veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Uusi Audi Q5 ei säväytä mitenkään

Uusi Audi Q5 ei säväytä mitenkään
12.5.2017

Pueblassa Meksikossa valmistettava toisen sukupolven Audi Q5 noudattelee edeltäjänsä linjaa. Kun vanhaa Q5-mallia on myyty 1,6 miljoonaa kappaletta ja se on ollut segmenttinsä menestynein SUV-malli, valmistaja on välttänyt radikaaleja muutoksia. 

Audi Q5:stä on tavallista työläämpää koettaa kirjoittaa mielenkiintoista juttua, koska siinä ei ole mitään uutta, yllättävää tai persoonallista – ei edes vikoja. Uusi Q5 on juuri sellainen kuin Audin odottaakin olevan jopa siinä määrin, että sen yllätyksettömyys voi olla varsinkin Audi-kuskeille jopa pettymys.

Audi Q5:n uuden mallin ulkoinen ilme poikkeaa varsin vähän edeltävästä mallista. Sukunäköinen kyljen pokkaus noudattelee uusimman A4:n linjaa.

Ajettavuudeltaan uusi Q5 toimii juuri niin kuin pitääkin. Se on erittäin vakaa ajettava, ohjautuu sopivan tarkasti, sopeutuu luontevasti eri ajotapoihin ja myötäilee hyvin kuljettajan käskyjä.

Koeajoautossa olleilla 235/65 R17-koon Michelin Latitude Sport 3 -renkailla Q5 on myös mukava auto ja järkevällä rengaskoolla on muutenkin oma osuutensa Audin hyvin tasapainoisiin ominaisuuksiin. Kun Audin s tronic -vaihteistossa on polttoainetta säästävä rullaustoiminto, koeajossa tuli kiinnitettyä huomioita siihen, että renkaiden vierintävastus tuntui pieneltä ja koostaan huolimatta Q5 liikkui kepeästi.

Q5:n ohjaus on vaivaton taajamanopeuksissa, vastetta on sopivasti ja tuntu on varsin luonteva. Maantievauhdissa ohjaus jäykistyy vähän turhankin paljon eivätkä eri ajotilatkaan ratkaisevasti vaikuta asiaan, mutta elottomaksi Audi ei muutu edes moottoritienopeuksissa.

Paksuilla 65-sarjan renkailla ja 17 tuuman vanteilla Q5:n olemus on hieman nallemainen, mutta rengasprofiili sopii Audiin erittäin hyvin. Sinisen Navarra-metallivärin lisähinta on 1408,75 euroa.

190 hevosvoiman eli 140 kilowatin 2.0 TDI -koneella ja S tronic -automaattivaihteistolla voimalinjakin toimii hienosti. Ainostaan liikkeelle lähdöissä vaihteisto on välillä turhan venyväinen ja pitkä viive ehtii tympäistä temperamentikasta kuljettajaa ennen kuin auto lähtee liikkeelle.

Dynamic-ajotilassa voimalinja on ilahduttavan responsiivinen ja vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin. 

Audi Q5:ssä mainio perusalusta

Todella syheröisellä kantatiellä Audi Q5:stä löytyy sykähdyttäviäkin puolia: se on erinomainen ajettava jäykistyvästä ohjauksesta huolimatta. Nopeassa kaarreajossa sivuttaispito on kuivalla asfaltilla katumaasturiksi vakuuttavan tuntuista, vaikka ison auton kahta tonnia lähestyvän massan liikkeen voi selvästi aistia. Ryhdikkyydestä huolimatta Q5:n alustan joustovarat ovat tarpeeksi pitkät niin että asfalttipinnan murtumat ja painumatkaan eivät järkytä Audin menoa.

Alustan toimivuudesta kertoo sekin, että kova tuuli tuntuu Q5:n tapaisessa katumaasturissa luonnollisesti henkilöautoja selvemmin, mutta moottoritielläkään se ei häiritse Audin vakautta.

Täyskiihdytyksissä kaksilitrainen TDI-turbodiesel osoittaa kyvykkyytensä, kun kierroslukumittari viuhtoo 4 000 ja 5 000 välillä S tronic -vaihteiston latoessa tiuhaan tahtiin isompia pykäliä pesään. Vaihdot tapahtuvat nopeasti. Tehokas ja vääntävä TDI-kone on kuitenkin erittäin jouhea ja joustava voimanlähde, joka palvelee nöyrästi kaikenlaisessa ajossa.

Reipastahtisessa ja runsaasti taajama-ajoa sisältäneessä koeajossa Q5 kulutti 7,2 litraa sadalla kilometrillä.

Audin jarrutkin ovat suorituskyvyn tasolla, ne purevat pehmeän tehokkaasti kovassakin vauhdissa, joten poljinvoimaa on helppo säädellä. 

Ultra korvaa entisen Quattron

Vaikka Audi Q5 on katumaasturi, nelivetoisena se kulkee hienosti myös soratiellä. Riittävän elastinen jousitus yhdessä hyvin toimivan voimanjaon kanssa tekee Audista hauskan ja mukavan ajopelin, jolla voi edetä reippaasti asfaltin loputtuakin. Audin perinteisen, torsen-tyyppisellä keskitasauspyörästöllä varustetun jatkuvan Quattro-nelivedon sijaan Q5:ssä on uusi Quattro Ultra -neliveto, joka tarpeen mukaan irrottaa vaihteiston kardaaniakselista kitkahäviöiden ja polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.

Hallintalaitteista ainoastaan aivan keskikonsolin etuosassa sijaitsevat säätimet eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla käsillä. Muuten kaikki on audimaisesti hyvin kohdallaan.

Q5:n Drive Select -ajotiloissa on myös offroad-asento, jonka ansiosta automaattivaihteisella Audilla pystyy kohtalaisen hyvin ryömimään eteenpäin vaikeissa paikoissa ja kohtuullinen 20 sentin maavara helpottaa etenemistä.

Audi Q5:een saa myös ilmajousituksen 3151,54 euron hintaan, mutta Meksikossa uuden mallin lehdistöesittelyssä Q5:llä ajaneet kollegat moittivat sen toimintaa: toisaalta tienpinnan epätasaisuudet tärisyttivät Audia, toisaalta moottoritien isoissa heitoissa kori jäi heijaamaan epämiellyttävästi.

Ilmajousitus ei ole aina toimiva ratkaisu ja varsinkin 17-tuumaisilla pyörillä Q5:n perusalusta toimii niin hyvin että sitä ei hevin kannata vaihtaa toiseen vaihtoehtoon.

Vaikka koeajetussa Q5:ssä etusivulasit olivat Comfort-varustepaketin ansiosta äänieristelasia, karkean tienpinnan melu kuuluu Audissakin niin selkeästi matkustamoon että kovin hiljaista hienovireistä musiikkia ei sen sisällä kannata kuunnella. 

Audi Q5:n istutaan ryhdikkäästi edessä ja takana

Audi Q5:n ohjaamo on miellyttävän korkea, sisään voi mennä vaikka hattu päässä eikä pää ole kuljettajan istuimella lähelläkään kattoa ryhdikkäästä istuma-asennosta huolimatta. Ratin takaa löytää hyvän ajoasennon ilman istuimen sähkösäätöjäkin. Ainoastaan keskiosaltaan kohtalaisen kapean istuinosat sivuttaistuet ovat sen verran kovat että ne painavat paksujalkaisen kuljettajan reisiä.

Audi Q5:n takapenkin reunapaikoilla on kohtuullisen hyvä istua, vaikka istuinkorkeus voisi olla vielä hieman korkeampi. Takapenkki liikkuu pituussuunnassa.

Audimaiseen tapaan hallintalaitteet ovat pääsääntöisesti hyvin käsillä, Vakionopeussäätimen pikkuviiksikin ohjauspylvään vasemmalla puolella on tarpeeksi alhaalla niin että sen näkee kuljettajan paikalta toisin kuin monissa muissa autoissa, joissa se jää täysin piiloon. Monitoiminäytön pyörösäädin ja sen ympärillä olevat painikkeet voisivat kuitenkin olla paremmin ajajan ulottuvilla.

Q5:n takapenkilläkin on kelvollinen istuma-asento. Syvyyssuunnassa istuinosa on lyhyehkö vähänkin pitkäjalkaisemmalle matkaajalle eikä reisille ole kunnolla tukea mutta jalat ovat vain kohtuullisesti koukussa. Selkänojankin muotoilu ja pehmeys menettelevät. Lisäksi takasivuikkunat ovat mukavan suuret niin että erikokoiset takamatkustajat näkevät Audista ulos.

Tavaratilan koko on kasvanut kymmenellä litralla edellisestä mallisukupolvesta. Tilaa on nyt 550-610 litraa takapenkin säädöstä riippuen. Sähkötoiminen takaluukku tulee 2805,03 euron hintaisen Comfort-varustepakettin yhteydessä. 

Isokokoinen matkalaukku vie leveys- ja syvyyssuunnassa puolet tavaratilasta, mutta sen päälle jää tilaa. Lastausaukon kynnys on ruostumatonta terästä.

Tavaratilan lattian alla on tilaa vain työkaluille. Varapyörä ei kuulu varustukseen.

Audi Q5 ei tarjoa uutta

Aina on mahdollista, että kyseisellä merkillä ajavat kuljettajat löytävät uutuusmallista jotain kiinnostavaa, jota muut eivät huomaa. Siksi oli kiinnostavaa selvittää, miltä uusi Q5 tuntuu Audi-kuljettajista. Heidän kommenttinsa parinkymmenen kilometrin mittaisen taajama-ajon ja ulosmenotien muodostaman lenkin jälkeen olivat kuitenkin yhtä yllätyksettömiä kuin itse autokin.

”Taattua laatua, mutta ei säväytä”, totesi mieskuljettaja ja kritisoi Q5:n varustelua: ei adaptiivista vakkaria, ei peruutuskameraa eikä navigaattoria, vaikka Audin hinta koeajoauton varusteilla kohoaa yli 62 000 euroon.

”Audi-kuskille mukava ja luonteva ajokki”, naiskuljettaja luonnehti ja totesi moottorin kuulostavan hiljaisemmalta kuin samanlaisella koneella varustetussa edellisen sukupolven A4 Quattrossa. Koeajoauton Volvo Ocean Race -tyyppinen sininen väri viehätti designista kiinnostunutta naiskuljettajaa. 

Vastinetta rahalle: Audi Q5 maksaa halvimmillaan 51 185,39 euroa ja Q5:n varustelua voi joiltain osin pitää vaatimattomana suhteessa auton hintaan. Uusi Q5 on kuitenkin tehty ajettavaksi eikä vekottimilla viehättämään ja ohjaamoon kuuluvaa tiemelua lukuun ottamatta se on kaikin tavoin onnistunut automalli. Sedan-mallien mataloituessa katumaasturien suosio kasvanee edelleen ja Q5 on ajettavuudeltaan parhaita lajissaan. Lisävarusteilla Q5:n hinta nousee helposti jopa kymmeniätuhansia euroja, joten ostaja joutuu miettimään, mistä on valmis maksamaan ja kuinka paljon. Q5-mallisto on ensi alkuun todella suppea: tällä hetkellä Q5 on tarjolla yhden dieselmoottorin kahdella eri tehoversiolla 120- ja 140-kilowattisena ja vain s tronic -automaattivaihteistolla. Kilpailijoista keskeisimpiä ovat Suomessa tehtävän Mercedes-Benz GLC:n ohella BMW X3, Volvo XC60, Land Rover Discovery Sport ja Jaguar F-Pace.

PLUSSAT

+ Mainio ajettavuus
+ Laadukas toteutus
+ Kunnon takapenkki

MIINUKSET

- Tiemelun kuuluminen
- Varustelun hintavuus
- Vain diesel-moottorilla

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Audi Q5 Business 2.0 TDI Quattro S tronic
Moottorin sylinteritilavuus cm3 1 968
Suurin teho kW/hv/r/min  140/190/
3 800-4 200
Suurin vääntö-momentti Nm/r/min  400/1 750-3 000
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km 5,3/4,7/4,9 
CO2-päästö g/km 129
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 7,9
Huippunopeus km/t 218
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/
korkeus/akseliväli) mm
4 663/1 893/
1 659/2 819
Omamassa kg 1 845
Kokonaishinta e / koeajoauto 57 057,25 /
62 056,43

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti