Siruja tarvitaan kaikissa elektroniikkatuotteissa, ja nykyään yhä useammin myös autoissa. Sähköautossa mikään ei toimisi ilman siruja.
Sirupula sai alkunsa vuonna 2020, kun sirutehtaita jouduttiin koronapandemian takia sulkemaan, mutta elektroniikkatuotteiden kysyntä alkoi samalla muun muassa etätöiden takia kasvaa.
Autonvalmistajat eivät ole siruvalmistajille yhtä merkittäviä asiakkaita kuin tietokone- tai viihde-elektroniikkateollisuus, joten moni autotehdas jäi nuolemaan näppejään.
Viime vuonna esimerkiksi uutisoitiin, että Toyota joutui leikkaamaan globaalia tuotantoaan noin 40 prosenttia. Vuoden loppua kohti tilanne kuitenkin parani. Tänä vuonna tilanteen odotetaan normalisoituvan.
Voimakkaasti keskittynyt tuotanto on haavoittuvaa
Siruteollisuus on keskittynyt voimakkaasti Aasiaan. Maailman sirutuotannosta yli 70 prosenttia on neljässä maassa: Taiwanissa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja Kiinassa. Näiden lisäksi maailmanlaajuisesti merkittävää tuotantoa on ainoastaan Yhdysvalloissa.
Sirutehtaat ovat suuria massatuotantolaitoksia, joten jo muutaman tehtaan sulkeminen voi aiheuttaa laajoja saatavuusongelmia.
Suuren japanilaisen siruvalmistajan Renesas Electronicsin tehtaalla sattui maaliskuussa 2021 tulipalo, joka pysäytti tuotannon ja hankaloitti autoteollisuuden sirujen saatavuutta entisestään.
Vain yksi pääsi kuiville nopeasti
Autonvalmistajista parhaiten sirupulasta on selvinnyt sähköautovalmistaja Tesla, joka vaihtoi ketterästi toimittajia ja kirjoitti uusille siruille sopivia uusia ohjelmistoja nopeaan tahtiin.
Perinteiset autonvalmistajat eivät kyenneet vastaavaan ketteryyteen.
Pikaisena ratkaisuna toimitusaikojen lyhentämiseksi useat autonvalmistajat ovat karsineet varusteita. Esimerkiksi kalliimpia premium-luokan äänentoistojärjestelmiä ei välttämättä ole tällä hetkellä saatavana. Sama voi koskea uusimpia navigaattoreita.
Autofirmoille omaa sirutuotantoa
Sirupulan ja autojen toimitusvaikeuksien takia muutamat autonvalmistajat ovat ilmoittaneet käynnistävänsä omaa sirutuotantoa lähitulevaisuudessa.
Oma tuotanto lienee mahdollista ainoastaan suurimmille autotehtaille, mutta kaikki autonvalmistajat varmasti miettivät ratkaisuja. Selvää on, että vain yhdestä alihankkijasta ei haluta olla riippuvaisia. Se on liiketoiminnalle aivan liian riskialtista.
MIKÄ SIRU? Puolijohdeteollisuus alkoi 1950-luvulla transistorien valmistuksella. Painopiste on siirtynyt vuosikymmenten kuluessa pelkistä transistoreista mikropiireihin. Yleisimpiä mikropiirien sovelluskohteita ovat muistipiirit, suorittimet ja litteät näyttölaitteet.
Puolijohdetuotteita valmistetaan useimmiten piikiekoille, mutta myös lasille, keraameille ja muoveille. Näistä tuotteista on viime aikoina alettu käyttää nimitystä sirut.
Lue myös: Ostoslistalla uusi auto – miten sirupula vaikuttaa odotusaikaan?
Markus Nieminen
Kirjoittaja on Taloustaidon autoaineiston tuottaja.