veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Harkitsetko grafiikan ostamista? Hyvä grafiikkasijoitus löytyy katalogista

Harkitsetko grafiikan ostamista? Hyvä grafiikkasijoitus löytyy katalogista
12.4.2019

Grafiikassa on hyviä sijoituskohteita aivan kuten vaikkapa maalauksissa, ja grafiikka säilyttää myös taiteen tekniikoista parhaiten hintatasonsa. Taloudellisesti huonoina aikoina grafiikka pelastaa taidemarkkinat, sillä sen myynti on tasaista ajasta riippumatta.

Kaikista taiteen tekniikoista grafiikkaa saatetaan pitää vähemmän sijoituksellisena sen kevyen ja nopean monistetekniikkansa vuoksi. Tämä yleinen käsitys on väärä. Grafiikan työstäminen vedossarjaksi vaatii nimittäin paljon aikaa ja taitoa. Jokainen paperivedos myös signeerataan ja erotellaan juoksevalla numerolla itsenäiseksi taideteokseksi.

Riitta Nelimarkka: Serigrafia Magic. Kuvataiteilija-professori Nelimarkka on yksi tämän hetken suosituimmista grafiikan tekijöistä. Hänen grafiikkaansa on myynnissä monella eri välittäjällä, mutta taiteilija on hienosti pitänyt huolta siitä, että samaa grafiikkaa ei löydy useista paikoista. © Riitta Nelimarkka

Taidegrafiikkaa on tehty jo vuosisatoja. Esimerkiksi ensimmäisten tunnettujen grafiikkamestareiden Albrecht Dürerin, Peter Paul Rubensin ja Rembrandtin harvinaisista ja harvoin taidemarkkinoille myyntiin tulevista grafiikan töistä maksetaan satojentuhansien eurojen hintoja.

Yleensä grafiikassa parhaat sijoituskohteet ovat näitä maailmankuulujen taiteilijoiden pienen sarjan hyvin säilyneitä ja signeerattuja grafiikkavedoksia. Sijoitukseksi hankitun grafiikan on myös aina oltava katalogissa mainittu, ja sen provenienssin (teoksen omistushistoriatiedot) on oltava erinomainen.

Hinta kannattaa tarkistaa ennen ostoa, sillä hinnat saattavat vaihdella eri maissa ja eri ostopaikoissa paljonkin. Esimerkiksi Picasson grafiikan hintaskaala on aina noin 5 000 eurosta 1,5 miljoonaan euroon. 

Väärennettyä arvografiikkaa

Siellä, missä on hintavaa taidetta, on myös väärennöksiä.

Arvografiikan väärentäjät huijaavat mielellään valistuneita keräilijöitä, sillä jos joku keräilijöistä ripustaa vaikkapa Dürerin grafiikan seinälleen, on epätodennäköisempää, että vieraat tunnistavat väärennöksen. Kodin vierailijoiden olisi helpompi huomata väärennökseksi vaikkapa Picasson tai Schjerfbeckin teos. Esimerkiksi Salvador Dalín väärennettyä grafiikkaa on myyty satojen miljoonien dollarien edestä.

Suomesta tavatut väärennetyt grafiikkavedokset ovat pääasiassa olleet maailmankuulujen taiteilijoiden töitä eri aikakausilta.

Jo 1500-luvulla mestareiden grafiikkaa on väärennetty. Väärennöspajoja oli paljon1600–1700-luvuilla. Monesti väärentäjät olivat taiteilijan avustajia.

Huippuväärentäjä Eric Hebborn suositteli väärentäjän käsikirjassaan välttämään vesileimaisia papereita, koska niistä jäi helpommin kiinni. Grafiikan väärennökset hän aloitti aina ensin käymällä ruokakaupassa ostamassa kahvia, teetä, kananmunia, leipää, maitoa ja oliiviöljyä saadakseen aineksia, joilla hän muutti vedospaperin vanhannäköiseksi. Eli patinan luomaan aitoustunnelmaan ei saa luottaa.

Kauppaa verkossa ja messuilla

Kotimaista taidegrafiikkaa voi nykyään ostaa helposti ja useista luotettavista paikoista.

Suosittuja verkkokauppoja ovat esimerkiksi: 

Ulkomaista sijoitusgrafiikkaa voi hankkia esimerkiksi Sotheby’sin tai Chriestie’sin Prints and Multiples -huutokaupoista tai vaikkapa New Yorkin Art on paper -grafiikkamessuilta. TEFAF Maastrichtin taidemessuilla myydään erinomaisia vanhoja grafiikkasijoituskohteita.

TAIDESIJOITUKSET: MUISTILISTA GRAFIIKKAOSTOKSILLE

  • Kansainvälisen arvografiikan olemassaolo pitää tarkistaa taiteilijan Cataloque raisonnésta. Teosta ei pidä ostaa, jos sitä ei ole luetteloitu.
  • Tarkista, että hinta on suhteessa vedoksen kokoon ja sarjan suuruuteen.
  • Mustavalkografiikat ovat lähes aina edullisempia kuin värilliset.
  • Nykyään arvografiikan on oltava hyvässä kunnossa. Ei riitä, että vedoksen päällä on lasi, jos paperi on jo päässyt huonoon kuntoon. Pitkän linjan taidekeräilijät ovat tulleet entistä vaativammiksi, kun tietämys taidemarkkinoiden toiminnasta on lisääntynyt.
  • Mitä tunnetumpi taiteilija, sitä arvokkaampi pienestä vedossarjasta tulee.
  • Vedossarjan numero vaikuttaa teoksen hintaan vain (ja laskevasti), jos teoksesta on tehty useita vedossarjoja.
  • Kalleimmissa grafiikoissa on aina hyvä ja vahvistettu provenienssi. 

RIITTA NELIMARKKA Tutustu taiteilijan esittelyyn: Riitta Nelimarkka rakastaa värejä

Pauliina Littorin

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti