veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Fiesta ST jatkaa hauskalla linjalla

Ford Fiesta ST jatkaa hauskalla linjalla
18.7.2018

Ford Fiesta ST:n kirjainpari on lyhenne sanoista Sports Technologies. Fordilla tämä tekniikka ei ole pelkkää sanahelinää vaan uusimman sukupolven ST on todella taitavasti rakennettu raaseri, jonka ratissa kaipaa rataa alleen. 

Ford on merkkinä arkinen, yksi tuttava totesi hiljattain eikä varmasti ole ajatuksineen yksin. Jotenkin Fordin ralliautot ja urheilulliset mallit eivät ole jättäneet jälkeään merkin brändiin tai mielikuva menevistä Fordeista on jostain syystä päässyt haalistumaan. Edes Mustang ei amerikkalaisena autona saa brändiä laukkaamaan villihevosen tavoin muiden kuin jenkkiautojen ystävien keskuudessa.

Fiesta ST:n korisarja tuo hillitysti esiin malliversion räyhäkän luonteen. Kolmiovinen näyttää sporttisemmalta kuin niin ikään saatavilla oleva viisiovinen korimalli.

Tosiasiassa takavuosikymmenien Lotus Cortinat ja Escortin Twin Cam- ja RS-versiot ovat kuitenkin saaneet Fordilla jatkoa mallisukupolvesta toiseen ja viimeisimpänä näistä tehoversioista vuonna 2016 esitelty 350-hevosvoimainen Focus RS 2,3-litraisella Ecoboost-moottorilla on yksi kompaktien henkilöautojen villeimpiä ja hauskimpia muunnoksia. Tosin Focuksen huippumallin parhaat puolet saa esiin vasta radalla ajettaessa – katuautona se on aika karu laite.

Fordilla ei ole annettu periksi Fiesta ST:nkään kehitystyössä, vaan siitä tuli keväällä entistäkin taitavammin rakennettu uusi versio, jota kehittämässä on ollut sama Ford Performance -divisioona, joka loi Focus RS:n.

Uutta on nyt se, että Fiesta ST:ssä on kolmisylinterinen ahdettu 1,5-litrainen moottori, jonka hienouksiin kuuluu sylinterien lepuutustoiminto. Se näyttää toimivan hyvin kolmipyttyisessäkin voimanlähteessä. Lepuutustoimintohan on tullut tunnetuksi Volkswagen-konsernin nelisylinterisistä ACT-moottoreista. 

Todella nopea ohjaus

Korinmuotoilusarjasta huolimatta Fiesta ST:n uusin malli on hyvin hillityn näköinen, se ei mitenkään huuda tehokkuuttaan ulospäin. Vauhdikkaan näköiset kevytmetallivanteet tuovat Fiestaan persoonallista ilmettä, mutta vain asianharrastaja tietää että kyseiset vanteet kuuluvat ST-versioon eivätkä ole tavallisen Fiestan koristeeksi ostettuja tarvikevanteita.

Ohjaamossa kojelautakaan ei ratkaisevasti poikkea muista Fiestoista, ST:n tunnistaa alareunastaan suorasta ratista, jossa on samanlaiset saumaukset kuin käsijarrun vivun ja vaihdekepin nahkaisissa suojuksissa.

Kojelauta ei poikkea radikaalisti muista Fiestoista. Paksukehäinen alareunastaan suora ratti, alumiinipintainen vaihdekepin nuppi ja metallipäällysteiset polkimet viittaavat ST:n luonteeseen.

Recaron urheilulliset istuimet ovat selvästi ST-henkiset ja kielivät siitä, että käsissä on auto, jossa hyville sivuttaistuille on tarvetta. Hallintalaitteissakin on urheilulliseen ajoon sopivaa jämäkkyyttä ja manuaalivaihteiston vaihteenvalitsin on urheilulliseen ajoon sopivasti lyhytliikkeinen. Se myös liikkuu riittävän täsmällisesti.

Fiesta ST:n ohjaus on välitetty nopeaksi – ohjaussuhde 12:1 on 14 prosenttia nopeampi kuin edellisen sukupolven Fiesta ST 200 -mallissa. Rattikierroksia on vain kaksi ääriasennosta toiseen – ja auto ohjautuu erittäin tarkasti. Yhdistelmä on ihanteellinen nopeaan ajoon, mutta epävarma kuljettaja voi kokea ohjausvälityksen hermostuttavan nopeaksi.

Mutkaisilla kantateillä ST-Fiestaa on kuitenkin ilo ajaa. ”Perfekt ohjaus”, toteaa ajokaveri ja moni muukin autotoimittaja on samaa mieltä. 

Murean äreä soundi

Fiesta ST:n kolmisylinterinen, kahdella nokka-akselilla varustettu 200-hevosvoimainen kone on urheilullisesti viritetty: se tarvitsee lähes 2 000 kierrosta päästäkseen oikeuksiinsa mutta kiertää iloisesti niin, että kakkosvaihde riittää 90 km/t nopeuteen asti. Uudella arkkitehtuurilla turboahtimen viive on minimoitu, ahtopaine nousee nopeasti ja kierroksia käyttämällä Fiesta ST kulkee kuin raketti. 

Fiesta ST:n varustukseen kuuluvissa Recaron istuimissa on hyvät sivuttaistuet. Istuinten muotoilu ei kuitenkaan sovi kaikkien vartalolle, useatkin autotoimittajat ovat huomauttaneet tästä.

ST:n moottorin perussoundi on auton luonteeseen sopivasti muriseva. Kolmipyttyisestä lähtee kaikilla kierrosluvuilla maukkaan äreä ääni. Sport-moodilla moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste terävöityvät samalla kun aktiivinen pakoventtiili avautuu ja luonnolliset pakoäänet muuttuvat entistäkin mureammiksi.

Tasaisessa ajossa moottorin kuormituksen ollessa vähäistä kone lepuuttaa yhtä sylinteriä kierrosalueella 1 300-4 500. Sylinterin polttoaineensyötön ja venttiilien toiminnan sammuminen ja syttyminen tapahtuu 14 millisekunnissa eli kaksikymmentä kertaa silmänräpäystä nopeammin. Kahdella sylinterillä käyntiä ei havaitse ratin takana. 

Hienosti tehty alusta…

ST:n alustaa on madallettu sentin verran, ja sen peräpäässä on nyt Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset, joissa kaltevuus ja halkaisija vaihtelevat. Valmistaja kertoo, että takajousituksen jäykkyys 1400 Nm/deg on jäykempi kuin missään muussa Ford Performance -mallissa. Edessä on Tennecon kaksinkertaiset putkivaimentimet, joiden vaimennus vaihtelee RC1-venttiiliteknologian ansiosta liikkeen taajuuden mukaan.

Nopeassa kaarreajossa alusta toimii erinomaisesti ja Fiesta käyttäytyy todella tasapainoisesti – maantieajossa oli mahdotonta lähteä kokeilemaan sen rajoja, niin hyvin auto pysyy tiessä kiinni. Fordin alustaratkaisun ansiosta ST:n voi kääntää tavallista terävämmin kaarteeseen sisään rata-auton tapaan pidon siitä kärsimättä.

Koeajoauton etuakselilla oli Quaifen toimittama tasauspyörästön kitkalukko, joka yhdessä launch controlin kanssa maksaa 950 euroa plus autovero-osuuden, yhteensä 1 207 euroa. Se kannattaa hankkia uuteen ST-Fiestaan, sillä lukko siirtää voimaa pitävämmälle pyörälle, ja Fordin saa vedätettyä kaarteesta ulos vetävien pyörien pidon heikentymättä.

Urheilullisten etuistuinten pyöreästi muotoillut selkänojat verottavat takapenkin jalkatilaa. Takaistuimetkin on muotoiltu hyvin. Kolmiovisen version takapenkille kömpiminen vaatii notkeutta.

Ajotilavalikosta löytyy Track-rata-asetus, jolla luistonesto on pois päältä ja ajovakautusjärjestelmä sallii tavallista enemmän luistoja – se on wide-slip-moodissa kuten englantilaiset asian ilmaisevat. Kuivalla kesäkelillä urheilu-Fiesta ei normaalinopeuksilla luistele ilman luistonestoakaan, mutta Fordin suunnittelijoiden taidot tietäen ST lienee hauska ajettava radalla. 

…mutta jäykkyys tuntuu

Hienon ajotuntuman vastapainoksi jäykistetty alusta tuntuu tasakaasulla maantienopeuksissa ajettaessa täristävältä kaikilla tienpinnoilla. Kun Fiesta ST nypyttää sileäpintaisilla ranskalaisteillä, voi vain kuvitella, miltä se tuntuu karkeilla suomalaispinnoilla. Volkswagenin kompaktien mallien kireät versiot ovat arkiajossa mukavampia.

Alaosan vahvikkeilla 14 prosenttia tavallista Fiestaa vääntöjäykemmäksi saatu ST:n kori tuntuu kilpa-automaisen tanakalta ja täydentää hyvin tiukkaa alustaa.

Fiesta ST:n moottorin äänet ovat musiikkia oikeanhenkisen kuljettajan korvissa mutta rengasmelun kuunteleminen ei.

Suomeen tuotavan ST3-version varustukseen kuuluvat muun muassa sadetunnistin, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti ja kaistanpitoavustin sekä kymmenen kaiuttimen B&O Play -äänentoistojärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Vakionopeussäädin on vakiovaruste mutta sen mukautuvaa versiota ST-Fiestaan ei ole saatavilla eikä automaattivaihteistoa. Lisävarustelistalla ovat sähköisesti taittuvat sivupeilit lähestymisvaloilla ja suuntavilkuilla sekä peruutuskamera ja parkkitutka taakse.

Vastinetta rahalle: On sääli, että Suomeen tuodaan Fiesta ST:stä vain kaikkein varustelluinta ST3-versiota, jonka hinta nousee kolmiovisena lähes 29 000 euroon ja viisiovinen versio maksaa 29 395 euroa. Toyota teki kuluvan vuosikymmenen alkupuolella GT86:n kanssa samanlaisen päätöksen ja hinta nousi sen verran kovaksi että urheilumallin myynti lopahti kokonaan ensimmäisten autojen jälkeen. Fiesta ST:n luonteeseen sopisi hyvin karukin varustelu, sehän on tehty ajamista varten. Esimerkiksi Auto Expressin James Batchelor suosittelee valitsemaan Englannissa saatavilla olevan ST1-version ja siihen lukon ja launch controlin sisältävän Performance Packin – et tule katumaan valintaasi, hän vakuuttaa. Top Gear puolestaan suosittelee ST2-versiota. ST3-varusteinen Fiesta tarjoaa kuitenkin paljon vastinetta rahalle. Samantehoisista kilpailijoista Volkswagen Polo GTI maksaa 27 969,80 ja Renault Clio R.S. TCe 200 EDC-aut 33 790 euroa.

PLUSSAT

+ Hieno ajettavuus 
+ Huikea suorituskyky 
+ Koneen äänimaailma 

MIINUKSET

- Arkiajoon kova alusta
- Rengasmelua
- Ei mukautuvaa cruisea

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 hv 3-ov.
Sylinteritilavuus cm3 1 497
Suurin teho kW/hv/r/min   147/200/6 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  290/1 600-4 000
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty  7,6/5,1/6,0
CO2-päästö g/km 136
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4 068/1 735
1 469/2 493
Omamassa kg  1 278
Kiihtyvyys 0–100 km/h s.    6,5
Huippunopeus km/h    232
Kokonaishinta euroa alkaen 28 899,10

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti