veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Näe ja näy – varustaudu oikein pimeän ajan liikenteeseen

Näe ja näy – varustaudu oikein pimeän ajan liikenteeseen
1.12.2020

Huono näkyvyys kasvattaa merkittävästi liikenneonnettomuuksien riskiä, kun vuoden pimeimmät ajat ovat käsillä. Nyt kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että näet liikenteen ratin takaa mahdollisimman hyvin ja näyt autoinesi myös muille liikenteessä kulkijoille.

Perusohjeiden lisäksi tähän juttuun on kerätty neuvoja ja muutamia tuotevinkkejä niin tee-se-itse- kuin ammattilaiskäyttöön. Tässä 20 vinkkiä pimeässä autoileville.

1. Puhdista ajovalot päivittäin

  • Puhdista auton ajovalot päivittäin ennen ajoon lähtöä, etenkin pakkasaamuina.
  • Nykyvalot eivät sula itsekseen auki matalan toimintalämpötilansa vuoksi.
  • Ajovalot pitää muistaa kytkeä päälle myös valoisaan aikaan, jos on sumua, lumi- tai vesisadetta.
  • Päiväajovalot eivät riitä silloin kun huono sää heikentää näkyvyyttä.

2. Tarkista ajovalojen polttimot

Valojen kunnon tarkkailu omatoimisesti korostuu nykyään, kun autojen huoltovälit ovat pidentyneet.

  • Tarkista auton valojen toiminta päivittäin. Tämä onnistuu näppärästi esimerkiksi peilaamalla näyteikkunan kautta.

”Monissa autoissa on myös itsediagnoosijärjestelmiä, jotka kertovat polttimon palamisesta. Näissäkin järjestelmissä on kuitenkin eroja”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo. 

”Itselläni on esimerkiksi taannoin ollut auto, joka kertoi kyllä muiden polttimoiden rikkoontumisesta, mutta ei lähi- tai kaukovalojen. Ne piti tarkastaa itse.” 

  • Jos huomaa jonkin polttimoista rikkoontuneen, tulisi se vaihtaa tai vaihdattaa mahdollisimman pian uuteen. Tämä ohje koskee myös seisontavaloja.

Jos seisontavalon polttimo on rikki ja ajovalon polttimokin hajoaa, alkaa auto muistuttaa mopoa tai moottoripyörää. Tästä puolestaan aiheutuu ikäviä väärinymmärryksiä ja vaaratilanteita.

Valojen rikkoontumista voi myös ennakoida. Ei ole ollenkaan hölmöä uusia lähi- ja kaukovalopolttimoja esimerkiksi huollon yhteydessä. Tällaisella ennakoivalla huollolla välttää parhaiten tilanteet, että autolla joutuisi ajamaan vajaavaloisena.

  • Mikäli polttimo ehtii hajota ajossa, kannattaa aina uusia molempien puolien polttimot – siis myös ehjä, joka todennäköisesti tulisi tiensä päähän viikon parin kuluttua.

3. Jätä polttimon vaihto ammattilaiselle

Polttimoiden vaihto on puuhaa, johon ryhdytään liian usein tee-se-itse-pohjalta.

”Esimerkiksi H4-polttimon kolmijalkainen kanta on sellainen, että se on käsikopelolla todella helppo asentaa väärin. Kun yksi jaloista jää kantamaan, polttimon asento on väärä ja valokuvio lähinnä häiritsee vastaantulijoita. Tällaisia autoja tulee vastaan yllättävän usein”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.

  • Polttimot kannattaa pääsääntöisesti vaihtaa aina parina ja antaa ammattilaisen tarkastaa valojen suuntaus polttimon vaihdon jälkeen. 

Myös Autoliiton Vesalainen korostaa huolellisuutta. ”Polttimonvaihdossa pitää olla huolellinen, jotta polttimo asettuu varmasti oikeaan asentoon ja tulee kunnolla kiinni. Suosittelen käyttämään laadukkaita polttimoita.”

Autoklinikan PDR-teknikko Vesa Mattilakin on sitä mieltä, että polttimoiden vaihtaminen kannattaa usein jättää ammattilaiselle, koska monissa autoissa niitä on hankala itse vaihtaa.

”Uudemmat mallit sisältävät lisäksi led-tekniikkaa tai saattavat olla xenon-valoja. Niiden vaihtamista ei suositella tehtäväksi itse. Lisäksi joitakin ajovaloja täytyy suunnata ja säätää oikeaan asentoon vaihdon jälkeen, jota ilman oikeita laitteita on mahdotonta tehdä itse”, Mattila toteaa.

Autoissa on paljon erilaisia polttimotyyppejä ja tarjolla on erityyppisiä ja -tasoisia vaihtoehtoja autoilijan valittavaksi.

”Apua ajoneuvon oikean polttimon valintaan saa Motoneteissa myyjiltä ja Motonetin verkkosivujen valintakoneesta vaikka pelkällä rekisterinumerolla. Asennuskin onnistuu Motomaatissa suurimpaan osaan autoista”, Broman Groupin viestintäpäällikkö Maija Mecklin kertoo.

4. Käytä ajovaloja oikein ja tehokkaasti

Pimeällä ajettaessa tielle pitää saada mahdollisimman paljon valoa.

  • Mikäli tieosuudella ei ole katuvalaistusta, kuljettajan on pimeällä käytettävä kaukovaloja aina kuin se on mahdollista.

5. Tarkista ajovaloumpiot

Joissain autoissa ajovaloumpiota suojaa erikoinen ja ohut UV-lakkapinta, joten puhtaaksi kiillottamista ei voi suositella täysin varauksetta.

”Tässäkin yhteydessä kääntyisin ammattilaisen puoleen, joka osaa arvioida riittääkö tavallinen kiillotus, lakkaus, vai umpion vaihto”, Liikenneturvan Heiskanen toteaa.

”Jos umpiot ovat kovin himmeät ja kuluneet niin avuksi löytyy erilaisia ajovaloumpioiden kunnostuskittejä”, Bromanin Mecklin muistuttaa.

”Jos umpioiden kirkastaminen on mahdollista kiillottamalla, niin ilman muuta. Jos umpiot ovat niin huonossa kunnossa, että ne eivät ole enää kiillotuksella korjattavissa, umpiot on syytä vaihtaa”, Autoliiton Vesalainen painottaa.

Umpioiden naarmuuntuminen ja sameneminen voi vähentää jopa kolmanneksen valotehosta. Kirkastamisella valoteho saadaan palautettua ja auton ilmekin muuttuu paljon raikkaammaksi kuten kuvan BMW:ssä.

6. Lisää tarvittaessa valotehoa

Ajovalojen valotehon lisäämiseen on kaksi tietä, pitää joko vaihtaa tavallisten polttimoiden tilalle tehokkaammat polttimot tai asentaa auton keulalle lisävaloja.

”Valotehoa saa lisää erilaisilla plus-polttimoilla, joissa on tavallista peruspolttimoa kirkkaampi ja tehokkaampi valoteho. Tällainen tuote on esimerkiksi Philips RacingVision H7-polttimopari +150%”, Bromanin Mecklin kertoo.

”Nykyaikainen led-toiminen lisävalo auton keulalle tuo sitten vielä lisää valotehoa, mutta vaatii asentajalta jo enemmän asiantuntemusta.”

Polttimon värilämpötila vaikuttaa selvästi valon väriin: Minin vasemmanpuoleisen, alkuperäisen ajovalon värilämpötila on 3000 kelviniä ja oikeanpuoleisen Philipsin led-polttimon 6200 kelviniä.

7. Selvitä takavalojen toiminta

Takavalojen palaminen kannattaa tarkistaa, mutta erityisesti pitää palauttaa mieleen, missä asennossa ne palavat, sillä joissain automalleissa ne eivät pala päiväajovalojen kanssa.

Liikenteessä on paljon kuljettajia, jotka eivät tiedosta oman autonsa valojen toimintaperiaatetta. Monissa uudehkoissa autoissa, joissa on huomiovalot – päiväajovalot – eivät takavalot pala ollenkaan huomiovaloilla ajettaessa.

”Tämä on turvallisuusriski sekä hämärässä ja pimeässä että sumussa, sateella ja lumisateessa ajettaessa. Usein myös sateen tai lumisateen jälkeen vesi lentää tai lumi pölisee niin, että takavalojen olisi syytä palaa myös silloin”, Autoliiton Vesalainen toteaa.

Liikenneturvan Heiskasen mielestä talven ja pimeän aikaan kannattaa pitää kytkin ajovaloasennossa pääsääntöisesti päällä aina.

”Jos takavalot eivät pala olosuhteiden niin vaatiessa yhdessä päiväajovalojen kanssa, voi kysyä kytkennän muutoksen tekemistä huoltokorjaamosta, tai sitten pitää varsinaiset ajovalot päälle kytkettyinä jatkuvasti. Suurimmassa osassa autoja valoautomatiikka kytkee tässäkin asennossa ajovalot pois, kun virta sammutetaan.”

Joissakin autoissa on automatiikoita, jotka vaihtavat hämärän tultua tai sateella automaattisesti huomiovaloilta ajovaloille ja sytyttävät samalla takavalot.

”Näissä järjestelmissä ja niiden toimintaherkkyydessä on kuitenkin vielä toivomisen varaa. Itse pyrinkin aina huolehtimaan siitä, että olosuhteiden heikentyessä käännän ajo- ja takavalot katkaisijasta päälle. Näin saan varmistettua, että takanakin on valoa. Takavalojen käyttöä juuri näissä haasteellisissa olosuhteissa haluttiin painottaa myös kesäkuun alussa voimaan tulleessa tieliikennelaissa”, Autoliiton Vesalainen kertoo.

Vaihda palaneet takavalojen polttimot ja tarkista, että perävalot palavat päiväajovalojen kanssa. Jos eivät, muista pitää valokatkaisija sellaisessa asennossa, että valot palavat myös takana ja autosi näkyy myös takana tulijoille. Kuva Autoklinikalta.

8. Etsi takasumuvalon katkaisin

Autoilijan on hyvä selvittää, mistä niin etusumuvalot kuin takasumuvalonkin saa päälle. Nykyautoissa monet toiminnot ovat niin surkeasti esillä, että niitä ei ajaessa löydä, jos ei tiedä, mistä etsiä.

"Osa autoilijoista ei edes tiedä, että hänen autossaan on etu- tai takasumuvalot. Saati, että tietäisi, mistä tai miten ne kytketään päälle”, Autoliiton Vesalainen toteaa.

”Ajoturvallisuuden kannalta on hyvä huomioida, että mitä vähemmän ajaessa joutuu keskittymään muihin asioihin kuin ajamiseen, niin sitä turvallisempaa itse matkan teko on”, Autoklinikan Mattila lisää.

Liikenneturvan Heiskanen sanoo, että takasumuvaloa soisi käytettävän liikenteessä useamminkin. Jos itsellä on hankalaa nähdä edessä ajava, tilanne on sama takanasi.

NUMERO 54 % Vain 54 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista tiesi omien ajovalojen toiminnan ja säädöt, vaikka kuljettajan vastuulla on varmistaa, että omassa ajoneuvossa on valot asianmukaisessa kunnossa ja käytössä.

9. Muista käyttää hätävilkkuja

Opettele uuden tieliikennelain sallima keskieurooppalainen tapa ja laita hätävilkut päälle siksi aikaa, kun olet jonon viimeisenä, jos esimerkiksi moottoritiellä nopeus putoaa puoleen satasesta onnettomuuden aiheuttaman ruuhkan vuoksi. Hämärässä ja pimeässä on äärimmäisen tärkeää toimia näin.

10. Tuulilasinpyyhkimet kuntoon

Jos vaikuttaa siltä, etteivät pyyhkijänsulat pyyhi toivotulla tavalla, ne on syytä puhdistaa.

Autoliiton Vesalainen käyttää puhdistukseen tuulilasinpesunesteellä kostutettua riepua tai varta vasten toimenpiteeseen tarkoitettua sulkapyyhettä.

Autoklinikan Mattila toteaa, että pyyhkimiseen riittää usein vain vesi ja puhdas liina, mutta esimerkiksi lasinpesunesteen käyttö on hyvä vaihtoehto ja takaa varmasti puhtaan tuloksen.

Sulkien alla olevat neulaset ja irtolika kannattaa tietysti poistaa, mutta jos pyyhkijät jättävät raitaa tai kalvon tuulilasiin, sulat tulee vaihtaa.

”Sulat maksavat yleensä muutaman kympin, joka on pieni hinta autoilun kokonaiskustannusta ja siitä, että näkee kunnolla ulos”, Liikenneturvan Heiskanen toteaa.

Pyyhkijänsulat voi vaihdattaa määräaikaishuoltojen yhteydessä, mutta seuraavaa huoltoa ei pidä jäädä odottamaan, sillä vaihto onnistuu myös esimerkiksi Shell-huoltoasemien palvelumestareilla tai Motonetin Motomaatti-palvelupisteessä.

Autoliiton Vesalaisen mukaan sulkien vaihto useaan tämän päivän autoon on varsin yksinkertainen toimenpide, joka onnistuu myös monelta autoilijalta itseltään, kunhan asiaan hieman paneutuu.

Bromanin Mecklin muistuttaa, että Motomaatissa asennetaan Motonetista ostetut pyyhkijänsulat aina veloituksetta.

Motonetistä ostetut tuulilasinpyyhkimet vaihdetaan Motomaatti-palvelussa ilman eri veloitusta.

11. Täytä tuulilasin pesulaite

Tuulilasin naarmuuntumista voi myös välttää.

Lasinpesunestettä ei kannata säästellä syksyn ja talven kuraisilla keleillä. Kuljettajan on siis huolehdittava, että säiliössä on aina lasinpesunestettä ja että sen pakkaskestävyys on riittävä.

”Myös pyyhkijänsulkien puhtaus ja hyvä kunto säästävät tuulilasia – samoin riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan”, Autoliiton Vesalainen neuvoo.

Lasinpesunestettä valittaessa on hyvä katsoa, ettei ruiskuttele myrkyllistä vaihtoehtoa tuulilasiinsa. Kuluttajille sitä ei ole saanut enää toukokuun 2019 jälkeen myydä, mutta autotallin perukoilta metanolipohjaista lasinpesunestettä voi edelleen löytyä ja yritykset voivat sitä edelleen ostaa.

Metanolipohjaisen lasinpesunesteen käyttö altistaa kuljettajan ja matkustajat metanolihöyryille, jotka aiheuttavat pahimmillaan sekavuutta ja saattavat näin vaikuttaa negatiivisesti liikenteessä suoriutumiseen.

Erityisen haitallista metanolihöyryjen hengittäminen on raskaana oleville tai lapsille. Esimerkiksi Ruotsissa metanolipohjaisten lasinpesunesteiden myynti on kielletty kokonaan, mutta Suomessa sitä on valitettavasti edelleen myynnissä yritysasiakkaille.

”Koska tarjolla on myös myrkyttömiä vaihtoehtoja, en lähtisi asian kanssa leikkimään. Metanolipohjaisen lasinpesunesteen tunnistaa myyntipakkauksessa olevasta pääkallon kuvasta”, Autoliiton Vesalainen kertoo.

”Kuluttajille Suomessa myytävät talvilasinpesunesteet ovat kaikki nykyään etanolipohjaisia. Kannattaa silti satsata laadukkaaseen nesteeseen, joka pesee paremmin eikä jätä häiritsevää kalvoa ikkunaan. Hajutekijäkin on laadukkaissa nesteissä otettu paremmin huomioon. Pakkasenkesto tulee myös miettiä”, Bromanin Mecklin muistuttaa.

”Tähän aikaan vuodesta kannattaa siirtyä tuulilasinpesunesteeseen, joka omaa myös pakkasenkestoa. Jäätyvä neste voi pahimmillaan rikkoa lasinpesunesteastian tai pesurin pumpun”, Liikenneturvan Heiskanen huomauttaa.

  • Täytä säiliö mieluummin liian usein kuin liian harvoin niin, että neste ei pitkää matkaa ajettaessa yllättäen lopu.

”Pehmeä liina ja laimentamaton lasinpesuneste ovat hyvä yhdistelmä lasinpyyhkijöiden puhdistamiseen. Kannattaa käyttää laadukkaita lasinpesunesteitä. Esimerkiksi Lasol on varma tuote, joka pitää sulat pidempään kunnossa”, Bromanin Mecklin toteaa.

12. Puhdista tuulilasi sisältä ja ulkoa

Tuulilasin puhtaus ja kunto korostuvat, kun ajaa pimeällä. Tuulilasi tulisikin puhdistaa huolellisesti myös sisäpuolelta, mielellään noin kerran kuukaudessa.

”Itse käytän suihkutettavaa ikkunanpesuainetta, siis samaa, jolla kotona pesen ikkunat ja peilit. On olemassa myös nimenomaisesti auton lasipinnoille tarkoitettuja puhdistusaineita”, Autoliiton Vesalainen kertoo.

Bromanin Mecklin ottaa puhdistusaineista esimerkiksi Autoglymin Fast Glass -lasinpesuaineen. ”Se on hyvä tuote. Jos ulkona on pakkasta, kannattaa runsaampi puhdistus suorittaa vaikka parkkihallissa”, hän muistuttaa.

Aiemmin autoalalla opettajana toimiessaan Liikenneturvan Heiskanen huomasi monella autoilijalla pesuainejäämien pyyhkimisen jääneen puolitiehen. Hän neuvookin, että kuivauksen jälkeen lasi kannattaa käydä vielä kertaalleen läpi puhtaalla pyyhkeellä tai pehmeällä paperilla.

”Joskus kuulee vinkkejä myös sanomalehdellä pyyhkimisestä. Minulla on hyviä kokemuksia kahvamallisesta pyyhkimestä, jossa on mikrokuituliina. Sellainen on aina autossa mukana. Olisi hyvä muistuttaa autoilijoita myös siitä, että oli puhdistustoimenpide mikä tahansa, se tulee tehdä aina auton ollessa paikallaan”, Heiskanen toteaa.

13. Korjauta tuulilasin viat

Jos tuulilasissa on pieni kiveniskemä, se saattaa tuntua harmittomalta, mutta se voi laajetessaan ja varsinkin ulkolämpötilan muutosten myötä aiheuttaa koko lasin rikkoutumisen. Erityisen herkkää aluetta on lasipinnan reunat. Iskemä voi heijastaa myös valoa ja haitata näin ajonäkyvyyttä.

”Tuulilasiin tullut iskemä kannattaa suojata saman tien teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääse likaa eikä epäpuhtauksia. Usein lasivakuutus kattaa tällaisten iskemien korjauksen eikä niiden kunnostaminen maksa kuluttajalle mitään. Asian voi tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä”, Autoklinikan Mattila neuvoo.

”Iskemä kannattaa myös käydä korjaamassa mahdollisimman pian, jotta se ei leviäisi”, hän muistuttaa.

”Aikaisin havaittujen kiveniskemien tai halkeamien leviämistä voi ehkäistä esimerkiksi Windscreen Repair KIT Tuulilasinkorjaussarjalla, joka on tarkoitettu tee-se-itse-ihmiselle. Paikka-aine tarvitsee kuitenkin auringonvaloa kovettuakseen. Mutta jos haluaa viimeistellyn tuloksen, kannattaa kääntyä lasiliikkeen puoleen”, Bromanin Mecklin toteaa.

Tuulilasin naarmunpoistoon on kuitenkin olemassa tahnoja.

”Erittäin pienten naarmujen poistoon voi auttaa Autoglym Car Glass Polish -niminen ikkunan pesutahna. Ammattikäyttöön löytyy vahvempia tahnoja, esimerkiksi Sonaxilta koneelliseen hiontaan. Parhaaseen lopputulokseen pääsee, kun jättää hionnan lasiliikkeen ammattilaisen tehtäväksi”, Mecklin neuvoo.

14. Vaihdata naarmuinen tuulilasi

Autoklinikan Mattilan mielestä naarmuisen ja kuluneen lasin paras hoitokeino on ehdottomasti sen vaihtaminen. Hionta on hänen mielestään kallista ja aikaa vievää eikä lopputulos silti useinkaan ole hintansa väärti.

”Monella kuluttajalla on olemassa lasivakuutus, joten tuulilasin vaihtaminen onnistuu suhteellisen pienellä panostuksella esimerkiksi meillä Autoklinikalla helposti ja nopeasti.”

Autoliiton Vesalainen on samaa mieltä. ”Mikäli tuulilasi vaikuttaa naarmuiselta, kannattaa se vaihtaa uuteen. Pahoin naarmuuntunut tuulilasi saa aikaan heijastumia kuljettajan näkökenttään.”

Tuulilasin merkitys on viime vuosina korostunut.

”Voisi melkeinpä sanoa, että nykyään tuulilasissa on toiset silmät ja aivot, kuljettajan pääkopan lisäksi. Jo pidempään mukana ovat olleet lämmitys, antenni ja sadetunnistin. Tarjolla on myös sävylaseja, lämpöä heijastavia laseja sekä akustiikkalaseja, joita käytetään usein dieselautoissa. Viimeisintä tekniikkaa taas ovat kamerat, jotka muun muassa lukevat liikennemerkkejä ja etäisyyksiä sekä ohjaavat kaukovaloja”, aluepäällikkö Markus Helkamäki Autoklinikalta sanoo.

Jos tuulilasi on naarmuuntunut tai säröinen, se pitää vaihtaa. Tuulilasi on nykyautoissa rakenteellisesti tärkeä osa autoa ja lasi kannattaa vaihdattaa Autoklinikan kaltaisessa ammattitaitoisessa liikkeessä, minkä jälkeen tuulilasiin integroidut avustimien toiminnot pitää kalibroida.

15. Puhdista auton muutkin ikkunat

Älä jätä ”aamukiireessä” puhdistamatta esimerkiksi auton oikean puolen sivulaseja. ”Se on juuri se suunta, josta tulevia meidän tulee väistää”, Liikenneturvan Heiskanen sanoo.

16. Puhdista silmälasit joka päivä

Autoliiton Vesalainen muistuttaa silmälasien käyttäjiä, että on tärkeää huolehtia silmälasien pesemisestä huolellisesti päivittäin. Likaisilla laseilla ajettaessa vaikutus on sama kuin likaisella tuulilasilla ajettaessa.

17. Säädä mittari- ja tunnelmavalot

  • Pimeällä ajettaessa liian kirkkaat näytöt sekä mittari- ja tunnelmavalaistukset häiritsevät havainnointia. Ne on syytä säätää mahdollisimman himmeiksi, sillä auton sisällä olevat näytöt saattavat olla liian valoisia ja sokaista kuljettajaa.

Erityisesti keskikonsolista ylöspäin nousevat ajotietokoneen näytöt tulee säätää riittävän himmeälle tai mahdollisesti ”yö”-asetukselle, jotta se ei häikäise kuljettajaa pimeällä ajettaessa.

Oman ajotietokoneen näytön säädöt tulee selvittää etukäteen ennen liikenteeseen lähtöä. Toiset vaihtavat yö-asetukselle automaattisesti, mutta toisissa se pitää tehdä manuaalisesti.

