Viime perjantaina julkistimme Veronmaksajain Keskusliitossa perinteisen kuntaverovertailumme vuodelle 2021. Vertailussa tarkastelemme keskituloisten palkansaajapuolisoiden kohtaamaa verorasitusta Manner-Suomen kunnissa.
Vertailun tulokset eivät olleet aiempiin vuosiin nähden kovin yllättäviä, sillä tuloveroprosenttiaan nosti 39 kuntaa. Lukema on vähäisin koko vuosikymmenenä. Toki on uutisoinnin arvoista sekin, että muutokset ovat harvalukuisia.
Koska vertailu on koskenut perinteisesti vain palkansaajia, voidaan blogin puolella kuitenkin hieman poiketa tavanomaisesta linjasta ja tarkastella, minkälaisia eroja kuntien verotuksessa on eläkkeensaajien tapauksessa.
Eläkeaiheiden viimeaikaista painotusta omissa blogiteksteissäni puoltaa sekin, että palkansaajien lukumäärä eläkeläisiin verraten ei ole järisyttävän paljon suurempi.
Esimerkiksi Verohallinnon tilastotietokanta määrittelee vuoden 2019 verotuspäätöksen saaneista noin 2,3 miljoonaa palkansaajiksi, siinä missä eläkeläisten vastaava määrä on 1,5 miljoonaa. Jäljempänä mainitut myös lukevat blogia ahkerasti.
- Tässä tiedostossa on keskituloisen eläkeläispariskunnan tuloverovertailu Manner-Suomen kunnissa 2021 (pdf).
Kuntien keskinäinen järjestys ei palkkaverovertailuun verrattuna muutu käytännössä miksikään. Euromääräiset veroerot kuntien välillä ovat eläketarkastelussa kuitenkin pienemmät kuin keskituloisilla palkansaajilla.
Janne Kalluinen
t. RV.
Olet oikeassa mikäli tarkoitat, että nimellisellä veroprosentilla ei tule suoraan laskea maksetun kunnallisveron määrää veronalaisesta ansiotulosta. Laskelmissa ei ole niin tehtykään.
Laskelmissa eläkkeensaajille on otettu huomion kunnallisverotuksessa tulosta tehtävät vähennykset ja sen perusteella laskettu maksettavaksi tulevan kunnallisveron määrä kertomalla ko. tulo kunnan tuloveroprosentilla.
Eläkkeensaajan efektiivinen verokunnallisveroaste on silloin = kunnallisvero (€) / veronalainen ansiotulo (€)
Kommentoi