veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Vältä auton valo-ongelmat – umpiot kuntoon, sameat ajovalot kirkkaiksi

Vältä auton valo-ongelmat – umpiot kuntoon, sameat ajovalot kirkkaiksi
27.9.2019

Parin kympin hintaisella kirkastussarjalla voi korjata umpiot, välttää hylkäyksen katsastuksessa ja lisätä näkyvyyttä ratin takaa. Helpompi vaihtoehto on teettää ajovalojen hiomis- ja suojaustyö ammattilaisella.  

Auton ajovalojen teho voi umpioiden naarmuuntumisen ja samenemisen vuoksi heiketä kolmanneksella ja enemmänkin. Heikkeneminen näkyy selvemmin kriittisimmässä paikassa eli valokuvion oikealle kurkottavassa keilassa, jonka avulla autoilijan pitäisi nähdä tien laidassa kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät.

BMW:n ilme kirkastui selvästi umpioiden käsittelyn ansiosta, vaikka valot olivat kelvolliset ennen käsittelyä.

Heikentynyt valoteho tekee myös ajamisesta rasittavampaa, ja se on muutenkin turvallisuusriski. Jos ajovalojen umpiot ovat niin kuluneet, että auton eteen ei synny enää tarkoituksenmukaista valokuviota, se on katsastuksessakin hylkäysperuste.

Pahimmassa tapauksessa valo hajoaa niin paljon, että kuljettajan näkökenttään ei tulee lainkaan kirkasta hot spottia.

Umpioiden laadussa on selviä eroja. Samentumiseen vaikuttaa myös se, missä ja miten autolla ajetaan. Sorateillä liikkuvilla ja turhan lähellä edellä meneviä ajavilla kuljettajilla umpiot kärsivät kilometreistä tavallista enemmän.

Valokeilakuviosta näkee, miten sameutuneen umpion kunnostaminen vaikuttaa valoihin: 55 metriin heikentynyt kantama venyy lähes 70 metriin. Erityisesti ajoradan tärkeä oikea reuna näkyy kunnostetuilla valoilla ratkaisevasti paremmin. Kuva:Lumileds

Kahdesta tarkastellusta autosta 204 000 kilometriä ajetun BMW 523i:n valot olivat edelleen läpäisseet katsastuksen, mutta samentuneet umpiot tekivät muuten hienossa kunnossa olevan auton ilmeestä vähän kulahtaneen.

Sen sijaan Peugeot 307 oli jo 136 000 kilometriä ajettuna saanut katsastuksessa hylkäyspäätöksen lähivalojen epäselvän valokuvion vuoksi.

”BMW:n umpioissa oli vielä jäljellä kovaa pintaa, 307:ssa ei. Mitä kalliimpi auto, sen paremmat materiaalit”, sanoo molempien autojen umpiot käsitellyt automaalaamo- ja vauriokorjaamoyrittäjä Mikko Hemming Airbag Automechanikasta.

”Autojen umpioissa käytettävien muovien paksuudet vaihtelevat, ja ne myös hakkautuvat eri tavoin. Jotkin umpiot voi hioa kerran tai kaksi, jotkin voivat kestää viisikin kertaa”, Philipsin autovaloja edustavan Lumiledsin liiketoiminnan kehityspäällikkö Toni Tammi toteaa. 

UV-suojaus tärkeää

Umpioiden käsittelyssä on kolme vaihtoehtoa:

1. ostaa kirkastussarja, jonka voi saada parilla kympillä, ja tehdä työ itse,

2. teettää umpioiden kirkastaminen ammattilaisella, joka veloittaa vajaan satasen per valo ja mahdolliset purkukustannukset, jos umpiot pitää irrottaa, tai

3. ostaa uudet umpiot. Niiden hinnat vaihtelevat kymmenistä euroista jopa 5 000-6 000 euroon, jos kyseessä on uudehko arvoauto kääntyvine valoineen ja muine järjestelmineen.

Lumiledsin Toni Tammi korostaa UV-suojauksen tärkeyttä. Philipsin ajovalojen puhdistus- ja kiillotussarjan Eco Vision Kitin käsittelyaineessa on UV-säteilyltä suojaava pinnoitetekniikka.

”Kiillotussarjoissa on eroja ja UV-aine on ratkaiseva, koska se suojaa umpiota. Jos UV-suojausta ei tehdä, auton valot voivat olla parissa viikossa yhtä huonossa kunnossa kuin ennen käsittelyä. Meillä UV-suojan luvataan kestävän kaksi vuotta”, Tammi kertoo.

Ennen umpioiden käsittelyä BMW:n keulan ilme kärsi sumeista silmistä.

Philipsin kirkastussarjan suojausaineen UV-suoja kestää testien mukaan, mutta ainetta pitää laittaa useita kertoja ja suoja-aineen pitää kuivua kymmenen minuuttia vetojen välillä.

Myös käsittelyohjeet ovat tärkeät: ”Sarjoissa pitää olla älyttömän hyvät ohjeet, koska huolellisuus on kirkastamistyön a ja o”, Toni Tammi painottaa.

Ammattilaisen tavalla

Jos työn tekee itse kirkastussarjaa käyttäen, valojen ympäristö on suojattava huolella, ettei auton maalipinta kärsi. Toinen vaihtoehto on ottaa umpiot irti käsittelyä varten.

Airbag Automechanikan Mikko Hemming irrotti umpiot autoista. BMW:stä valot lähtivät irti kymmenessä minuutissa, mutta Peugeot vaati kaksi tuntia: puskuri piti irrottaa valojen saamiseksi irti ja irrotettavista pulteista kulmapultit olivat jumissa niin, että ne piti leikata poikki. Nimenomaan 307:sta umpiot oli saatava irti, koska niiden alareunaa ei muuten päässyt hiomaan.

Peugeot 307:n umpio käsittelyn jälkeen ennen kiinnittämistä. Lopputulos on todella kirkas.

Hemming hioo kiveniskemät ja naarmut pois pienellä epäkeskohiomakoneella ja karkeusasteen 500 hiomapaperilla. Jotkut lähteet suosittelevat aloituskarkeudeksi 400:aa, 600:aa tai 800:aa, mutta käytännössä oikea karkeus riippuu siitä, kuinka syviä naarmuja umpiossa on. Esimerkiksi Philipsin Eco Vision Kitin kolmen hiomapaperin paksuudet ovat 600, 1 500 ja 2 000.

Puhdistamisen ja hiomisen jälkeen Hemming ruiskuttaa muovisiin umpioihin tartunta-aineen ja suojaa ne sen jälkeen akryylilakalla. Silloin valojen pinta kestää auton maalipinnan tavoin ja pinnan voi kiillottaa uudelleen. Ammattilaisten käyttämä lakka ajaa vahvemmassa muodossa saman asian kuin parhaiden kirkastussarjojen UV-suojausaineet.

Katsastuksessa lähivalojen epäselvän valokuvion vuoksi hylätyn Peugeot 307:n umpiot ennen ja jälkeen ammattilaisen käsittelyn. Ero on huikea.

 Peugeotin umpiot käsittelyn jälkeen.

Käsittelyn jälkeen BMW ja Peugeot näyttivät molemmat ajovalojen osalta kuin uudesti syntyneiltä.

Myös la­si­set um­pi­ot ku­lu­vat käy­tös­sä. La­si­nen um­pio ei kel­las­tu ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­lyn johdosta sa­mal­la ta­val­la kuin muo­vi­nen, mutta mik­ro­naar­mut tai ki­ve­nis­ke­mät kuluttavat niitäkin. Mik­ro­naar­mu­ja voi jos­sa­in mää­rin kiil­lot­taa pois la­sin­hi­on­taan tar­koi­te­tuil­la vä­li­neil­lä, mut­ta ki­ve­nis­ke­mil­le ei voi tehdä mi­tään – on vain vaihdettava autoon uu­det um­pi­ot. 

UMPIOIDEN KIRKASTAMINEN – Partasen pointit

1. Verkosta löytyy runsaasti ohjeita ja videoita umpioiden kirkastamisesta.

2. Helsingin Sanomat kertoi kolmisen vuotta sitten, että umpioiden kiillottamiseen ei tarvita kuin hammastahnaa, käsipyyhkeitä, kangasliina ja vettä. Hammastahnalla lähtee kuitenkin vain lika, kulumat jäävät.

3. Ennen töiden aloittamista umpiota ympäröivä maalipinta on suojattava huolellisesti tai umpio on irrotettava hiomista varten.

4. Työn aluksi on tärkeää pestä umpio huolellisesti.

5. Umpio kastellaan kunnolla, kun sitä aletaan hioa, ja vesihiomapaperin kanssa on syytä käyttää runsaasti vettä.

6. Hyvin pieniä yksittäisiä, syviä koloja ei kannata edes yrittää hioa pois. Varsinkin vanhemmiten umpioihin voi tulla syviä mikrohalkeamia, joita ei saa hiottua pois.

7. Jos umpion pinnassa on vain pieniä naarmuja, hiomisen voi aloittaa hienommalla karkeudella.

8. Kun karkeutta vaihdetaan hienompaan, kannattaa vaihtaa hiomasuuntaa.

9. Hiomisen jälkeen käytetään puhdistavaa kiillotusainetta.

10. UV-suoja vedetään pintaan tasaisin pitkittäisveron koko umpion ylitse.

11. Kirkastamistyötä ei pidä tehdä suorassa auringonvalossa.

12. Tekijän tulee käyttää suojakäsineitä.

13. Jos suojausaine on tehotonta, UV-säteily pilaa umpiot nopeasti uudestaan.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti