veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

KOTI

Suomi.fi avaa ovia julkisiin palveluihin – kertakirjautuminen ei aina suju

Suomi.fi avaa ovia julkisiin palveluihin – kertakirjautuminen ei aina suju
27.10.2021

Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy kootusti suurin osa julkisen hallinnon palveluista ja asiointikanavista. Se on käytössä niissä viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa, joissa käyttäjä pitää tunnistaa luotettavasti. Palvelua ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Tämä juttu käsittelee yksityisen henkilön verkkoasiointia Suomi.fi:ssä. Sen käyttöönotto tapahtuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.

Jos palvelu ei ole vielä tuttu, kannattaa hankkiutua Suomi.fi-sivuille padin tai tietokoneen avulla. Puhelimen selainkin toimii, mutta pieni ruutu on hankala palvelun opetteluun.

Mobiililaitteisiin on saatavissa myös Suomi.fi-sovellus, mutta se toimii vain palvelun Viestit-osuudessa, josta jäljempänä.

Suomi.fi:n kolme pääpalvelua

Viestit-osion lisäksi Suomi.fi:n muut pääosiot ovat Rekisterit ja Valtuudet.

Palvelun olennaisinta ymmärtääkseen on hyvä ensin kirjautua ja valita pääsivun yläosasta Rekisterit-linkki. Näet nyt, mitä tietoja sinusta on julkisissa rekistereissä. Toistaiseksi siellä näkyy tietoja lähinnä Digi- ja väestötietoviraston, Maanmittauslaitoksen, Traficomin, Patentti- ja rekisterihallituksen, Eläketurvakeskuksen ja Opetushallituksen rekistereistä. Henkilön digipalveluiden käyttöhistoriasta riippuen voi olla myös joistakin muista palveluista dataa silmäiltäväksi.

Näkyviin tulevat vain sellaiset tiedot, joita nämä toimijat ovat valinneet Suomi.fi:ssä näytettäväksi. Esimerkiksi minä näen Traficomin Suomi.fi:lle tarjoamista tiedoista omistamani ajoneuvon merkin, rekisterinumeron ja ajoneuvolajin.

Kertakirjautuminen pätkii

Jos haluan nähdä ajoneuvoni valmistenumeron tai muuta lähempää tietoa, pääsen tästä kohdasta Traficomin palveluun suoraan ilman eri tunnistautumista. En kylläkään pääse sinne enkä muihinkaan palveluihin joka istunnolla, vaikka Suomi.fi korostaa suoraa pääsyä edustamiinsa julkisiin palveluihin.

En myöskään päässyt millään ilveellä verottajan Omaveroon ilman uutta vahvaa tunnistautumista, vaikka luin ohjeita ja tyhjentelin selaimen välimuistia. Omaverosta Kelaan kirjautumisen kohdalla taas juohevan siirtymän esteeksi muodostui Kelan verkkopalvelujen suuruudistus, jonka pitäisi olla maalissa syyskuun lopussa.

Kertakirjautuminen toimii epävarmasti. Toisaalta – pääsy useampaan palveluun yhdellä tunnistaumisella on periaatteessa hienoa, mutta käytännössä sen tarve on kuluttajalle vähäistä. Monituisten ja kaiken aikaa muuttuvien eri palveluiden vahvan tunnistamisen integrointi yhteen portaaliin on teknisesti vaikeaa.

Julkisiin palveluihin tunnistautuminen sujuukin varmimmin suoraan niiden omissa sähköisissä kanavissa.

Asiamieheksi valtuuksilla, viestintä on yksisuuntaista

Valtuudet-osan paras esimerkkitapaus on apteekissa asiointi. Vaikkapa liikuntarajoitteinen henkilö voi Suomi.fi:ssä valtuuttaa toisen ihmisen hoitamaan reseptiasiansa.

Tässä jutussa ei ole tilaa lähemmälle neuvonnalle, mutta itse olen valtuuttanut tilitoimistoni hoitamaan sähköiset dokumentit verottajalle ja tulorekisteriin.

Viestit-osioon taas saan sekä Omaverosta että Suomi.fi:stä samalla minuutilla sähköposti-ilmoituksen, jos verottajalla on minulle asiaa. Suomi.fi:n puolelta en voi verottajan viestiin vastata, mutta Omaveron viestintä on kaksisuuntaista.

Suomi.fi Viestit-sivulla on luettelo kaikista niistä tahoista, jotka voivat kommunikoida kansalaiselle portaalin kautta. Sitä käyttää myös suurin osa kunnista. Toisen suuntaisessa viestinnässä on kansalaisen syytä käyttää kunkin toimijan omissa palveluissaan tarjoamia viestintäkanavia.

Lähetettäviä Suomi.fi-viestejä ei voi kohdentaa esimerkiksi kunnan kaavoittajalle tai päivähoitoon muutoin kuin joissakin harvoissa kunnissa. Ne menevät useimmiten palvelun kirjaamoon tai kunnantalon respaan.

Mikä Suomi.fi?

  • Suomi.fi-käyttäjän oleellisin hyöty on valtuutuksissa ja julkispalveluiden sähköisessä viestinnässä kuluttajalle.
  • Kertakirjautumisen antama hyöty on kansalaisen arjessa vähäinen. Lisäksi se toimii huterasti.
  • Kuluttajan turvallinen sähköinen asiointi sujuu juohevammin kirjautumalla niihin kunkin julkistoimijan omassa sähköisessä kanavassa.
  • Viestit, Rekisterit ja Valtuudet -osioiden ”usein kysyttyä” ja muut neuvot on syytä käydä läpi ennen varsinaista käyttöharjoitusta.
  • Bonuksena Suomi.fi tarjoaa hyvää tietoa sellaisiin elämäntilanteisiin, joissa pitää asioida useiden eri viranomaisten kanssa.

Tutustu Suomi.fi-palveluihin >>

Kauko Ollila

Kirjoittaja on Taloustaidon Digitaito-palstan tuottaja.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti