veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Yhteiskäyttöpalveluilla säästöä autoiluun

Yhteiskäyttöpalveluilla säästöä autoiluun
17.2.2017

Automatka Stuttgartiin

Muun muassa Mercedes-Benziä maahantuova Veho kokeilee nyt ensimmäisten joukossa autojen jakamistaloutta. Myös leasingfirmat ALD ja Arval pyrkivät yhteiskäyttömarkkinoille.

Perinteikäs Veho on norjistunut nykyisen toimitusjohtajansa Kenneth Strömsholmin aikana, ja nyt yhtiössä on lähdetty innovoimaan myös jakamistaloustrendiä hyödyntävää vuokraustuotetta.

ALD:n yhteiskäyttöauton ovet avataan mobiililaitteella tai autossa olevalla RFID-tunnisteella, jos mobiiliverkko ei toimi.

Niin Vehon kuin leasingyhtiö ALD:n edustajat myöntävät, että vuokra-autojen yhteiskäyttö vähentää kappaleina autojen myyntiä ja vuokrausta. Mutta kummassakin yhtiössä ajatellaan, että on parasta edetä eturintamassa eikä jäädä odottamaan, että muut ottavat jakamistalousmarkkinat haltuunsa.

Mercedes-Benzin, Peugeotin ja Citroënin autoja maahantuova Veho on kilpailijoitaan paremmassa asemassa autojen yhteiskäyttöverkoston rakentamisessa, sillä samassa konsernissa on myös laaja jälleenmyyntipisteiden verkko ja saksalaislähtöisen, mutta kansainvälisesti toimivan vuokraamoketju Sixtin suomalainen verkosto.

Vehossa herättiin kysymään, ”myymmekö tulevaisuudessa asiakkaalle kahdeksan autoa kymmenen sijaan, mutta tuotamme aiempaa suuremman osan asiakkaan ajamista kilometreistä nykyistä paremmalla asiakaskokemuksella”?

Vastaukseksi syntyi Veho as a Service -visio, joka konkretisoitiin VaaS-liikkuvuuspalveluiksi. Tarjolla on kolme palvelukategoriaa – Ready!, Flex ja Flow – jotka kattavat asiakkaan tarpeet on-demandista, josta maksetaan käytön mukaan, jatkuvaan liikkuvuuteen, jonka maksu on kuukausipohjainen.

Yrityksille ja yksityisille

”Nykyiset liiketoimintamallit muuttuvat joka tapauksessa. Siksi katsetta on käännetty uuteen suuntaan sekä globaalisti että paikallisesti. Olemme päivittäneet visiotamme ajoneuvokeskeisestä lähestymistavasta asiakkaiden parhaaksi kumppaniksi liikkumistarpeissa”, ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen totesi ALD Sharingin lanseeraustilaisuudessa.

ALD Sharingin palveluidea lähtee asiakkaalle liisatusta autosta, joka yhden käyttäjän sijaan on usean työntekijän käytössä. Sharingin keskeisenä elementtinä on ajanvarauskalenteri, josta yhteiskäyttöauton voi varata ajasta ja paikasta riippumatta älypuhelimella tai tietokonepäätteellä.

ALD Sharing on pilottikäytössä Suomessa ja Italiassa. Suomessa se on toistaiseksi tarjolla vain pääkaupunkiseudulla, mutta palvelu aiotaan laajentaa koko maan kattavaksi.

Vehon VaaS-konsepti on ALD Sharingiä huomattavasti vapaampi. Siinä asiakas voi vaihtaa autoa aina tarpeen mukaan. Yhtenä päivänä käytössä voi olla pikkuauto, toisena keskikokoinen, kolmantena pakettiauto.

ALD Sharing -palvelu on saatavilla laajalla autovalikoimalla ja ensimmäiset yhteiskäyttötilaukset ovat jo tulleet, tuotteen lanseeraustilaisuudessa kerrottiin.

Veho as a Service tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää sopimuksen tarjoamaa autoa eri kaupungeissa. Kun Veholla ja Sixtillä on toimipisteitä eri puolilla Suomea, yksi käyttäjä voi käyttää autoa omalla paikkakunnallaan ja hänen palautettuaan auton toisella paikkakunnalla oleva saman asiakkaan työntekijä tai perheenjäsen voi hakea sikäläisestä liikkeestä auton samalla sopimuksella käyttöönsä.

”VaaS-palvelu sopii hyvin niin yksittäisille henkilöille ja ryhmille kuin yrityksillekin”, Vehon kehitysjohtaja Ilkka Virtanen kertoo. 

Mobiililaite avaimena

Älypuhelimet ovat keskeisessä osassa autojen yhteiskäytön teknisessä toteutuksessa. Auto varataan käyttöön mobiililaitteella ja puhelin toimii myös avaimena niin Vehon, ALD:n kuin Arvalinkin palveluissa.

