veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kiinalaisia autoja kiihtyvällä tahdilla Suomen teille? Halpojen merkkien vyöryä ei vielä näkyvissä

Kiinalaisia autoja kiihtyvällä tahdilla Suomen teille? Halpojen merkkien vyöryä ei vielä näkyvissä
4.3.2024

Viime vuonna Suomen markkinoille tuli useita kiinalaisia, aiemmin täysin tuntemattomia, automerkkejä. Lähivuosina uusia merkkejä on odotettavissa lisää, jos ei varsinaisena vyörynä, niin ainakin vähitellen.

Kiinalaisten autojen tulosta on puhuttu jo kymmenen vuoden ajan. Tosiasiassa tällä rintamalla on tapahtunut hyvin vähän.

Viime vuonna tilanne kuitenkin muuttui ja Suomenkin pieneen automarkkinaan tuli useita uusia kiinalaismerkkejä. Taustalla on Kiinan pitkä osaaminen akku- ja sähkötekniikassa ja etenkin akkujen arvoketjujen vahva hallinta. Liikenteen sähköistyminen antaa Kiinalle aivan uudet mahdollisuudet koettaa valloittaa maailman automarkkinat.

Kiinan nousu maailman suurimmaksi autonvalmistajamaaksi tapahtui jo ennen sähköistymisbuumia. Alkusysäys oli vuonna 2009, jolloin Kiina nousi USA:n ohi autokaupan kappalemäärillä mitattuna. Vuonna 2015 Kiina oli jo ylivoimaisesti suurin autontuottajamaa.

Aiemmin tällä vuosituhannella suurin osa Kiinan autotuotannosta pohjautui ulkomaisten autotehtaiden automalleihin, joita valmistettiin yhteisyrityksissä kiinalaisten yhtiöiden kanssa.

Volkswagen_Lavida_II_China_2015_650.jpg

Volkswagen Lavida on esimerkki saksalaisen ja kiinalaisen autonvalmistajan yhteistyöstä. Kiinalainen autotehdas SAIC on valmistanut Volkswagen Lavidaa kotimarkkinoilleen vuodesta 2008 alkaen. Malli on ollut Kiinassa suosituimpien henkilöautojen joukossa alkuvuosista lähtien. Auton perusrakenne on sama kuin eurooppalaisissa sisarmalleissa. Kuvassa vuoden 2015 Lavida-malli.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Kiinan omien automerkkien osuus on kasvanut voimakkaasti, ja nykyään se ylittää kansainvälisessä yhteistyössä tehtyjen autojen määrän.

Suomessa myytävät kiinalaismerkit

Suomeen tuli viime vuoden aikana neljä uutta kiinalaista sähköautomerkkiä: Byd, MG, Voyah ja Hongqi. Nämä autot eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet muutoksia tavallisten edullisimpien tai keskihintaisten perheautojen markkinaosuuksiin. Neljästä automerkistä ainoastaan yksi – MG – painii tässä sarjassa.

mg5_yleiskuva-650.jpg

Kiinalaiset autonvalmistajat ovat tulleet mukaan erityisesti premium-autojen markkinoille. Tässä sähköinen katumaasturi BYD Tang 4x4 SUV. Tang-mallin hinnat alkavat 73 990 eurosta.

Voyah ja Hongqi ovat kookkaita katumaastureita ja hintaluokissa 75 000 ja 80 000 euroa. Byd-malliston pienin auto on Dolphin, jonka hinnat alkavat 35 000 eurosta.

Yleisesti ottaen kiinalaiset merkit eivät siis ole tulleet markkinoille hintakärjellä, vaan tavoittelevat siivua keskihintaisista ja kalliimman luokan autoista. Liekö varsinaista halpojen kiinalaisten autojen vyöryä edes tulossa, se jää nähtäväksi.

Näiden neljän uuden merkin lisäksi Suomessa myydään Maxus-merkkisiä autoja. Mallisto kostuu pääasiassa paketti- ja tila-autoista.

Millaisia kokemuksia kiinalaisista autovalmistajista?

Suurin kiinalaisten autojen maahantuoja on tällä hetkellä Hedin Automotive Oy. Yhtiö edustaa kolmea kiinalaista merkkiä: Hongqi, Maxus ja MG. 

Hedin Automotiven projektijohtaja Jon Höckerstedt, millä keinoilla kiinalaiset autonvalmistajat pärjäävät kilpailussa perinteisten eurooppalaisten automerkkien kanssa. Hinta lienee yksi tärkeä asia, mutta onko muita kilpailuvaltteja?

”Vahvuuksia on paljon: Vastine rahalle, autojen saatavuus, erittäin kattava vakiovarustelu, pitkä takuu, globaalit laadukkaat alihankkijat (Bosch, Continental, Bose jne.) ja nopea tuotekehitys.” 

Toistaiseksi Suomen markkinoilla ei ole juuri nähty kiinalaisia sähköautoja edullisimmissa hintaluokissa. Onko lähivuosina odotettavissa ryntäystä edullisempaan päähän? 

”Kiinalaiset eivät halua profiloitua halpa-autoksi ja siksi uskon, että malleja tulee jatkossa tasaisesti jokaiseen hintaluokkaan ja segmenttiin.” 

