veronmaksajat.fi

KOTI

Millainen valtakirja raha-asioiden hoitoon?

Millainen valtakirja raha-asioiden hoitoon?
15.5.2015

Taloustaidon lukijalla oli ollut ongelmia sukulaisensa perintöön liittyvien asioiden hoitamisessa valtakirjalla. Julkinen oikeusavustaja Sari Vuori Helsingin oikeusaputoimistosta kertoo, miten laaditaan laillinen valtakirja.

”Hyvä valtakirja on yksilöity tietyn toimeksiannon hoitamiseen. Silloin valtuutettu ei voi toimia valtuuttajan nimissä vapaasti, vaan hän hoitaa sovitun tehtävän”, sanoo Vuori.

Valtakirjan voi halutessaan kirjoittaa perinteiseen tapaan paperille, joko käsin tai koneella.

Sisällössä tulee olla

  • päivämäärä
  • valtuutetun nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus
  • hoidettava toimenpide
  • valtuuttajan nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus.

”Valtakirjan luotettavuutta voi lisätä pyytämällä allekirjoitukset kahdelta todistajalta. Todistajat eivät kuitenkaan ole välttämättömiä”, sanoo Vuori.

Sähköinen valtakirja

Monilla pankeilla, vakuutusyhtiöillä, Kelalla ja Verohallinnolla on verkkosivuillaan tarjolla sähköisiä valtakirjoja, jotka varmennetaan pankkitunnuksilla. Näissä paikoissa kelpaavat aina myös paperivaltakirjat.

Olet aina itse vastuussa valtuuttamasi toimenpiteen laillisuudesta ja seurauksista. Valtakirja voi olla epäpätevä silloin, jos sinulla ei itselläsi ole laillisia oikeuksia kyseiseen toimenpiteeseen.

Malleja yksilöidyistä valtakirjoista löytää esimerkiksi osoitteesta lakiopas.com/asiakirjamallit. 

Satu Alavalkama

Rahat, verot, työ & eläke, koti