veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Sähkö, bensa vai jokin muu – millä auto nyt kulkee edullisimmin?

Sähkö, bensa vai jokin muu – millä auto nyt kulkee edullisimmin?
3.2.2023

Sähköautolla ajaminen oli vielä reilu vuosi sitten suorastaan halpaa, varsinkin jos auton latasi kotisähköllä. Vieläkö sähköauto peittoaa polttomoottoriauton ajokustannuksissa?  

Aika, jolloin sähkön hinta määräaikaisissa sopimuksissa oli neljästä kuuteen senttiä kilowattitunnilta, tuntuu kaukaiselta, vaikka siitä on vain pari vuotta.

Jutun kirjoitushetkellä sähkön hinta huiteli keskimäärin 30 sentin paikkeilla ja pörssisähkö maksoi kalleimpina tunteina yli 60 senttiä, hetkittäin enemmänkin. Teimme laskelmia, miten tämä vaikuttaa sähköautolla ajamisen hintaan. 

Kotilataus lähenee suurteholatausta

Juttua kirjoitettaessa halvimmat hintatarjoukset kahden vuoden sähkösopimukselle olivat 29,95 senttiä kilowattituntia kohti. Sen päälle tulee kuukausimaksu. Laskennassa käytimme sähköenergian hintana 30 senttiä/kWh.

Sähkön siirron hinnan katsoin viimeisimmästä Carunan lähettämästä omasta laskustani. Laskin yhteen kuukauden perusmaksun ja kuukausittaisen siirtohinnan ja jaoin tämän summan kuukauden aikana kulutetulla sähkön määrällä. Näin kaikki todelliset maksettavat siirtokustannukset tulivat huomioitua.

Nämä summat sisältävät myös sähkö- ja siirtolaskuissa maksettavat verot. Loppusummaksi tuli 13 senttiä kilowattituntia kohti.

Edellisistä saadaan yhteenlaskettu kotisähkön kokonaishinta. Yhtälö on helppo: 30,00 + 13,00 = 43,00 senttiä/kWh.

Seuraavaksi laskin käyttämäni Citymarketin K-latauksen suurteholaturin kWh-hinnan. Eri latauskerroilla hinta vaihtelee, joten laskin kymmenen latauskerran keskiarvon, jotta päästäisiin mahdollisimman lähelle todellista keskihintaa.

Tulos oli yllättävä. Maksamieni latausten keskiarvohinta oli 44 senttiä kilowattituntia kohti. Siis ainoastaan yhden sentin kalliimpaa kuin kotilataus nykyisillä sopimushinnoilla. 

Käyttövoimaverot ja perusverot

Kaasuauton käyttövoimavero on 3,1 senttiä päivässä auton kokonaispainon jokaista alkavaa 100 kiloa kohti. Tämä tarkoittaa keskikokoiselle perheautolle noin 200 euron käyttövoimaveroa.

Dieselautolla vastaava kokonaispainoon perustuva käyttövoimavero on 5,5 senttiä, mikä tekee samankokoisessa perheautoluokassa noin 350 euron menoerän.

Taulukossa käytetty vuotuinen päästöihin perustuva perusvero polttomoottoriautoille on 150 euroa. Sähköautojen laskennallinen päästö on nolla, jonka mukaan perusvero on 53 euroa vuodessa. 

AJAMISEN KULUT VUODESSA

Ajosuorite 
vuodessa, km

Sähköauto, kulutus
20 kWh/
100km
Hybridiauto, sähköllä 60 %/ bensalla 40 %

Bensiinikäyttöinen auto, kulutus 6,5 l/100 km

Dieselauto, kulutus 5,0
l/100 km

Kaasuauto, kulutus 3,9 kg/100 km
15 000 1 469 1 517 1 954 1 963 1 611
20 000 1 899 1 990 2 555 2 450 2 031
25 000 2 329 2 463 3 156 2 938 2 451
30 000 2 759 2 935 3 758 3 425 2 872
35 000 3 189 3 408 4 359 3 913 3 292
40 000 3 619 3 881 4 960 4 400 3 712
45 000 4 049 4 353 5 561 4 888 4 132
50 000 4 479 4 826 6 163 5 375 4 553
  • Vertailun kulutusluvut ja käyttövoimavero ovat nykyaikaisen keskikokoisen perheauton tyypillisiä arvoja.
  • Laskelmassa on mukana vuotuinen perusvero sekä käyttövoimavero. Hybridiauton vuosikustannus on laskettu bensiinin kulutuksella 6,5 litraa/100 km ja sähkön kulutuksella 18 kWh/100
  • Kotilataus, sähköenergia 30 snt/kWh, sähkön siirto 13 snt/kWh, yhteensä 43 snt/kWh
  • Polttoaineiden hinnat ovat loppuvuoden 2022 keskimääräisiä hintoja: 95-bensiinin litrahinta 1,85 e, dieselin litrahinta 1,95 e, biokaasun kilohinta 2,05 e

Tarkka kustannus omalle autolle  

Jos taulukon esimerkkien sijaan haluat laskea tarkan vuosikustannuksen omalle autollesi, se ei ole vaikeaa. Tässä esimerkkinä bensiiniauton vuotuiset kustannukset. 

1. Seuraa vähintään yhden kuukauden ajan autosi kulutusta tankkausten yhteydessä. Kirjaa matkamittarilukema ylös aina esim. tankkauksesta saamaasi kuittiin. Näin voit laskea tarkan keskikulutuksen aina kahden tankkauksen välillä.

Esimerkiksi ensimmäisellä tankkauskerralla matkamittarin lukema on 156 345 km ja toisella tankkauskerralla 157 123 km. Olet ajanut siis tankkausten välillä 157 123 - 156 345 = 778 km. Jos tankkiin meni jälkimmäisellä kerralla 56,00 litraa, tee jakolasku 56,00/778 ja kerro osamäärä 100:lla. Tulokseksi tulee 7,20. Autosi keskikulutus tällä 778 km matkalla oli 7,20 litraa/100 km. 

2. Katso bensiinin litrahinta kuiteista. Laske keskiarvo useammasta litrahinnasta, jos hinta kovin vaihtelee. Esimerkkihinta 1,85 euroa/litra. 

3. Tarkista oman autosi vuotuinen ajoneuvovero Traficomin lähettämästä maksukuitista tai Traficomin nettipalvelusta. Esimerkkihinta 150 euroa. 

4. Arvioi koko vuoden aikana ajamasi ajosuorite, ellei sinulla ole tarkkaa kirjanpitoa. Esimerkkisuorite 16 000 km.

5. Laske yhtälö: kulutus x vuoden kilometrit/100 + ajoneuvovero. Autosi polttoainekulut (+ ajoneuvovero) vuodessa ovat: 7,20 x 1,85 x 16 000/100 + 150 = 2 281 euroa. 

Laskennassa toki pääsee helpommalla, jos katsoo vaikkapa autonvalmistajan nettisivuilta omalle autolle ilmoitetun laskennallisen keskikulutuksen. Aivan tarkkaa kustannuslaskelmaa sillä ei kuitenkaan saa, koska ajo-olosuhteet, ajonopeudet ja ajotapa vaikuttavat kulutukseen.

Toinen vaihtoehto on käyttää oman auton ajotietokoneen näyttämää keskikulutuslukemaa.

Silläkään ei välttämättä pääse aivan lähelle totuutta. Aika monien yli 10 vuotta vanhojen autojen ajotietokoneet näyttävät hieman liian optimistisia lukemia. Puoli litraa alle todellisen kulutuksen ei ole harvinaista. Uudemmissa autoissa lukemat ovat tarkempia ja luotettavampia.  

Taulukon luvut antavat suuntaa

Kun vertailet yllä olevan taulukon lukuja ja mietit seuraavan auton hankintaa, ota huomioon ainakin nämä asiat:

Taulukossa laskettu vuosikustannus voi mennä eniten metsään hybridiauton ja kaasuauton tapauksessa. Hybridiautoilijoitten sähköllä tai bensalla ajettavat osuudet vaihtelevat huomattavasti. Taulukon luvut on laskettu niin, että sähköllä ajetaan 60 ja bensalla 40 prosenttia.

Kaasuautoilijan vuosikustannus taulukossa on laskettu siten, että bensiinillä ei ajeta lainkaan. Todellisuudessa aika moni kaasuautoilija ajaa joskus osan matkasta bensiinillä, mikä nostaa kustannuksia.

Taulukon laskutapa ei toisaalta ole ollenkaan epärealistinen, koska kaasuauton toimintasäde on yleensä hieman suurempi kuin sähköauton vastaava yhdellä latauksella.

Lukuja tulkittaessa pitää myös muistaa, että tässä laskennassa ovat mukana ainoastaan ajonaikaisen energian kustannukset lisättynä ajoneuvoverolla, ei muita käyttökustannuksia.

Biokaasuauton tulevaisuus mietityttää

Tämän vertailun kustannusvoittaja on täyssähköauto, mutta lataushybridi ja kaasuauto ovat aivan sen kannassa kiinni. Paljon ajavalle dieselauto on edelleen varteenotettava vaihtoehto, vaikkakin ajaminen on selvästi kalliimpaa kuin sähkö- tai kaasuautolla.

Kustannustietoinen kuluttaja ottaa tietysti ajokustannusten lisäksi huomioon muut elinkaarikustannukset, joista merkittävin on auton hankintahinta tai rahoituskulut. Vähän ajavalle bensiiniauto voi olla hyvinkin perusteltu vaihtoehto edullisemman hinnan takia.

Sähköauton hankintaa puoltavat hyvä jälleenmyyntiarvo käytettynä sekä pienemmät huoltokustannukset. Myös hybridien jälleenmyyntiarvo on hyvä. Toisaalta sähköauto on helposti jopa 20 000 euroa kalliimpi kuin vastaavankokoinen bensiiniauto.

Kaasuauto olisi hyvä valinta, mutta tulevaisuus epäilyttää. Uusien autojen valikoima on niukka ja saatavuus saattaa loppua kokonaan lähivuosina. Myös tankkausasemaverkosto on puutteellinen eikä palvele kaikkia. Kaasuauton jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa on iso kysymysmerkki.

Yhteenvetona voidaan todeta, että kustannustietoisen kuluttajan valinta ei ole ollenkaan itsestään selvä. Tilanne menee lähes mahdottomaksi, jos pitäisi ennustaa sähkön ja polttoaineiden hintoja vuoden tai kahden vuoden päähän. Sellaista kristallipalloa ei ole kenelläkään.

Markus Nieminen

Kirjoittaja on Taloustaidon autoaineiston tuottaja

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti