veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Mustang on voimissaan

Ford Mustang on voimissaan
29.1.2016

Voiko urheiluauton ja käyttöauton yhdistää ostamalla uuden Ford Mustangin? Onko Musse edelleen maineensa veroinen? Uusi Mustang on joka tapauksessa mainio auto.

Kun syyskuussa 1982 kiersin vaimoni kanssa USA:ta, lensimme kaikkialla muualla paikasta toiseen, vain länsirannikkoa pitkin matkasimme kumipyörillä.

Ford Mustang

Matkan San Franciscosta Los Angelesiin halusimme ajaa omalla autolla. Rantaa pitkin kulkeva valtatie ykkönen on yksi maailman kauneimmista teistä, ja kun Kaliforniassa oltiin, halusin matkavälineeksi Ford Mustangin. Harmaa Mustang löytyi vasta viidennestä friscolaisesta autovuokraamosta, mutta etsiminen tuntui vaivan arvoiselta.

Mustang oli 1980-luvun alussa vasta alkanut toipua alennustilasta, johon se oli energiakriisin aikana vajonnut esiteltyään vuonna 1974 pienen, koukeroisesti muotoillun mallin.

Ford Mustang

Sittemmin Musse on lähestynyt alkuperäistä konseptia, jolla Ford myi uutukaista peräti 22 000 kappaletta heti ensimmäisenä myyntipäivänä 17.4.1964. Tuon ajan Mustangin nykyomistajan mielestä uusimman sukupolven autossa on monin tavoin samaa henkeä kuin hänen autossaan. ”Näkymä ratin takaa on hyvin samanlainen niin pitkän keulan kuin kojelaudankin osalta, mutta ajoasento on paljon parempi ja itse auto selvästi jykevämpi. Vanhassa Mustangissa on aika huonot ajo-ominaisuudet”, vuosimallin 1965 avomallilla ajava asianharrastaja kommentoi uutukaista. 

Hyvä tuntuma

Uuden Ford Mustangin Suomeen tuotava versio yllättää monin tavoin positiivisesti. Sen alusta on varsin jämäkkä, jopa kova normaaliasennossakin. Iskuja ei tule läpi, iskunvaimennus kyllä täyttää tehtävänsä, mutta kovin paljon alusta ei absorboi tienpinnan epätasaisuuksia.

Tiukka, urheiluautomainen alusta pääsee Mustangissa hyvin oikeuksiinsa. Uuden mallin ohjaus on aivan mainio: tunto on nautinnollinen yhdistelmä tarkkaa reagointia ja rentoa mukautumista samalla, kun ohjausvaste on hyvin luonteva kaikissa kolmessa asennossa, joihin sen voi säätää. Minkäänlaista äkkinäisyyttä tai keinotekoisuutta ei 255/40 R 19 -koon Conti Viking Contact 6-renkailla ilmennyt.

Ford Mustang

Alustan ja ohjauksen rooli korostuu takavetoisessa Mustangissa, jossa on tehoa niin, että perän saa rajulla kaasunkäytöllä irti. Tiukkuudestaan huolimatta alusta on kuitenkin sopivasti elastinen. Pitokyvyn rajan voi tuntea ennen kuin takapyörät menettävät otteensa, ja kokenut kuljettaja pystyy tunnokkaalla ohjauksella reagoimaan luistoon ajoissa.

Lisäksi ajotiloista löytyy snow/wet-vaihtoehto, jolla Mustangin voi antaa vaikka mummon ajettavaksi.

Moottoritiellä uusi Mustang on vakaa mutta meluisa auto: niin moottorin jylinä kuin renkaiden kumu väsyttävät pitemmän päälle. 

Jylisevä moottori

Varsinkin V8-koneisen version ratin takana uusi Mustang tuntuu velmulta tuulahdukselta menneisyydestä. Pitkä keula näyttää mahtavalta ja käynnistinnapin painallus humauttaa käyntiin yli 400-hevosvoimaisen viisilitraisen moottorin, jonka jyhkeä ääni uhkuu voimaa.

Kun kierrokset nousevat, moottorin sointi muuttuu todella äreäksi – tosin viisikymmentä vuotta vanhan Mussen 289-kuutiotuumainen V8 peittoaa edelleen äänellään uutukaisen.

Ford Mustang

Normaalimoodilla iso V8-kone reagoi hieman jähmeästi kaasupolkimen liikkeisiin. Kun sitten ajoasetukseksi valitaan sport+, kaasupolkimen ja koneen yhteys herkistyy huomattavasti ja Mustang on koko ajan valmis hirnahtamaan ja lähtemään raivoisaan laukkaan. Villihevosen suorituskyky on juuri niin hurja kuin numerot kertovat. Tasakaasulla ajettaessa sport-ajotilan herkkyys käy kuitenkin rasittavaksi ja on mukavampaa vaihtaa normaalimoodiin. Track-ajoasetus on ratakäyttöön.

Mustangin automaattilaatikon kick-downissa on vanhanaikaista viivettä ja vaihdot tuntuvat nykäyksinä toisin kuin eurooppalaisten autojen hyvin sivistyneissä automaateissa. Niin allekirjoittanut kuin naiskoeajajakin kaipasivat Mustangiin manuaalivaihteistoa, joka 2,3-litraisessa Ecoboost-koneisessa versiossa toimii mainiosti ja on saatavissa myös V8-koneen yhteyteen.

Tasaisessa maantieajossa isokoneinen uusi Mustang kulkee parhaimmillaan sata kilometriä kymmenellä litralla ja enimmäkseen kulutus pysyy alle kahdentoista litran. Koko koeajon aikana bensaa paloi täyskiihdytyksineen 12,5 litraa/100 km, joten Mustangin normikulutuslukemat ovat hyvin realistiset. Ne ovat automaattivaihteiselle V8-versiolle pienemmät kuin manuaalivaihteiselle. 

Perinteistä tunnelmaa

Ahtailla pysäköintialueilla Mustang on hankala auto: todella pitkät, leveälle aukeavat ovet vaativat tilaa. Silloin kun sitä ei liiemmälti ole, sisään ja ulos pujottautuminen vaatii notkeutta.

Sisällä ohjaamossa on perinteisen urheiluauton tunnelmaa. Auton brändi on Mustangissa vahvasti läsnä. Villihevonen on valaistuna kynnyslistoissa, pimeällä sen kuva heijastuu maahan sivupeilien Pony-projektiovaloista ja tunnus ilmestyy monitoiminäyttöön, kun auton käynnistää.

Ford Mustang

Ajoasento on nykyautossa paljon parempi kuin alkuperäisessä Mustangissa, vaikka kisapenkkien tapaiset Recaron istuimet eivät sovi normaaliin ajoon. 1 834 euroa ja verot maksavien urheiluistuinten portaittain toimiva manuaalinen selkänojan säätö on onnettoman harva. Mustang kannattaa ostaa perusistuimilla, joissa on kuusisuuntaiset sähkösäädöt.

Ford Mustang

Mustang on rekisteröity neljälle, mutta sinänsä hyvillä takaistuimilla on pääntilaa vain alle 165-senttisille matkustajille. Tavaratilaa Mussessa on enemmän kuin monissa kansanautoissa, mutta koukeroinen suuaukon muoto rajoittaa lastaamismahdollisuuksia. 

Ford Mustang 

Vastinetta rahalle

Uusi Ford Mustang on sympaattinen auto. V8-konetta kuunnellessa voi muistella elokuvahistorian kuuluisinta takaa-ajokohtausta Bullitt-elokuvassa vuodelta 1968. Siinä filmitaivaan legendaarisin kuski Steve McQueen höykyttää todella äreätä GT 390 -versiota San Franciscon kaduilla ja rantatiellä. USA:ssa uusikin Mustang on saatavana hurjana GT 350:na, mitä sikäläisen Automobile-lehden toimittaja pitää ihmeenä nykyisenä säästöotsikoiden aikana.

Suomessa 2,3-litrainen turbokoneinen Musse tarjoaa 55 611 euron lähtöhinnallaan paremman vastineen rahalle kuin V8-versio: hintaero moottorivaihtoehtojen välillä on meidän päästöpohjaisen autoveromme vuoksi niin suuri. Nelisylinterinen Ecoboost-turbokone on ominaisuuksiltaan mainio ja niin paljon taloudellisempi, että pelkän äänen vuoksi V8:aa ei kannata valita – nopeassa matka-ajossa sen jyminään voi jopa kyllästyä.

PLUSSAT

+ Erinomainen ohjaus
+ Hyvät ajotila- ja ohjausvaihtoehdot
+ Perinteisen urheiluauton tuntu

MIINUKSET

- Huonot urheiluistuimet
- Korkea hinta autoveron vuoksi
- Meluisuus matka-ajossa 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Mustang
Fastback GT 5.0 A6
Sylinteritilavuus cm3 4 951
Suurin teho
kW/hv/r/min  
310/418/6 500  
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
524/4 250
EU-kulutus
kaup./maantie/yhd. l/100 km 
14,7/9,4/12,4
CO2-päästö g/km    281

Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli)

4 784/1 916/
1 381/2 720

Omamassa kg 1 734
Kiihtyvyys
0-100 km/h sekuntia
4,8
Huippunopeus km/t    250
Kokonaishinta euroa
alkaen/koeajoauto
80 794,82/
89 230,39

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti