veronmaksajat.fi

Miksi naisten sijoitustuotot ovat miesten sijoitustuottoja suurempia?

Tom Liljeström

Useiden tutkimusten mukaan naisten sijoitustuotot ovat miesten sijoitustuottoja suuremmat. Ensimmäinen selitys tähän on varmaankin se, että miehet ovat innokkaita kaupankävijöitä. Kaupankäyntikulut syövät loppupeleissä enemmän kuin kaupankäynti antaa eli tuotot valuvat helposti kulujen kattamiseen.

Naiset ovat miehiä pitkäjänteisempiä sijoitusvalinnoissaan ja pysyvät sijoitussuunnitelmassaan miehiä paremmin. Miehet puolestaan uskovat olevansa keskivertoa parempia kaupankävijöitä ja tämän vuoksi menevät mukaan vielä nousussa oleviin, jo kalliin puoleisiin kohteisiin, ja myyvät jo laskussa olevia kohteita.

Vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat mahdollisesti osa sitä tunnetta, jota miehet sijoittamiselta haluavat. Tunne sokaisee sen, että tylsyys voi sijoituksellisesti olla tuottoisampaa.

Teetimme hiljattain säästämiseen liittyvän kyselyn, joka antaa lisävalaisua otsikossa esitettyyn kysymykseen ”Miksi naisten sijoitustuotot ovat miesten sijoitustuottoja suurempia?”. Yksinkertaisesti siitä syystä, että naisten tulokulma säästämiseen ja sijoittamiseen on erilainen kuin miesten. Tutkimuksessamme naiset vastasivat, että he eivät ymmärrä sijoittamisesta riittävästi, eivätkä myöskään ole perehtyneet vaihtoehtoihin siinä määrin kuin kokisivat aiheelliseksi. Naiset ovat omien vastaustensa mukaan enemmän varuillaan ja huolestuneita rahojen menetyksestä. Käytännössä tämä näkyy miehiä suurempana turvallisuushakuisuutena. Seurauksena naisten sijoitussalkut ovat ehkä jopa turhan vähäriskisiä.

Naiset siis omasta mielestään tuntevat sijoitusmaailmaa huonosti ja miehet omasta mielestään varsin hyvin. Onkohan asia todella näin? Koulutuspohja on nykyisin hyvin samankaltainen. Naisten osuus finanssialalla työskentelevistä on perinteisesti ollut varsin suuri. Yleensäkin naisten osallistuminen elinkeinoelämään on Pohjoismaissa suurta. Olisiko osa vastausta siinä, että naiset ovat rehellisempiä itselleen kuin miehet? Vain tunnustamalla itselleen, että ei tiedä riittävästi on mahdollista oppia uutta.

Tom Liljeström

Kirjoittaja on LähiTapiola Varainhoito Oy toimitusjohjtaja.

Kirjoittajasta

Tom Liljeström

Tom Liljeström on LähiTapiola Varainhoidon toimitusjohtaja. Seuraa @TomLiljestrom Twitterissä.