veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Valkoinen, harmaa, musta – lisää värejä autoihin, kiitos!

Valkoinen, harmaa, musta – lisää värejä autoihin, kiitos!
12.6.2023

Viime vuoden myyntitilastossa kolme suosituinta auton väriä olivat valkoinen, harmaa ja musta. Mihin värit ovat kadonneet? Voiko väri vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon? 

Ennen tuskin kaikki oli paremmin, mutta autoja ainakin oli kaiken värisiä. Varsinkin 70-luku oli varsin värikästä aikaa. Jokainen keski-ikäinen ja sitä vanhempi muistaa iloisen vihreät, oranssit ja keltaiset autot. 

Sähäkkä 70-luku oli värikästä aikaa. Vihreä ja oranssi olivat tyypillisiä värejä autoissa ja myös kotien sisustuksessa. Kuva: Markus Nieminen

Traficomin tilastoista löytyy tietoa myös autojen väreistä. Viime vuonna värittömien – valkoinen, harmaa, musta ja hopea – autojen osuus uusista oli jopa yli 70 prosenttia. Sininen ja punainen olivat kumpikin mukana noin 10 prosentin osuudella. Kaikkien muiden jäljelle jäävien värien osuus oli yhteensä vain reilut 8 prosenttia. 

Koulun kuvaamataidon tunnilla opetettiin, että musta ja valkoinen eivät ole värejä. Siksi käytän niistä sekä harmaista välimuodoista nimitystä ”väritön”. 

Pitkäaikainen kehitys  

Milloin värit alkoivat kadota? Jonkinlaisena rajana voidaan pitää vuosituhannen vaihdetta. Vielä 90-luvulla erottuvia värejä oli tarjolla huomattavasti enemmän. Lisäksi vaihtoehtojen määrä oli nykyistä suurempi. 

Traficomin tilastosta voidaan nähdä, että värittömyys alkoi vallata alaa vuodesta 2000 alkaen yhä enemmän mitä pidemmälle uutta vuosituhatta edetään. Vuonna 2000 ensirekisteröidyistä autoista peräti 43,3 prosenttia oli punaisia tai sinisiä. Vihreitä oli lähes 15 prosenttia  ja valkoisia ainoastaan 5,5 prosenttia. 

Valkoisen voittokulku alkoi vuonna 2010, jonka jälkeen sen osuus alkoi kasvaa melko voimakkaasti vuosi vuodelta. Kaikkien ”oikeiden värien” osuus on laskenut melko tasaisesti koko 2000-luvun. Nyt huippuna 2022 valkoisen osuus on jo 27 prosenttia. 

Itse asiassa valkoinen oli alkanut vallata alaa muualla maailmassa jo Suomea aikaisemmin. Maailman johtavan automaalivalmistaja PPG Industries yhtiön mukaan valkoinen oli maailman yleisin uuden auton väri jo vuonna 2009.

Muutamilta merkeiltä värejäkin löytyy: kuvassa Škoda Enyaq Coupé. Kuva: Markus Nieminen

Euroopassa uudet autot olivat jo vuonna 2011 hyvin värittömiä: valkoinen 23 prosenttia, musta 21 prosenttia, harmaa 17 prosenttia ja hopea 13 prosenttia.

Vuonna 2011 PPG ennusti, että autonostajat alkaisivat tulevina vuosina suosia kirkkaampia värejä. Pieleen meni, ainakin tähän saakka. Lisäksi PPG ennusti, että autojen värivalikoimaan tulee mineraaleista lainattuja värejä, kuten kulta, kupari ja pronssi. Tällaisia värejä on tullut, mutta värittömyyden valtavirtaa ne eivät ole pystyneet millään tavalla murtamaan. 

Autojen värivalikoima supistuu

Poimin viime vuonna eniten myytyjen henkilöautomallien joukosta kymmenen eri merkkistä autoa ja kävin katsomassa maahantuojien nettisivuilta, millaisia värejä vuoden 2023 malleihin on saatavana.  

Tulos ei yllätä. Eri vaihtoehtoja on tyypillisesti kymmenen, joista värittömiä on keskimäärin kuusi kappaletta. Näiden kuuden lisäksi useimpiin automalleihin on saatavana yksi sinisen ja yksi punaisen sävy sekä kaksi neutraalia väriä, esimerkiksi ruskea ja joku harmahtava beige. Lähes kaikki värit ovat nykyään erilaisia metalli- tai helmiäisvärejä. 

Eniten aitoja värejä näytti olevan Škodalla ja vähiten Polestarilla ja Teslalla. Polestarin valikoima on poikkeuksellisen väritön. Valittavana on oikeastaan vain yksi väri, sininen, joka sekin on niin tumma että hämärämmässä valossa se voidaan tulkita mustaksi. 

Teslan Berliinin tehdas tuottaa ainoastaan valkoisia ja mustia autoja. Muut värivaihtoedot tulevat Kiinasta, ja niiden toimitusaika on pidempi. 

Ei siis ihme, jos liikenne alkaa näyttää aika värittömältä. Autotehtaan näkökulmasta kysymys on säästöistä: mitä vähemmän värejä, sitä halvempaa on tuotanto. Toisaalta värittömyyden voittokulkuun on vaikuttanut myös kysyntä. Asiakkaat haluavat tällä hetkellä valkoista, harmaata ja mustaa. 

Syitä kehitykselle pitäisi ilmeisesti hakea muutoksista kulttuurissa ja yhteiskunnassa sekä myös psykologian puolelta. Sulautuminen massaan on tätä päivää ja liiallista erottautumista pidetään joskus jopa häpeällisenä. Valkoinen ja harmaa eri asteisina ovat muotia kaikkialla. Lisäksi musta on tullut kuvaan mukaan jopa talojen ulkovärivaihtoehtona. Tällainen on aika, jossa elämme. 

Valkoinen valtavirtaa kodeissakin

Kotien sisustamisessa valkoinen on ollut jo pitkään valtavirta. Varsinkin myytävät asunnot sisustetaan valkoisella ja harmaalla. Värejä ei uskalleta laittaa, koska pelätään, että se hidastaa myyntiä ja alentaa myyntihintaa.  

Vastaavaa ajattelua tapaa myös autoista puhuttaessa. Ajatellaan, että valkoinen tai harmaa auto on helpompi myydä ja siitä saa paremman hinnan. Näin auton ostaja oikeastaan valitsee värin valmiiksi seuraavalle omistajalle, ei itselle. 

Ehkä kysymys on myös siitä, että useimmille autoilijoille värillä ei lopulta ole suurta merkitystä. Onhan auto tavallisesti vain välttämätön käyttöhyödyke, eikä siihen lataudu suuria tunteita. Silloin pelataan varman päälle ja valitaan mahdollisimman yleinen ja neutraali väri, samanlainen kuin kaikilla muilla. 

Automyyjien mukaan monessa perheessä uuden auton värin päättää vaimo. Miehelle kelpaa mikä tahansa, kunhan se ei ole mikään erottuva väri. Naiset ylipäätään miettivät enemmän esteettisiä puolia ja se heijastuu myös autoihin ja niiden väreihin. 

Vaikuttaako väri auton arvoon?

Talouden näkökulmasta auton jälleenmyyntiarvo on se tärkein ja kiinnostavin asia. Kysyimme asiaa viidestä eri autoliikkeestä, jotka edustivat eri merkkejä. Vaikuttaako väri oikeasti jälleenmyyntiarvoon? Tässä yhteenveto keskusteluista. 

Tyypillinen E-tai S-sarjan Mercedeksen tai muun isomman auton ostaja ei yleensä halua punaista autoa muista erottuvista väreistä puhumattakaan. Yhden kokeneen automyyjän mukaan 25 000 euron hintaluokan käytetyn auton hyvityshinnassa voi olla karkeasti 1 000–1 500  euron ero, jos verrataan halutuimpia värejä erikoisempiin. 

Toisaalta edellisen kaltainen ”riski” on käytännössä lähes olematon, koska kalliimman luokan autoihin ei viimeisten 10 vuoden aikana ole uutena saanut juuri muita kuin värittömiä vaihtoehtoja. Jos valikoimassa on ollut sininen tai punainen, se on ollut hillitty tumma metalliväri. 

Kaikki automyyjät olivat yhtä mieltä siitä, että etenkään pienemmissä autoluokissa erikoisempikaan väri ei alenna jälleenmyyntiarvoa. Pieniin autoihin sopivat myös massasta erottuvat värit ja aina löytyy ostaja myös keltaiselle tai vihreälle autolle. 

Auton uudelleen värittäminen teippaamalla (kalvottamalla) voi olla jälleenmyyntimielessä riski. Ja vaikka teippaus ei laskisi jälleenmyyntiarvoa, useita tuhansia euroa maksanut teippaus ei ainakaan nosta auton arvoa siihen käytetyllä rahamäärällä.  

Yksi automyyjä kertoi tilanteesta, jossa häntä arvelutti ottaa vaihdossa armeijanvihreäksi teipattu, melko arvokas Mercedes. Epäilyksistä huolimatta auto meni nopeasti kaupaksi. Jotkut asiakkaat hakevat tavallisuudesta poikkeavaa. 

Pikagallupin yhteenvetona voidaan sanoa, että väri ei vaikuta auton hyvityshintaan muuten kuin jossakin poikkeustapauksessa. Viidestä automyyjästä ainoastaan yksi suostui edes pohtimaan hintaeroa yleisimpien ja harvinaisempien värien välillä. 

Hankintatilanteessa voit siis huoletta valita värin täysin oman mieltymyksesi mukaan. Värin vaikutusta jälleenmyyntiarvoon on turha pelätä. 

Markus Nieminen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti