veronmaksajat.fi

VAPAALLA

30 vinkkiä: Autolla kesälomalle – ovatko ikkunavasara ja vara-avain mukana, onko auto tankattu?

30 vinkkiä: Autolla kesälomalle – ovatko ikkunavasara ja vara-avain mukana, onko auto tankattu?
12.6.2020

Kesälomalainen lähtee helposti huoletta matkaan auringon lämmittämälle baanalle ja laulelee mielessään, että moottoritie on kuuma. Kesäautoilijankin on kuitenkin hyvä varautua ottamaan niskalenkki vastoinkäymisistä. 

1. Lähde liikkeelle oikeaan aikaan

”Turvallisen matkustamisen perusta on huolellinen kuormaus”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Huolellisuus on tarpeen myös, kun otetaan polkupyöriä mukaan.

Ennen kesäistä automatkaa on hyvä miettiä matkalle sopiva ajankohta – kannattaa harkita, onko mitään mieltä lähteä tien päälle kaikkein ruuhkaisimpina juhlapyhien tunteina.

Samoin kannattaa selvittää, osuuko reitille tietöitä tai isoja kesätapahtumia. Kesätapahtuman ruuhkaan jumiutuminen saattaa aiheuttaa ikävän viivästyksen matka-aikatauluun, jos se on laadittu liian tiukaksi.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa ottamaan automatkat loman kannalta. Kun matkalle ei laadita liian tarkkaa tai tiukkaa aikataulua, voi taukoja pitää suunniteltua enemmän. Näin reitin varrella voi tutustua johonkin yllättäen vastaan tulevaan kiinnostavaan kohteeseen.

2. Koko Suomen aarrekartta

Aulangon näkötorni kuuluu Suomen aarrekartan kohteisiin.Suomalainen energiayhtiö St1 on julkaissut netissä Suomen matkailukarttasivuston, johon on koottu satoja nähtävyyksiä ja salattuja aarteita eri puolilta maata.

Palvelulla St1 haluaa kannustaa suomalaisia lomailemaan kotimaassa ja kutsuu ihmiset myös lisäämään uudet löytönsä ja vanhat suosikkinsa kaikkien iloksi koko Suomen aarrekarttaan.  

Aarrekartasta löytyy  erilaisia mielenkiintoisia matkailukohteita, jotka on kohdegalleriassa jaoteltu viiteen kategoriaan: elämyskohteet, koko perheen kohteet, luontopaikat, historialliset nähtävyydet sekä taide- ja kulttuurikohteet. Lisäksi kartasta löytyy hauskoja paikkoja selfieiden ottamiseen.

Interaktiivinen kartta auttaa lomasuunnitelmien tekemisessä: siihen voi syöttää haluamansa reitin ja tutkia matkailuaarteita sen varrelta. Sivustolla voi myös ehdottaa lisättäväksi omia suosikkikohteitaan aarrekarttaan. 

3. Selvitä tietyöt

Kesäisiä ajoaikatauluja luotaessa on myös hyvä selvittää matkan varrelle osuvat tietyöt. Ne hidastuttavat matkatekoa ja pahimmillaan tekevät auki revityillä teillä rytyyttämisestä niin epämukavaa, että kannattaa harkita vaihtoehtoisia reittejä.

Jos alla on madalletulla alustalla ja spoilereilla varustettu kesäraaseri tai urheilullinen avoauto, tietyöosuudet voivat olla koettelemus myös ajokille ja sitä myötä kuljettajan kesäfiiliksille. 

4. Tietoa liikennetilanteesta

Perinteisesti kesän tietöitä on katsottu paperisista tietyökartoista. Nyt verkossa on Liikennetilanne-palvelu, jossa on Traffic Management Finlandin keräämiä tietoja liikenteestä. Palvelun kartalta näkee tietyöt ja häiriöt.

Palvelu kertoo myös kulloisenkin ajokelin, tuulen suunnan ja voimakkuuden, ilman ja tienpinnan lämpötilat ja sen, onko tienpinta kuiva.

Ruuhkatiedoissa kerrotaan, sujuuko liikenne, mikä on sen keskituntinopeus ja montako autoa tunnissa on liikennemäärä.

5. On turha hukkua autoon

Yhdistetty ikkunavasara ja turvavyöleikkuri voi onnettomuuden sattuessa pelastaa pulasta.

On kaksi varustetta, joita tuskin koskaan tarvitsee eikä niitä tule ajatelleeksikaan, mutta kun niitä tarvitaan, ne voivat pelastaa autossa matkaavien hengen. 

Ikkunavasara on tarpeen, jos auto syystä tai toisesta syöksyy veteen. Ennen vanhaan uppoavasta autosta oli helppo pelastua veivaamalla kammesta ikkuna auki ja uimalla pinnalle.

Nykyauto, jossa niin ikkunannostimet, ovien lukitukset kuin mahdollinen kattoluukkukin yleensä toimivat sähköllä, ihmiset voivat jäädä nalkkiin veteen vajoavaan autoon, sillä pahimmassa tapauksessa mitään ei saa auki ja ikkunan särkeminen ilman vasaraa ei onnistu.

Kun hankkii ikkunavasaran, jossa on turvavyöleikkuri, varautuu yhdellä tarvikkeella kahteen koettelemukseen – esimerkiksi Motonetissa sellainen maksaa vain 7,90 euroa.

Vaikka ovet eivät olisi lukossa, niiden avaaminen onnistuu helpommin vasta, kun auto on täysin upoksissa veden alla eikä vesi painaudu ovia vasten, mutta kokemus on varmasti kammottava. 

6. Roikutaan pää alaspäin

Kesällä ajovauhti on usein kovempi kuin talvella, joten tieltä suistuminen voi johtaa auton pyörähtämiseen katolleen jopa helpommin kuin lumien keskellä. 

Kun nykyautot kestävät pyörähtämisen kohtalaisen hyvin ja jokainen täysjärkinen käyttää autossa turvavöitä, voidaan olla tilanteessa, jossa kuljettaja ja kyytiläiset roikkuvat vöissä pää alaspäin enemmän tai vähemmän vinkurassa olevan auton sisällä. Tuossa tilanteessa vöistä irtipääseminen voi olla todella vaikea tehtävä ja siksi sopivasti käsillä oleva turvavyöleikkuri on varuste, joka pelastaa pälkähästä. 

Autoliiton Teppo Vesalainen ei kuitenkaan innostu suosittelemaan leikkurin hankintaa.

”Nuo ovikoteloihin laitetut turvavyöleikkurit pyörivät missä sattuvat auton kerittyä katon kautta ympäri. Turvavyön saa kyllä avattua auton ollessa katollaankin ottamalla oma paino käsien ja jalkojen varaan, kattoa vasten. Kun paino ei enää kohdistu vyön solkeen, aukeaa se yleensä painamalla”, Vesalainen toteaa. 

7. Vara-avain mukaan

Vaikka pakkanen ei kesällä syö virtaa, kesälomallakin on hyvä ottaa vara-avain mukaan ja katsoa että se on hyvässä tallessa – jossain muualla kuin auton sisällä! Olisi hyvä, jos vara-avain kulkisi eri matkustajan taskussa kuin auton varsinainen avain.

Kesällä vara-avaimen tarpeelle on omat syynsä kuten se, että virta-avain voi pudota järvellä soudellessa veden syvyyksiin tai unohtua auringon lämmittämälle terassille.

8. Kun avain sammuu

Nykyautoissa, joissa lukot toimivat kaukosäätimellä ja käynnistys tapahtuu napilla, virran loppuminen avaimesta voi tehdä elämästä todella vaikeata. 

Moni autoilija ei ole koskaan uhrannut ajatustakaan sille, mitä tehdä jos vara-avain kaikesta huolimatta on jäänyt kotiin ja se ainokainen mukana oleva ei toimi. Kaiken varalta olisi hyvä tietää, että osassa mokkuloista on edelleen perinteinen avain sisällä ja osassa autoja on edelleen virtalukko kaivettavissa esiin vaikka käynnistys normaalisti tapahtuukin starttinapista painamalla. 

Auton ohjekirjan painettu versio on hyvä olla mukana autossa. Parhaassa tapauksessa ohjekirjasta voi löytyä apua moneen muuhunkin pulmatilanteeseen. 

Teppo Vesalainen huomauttaa, että tuskin kukaan kantaa painettua käyttöohjekirjaa mukanaan vaan se on auton hansikaslokerossa. 

”Jos ovet ovat lukossa ja itse ollaan tyhjän kauko-ohjainavaimen kanssa auton ulkopuolella, ei tuohon käyttöohjekirjaan päästä käsiksi. Sen sijaan kännykän avulla saa kaivettua netistä sähköisen käyttöohjekirjan tai käyttöohjeapplikaation, joka saattaa pelastaa tilanteen.” 

9. Nestettä janoisille

Samalla tavalla kuin talvella pitää varustautua lämpimänä pysymiseen kylmenevässä autossa, kesällä pitää varautua jäähdytysnesteillä, joilla selviää kuumenevasta autosta. Saksalaisten autobahnien tunteja kestävissä ruuhkissa matkalaisille pitää olla juotavaa, mutta sitä on hyvä varata kotimaan matkoillekin. 

10. Ilmastointia huollettava

Teppo Vesalainen muistuttaa, että ilmastointi on kesäajan autolomailun ratkaisevin varuste – ainakin matkustusmukavuutta ajatellen – ja siksi sen toimivuus on hyvä varmistaa. 

Ilmastointihuolto on syytä ajoittaa mieluummin aikaan ennen lomamatkaa kuin lomamatkan jälkeen. Toki käyttäjän on syytä muutenkin huolehtia siitä, että ilmastointilaite tulee huollettua säännöllisesti kahden vuoden välein.

11. Määräaikaishuolto mieluummin ennen kuin jälkeen

Mikäli auton määräaikaishuolto alkaa olla ajankohtainen, huolto kannattaa teettää ennen kesälomia, mutta sen verran hyvissä ajoin, että autolla ehtii ajella ennen matkalle lähtöä – aina voi huollossakin mennä jotain pieleen ja se on parempi huomata kotikulmilla kuin tien päällä.

Hyvin tehdyssä huollossa suoritettujen tarkistusten ansiosta päästään matkaan toimintavarmalla ja turvallisella autolla.

Teppo Vesalainen huomauttaa, että nykyautojen huoltovälit ovat pitkiä, esimerkiksi 2 vuotta tai 30 000 km. Tämän vuoksi on tärkeää, että autoon tehdään tiettyjä tarkastuksia myös huoltojen välillä.

Ennen kesälomareissua on syytä tarkastaa jäähdytinnesteen ohella myös moottoriöljyn ja jarrunesteen tasot. Mikäli näissä neste- tai öljymäärissä on vajausta, autoon on syytä lisätä samaa nestettä tai öljyä, jota järjestelmässä jo on. Samalla lasinpesunestesäiliö on syytä täyttää itikoita hyvin irrottavalla pesuaineella.

Perustarkastuksiin kuuluvat myös valojen toiminnan ja pyyhkijänsulkien kunnon tarkastaminen sekä rengaspaineiden tarkastus ja säätö kuormitusta vastaaviksi.

12. Rengaspaineet kohdalleen

Oikeilla rengaspaineilla on todella suuri vaikutus auton ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen. Vajaapaineinen rengas on myös turvattomampi, koska se vaikeuttaa hallittavuutta ja on ylipäänsä alttiimpi vaurioille.

Tarkista myös, että vararenkaassa on riittävästi painetta, jos autossa sellainen on. Jos tavarasäiliössä on varapyörän sijaan paikkaussarja, tarkista sen viimeinen käyttöpäivä, ettei paikka-aine ole vanhentunut.

13. Talvirengas vararenkaaksi

Mikäli autossa ei ole vararengasta, Teppo Vesalaisen mielestä kannattaa miettiä, saisiko vararenkaalle varattuun tilaan mahdutettua turvallisesti auton talvirenkaan. Pienten rengasvaurioiden korjaaminen onnistuu tien päällä, mutta pahasti vaurioituneet renkaat aiheuttavat nykyään ongelmia, kun vararenkaita ei uudemmissa autoissa enää juurikaan ole.

Jos autossa ei ole vararengasta, Vesalainen suosittelee sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen. Näin matkaa pystytään jatkamaan mahdollisimman nopeasti.

14. Sileä rengas on liukas

Rengaspaineiden ohella auton renkaiden kunto on muutenkin hyvä tarkistaa ennen kesäreissuja. Renkaissa ei saa olla vikoja, jotka vauhdin ja kuuman ilman myötä johtaisivat niiden hajoamiseen vauhdissa.

Renkaan kulutuspinnan syvyyden voi mitata joko kolikon reunalla tai kulutuspintamittarilla.

Renkaiden kulumista voi seurata mittaamalla urasyvyyttä. Kulutuspintaa pitää olla jäljellä vähintään lain vaatimat 1,6 millimetriä mutta turvallinen ajaminen varsinkin sadekeleillä vaatii vähintään neljä milliä. Kun urasyvyys on madaltunut alle neljän millin, kumin pintakuvio on selkeästi kulunut ja renkaan pito heikentynyt. Sileä rengas on liukas. 

15. Varo kovettuneita renkaita!

On myös hyvä tarkistaa renkaiden ikä niiden sivussa olevasta koodista. Jos renkaat ovat vanhoja, niiden kumiseos voi olla ajan myötä kovettunut niin, että märällä asfaltilla tuntuu kuin olisi jäällä liukastelemassa – allekirjoittaneella on tästä kokemusta, kun 254-hevosvoimaisessa urheiluautossa oli vuoteen 2016 asti ulospäin uudenveroisilta näyttäneet renkaat, joissa kulutuspintaakin oli vaikka toisille jakaa.

Parina viimeisenä kesänä ennen uusien renkaiden hankkimista nämä 1990-luvulla valmistetut kumit olivat niin kovettuneet, että sateella niiden pito oli aivan olematon.

Renkaat kestävät aktiivikäytössä keskimäärin noin kuusi vuotta ja Nokian Renkaiden mukaan kymmenen vuotta vanhoilla renkailla ei tule ajaa. Kumiseos kovenee renkaan vanhetessa, mikä huonontaa pitoa. 

16. Valot puhtaiksi

Ajovalojen puhtaus on ratkaisevan tärkeää. Monissa autoissa ei ole lampunpesimiä, joten valot on puhdistettava itse. Ajovalojen puhdistamiseen on myös kirkastus-, kunnostus- ja kiillotussarjoja, joilla himmentyneitä valoja voi kirkastaa.

Jos auton takavalot eivät pala päivävalojen yhteydessä, on sateisella ja sumuisella säällä hyvä pitää valoisaankin aikaan ajovalot päällä, ettei kukaan aja maantiellä takaapäin vahingossa päälle.  

17. Älä aja sokkona!

Tuulilasin pitää olla puhdas sekä ulko- että sisäpuolelta. Niin kesäaurinko kuin yöllä vastaantulevien autojen valot heijastuvat kammottavasti likaisesta tuulilasista ja voivat suorastaan sokaista näkymän. 

Tuulilasinpyyhkimien sulissa olevien kumien pitää olla hyväkuntoiset ja puhtaat – sulat saa hyvin palvelevissa varaosaliikkeissä ja korjaamoissa vaihdatettua odottaessa, mutta kumien huolellinen puhdistaminenkin voi auttaa paljon. Pyyhinsulkiin pätee sama kuin renkaisiin: vanha kovettunut kumi toimii huonosti. 

Keväällä autoalan opiskelijat tarkastivat autojen tuulilaseja ja vain alle puolet niistä oli kunnossa, joten tuulilasin kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota. Huonokuntoinen tuulilasi aiheuttaa myös aiempaa helpommin hylkäyksen auton katsastuksessa. 

Ulkopuolisten taustapeilien puhdistaminen unohtuu helposti ja ne eivät välttämättä puhdistu autopesussakaan, joten kannattaa ottaa pyyhe käteen ja ryhtyä töihin.  

18. Virtaa vanhuksellekin

Akun kunto on hyvä tarkistaa kesälläkin.

Akku on nykyautoissa kovassa rasituksessa oleva osa. Autoliitolla ja Falckilla on akkupalvelut, joilta saa apua tai uuden akun, jos vanha on kypsähtänyt, mutta apua löytyy myös hinauspalveluista.

Autoliiton Plus-jäsenille akkupalvelu on maksutonta, akun vaihdossakin joutuu maksamaan vain akun hinnan, ei kuljetuksia eikä vaihtotyötä. Näin on saatu muun muassa 30 vuotta vanha Jaguar liikkeelle. 

Akun älylaturi on hyvä varuste, se mittaa akun kunnon ja lopettaa lataamisen kun akku on täyteen ladattu tai kun se huomaa että akku on mennyt latauskelvottomaksi. CTEKin älylaturit ovat hyviä mutta Lidlissä ajoittain kampanjatuotteena myytävä älylaturi on edullinen ja toimii moitteettomasti.  

19. Tankki täyteen!

Auton polttoainesäiliö kannattaa täyttää jo edellisenä päivänä ennen matkaan lähtöä, ettei asia unohdu. Tiepalvelumiehet ihmettelevät vuodesta toiseen sitä, kuinka tien varresta aina löytyy autoja, joista polttoaine on loppunut.

Bensiinikäyttöisissä autoissa polttoaineen loppuminen ei yleensä aiheuta ongelmia. Säiliössä oleva bensapumppu alkaa työntää bensaa moottorin suuntaan ja paluukierto päästää ilmakuplat säiliöön.

Polttoainesäiliö kannattaa täyttää ajoissa niin että se ei unohdu lähtötohinoissa.

Vanhojen dieseleiden kanssa tulee muitakin ongelmia kuin saada lisää polttoainetta, mutta nykyään dieselmoottoreissakin käytetään yleensä sähköistä siirtopumppua ja kone käynnistyy usein ongelmitta.

Autoa ei pidä kuitenkaan yrittää turhaan käynnistellä, kun dieselöljy on loppu ja moottori on polttoaineen ja öljyn sijasta täynnä ilmaa, sillä dieselkoneen tiivisteet, pumput ja suuttimet voivat vaurioitua, jolloin korjaamisesta tulee kallis lysti.

Tankin pohjalla saattaa olla myös sedimenttiä, joka liikkeelle lähtiessään on omiaan tukkimaan suodattamia.  

20. Katolle vain kevyttä kamaa

Turvallisen matkustamisen perusta on huolellinen kuormaus. Sekä boksi että tavaratila on kuormattava tiiviisti niin, että tavarat pysyvät paikallaan tai niiden paikallaan pysyminen varmistetaan huolellisella sidonnalla. 

Kattoboksiin laitetaan vain kevyttä tavaraa ja niistä raskaimmat keskelle boksia niin, että kuorman paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineputkille. 

Raskas kuormaaminen muuttaa yleensä auton painopistettä taaksepäin. Kun suurin osa nykyautoista on etuvetoisia, kuormaus heikentää paitsi auton ohjautuvuutta myös vetävien pyörien pitoa. On siis sopeutettava ajovauhti kuormatun auton ajettavuuteen.

21. Tappoaseita autossa

Irtonaiset tavarat auton sisällä voivat törmäystilanteissa osoittautua tappoaseiksi. Auton perällä hattuhyllyn päällä tai farmariautossa suojapeitteen päällä ei saa olla mitään kovaa, sillä vaatimattomankin kokoinen esine muuttuu tarpeeksi suuren hidastuvuuden linkoamana lekaksi, joka tekee osuessaan tuhoisaa jälkeä. 

Farmariauton tavaratilaan ei pidä pakata tavaraa takapenkin selkänojan yläreunaa korkeammalle ellei tavaroita kiinnitetä huolella tilassa oleviin lenkkeihin.

Teppo Vesalainen korostaa, että farmariautossa tavaratilaa ei saa milloinkaan kuormata takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle, jotteivät tavarat paiskaudu hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä autossa istuvien takaraivoon. 

Selkänojia kaadettaessa tavarat pitää sitoa kiinni kuormaliinoilla. Varsinkin monissa farmariautoissa ja katumaastureissa on nykyään kiskoja ja lenkkejä, joihin tavarat saa kätevästi kiinnitettyä. 

22. Huomioliivit mukaan!

Pahimman varalle autossa on hyvä olla pimeässä valoa heijastavat huomioliivit kaikille mukana olijoille, mutta etenkin kuljettajalle sellainen pitää varata mukaan siltä varalta, että matka jää kesken tien varteen. 

Liivistä huolimatta, älä ryhdy vaihtamaan ajoradan puolella rengasta autoon, jos sitä ei saa kunnolla tien sivuun pois liikenteen jaloista. On parempi odottaa tiepalvelun ammattimaista apua. 

Samoin kannattaa välttää omatoimisuutta, jos ei tiedä, mihin kohtaan autossa tunkki pitäisi laittaa ja miten renkaanvaihdossa tulisi toimia. 

23. Kortti taskuun

Ota ajokortti ja auton paperit mukaan matkalle. Olethan muistanut katsastaa auton ja maksaa vuosittaisen ajoneuvoveron yhdessä tai useammassa erässä!  

24. Eväät aterian sijaan

Älä syö tukevasti ennen automatkaa, jotta et nukahda rattiin!

Täydellä vatsalla lämpimässä autossa tasaista nopeutta hyvällä tiellä ajaen uni tulee helposti silmään. Raskaan aterian sijaan kannattaa varata pientä purtavaa autoon ja vesipullo tai pillimehuja palan painikkeeksi. Eväsvoileivät maistuvat usein jo 50 tai 100 ensimmäisen kilometrin jälkeen, jos liikkeelle on lähdetty kiireellä.

Syö kurinalaisesti myös ennen paluumatkaa, vaikka mummolassa kuinka tuputettaisiin ruokaa.  

25. Pysäköi varjoon

Vaikka nykypäivän ilmastoidut autot ovat mukavia matkustaa, niidenkin sisätilat lämpenevät nopeasti auringonpaisteeseen pysäköitynä. Teppo Vesalainen muistaa lapsuutensa ilmastoimattomilta autoreissuilta, miten hänen isänsä aina etsi varjoisia pysäköintipaikkoja.

Vaikka monessa nykyautossa on tummennetut lasit, auto kannattaa mahdollisuuksien mukaan pysäköidä varjoon nykyäänkin – varjossa auto lämpenee selkeästi hitaammin kuin auringossa. 

26. Viilennystä matkalla

Auton viilentämiseksi on olemassa teknisiä ratkaisuja, jotka vaihtelevat jonkin verran merkeittäin. Osassa autoja on ikkunoiden tuuletusavaustoiminto eli auton sivuikkunat aukeavat, kun kaukosäätimen ovenavauspainiketta painetaan pitkään. Näin autoon saadaan läpiveto hetkellisesti ennen sisään menemistä. 

Teppo Vesalainen huomauttaa, että luiskaperäisissä- ja farmariautoissa ilman vaihtuvuutta voi tehostaa myös avaamalla takaluukun. Hän kuitenkin muistuttaa, että sekä ikkunoiden tuuletusavaus -toimintoon ja sähköisesti avattavaan takaluukkuun liittyvät omat haasteensa. 

 Autoon pitää olla näköyhteys, kun ikkunat tai takaluukku ovat auki, jotta pystyy kontrolloimaan, ettei matkustamosta lähde mitään varkaiden matkaan. Toinen, isompi ongelma on se, että kaukosäätimen painikkeet saattavat painua joskus pohjaan myös vahingossa, avaimen ollessa taskussa. Tällöin pysäköintialueella saattaa odottaa ikävä yllätys, kun auto on seissyt ikkunat tai takaluukku auki, ilman valvontaa.  

27. Tuuletusta lisälämmittimellä

Teppo Vesalainen kertoo suosivansa polttoainetoimisen lisälämmittimen ns. tuuletustoimintoa. Kun tuuletustoiminnon aktivoi auton asetuksista, jäähdytyspuhaltimen saa käynnistettyä polttoainetoimisen lisälämmittimen kaukosäätimellä.

Puhallin ei tietenkään hyödynnä auton ilmastointilaitetta, koska auto ei ole käynnissä, mutta jo ulkoilman siirtäminen autossa lämmenneen ilman tilalle tekee autoon menon huomattavasti miellyttävämmäksi. 

Autoliiton akkupalveluautossa on akkujen ohella renkaitakin haavereiden varalle.

28. Apua on olemassa

Matkapuhelin kannattaa pitää aina mahdollisimman täynnä virtaa ja älypuhelimeen voi ladata 112-sovelluksen, joka lähettää paikkatiedon hätäkeskukseen.

Jos tien päällä tulee ongelmia, on hyvä tietää, mihin ottaa yhteyttä ja pitää itselle sopivin matkanjatkamispalvelun numero puhelimen muistissa. Autoliiton yleinen tiepalvelu palvelee numerossa 0200-8080 (1,93 €/min + mpn tai pvm). Tästä numerosta tilatut palvelut ovat maksullisia ja avustuskustannuksista kannattaakin sopia ennen palvelun tilaamista. 

Nykyään useimmilla automerkeillä on oma tiepalvelunsa uudehkoille autoille. Osalla automerkeistä apu jatkuu niin kauan kuin auto huollatetaan merkin omissa korjaamoissa. Korjaamoketjuilla on tiepalveluja asiakkailleen. Palvelun voi myös ostaa vuosimaksulla itselleen Autoliitolta tai Falckilta, joita automaahantuojatkin käyttävät. 

Autoliiton Plus-jäsenen lyömätön etu on siinä, että hänellä on aina maksuton tiepalvelu käytössään, liikkuipa hän millä autolla hyvänsä ja silloinkin, kun hän ei ole itse ratissa. Autoliiton Plus-jäsenyys maksaa 107 euroa vuodessa ja sen toiminnasta on hyviä kokemuksia. Autoliiton Plus-jäsenille on oma veloitukseton palvelunumero, josta tilatut palvelut ovat maksuttomia. 

29. Isoveli valvoo

Älä pilaa kesäfiilistä ylinopeussakoilla.  Muista että poliisi valvoo myös juhannusliikennettä ja kesätapahtumien meno- ja paluuliikennettä! Ja pöntöissä olevat kamerat vaanivat yhä useammin varomatonta autoilijaa.  

30. Matkan jälkeen pesuun

Kesäreissujen jälkeen autosta kannattaa pesettää pölyt pois. Myös alustan pesu kannattaa sisällyttää ohjelmaan. 

Juha Partanen

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 14.6.2018. Juttuun on päivitetty linkkejä 12.6.2020.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti