaan kuljettajan toiveet.

Rapidin monitoiminäytöstä voi nykymuodin mukaisesti katsoa, kuinka ekologiseksi auto arvioi kuljettajan ajotyylin.

Pikkumoottori on myös taloudellinen, koeajokulutus vaihteli 4,8 litran ja 6,5 litran välillä sataa kilometriä kohden.

Tehokkaimman Rapidin konepellin alla on 1,4-litrainen TSI-moottori ja DSG-vaihteisto sen jatkeena. Omaa kieltään dieselmoottoreiden tulevaisuudesta pienissä autoissa kertoo se, että dieselit on pudotettu Rapidin tuontiohjelmasta pois. 

Vastinetta rahalle: Rapid Spacebackin hinnat lähtevät 17 376 eurosta, jolla saa Active-varusteisen Škodan 1.0 TSI 95 –moottorilla. Tästä karvalakkimallista puuttuvat kaikki digiajan viritykset, siinä ei ole edes monitoiminäytön ruutua, mutta perinteisen käytettävyyden kannata Activen ainoat merkittävät puutteet ovat vakionopeussäätimen ja etuistuinten korkeussäädön puuttuminen. Halvin Ambition-versio maksaa reilut pari tonnia Activea enemmän ja siihenkin hintaan Rapidissa saa paljon vastinetta rahalle, muutenkin runsaan varustelun ohella siinä on Škodan omia nokkelia ja käytännöllisiä yksityiskohtia, jotka ilmentävät tsekkien nokkeluutta. Lisäksi monet Rapidin lisävarusteet on hinnoiteltu varsin maltillisesti.

PLUSSAT

+ Tasapainoinen ajettavuus 
+ Runsas varustus 
+ Pirteän käytännöllinen kokonaisuus 

MIINUKSET

- Poljinvoimien epäsuhta 
- Etuistuinten selkänoja säätyy vain portaittain 
- Kumisevaa tiemelua

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 Style DSG A
Moottorin sylinteritilavuus cm3 999
Suurin teho kW/hv/r/min  70/95/5 000-5 500
Suurin vääntö-momentti Nm/r/min  160/1 500-3 500
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km 5,7/4,0/4,6 
CO2-päästö g/km 107
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 11,3
Huippunopeus km/t 184
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ korkeus katto-kaitein/ akseliväli) mm 4 304/1 706
1 459/2 602 
Omamassa kg
(sis. kuljettajan)
1 299
Kokonaishinta euroa / koeajoauto 22 376,55 / 24 776,10

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti