veronmaksajat.fi

RAHAT

Lapsi pelaa ja shoppailee, kuka maksaa peliostokset?

Lapsi pelaa ja shoppailee, kuka maksaa peliostokset?
6.2.2023

Mobiilipeli koukutti perheen lapset, ja tuloksena oli yllätyssuuri luottokorttilasku äidille. Mitäs nyt tehdään?

Tarkka tilastotietoa lasten ylenmääräisestä mobiilipelien verkkoshoppailusta ei ole. Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) oli vuoden alusta marraskuuhun mennessä tullut jokusia kymmeniä yhteydenottoja, joissa kysyttiin neuvoa yllätystilanteen ratkaisemiseksi.

KKV:n erityisasiantuntija Kati Korppoo kertoo, että monesti lapsen vanhemmat yllättävä lasku tulee mobiilipelin takia.

Tyypillinen tilanne on esimerkiksi seuraava:

Lapsi saa ottaa kännykkäänsä tai tietokoneelle ilmaisen pelin. Hän kuitenkin toivoo, että pelihahmoa varusteltaisiin esimerkiksi maksullisella haarniskalla tai aseella. Ne voisi saada hahmolleen ilmaiseksikin, mutta vasta pitkän pelaamisen jälkeen.

Vanhempi suostuu toiveeseen, maksaa parin euron maksun luottokortillaan, ja lapsi pääsee etenemään pelissään nopeasti.

Pelaaminen koukuttaa, ja lapselle voi tulla houkutus grindaukseen, pelihahmon parantamiseen edelleen. Nyt lisäominaisuuksien tai vaikka valtakunnan laajentaminen on tehty tosi helpoksi. Yksi klikkaus, ja homma on selvä – korttitietoja ei enää kysellä, sillä ne ovat tallessa edelliseltä kerralta.

Eikä aikaakaan, kun pelihahmo on vahvistunut tai pelialue on laajentunut puoleksi valtakunnaksi samalla kun luottokortti on vinkunut parillasadalla eurolla.

Peli houkuttaa kuluttamaan  

Verkkopelit suunnitellaan yhä yleisemmin sellaisiksi, että ne kannustavat lapsia paitsi pelaamaan lisää myös kuluttamaan rahaa.

Peleissä voidaan käyttää mikromaksuja, pieniä summia, joiden avulla peliin saadaan lisäosia. Ne voivat toisin sanoen olla esimerkiksi pelihahmon parannuksia.

Joissakin peleissä on niin sanottuja loot boxeja, laatikoita, jotka saa auki rahalla. Laatikoissa on palkintoja, joita ei voi tietää etukäteen.

Pelaajat voivat myös käydä pelin lisäosista tai ominaisuuksista kauppaa keskenään. Kauppapaikka on usein kolmannen osapuolen sivusto, jossa välittäjä ottaa provision tehdystä kaupasta.

On toisin sanoen monia tapoja saada lasten ja nuorten mielenkiinto heräämään. Myös sosiaalinen paine saattaa houkuttaa käyttämään luvatta vanhemman luottokorttitietoja pelin edistämiseksi.

Etenkään nuorimmat pelaajat eivät välttämättä edes ymmärrä tilannetta, jossa pelaaminen muuttuu maksulliseksi.

Korppoo kertoo, että toisinaan vanhemmat ovat yllättyneet jälkeläisensä isosta puhelinlaskusta, sillä joissakin tapauksissa lapsen ostokset laskutetaan puhelinlaskun veloituksina.

”Vanhemmat yllättäviä tapauksia on monenlaisia, ja veloituksia on saattanut kertyä useita ennen kuin vanhemmat näkevät niitä seuraavassa luottokortti- tai puhelinlaskussaan.”

Markkinointi lapsille on säädeltyä

Suomessa säädellään lapsiin kohdistuvaa markkinointia, ja mobiilipelejä koskevat samat säännöt kuin muitakin lasten tekemiä ostoksia: lasta ei saa houkutella tekemään ostoja lapsille suunnatuilla verkkosivuilla tai heitä kiinnostavissa peleissä.

Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan tiukemmin kuin muuta markkinointia, sillä lapset ovat aikuisia alttiimpia markkinoinnin vaikutuksille.

Säädösten mukaan alaikäiset voivat tehdä ilman huoltajan suostumusta vain heille tavanomaisia ja vähämerkityksellisiä ostoksia. Lapsen ikä ja ostoksen suuruus vaikuttavat toisin sanoen siihen, tarvitaanko kauppaan huoltajan lupa.

Lapsi ei myöskään voi ostaa velaksi, eikä häneen voi kohdistaa perintää.

On myyjän vastuulla varmistaa ostajan ikä sekä huoltajan suostumus. Jos vanhemman suostumusta ei ole, ostos ei ole sitova eikä siitä saa laskuttaa.

On kuitenkin tilanteita, jossa alaikäinen voi olla maksuvelvollinen. Korppoo korostaa, että tilanteet joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti: mikä on tavanomainen ja vähämerkityksinen ostos. Esimerkiksi omat, vähäiset taskurahansa lapsi saa yleensä käyttää.

Kun lasku tulee, toimi ripeästi

Yllätyslaskun tultua Korppoo kehottaa vanhempia toimimaan viivytyksettä. Tuolloin on syytä olla yhteydessä sekä peliyhtiöön että laskun lähettäjään ja lähettää molemmille yhtiöille reklamaatio.

Reklamoinnin yhteydessä kerrotaan mahdollisimman tarkkaan kaikki, mikä tapahtuneesta tiedetään. Tärkeitä tietoja ovat esimerkiksi, että ison laskun aiheuttaja on alaikäinen lapsi, jolla ei ole ollut lupaa ostosten tekemisiin. Myös lapsen ikä kannattaa kertoa.

Reklamoinnin väärtejä eivät ole lapsen vähäiset ja tavanomaiset ostokset, kuten omilla taskurahoilla tai säästöillä hankitut, hinnaltaan kohtuulliset ja samanikäisten yleisesti ostamat tuotteet.

Jos ostoksia on useita esimerkiksi samassa pelissä, arvioidaan yhteissummaa.

Kannattaa muistaa, että 15 ikävuodesta alkaen nuori saa itse päättää omien ansiotulojensa kohteista. Hän voi toisin sanoen tehdä myös isoja ostoksia omilla kesätienesteillään.

Selvittäminen voi viedä aikaa

Peliyhtiöt ovat kansainvälisiä eikä niiden yhteystietoja aina välttämättä löydä helposti, minkä takia yhteydessä kannattaa olla heti alussa myös laskun lähettäjään.

”Laskuttava luottokorttiyhtiö ja puhelinoperaattori ovat peliyhtiön tai muun palveluntarjoajan kanssa yhteisvastuussa yllätyksellisestä laskusta, jolloin myös niiden tehtävä on olla yhteydessä peliyhtiöön ja selvittää asiaa yhdessä.”

Kannattaa varautua siihen, että tilanne ei aina hetkessä selviä. Mikäli asiaa ei saa sovittua peliyhtiön ja laskuttajan kanssa, on hyvä olla yhteydessä tilanteen arvioimiseksi KKV:n kuluttajaneuvontaan.

”Meillä ei ole aina vastauksia kaikkiin kysymyksiin ja tilanteisiin, mutta neuvomme ja opastamme asiassa. Meidän kauttamme saattavat löytyä esimerkiksi peliyhtiöiden yhteystiedot ja reklamaatiolomakkeet.”

Jos tilanne ei selviä kuluttajaneuvonnan avulla eikä yhteinen sopiminen onnistu, ratkaisupyynnön voi tehdä kuluttajariitalautakunnalle. Käsittely lautakunnassa on maksutonta.

Mikäli kuluttajariitalautakunta suosittaa yritystä hyvittämään rahat lapsen vanhemmalle, mutta näin ei tapahdu, tilanteesta voi ilmoittaa jälleen kuluttajariitalautakunnalle.

Kuluttaja-lehti julkaisee listaa yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneet lautakunnan ratkaisusuositusta. 

Tarkista tehdyn sopimuksen ehdot  

Kuluttajaneuvonnassa on ruuhkaa, samoin kuluttajariitalautakunnassa. Kuluttajariitalautakunnassa käsittely kestää yleensä useita kuukausia, asiasta riippuen jopa pitkälle toista vuotta.

Joskus lapsen hummailemat rahat saa takaisin, joskus vain niistä osan.

Korppoo kertoo esimerkin peliyhtiöiden sopimusehdoista, joiden mukaan vanhempi vastaa mobiililaitteen tai luottokortin käytöstä aiheutuneista kuluista.

Yksittäistilanteessa joudutaan arvioimaan, onko ostoksessa ollut mukana vanhemman omaa huolimattomuutta. Jos näin on, ostoksista ei saa välttämättä täyttä hyvitystä tai sen saa vain tietyltä osin.

Korppoon tiedossa ei ole, miten yleisesti rahat palautetaan lasten tekemien verkkoshoppailujen jälkeen. Osan tapauksista kuluttajat sopivat suoraan peliyhtiön tai laskun lähettäjän kanssa. 

Ehkäise ikäviä tilanteita ennalta

Jos kuluttajaneuvontaan ei saa heti yhteyttä, kannattaa katsoa, olisiko apua KKV.fi:n sivuista. Kuluttajariita.fi sivuille on koottu kuluttajariitalautakunnan aiemmin antamia ratkaisusuosituksia. Niistä voi olla hyötyä oman laskun selvittämisessä.

Parasta ikävien tilanteiden ehkäisyä on keskustella asiasta lasten ja nuorten kanssa etukäteen. Lisäksi luottokorttitietoja on käsiteltävä erittäin huolellisesti ja vältettävä niiden tallentamasta.

Omalta puhelinoperaattorilta selviää, millaisia estoja jälkeläisen puhelimeen kannattaa lisätä verkkoshoppailujen estämiseksi.

Myös pelien ja laitteiden asetuksiin on syytä tutustua tarkkaan. Niissä on usein mahdollista säätää estot esimerkiksi luottokortin automaattisille veloituksille. Myös laitteelle toisella profiililla kirjautuneelta voi estää luottokortin käytön. 

Kirsi Riipinen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti