veronmaksajat.fi

RAHAT

Ehtiikö Saksan yskivä autoteollisuus kehityksen kelkkaan?

Ehtiikö Saksan yskivä autoteollisuus kehityksen kelkkaan?
17.4.2019

Jos naapuri ostaa saksalaisen auton, nyt ei kannata kadehtia, vaan ehkä jopa iloita. Saksalainen autoteollisuus nimittäin köhii pahasti, ja yskän paraneminen vaikuttaisi koko euroalueen talouteen.

Euroalueen talous on viime aikoina heikentynyt nopeasti, ja ennustelaitokset ovat pienentäneet tuntuvasti talouden kasvuennusteita viime syksystä. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ennustaa euroalueelle enää hiukan yli prosentin bkt-kasvua tänä vuonna.

Erityisesti Saksan kasvuennustetta on höylätty. Etlan ennusteessa arvioidaan Saksan talouden kasvavan tänä vuonna vain prosentin. ”Se on aika lähellä saksalaisten konsensusennustetta, mutta tunnettu saksalainen tutkimuslaitos Ifo-instituutti uskoo kasvun jäävän 0,6 prosenttiin”, kertoo Etlan ennustepäällikkö Markku Lehmus.

Euroalueen talouskasvun hiipuminen on huolenaihe Suomelle. Tullin tilastojen mukaan vajaa 40 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta käydään euroalueen maiden kanssa. EU-maiden osuus yhteensä on noin 60 prosenttia.

Saksan yskiminen huolestuttaa erityisesti, koska se on euroalueen talouden ykkösveturi. Lisäksi Saksa on Suomen kirkkaasti tärkein vientimaa. Sen osuus viennistämme on reilu 15 prosenttia.

Ja onhan meillä Uudenkaupungin autotehdas, jossa noin 6 000 hengen voimin valmistettiin viime vuonna muun muassa 110 000 Mercedes-Benziä.

Kauppasodan laajenemista pelätään

Mikä Saksassa nyt jarruttaa kasvua?

”Talouden kuva on kaksijakoinen. Yksityinen kulutus kasvaa Saksassa poikkeuksellisen vauhdikkaasti, mutta ongelmana on teollisuustuotannon hidastuminen”, Markku Lehmus sanoo.

Teollisuudella on vaikeuksia kaikilla aloilla, mutta eniten huolta aiheuttaa autoteollisuus, koska sillä on Saksan taloudelle erittäin suuri merkitys.

Autoteollisuuden ongelmat alkoivat uusista päästöstandardeista, jotka tulivat voimaan viime syksynä. ”Tuotantoa on ollut vaikea sopeuttaa uusiin standardeihin. Erityisen tiukassa syynissä näyttää olevan dieseleiden tuotanto.”

Samanaikaisesti päälle painavat Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota, Britannian EU-ero brexit ja vielä Kiinan talouden hidastuminenkin. ”Se on voimakkaasti vähentänyt autojen kysyntää Kiinassa.”

Kiinalaisilla on kasvava oma autoteollisuutensa, mutta he ovat myös tärkeä saksalaisten autojen ostajaryhmä.

Kauppasota ei vielä ole levinnyt Yhdysvaltojen ja EU:n suhteisiin, mutta lähellä se voi olla. Presidentti Donald Trumpin on kerrottu olevan huolissaan siitä, että USA:ssa on paljon saksalaisia autoja, mutta toistaiseksi USA ei ole asettanut tulleja niille. Sitä kuitenkin pelätään.

Saksa vie autoja Yhdysvaltoihin, mutta saksalaisilla firmoilla on siellä myös autotehtaita, samoin kuin Britanniassa. Ylipäätäänkin autoteollisuuden tuotanto on globaalisti hajautettua ja osat kulkevat maasta toiseen. ”Siksi tuotanto on herkkä kaupan esteille”, Markku Lehmus sanoo.

Ilmastonmuutoskeskustelu kiihtyi aivan uusille kierroksille viime syksynä. Sijoittajat eivät ole viime aikoina olleet kovin innoissaan autofirmoista, ja se näkyy osakekursseissa. Vaikuttavatko sijoittajien tunnelmat autoteollisuuden tilanteeseen?

”Ehdottomasti vaikuttavat. Euroopassa keskustellaan paljon siitä, sopeutuvatko saksalaiset autojätit uuteen teknologiaan ja sähköiseen maailmaan. Epäluottamus näkyy osakekursseissa”, Markku Lehmus sanoo.

”Toisaalta jätit ovat parin viime vuoden aikana investoineet todella paljon muun muassa akkuteknologiaan. Näyttää siltä, että ne ovat vihdoin heräämässä muutokseen, ja onhan niillä suuret resurssit käytettävissään.”

Ovatko saksalaisjätit jäljessä muista autovalmistajista?

”Eivät ehkä jäljessä, mutta niillä on merkittäviä uusia haastajia, kuten kiinalaiset, jotka ovat varsin pitkällä sähköautojen teknologian kehittämisessä, ja tietenkin monet muut aasialaiset autovalmistajat. Amerikkalainen Tesla ei ole vielä suuri, mutta voi kasvaa.”

Pois, pois, kiinalainen raha!

Pyrkiikö Saksa nyt jotenkin vahvistamaan autoteollisuutensa asemaa?

”Saksassa on viime aikoina käyty uudenlaista keskustelua kansallisesta teollisuuspolitiikasta ja siitä, pitäisikö valtion tukea ja jopa investoida uuteen teknologiaan. Keskustelussa on ollut myös protektionistista sävyä: haluttaisiin pitää teollisuuden helmet omissa käsissä ja estää kiinalaisten ja kiinalaisen rahan tulo Saksaan.”

Joitakin myönteisiä merkkejä Saksan autoteollisuus on jo saanut tulevasta. ”Uusien autojen rekisteröinti on lähtenyt pieneen nousuun, vaikka vielä ei ole päästy vuodentakaiselle tasolle”, Markku Lehmus kertoo.

Ulla Simola

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti