veronmaksajat.fi

Anna potkut sijoitusneuvojallesi!

Tomas Hildebrandt

Äskettäin julkaistiin kyselytutkimus suomalaisten luottamuksesta eri ammatteihin. Kapeassa otoksessa kysyttiin haastateltavien luottamusta eri ammattien edustajiin. Ammattiryhmiä oli 24 ja niistä kolmanneksi viimeiseksi listattiin sijoitusneuvojat. Sijaluku on häpeäksi sijoitustoimialalle ja antaa aihetta katsoa peiliin.

Neuvojen antajia on monentasoisia. Ikävä kyllä epäammattimaiset ja huonosti asiakkuuksiaan hoitavat sijoitusneuvojat pilaavat koko toimialan maineen.

Suomessa toimii 54 sijoituspalveluyritystä, 35 kotimaista rahastoyhtiötä ja enemmän tai vähemmän aktiivisesti tuhansia ulkomaisia palveluntarjoajia. Neuvonantajia siis riittää.

On sijoitusneuvojia, varainhoitajia, salkunhoitajia, välittäjiä, sijoitusjohtajia, konsultteja ja muita asiantuntijoita, sekä niitä joilla kuvitellaan olevan asiantuntemusta. He antavat sijoitusneuvoja maksusta, ilmaiseksi tai kaupan tai palvelun myynnin toivossa.

Ilmaiset neuvot ovat yleensä pahimpia. Niitä on helppo heittää eivätkä ne edellytä perehtymistä kysyjän tilanteeseen tai sen syvempää analyysiä sijoituskohteesta. Vastuu on kuulijalla. Neuvoista moni ei ole kuitenkaan valmis maksamaan. Miksi maksaisikaan, jos neuvonantaja ei vastaa sanoistaan?

Omat odotukset ja mieltymykset ratkaisevat usein sen, pitääkö kuulija saamastaan neuvosta vai ei. On helppoa olla tyytymätön, jos jokin toinen sijoituskohde sittenkin tuottaa enemmän: ”olipas huono neuvo”. Tai pahimmassa tapauksessa tapahtuu jotain ennakoimatonta ja markkinoilta menee pohja alta, kuten finanssikriisissä.

Onnistunut sijoitustoiminta on omien taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tavoitteiden pitää olla realistisia. Niihin kannattaa pyrkiä järjestelmällisesti. Tietotaitoa ja työkaluja kannattaa hakea ja käyttää. Harvalla sijoittajalla on kykyä ja aikaa itse seurata kaikkia markkinoita.

Sijoitusalan ammattitaitoon kuuluu kokemusta, eri markkinoiden ja sijoituskohteiden tuntemusta ja osaamista, kykyä ymmärtää ja nähdä asiakkaan tilanne sekä kommunikaatiotaitoa – sekä hyvinä, että huonoina aikoina. Luottamus on sijoituspalveluiden elinehto. Millaista palvelua sinä saat?

Tomas Hildebrandt on Evli Pankin markkinastrategi ja seniorisalkunhoitaja

Kirjoittajasta

Tomas Hildebrandt

Tomas Hildebrandt on Evli Pankin seniorisalkunhoitaja ja markkinastrategi.