Millaisia kokemuksia teillä on kiinalaisten autojen sopivuudesta kylmiin talviolosuhteisiin?

”Muun muassa Ruotsissa MG-autoja on myyty jo 2,5 vuotta, ja heidän kokemuksensa ovat hyvät. Mitään erikoista tai poikkeavaa käyttäytymistä ei ole havaittu. Esimerkiksi latausominaisuudet näyttäisivät erottuvan jopa edukseen.”

Autoilijoiden keskuudessa yksi mietityttävä asia on huolto ja varaosien saanti autojen ikääntyessä. Voiko asiakas olla varma, että nyt myytäviin kiinalaisiin autoihin löytyy varaosia esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua?

”Kiinassa on 300 sähköautomerkkiä. Kuinka moni pyrkii Euroopan markkinoille ja kuinka moni niistä on olemassa kymmenen vuoden päästä?

Euroopan markkinat ovat kova haaste mille tahansa yritykselle, ja siksi uskon, että taustat (mm. huolto ja varaosat) pitää olla kunnossa ja kumppanit vakuutettuna ko. asioista. Vakavimmin otettavat yritykset suunnittelevat jo myös tehtaiden rakentamista Eurooppaan, ja tällä on iso vaikutus uskottavuuteen.

Ruotsissa on myyty jo yli 20 000 MG:tä, ja siellä on myös oma maavarasto varaosille, jota me Suomessa hyödynnämme ja käytämme. Kukin toimija ottaa luonnollisesti huolto- ja varaosavastuun merkeistä, joita tuo markkinoille.”

Mitä vastaa perinteisen eurooppalaisen automerkin edustaja?

Tekniikan Maailma kirjoitti taannoin kiinalaisia autoja käsittelevässä artikkelissaan ”vapise Volkswagen, reipastu Renault”. Kysyimme asiaa Volkswagenin maahantuojalta, liiketoimintajohtaja Tommi Iiskonmäeltä, aiheuttaako kiinalaisten autojen tulo pelkoa?

”Pelkoa ei ole ilmassa. Kun vuosikymmeniä katsomme taaksepäin, on markkinalle tullut ja poistunut autobrändejä.

Volkswagen on säilyttänyt paikkansa vahvana perinteisenä autovalmistajana, jolla hinta-laatusuhde on kunnossa. Myös sähköautomarkkinalla Volkswagenin paikka on ollut ja tulee olemaan vahva.”

Mitkä ovat mielestäsi ne keinot, joilla perinteinen eurooppalainen automerkki pärjää kilpailussa kiinalaisia ja muita aasialaisia autoja vastaan?

”Vuosikymmenten mittava kehitystyö ja kertynyt kokemus yhdistettynä toimivaan myynti- ja huoltoverkostoon on Suomessakin tärkeässä roolissa myös tulevaisuudessa. 

Kilpailuvaltteja ovat mm. loistava hinta-laatusuhde, autojen turvallisuus ja luotettavuus. Lisäksi Volkswagenin mallisto- ja hintauudistukset purevat hyvin.”

Sähköautoissa Volkswagenin pääasiallinen tarjonta painottuu toistaiseksi kookkaisiin (ja melko kalliisiin) autoihin kuten ID.4, ID.5 ja ID.7. Ilmeisesti tästä syystä sähköautokauppa hieman takkuaa.

Onko jatkossa odotettavissa tarjontaa myös halvempiin hintaluokkiin, ainakin ID.2 on tulossa, mutta onko muita?

”Uusien tilausten osalta koko markkina toden totta hidastui viime vuoden kuluessa, niin myös Volkswagenilla. Volkswagen ei ole koskaan ollut pienen yksittäisen segmentin vaan laajojen asiakaskuntien automerkki.

Tehdyt hinnan- ja varustemuutokset koko olemassa olevaan ID.-mallistoon ovat vahva viesti tahtotilastamme olla Suomen myydyin sähköauto ja saattaa sähköautot koko kansan budjettiin. Täyssähköinen ID.-perhe täydentyy vuonna 2025 ID.2 all -mallilla, jonka hinnan on ilmoitettu olevan alle 30 000 euroa.

Lisäksi uudistunut ladattavien hybridien mallisto noin sadan kilometrin toimintasäteellä antaa kustannustehokkaan vaihtoehdon polttomoottori- ja täyssähköautomalleille.”

Perheauton hintaluokka karkaa

Näyttää siltä, että sähköistymisen myötä kysytyin perheautojen 30 000 euron hintaluokka ei ole palaamassa. Tilanne ei näytä muuttuvan edes kiinalaisten autojen tultua markkinoille. Sähköistetyn perheauton hintaluokka karkaa varsin usein 50 000 euron tuntumaan ja kiinalaisetkin haluavat siihen markkinaan mukaan.

Liikeyritys hakee katetta sieltä, mistä sitä on saatavissa. Autot eivät tässä poikkea muista tuotteista. Mitä kalliimpi hintaluokka, sitä helpommin liikevoittoa on saatavana. Kiristyneessä taloustilanteessa tämä tarkoittaa ainakin käytettyjen autojen kaupan vilkastumista.

Rahat, verot, työ & eläke, koti