”Jos ajotietokoneen näyttö ei himmene tai tummu automaattisesti, tulee auto pysäyttää tienvarteen turvalliseen paikkaan ja selvittää oikeat säädöt rauhassa. Ei pidä yrittää etsiä oikeita säätöjä vauhdissa.”, Liikenneturvan Heiskanen sanoo.

  • Auton sisätilan näyttöjen lisäksi myös kanssamatkustajien matkapuhelimien näytöt pitää himmentää niin, että ne eivät häiritse kuljettajaa.

Matkapuhelimen näyttö vieressä istuvalla voi olla liian kirkas ja estää kuljettajaa tekemästä tarpeellisia havaintoja.

Kuljettajan vastuulla on huomauttaa kanssamatkustajille kännykän näytön himmentämisestä tai puhelimen kokonaan pois laittamisesta, jos se haittaa ajamista.

18. Älä tuo lunta autoon

Kaikki kosteuskuorma kannattaa pyrkiä sulkemaan autosta pois. Lumisena aikana kengät kuuluu kopistella puhtaaksi aina auton ulkopuolella.

19. Muista myös heijastinliivit

Heijastinliivit ovat pakolliset muun muassa Espanjassa ja Virossa. Liikenneturvan Heiskasen mielestä niistä on taatusti eniten hyötyä suomalaisissa olosuhteissa.

”Autosta poistuminen on varsin vaarallista hämärissä olosuhteissa tien varressa, kun takaa tulevien ajoneuvojen huomio kiinnittyy yleensä seisahtuneen auton takavaloihin tai niissä oleviin heijastimiin.”

Moni autovalmistaja asentaa jo tehtaalla tämän vuoksi heijastinliivit auton takaluukkuun markkina-alueesta riippumatta. Ihannetilanteessa heijastinliivit olisi autossa esimerkiksi hanskalokerossa tai muualla sisätiloissa siten, että ne voisi pukea tarvittaessa päälle jo ennen autosta nousemista.

”Olisi hyvä, jos autosta löytyisi jotakin lämmintä – esimerkiksi joku huopa tai viltti – jolla voi suojautua kylmältä, mikäli tarvitsee odottaa avun saapumista tien päällä”, Autoklinikan Mattila lisää.

Bromanin Mecklinin listalla ovat heijastinliivien lisäksi ensiapulaukku, varoituskolmio, taskulamppu hansikaslokerossa, renkaanpaikkaussarja tai -vaahto sekä mahdollisesti autolumilapio ja varmuuden vuoksi lämpimästi vaatetta autossa mukana.

”Etukäteen on hyvä varmistua auton ja renkaiden kunnosta. Motomaatilla onnistuu esimerkiksi nesteiden tarkistus ja lisäys”, hän muistuttaa.

20. Havainnoi oikein

Mihin asioihin autoilijan pitäisi kiinnittää huomiota nyt kun vuoden pimeimmät ajan ovat käsillä?

”Tilastojen valossa hirvieläimiin ja jalankulkijoihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Puolet kaikista jalankulkijaonnettomuuksista sattuu juuri näiden vuoden pimeimpien kuukausien aikana”, Liikenneturvan Heiskanen kertoo.

”Autoilijan on hyvä muistaa, että autosta noustessaan hän on itsekin jalankulkija. Jousiheijastinta on kätevä pitää esimerkiksi auton keskikonsolissa ja heittää se ranteen ympäri aina autosta noustessa. Heijastinta voi säilyttää nyt vaikkapa kasvomaskien vieressä, niin sen muistaa helpommin”, hän neuvoo.

Autoliiton Vesalainen muistuttaa, että pimeinä aikoina kuljettajan on syytä keskittyä havainnointiin entistä paremmin.

Katse on suunnattava mahdollisimman kauas ja sitä on liikutettava tien reunalta toiselle. Hirvi-, poro- ja kauriseläinmerkit on syytä ottaa tosissaan.

Juttuja valoista, umpiosta ja tuulilaseista

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti