Myrskytuulet riehuvat toisinaan eri puolilla Suomea, ja useissa kotitalouksissa sähköt menevät myrskyn aiheuttamien vahinkojen vuoksi poikki.
Voiko kuluttaja saada sähkökatkoksesta hyvitystä laskuunsa, johtava asiantuntija Tarvo Siukola Energiavirastosta?
”Sähkömarkkinalain mukaan kuluttaja saa kaikista yli 12 tunnin sähkön toimituksen keskeytyksistä vakiokorvausta, joka maksetaan automaattisesti. Se hyvitetään siirtopalvelumaksussa. Käytännössä sähkölaskusta lähtee siivu pois.”
Mitkä ovat vakiokorvaukset sähkökatkoksista?
”Vakiokorvaus on sitä suurempi, mitä pidempi katkos on. Korvauksen määrä riippuu myös kuluttajan vuotuisesta sähkön siirtopalvelumaksusta. Korvaukset ovat:
- 12-24 tuntia: 10 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
- 24-72 tuntia: 25 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
- 72-120 tuntia: 50 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
- 120-192 tuntia: 100 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
- 192-288 tuntia: 150 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
- yli 288 tuntia (12 vrk): 200 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta.
- Vakiokorvauksella on enimmäismäärä, joka on vuoden 2016 alusta 1 500 euroa.
Jos vuoden aikana on useita sähkökatkoksia, kuluttajalle kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa.
Jos poikkeuksellisen voimakas myrsky vaarantaa työturvallisuuden, verkkoyhtiö vapautuu korvausvastuusta korjauksen aloituksen viivästymisen osalta.”
Jos sähkökatkos aiheuttaa vahinkoa kodissa, esimerkiksi pakasteet sulavat tai sattuu jopa vesivahinko, voiko kuluttaja hyvityksen lisäksi saada myös vahingonkorvausta?
”Kyllä voi.
Sähkömarkkinalain mukaan sähkön loppukäyttäjällä on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii virheen vuoksi. Vahingonkorvausasiat pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan verkonhaltijan ja asiakkaan välillä, mutta aina osapuolet eivät pääse sopuun maksettavista vahingonkorvauksista.
Energiavirasto voi asiakkaan pyynnöstä tutkia tapauksen, mikäli verkonhaltija kieltäytyy korvauksista eikä katso toimineensa virheellisesti. Jos taas vahingonkorvauksen määrästä ei päästä sopuun, asian voi saattaa kuluttajariitalautakunnan tutkittavaksi.”
Riitta Rimmi