Jos veneilet avomerellä ja muilla merialusten liikennöimillä alueilla, noudata kansainvälisiä meriteiden sääntöjä. Niiden avulla vältät vaaratilanteet.
Suomen rannikon kauppamerenkulun väylillä ja Saimaan syväväylillä liikkuu ympäri vuoden kauppa-aluksia, joita veneiden ja purjeveneiden on väistettävä. Väistämisvelvollisuus määräytyy kansainvälisistä meriteiden säännöistä, joita kaikkien alusten tulee noudattaa merialusten liikennöimillä alueilla.
”Kauppa-alusten ohjaaminen on hidasta, eivätkä ne voi suuren syväksensä takia poistua väyläalueelta. Tästä syystä veneiden tulee aina väistää kauppa-aluksia”, opastaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Alle 20 metriä pitkän aluksen kuuluu väistää alusta, joka voi itse navigoida turvallisesti vain ahtaassa kulkuväylässä. Käytännössä lähes kaikki Suomen rannikon ja sisävesien väylät luetaan ahtaiksi kulkuväyliksi.
Avomerellä reittijakojärjestelmät ohjaavat
Suomenlahden ja Ahvenanmeren avomerialueilla vesillä liikkumista ohjaavat reittijakojärjestelmät. Ne ovat kuin merten moottoriteitä. Liikenne on ohjattu kahdelle eri kaistalle, joiden välissä on alue, jota ei saa käyttää liikkumiseen
Ajokaistalla muun liikenteen aikeet ovat ennakoitavissa eikä yllätyksiä ole luvassa. Järjestelmää käyttävät alukset noudattavat ajokaistan yleistä kulkusuuntaa.
Jos huvi- tai kalastusvene ei käytä reittijakojärjestelmää, se on kierrettävä mahdollisimman kaukaa. Reittijakojärjestelmän kaistalla väärään suuntaan ajava vene voi aiheuttaa vaaratilanteen. Trafi muistuttaa, että myös purjehduskilpailujen reitit tulee suunnitella kauas reittijakojärjestelmistä.
Alusliikennettä valvoo Liikennevirasto. Huomatut rikkeet raportoidaan Trafille. Rikkeestä lähetetään yleensä selvityspyyntö veneilijälle.
"Jos veneilijä aiheuttaa vaaratilanteen, asia voidaan vielä eteenpäin syyttäjän arvioitavaksi", sanoo yksikönpäällikkö Ville Räisänen Trafista.
Satu Alavalkama