veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Työsuhdeautot mainettaan parempia – ostaisinko entisen työsuhdeajokin?

Työsuhdeautot mainettaan parempia – ostaisinko entisen työsuhdeajokin?
2.11.2017

Hyvin varusteltu, pääsääntöisesti merkkiliikkeessä säännöllisesti huollettu ja kaikin puolin hyväkuntoinen vaihtoauto on usein käytettyä autoa etsivän kuluttajan toiveena. Leasingyhtiölle palautunut työsuhdeauto voi täyttää kaikki ostajan kriteerit. 

Käytetyillä työsuhdeautoilla oli aikoinaan kyseenalainen maine. Ajateltiin, että kun auto ei ole käyttäjän oma, sen huolenpidosta ei tarvitse välittää ja siitä voi ottaa kaiken irti – pitäähän autoedusta hyötyä mahdollisimman paljon.

Valveutunut ostaja katsoo autosta sen huoltohistorian. Vuosimallin 2013 Audi Q5:n ensimmäinen huolto on tehty 3.3.2014, jolloin autolla oli ajettu 29 187 kilometriä ja viimeisin 31.7.2017, jolloin mittarilukema oli 107 573 kilometriä.

”Tänä päivänä työsuhdeautoilijat arvostavat yleensä muuta kuin autolla räppäämistä. Vaikka työsuhdeautoissa on jossain määrin statusta, autoja ei enää huudateta sen takia, että niiden kunto ei ole käyttäjän vastuulla”, Secton jälkimarkkinointi- ja hankintapäällikkö Tuomas Mustakallio toteaa.

ALD Automotiven operatiivinen johtaja Tommi Tuominiemi on samaa mieltä: ”Ihmiset pitävät autoista huolta. Meille palautuu sellaisiakin autoja, jotka on aina pesty käsin.”

Tosiasia on myös, että kaikki tarpeelliset korjaukset on tehty matkan varrella, kun kustannukset maksaa työnantaja eikä auton käyttäjä.

Ranskasta laadukkaampaa

Autot myös kestävät aiempaa paljon paremmin. ”Ihmisten mielissä 100 000 kilometriä on edelleen yksi kynnys auton kestämisessä. Isompia korjauskustannuksia alkaa kuitenkin tulla vasta 150 000 kilometrin jälkeen, kun muun muassa vetoniveliä ja alustan osia pitää alkaa vaihtaa”, Mustakallio huomauttaa.

”Huonoja autoja ei enää tehdä, mutta joissain autoerissä voi olla huonoja komponentteja. Varsinkin ranskalaiset ovat meidän kokemuksemme mukaan tehneet hurjan parannuksen autojen laadussa. Yleensä vain huolto-osia tarvitsee vaihtaa. Jarrujen ja alustan osia pitää uusia, mutta nehän ovat kulutusosia”, Tuominiemi sanoo. 

Huolellisesti halvemmalla

Myös raha patistaa pitämään ajokista huolta, sillä vuokraajayritys voi hyötyä taloudellisesti siitä, että auto on palautuessaan hyvässä kunnossa. Sectolla jo kymmenen vuotta tuotevalikoimassa ollut avoin huoltoleasing suosii huolellista käyttäjää.

”Autolle määritellään huoltobudjetti. Kun auto palautuu, huoltokulut ynnätään yhteen ja asiakas saa joko palautusta tai lisälaskun sen mukaan, ovatko kustannukset alittaneet vai ylittäneet budjetin. Kun asiakas on itse vastuussa huoltokustannuksista, hän pitää autoa paremmin”, Tuomas Mustakallio kertoo.

”Huoltobudjetin ohella myös jäännösarvo tasataan. Jos auto onnistutaan myymään jäännösarvoa paremmalla hinnalla, asiakas saa rahaa. Jos palautunut auto sen sijaan on kuin perunasäkki, asiakas maksaa”, hän lisää.

ALD:llä on verkossa työsuhdeautojen palautustarkastusopas, joka kertoo havainnollisesti, mitä kaikkea palautuvasta autosta katsotaan ja mitä hyväksytään normaaliksi kulumiseksi. Jos muita vikoja löytyy, asiakas maksaa. 

Hyviä omiin liikkeisiin

Niin Sectolla kuin ALD:llä vain paras osa leasingkäytössä olleesta kalustosta myydään omissa myymälöissä. ALD:lle palautuvista ajokeista, joita on 7 000 autoa vuodessa, 3 000 myydään yhtiön kolmessa omassa pisteessa. Osa palautuvista autoista myydään autoliikkeille ALD:n oman huutokauppasovelluksen ALD Carmarketin kautta.

Sectolle vuodessa palautuvista 1 500 autosta osa menee huutokauppaan, osa muille autokauppiaille. Secton Espossa sijaitsevasta liikkeestä myydään kuluttajille 1 000–1 200 autoa.