Älypuhelin on keskeisessä osassa Vehon VaaS-palvelussa.

Lisäksi Vehon palvelussa applikaatio näyttää muun muassa, paljonko auton tankissa on polttoainetta. ALD Sharingin palvelussa mobiililaitteen karttanäkymä kertoo, mihin auto on pysäköity.

”Avaimeton käyttö tekee autoilusta helppoa”, ALD:n Kivinen vakuuttaa.

Langattomat yhteydet antavat palveluntarjoajille mahdollisuuden autojen huolto- ja korjaustarpeiden seuraamiseen. Tätä kautta asiakkaille voidaan myydä myös renkaanvaihto- ja pesupalveluja.

Vehon ja ALD:n edustajat korostavat palvelujensa tehostavan autojen hallinnointia. ”Yksi lasku kerran kuussa valmiiksi tiliöitynä merkitsee huomattavaa ajansäästöä autoasioissa”, ALD Sharingin vetäjänä toimiva ALD Automotiven myyntiryhmän päällikkö Aki-Aleksi Pesonen muistuttaa. Lisäksi palvelun laaja raportointinäkymä mahdollistaa autojen käyttöasteen tarkan seuraamisen. 

Autokanta pienemmäksi

ALD Automotivessa yhteiskäytölle on löydetty kolme kohderyhmää. Ensinnäkin siitä voisivat hyötyä yritykset, jotka ovat hoitaneet työliikkumista kilometrikorvauksia maksamalla, taksien käytöllä tai autovuokraamojen autoilla. ALD:n Pesosen mukaan Škoda Fabian vuokra ja polttoaineet tulevat yritykselle 39 % edullisemmaksi kuin kilometrikorvausten maksaminen, jos työntekijä ajaa 80 kilometriä päivässä.

Toisen kohderyhmän muodostavat yritykset, joilla ei ole näkemystä tuotantoautokantansa käyttöasteesta. Heille yhteiskäyttöautoja voidaan markkinoida kertomalla, että 20-30 % autokannasta voitaisiin usein vähentää.

Kolmantena nähdään yritykset, jotka haluavat kiinnittää erityistä huomiota ympäristöasioihin ja joille Nissan Leafin tapainen sähköauto voisi olla vaihtoehto.

Jo ennen ALD:tä vastaavan pilotoinnin aloittaneessa leasingyhtiö Arvalissakin uskotaan, että Suomessa on odotettavissa kasvua yhteiskäyttöautojen kysynnässä.

”Yhteiskäyttöauto on kuuma puheenaihe. Se on herättänyt kuluvana vuonna entistä enemmän mielenkiintoa yrityksissä, jotka pyrkivät kehittämään työntekijöiden liikkumistapoja”, Arval Finlandin toimitusjohtaja Stepan Krazhan toteaa.

”Arvalilla yhteiskäyttöautot ovat olleet yrityksissä testikäytössä, ja olemme palautteen perusteella kehittäneet palveluamme. Muualla Euroopassa kasvu Arvalilla on ollut nopeampaa kuin Suomessa.” 

Mitä yhteiskäyttöauto maksaa?

Veho as a Service -palvelussa Ready!-, Flex- ja Flow-palvelupaketit ovat tarjolla kolmella autotasolla: Compact, Economy ja Premium.

Ready!-paketilla Citroën C1:n saa esimerkiksi viikonlopuksi yhteiskäyttöön 80 eurolla, Citroën C4:n 100 eurolla ja Škoda Octavia -farmarin 139 eurolla.

Kuukausittain laskutettavan Flow-palvelun vuorokausihinnat ovat Compact-autolle 19,97 euroa, Economy-autolle 26,88 euroa ja Premium-autolle 33,30 euroa. Näin Flow-palvelun kustannus lähtee 600 euron kuukausitasolta, jolloin autona on pieni Citroën C1. Premium-tasoa edustavan Mercedes-Benzin yhteiskäyttövuokra on 999 euroa kuukaudessa. A-sarjan perusauton ohella käytössä voi olla myös C-sarjan farmarimalli.

ALD Sharingin asiakaslähtöisessä kustannusrakenteessa yritys maksaa yhteiskäyttöautosta ajosuoritteeseen ja autoluokkaan perustuvan päiväkohtaisen vuokramaksun.

Palvelussa on viisi autoluokkaa, joista pienimpään kuuluvan Škoda Fabian vuorokausihinta vaihtelee 13,90 euron ja 16,50 euron välillä. Keskikokoisen Škoda Octavian vuorokausihinta lähtee 15,70 eurosta. Hybridiluokan Toyota Auris Hybrid maksaa 17,50 eurosta ja sähköautoluokan Nissan Leaf 25,20 eurosta ylöspäin vuorokaudessa. Viides luokka ovat pakettiautot, jossa Nissan NV200 tai vastaava paku maksaa vähintään 17,50 euroa vuorokaudelta.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti