Ennen moni pelkäsi kahta asiaa, hammaslääkärissä ja autokatsastuksessa käyntiä. Nyt ainakin katsastukseen uskaltaa mennä jännittämättä. Sieltä voi myös saada rahanarvoista tietoa autostaan.
Katsastusmies saattoi 1980-luvulla olla pelätty, valtaa käyttävä virkamies. Jotkut katsastusmiehet käyttivät asemaansa persoonallisella tavalla. Noita tarinoita on koottu jopa kirjaksi.
Itse muistan tarinan, jossa asiakas ajoi likaantuneen auton katsastusaseman halliin, ja auton nähtyään katsastusmies sätti asiakkaan äänekkäästi, löi ”hylätty”-leiman paperiin ja lähetti asiakkaan kotiin pesemään autoaan.
Tilanne muuttui 1990-luvun kuluessa. Nykyään palvelu on parhaimmassa tapauksessa kohteliasta ja ammattimaista neuvontaa auton kunnon säilyttämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Toki hylkäysmerkinnän voi nykyäänkin saada, mutta ei ilman asiallista ja perusteltua syytä.
Katsastusvälejä harvennettu
Katsastusvälejä on voitu harventaa selvästi vuosikymmenten takaiseen verrattuna, koska autojen ruostesuojaus, muu yleinen kestävyys ja huollon laatu ovat parantuneet.
Uusi henkilöauto tulee katsastaa ensimmäisen kerran neljäntenä vuonna käyttöönotosta ja sen jälkeen joka toinen vuosi siihen saakka, kun auton käyttöönotosta on kulunut 10 vuotta. Tämän jälkeen katsastus on tehtävä vuosittain. Tämä viimeisin säännöstö tuli voimaan vuonna 2018.
Ajetut kilometrit tai auton ylläpidon taso eivät vaikuta katsastusväleihin. Siksi joskus autoilija joutuu teettämään ”turhan” katsastuksen hienossa kunnossa olevalle autolle. Vastaavasti tarpeellisia voi jäädä tekemättä.
Lohjan A-katsastuksen Aki Järvenranta kommentoi asiaa lievällä huumorilla: ”On autoilijoita, joiden autoa ei tarvitsisi koskaan katsastaa. Toisessa ääripäässä on ihmisiä, joiden auto pitäisi katsastaa kolme kertaa vuodessa.”
Jos oman auton seuraava viimeinen katsastuspäivä on päässyt unohtumaan, sen voi tarkistaa helposti Traficomin sähköisestä palvelusta. Sinne kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset.
Lisäpalveluista paras on kuntotarkastus
Koska katsastus ei ole enää pelkästään virkamiestoimintaa, katsastusasema voi tarjota muitakin autoon liittyviä palveluita tai tuotteita. Käytetyn auton ostajalle erityisen hyödyllinen palvelu on kuntotarkastus. Sellaisia tarjoavat ainakin A-Katsastuksen palvelupisteet.
Ainakaan hinnan ei ainakaan pitäisi olla esteenä: luulisi, että jokaisen yksityishenkilöltä auton ostavan kannattaisi teettää 99 euroa maksava tarkastus ennen ostopäätöstä. Yksityinen myyjä kun ei ole vastuussa autossa mahdollisista piilevistä vioista samalla tavalla kuin autoliike.
Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä kuntotarkastuksen saa 79 eurolla.
Hinnat muuttuvat kellonajan mukaan
Katsastuksen hinta vaihtelee kilpailutilanteen ja varaustavan mukaan. Halvin vaihtoehto on varata aika nettipalvelussa, jossa voi samalla vertailla eri kellonaikojen mukaan muuttuvia hintoja.
Tyypillisesti alennushinnat koskevat ainoastaan määräaikaiskatsastuksen perusosuutta ilman lakisääteistä päästömittausta – mittauksen osuus kokonaishinnasta voi olla jopa suurempi. Ilmeisesti alehinnat eivät ole katsastuslaitokselle kovin kannattavia, ja lisäraha on otettava päästömittauksesta.
Suosittu ja helppo tapa on ajaa paikalle ilman ennakkovarausta. Hintaesimerkkinä Espoon A-Katsastuksessa drive-in-hinta on 55 euroa ja päästömittaukset 44 euroa. Yhteensä siis 99 euroa. Päästömittaukseen kuuluu aina myös vikakoodien luku.
Etukäteen netissä varaamalla ja maksamalla katsastuksen perusosuuden saa tältä samalta asemalta halvimmillaan 29 eurolla. Koko katsastuksen hinnaksi tulee tässä tapauksessa 73 euroa. Ennakkovaraaja säästää 26 euroa.
Helmikuussa Espoon Helppokatsastus mainosti määräaikaiskatsastusta 65 euron tarjoushinnalla. Se sisälsi päästömittauksen. Se oli 8 euroa halvempi kuin A-katsastuksen vastaava. Kovin isoa tiliä vertailulla ei siis voi tehdä.
Jos auto ei mene ensimmäisellä kerralla läpi, tarvitaan jälkitarkastus. Jälkitarkastuksen hinnat vaihtelevat yleensä 29 ja 35 euron välillä.
Jälkitarkastuksen kanssa katsastuksen kokonaishinta nousee halvimmillaankin yli sadan euron, monessa tapauksessa reilusti.
Vertailun vuoksi: merkkikorjaamossa päästömittaus ja vikakoodien luku maksaa tyypillisesti jopa 80 euroa. Siihen verrattuna katsastuksen 44 euron hinta samasta työstä ei vaikuta rahastukselta.
Pakkopullaa vai hyötytietoa?
Vuosituhannen alussa yksityistämisen jälkeen katsastuksen hinnat nousivat melko voimakkaasti, mutta nyt ne ovat pysyneet useita vuosia samalla tasolla.
Miten autoilijat sitten kokevat katsastuksen? Se vaihtelee suuresti. Moni autoilija kokee katsastuksen välttämättömänä pahana, joka vain on tehtävä. Tässä unohtuu helposti katsastuksen perimmäinen tarkoitus eli liikenneturvallisuuden perusedellytysten varmistaminen.
Etenkin jarrujen ja alustan komponenttien kunnon tarkistaminen säännöllisin väliajoin on tärkeää. Nykyaikaisten autojen huoltovälit ovat pitkiä, ja huoltojen välillä voi tapahtua paljon kulumista.
Esimerkiksi laakerivian seurauksena vauhdissa lukkiutuva tai irtoava pyörä voi aiheuttaa todella vaarallisen tilanteen.
Oman kokemukseni mukaan katsastajat kertovat mielellään lisätietoja auton kunnosta ja antavat neuvoja. Asiakkaana kannattaa olla aktiivinen ja kysellä. Siten rahalle saa parhaiten vastinetta.
Nykyisiin autokorjaamohintoihin verrattuna katsastusta ei voida pitää erityisen kalliina, jos työ on tehty huolellisesti ja auton kunnosta saa riittävästi tietoa. Viidentoista minuutin läpimeno ja paperin saanti käteen voi tuntua rahastukselta.
Miten katsastusasemat huolehtivat asiakastyytyväisyydestä?
Katsastuksen hinta tietenkin mietityttää autoilijaa. Tuleeko hinnoista negatiivista palautetta?
”Hinnoista tulee A-Katsastukselle melko vähän negatiivista palautetta. Asiakkaalle tärkeämpää on aseman sijainti ja ajanvarauksen helppous”, A-Katsastuksen toimitusjohtaja Hannu Pellikka vastaa.
Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa oleellisesti esimerkiksi se, kokeeko asiakas saavansa vastinetta rahalleen. Millä tavoilla pyritte varmistamaan, että kokee?
”Erityisesti tärkeää on asiantunteva palaute auton kunnosta. Asiakastyytyväisyyttä seurataan jatkuvilla NPS-tutkimuksilla. A-Katsastuksella NPS-luvut ovat korkealla tasolla.”
Monilla katsastusasemilla vaikuttaa olevan tapana, että tarjoushintana mainostetaan määräaikaistarkastusta. Se on kuitenkin karkeasti vain puolet koko katsastuksen hinnasta, koska sen päälle tulee päästömittauksen hinta. Onko tällainen harhaanjohtavaa mainontaa?
”Alalla kerrotaan yleensä alkaen-hintana pelkän määräaikaiskatsastuksen hinta, koska pakokaasupäästömittaus on mahdollista tehdä myös asianmukaisen luvan omavilla korjaamoilla. A-Katsastus pitää tärkeänä, että palvelun hinnoittelu on mahdollisimman läpinäkyvää ja avointa.”
Onko hintakilpailu alalla kovaa tällä hetkellä?
”Katsastusalan hinnoittelu vaihtelee paikkakunnittain, samoin hintakilpailun taso. Yleisesti voi sanoa, että hintakilpailu on tällä hetkellä varsin kovaa.”
Markus Nieminen
Jutun kuvan katsastaja Aki Järvenranta työskentelee Lohjan A-Katsastuksessa. Hän kertoo, että kuntotarkastuksia tilataan aika vähän, Lohjalla keskimäärin noin kaksi kuukaudessa. Kuva: Patrik Lindström