”Realisoinnin ihmiset ratkaisevat, otetaanko auto halliin vai myydäänkö eteenpäin. Yleensä autot, jotka me myymme, ovat enintään 150 000 kilometriä ajettuja”, Mustakallio kertoo.

Leasingyhtiöt haluavat välttää korjaustöistä koituvaa vaivaa ja kustannuksia, koska niillä ei ole omia huoltokorjaamoja. Palautuvien autojen tarkistukset hoitavat sopimuskumppanit. 

Kolmen vuoden ikäisiä

Secton liisaamat autot palautuvat pääosin 3-4 vuoden iässä. ”Sopimukset ovat pidentyneet. Kun pitoaika ja hankintahinta vaikuttavat kuukausivuokraan, pidemmällä sopimuksella vuokra laskee”, Mustakallio toteaa. Lisäksi laman aikana moni yrittäjä jatkoi sopimusta, jolloin autoihin tuli tavallista enemmän kilometrejä.

Kolme vuotta ja 90 000 kilometriä sekä neljä vuotta ja 120 000 kilometriä ovat Sectolla tyypillisiä sopimuskilometrejä.

ALD Automotivella on reilun 20 000 auton kanta. Keskimääräinen sopimusaika on 39 kuukautta / 90 000 kilometriä, mutta laaja skaala ulottuu vuoden sopimuksista tuotantokäytössä oleviin pakettiautoihin, joilla ajetaan viidessä vuodessa 400 000 kilometriä. 

Jarrut kuluvat

Kun auto palautuu Sectolle, se menee InCarille palautustarkastukseen, jossa auton käyttäjä tai vuokraajayrityksen edustaja voi olla mukana. InCarilla on määritelmät, joiden mukaan auto käydään läpi. Siitä tarkistetaan renkaat, toteutuneet huollot sekä yleisilme sisältä ja ulkoa.

Jos autossa on lommoja tai naarmuja, ne korjataan asiakkaan laskuun. Harjapesujen aiheuttama maalipinnan himmentymä 120 000 kilometriä ajetussa autossa sen sijaan kuuluu sopimukseen. Autolla ajetaan pieni koeajo, jossa tarkastetaan että auto tuntuu kaikin puolin normaalilta.

Kuluvien osien kuten jarrulevyjen ja -palojen vaihto on aika tyypillinen palautuville autoille tehtävä huoltotoimi. Automaattivaihteistojen yleistyminen lisää jarrujen kulumista, kun moottorijarrutusta ei käytetä samalla tavalla vauhdin hidastamiseen kuin manuaalivaihteisissa autoissa. 

Huollettuna myyntiin

”Ennen kuin auto siirtyy meille, kunnostustyöt on tehty”, Secton Mustakallio toteaa. ”Jos kolmen kuukauden katsastusikkuna on auki, auto katsastetaan niin että se on siltäkin osin tieliikennekunnossa. Ja jos seuraava ohjelman mukainen huolto on lähellä, sekin tehdään.”

”Meillä autojen renkaissa pitää olla kolme milliä kulutuspintaa, vaikka hylkäysraja on 1,6 millimetriä, ja käytämme premiumrenkaita. Haluamme, että autot ovat eteenpäin lähtiessään liikenneturvallisia.”

”Ruostesuojausta autoille ei tehdä, mutta tällä hetkellä ei ole ongelma-autoja jotka ruostuisivat.”

”Kun tällaisen prosessin läpikäynyt auto tulee meidän vaihtoautohalliimme, se on aika varma tapaus. Senkin jälkeen olemme vastuullisena autokauppiaana velvollisia korjaamaan, jos autossa ilmenee vikoja. Vastuunpakoilu ei sovi meille, meidän pitää olla sanamme mittaisia leasingin ohella myös vaihtoautopuolella”, Mustakallio toteaa.

Aina kannattaa koeajaa

ALD:lle palautuvat autot ensin tarkastetaan päällisin puolin ja sitten koeajetaan. EvaCarilla on vähittäismyyntiautoille 30 kohdan tarkastusohjelma, jossa on kymmenen tarkastuskohdetta sähkölaitteille ja yksitoista alustalle, voimansiirrolle ja jarruille. Loput kohteet koskevat kesä- ja talvirenkaita, pyyhkimiä ja pesureita, ilmastointia, laseja ja peilejä, työkaluja ja verhoilua.

Kuluttajat ostavat ALD:ltä yleensä 20–30 000 eurolla autoja, joiden keskihinta uutena on 35 000 euroa.

”Suosittelemme vaihtoauton ostajalle aina koeajoa. Takapuolituntuman vaikutusta ei kannata vähätellä. Kymmenen vuotta sitten vaihtoauton koeajo tehtiin mahdollisten vikojen havaitsemiseksi. Nyt koeajossa kokeillaan, sopiiko auto itselle. Hyvin harva ostaja enää avaa konepeltiä eikä juuri kukaan katso auton alle, miltä pohja näyttää”, Tuominiemi kertoo. 

Miksi ostaa leasingpalautusauto?

  • