veronmaksajat.fi

Mikä ihmeen korporaatio-startuppi?

Ilkka Lavas

Korporaatio-startup on yksi kiinnostavimmista talousalan uudissanoista. Moni toimiala on parhaillaan murroksessa ja joustavuutta haetaan Lean Startup -kokeilukulttuurista, startupien ketteryydestä ja innovaatioista. 

Startupin ja korporaation suurin ero on vakiintuneissa toimintamalleissa: Startupilla ei usein ole mitään rajoitteita liiketoiminnalleen, kun taas korporaatiolla on niitä paljonkin. Korporaatioiden suurin rajoite on organisaatio, joka on usein viritetty toimimaan siten, että vanha bisnes rokkaa.

Korporaatio-startupissa yhdistyvät menestyvän kasvuyrityksen ainekset: iso tase ja innovaatiokyky. 

Korporaatiolla on resursseja ja startupilla ketteryyttä. Kun nämä saadaan oikealla tavalla yhdistettyä, voidaan saada aikaan seuraava Über tai Supercell. Korporaatioita houkuttaa startupien perustaminen, koska siinä ollaan isojen mahdollisuuksien äärellä. Korporaatio-startup on kehikko, jolla iso yritys voi innovoida ja synnyttää oman toimialan disruptoivia bisneksiä siten, että omistaa itse seuraavan sukupolven menestysbisneksen.

Tässä lueteltuna kolme ydinasiaa, mitä korporaatio-startupin tekemisessä kannattaa huomioida: 

1. Startupilla pitää olla huipputiimi 

Jokainen menestyvä bisnes tarvitsee omistajan. Korporaatio-startup voi aluksi olla oman työnsä ohella bisnespläniä vääntävä tiimi, mutta pian se on spinoffattava omaksi yhtiökseen tai vähintäänkin autonomiseksi yksiköksi, jossa tiimi voi keskittyä uuden tekemiseen sataprosenttisella fokuksella. 

2. Startupilla pitää olla autonomia 

Startupin voima on ketteryydessä; siinä, ettei siellä ole vanhoja rasitteita. Useimmat korporaatio-startupit kaatuvat siihen, että niitä yritetään vahtia perinteisin sisäisen raportoinnin menetelmin. Startupeilla pitää olla erillinen innovaatioiden seuranta ja pre-revenue kirjanpitojärjestelmä, joka mittaa kehittymistä ennen kuin toiminnasta tulee mitään liikevaihtoa. Korporaatio-startupin kannattaa kehittää toimintaansa nopeasti ja jatkuvasti oppien. 

3. Korporaation startupilla pitää olla exit plan 

Startupin sisäinen intohimo on sen tärkein pääoma ja intohimon onnistuessa exit on yhtä kuin rikastuminen. Korporaatio-startupin exit voi olla exit siten, että rahoittava emoyhtiö ostaa sen ennalta määrätyllä valuaatiolaskelmalla tietyn ajan päästä. Valuaation suuruus riippuisi tällöin startupin kehitysnopeudesta.

Startupissa raha kilahtaa kassaan useimmiten exitin yhteydessä, koska toiminta itsessään on kehitysinvestoinneista johtuen useimmiten tappiollista ja takaisinmaksun aika tulee vasta tulevaisuudessa. Yrityksen arvoksihan lasketaan kaikki sen yhteenlasketut tulevaisuuden tuotot, jolloin muutamat tappiolliset vuodet toiminnan alussa on hyväksyttävä osana suunnitelmaa. 

Bonusvinkki: 99 % korporaatio-startupeista on tarkoitettu epäonnistumaan

Kun haetaan riskipitoista menestystä, pitää tehdä useita kokeiluja. Usein korporaatioissa kokeillaan perustaa yksi startup ja sen mennessä munilleen todetaan, että ei toiminut, joten ei jatketa. Korporaatioissa on pinttyneitä ajatuksia, tyyliin "tätä meillä jo kokeiltiin 20 vuotta sitten eikä se toiminut silloin, joten ei kokeilla nytkään".

Korporaatioiden pitää kokeilla jatkuvasti uusia juttuja. Kokeilujen jatkuva tekeminen aiheuttaa aina oppimista organisaatiossa. Startupien sijoittajilla on usein ajatuksena, että kun tekee 100 sijoitusta, näistä 90 epäonnistuu täysin, neljä jää sinnittelemään, viisi on semihyviä muttei vielä mitään isoa värinää aiheuttavia ja yksi on se seuraava Supercell. 

Menestystä, kokeiluja ja kasvua elämääsi!

Ilkka O. Lavas

Kirjoittaja on sarjayrittäjä, jonka tunnetuimpia yrityksiä ovat verkkopalveluita suunnitteleva W3 Group, mainosverkosto Improve Media, Suomikauppa, TableOnline pöytävaraus ja legendaarinen City-lehti. 

Kirjoittajasta

Ilkka Lavas

Ilkka Lavas on sarjayrittäjä, jonka tunnetuimpia yrityksiä ovat verkkopalveluita suunnitteleva W3 Group, mainosverkosto Improve Media, Suomikauppa, TableOnline pöytävaraus ja legendaarinen City-lehti. Seuraa Twitterissä @lavas

Blogeissa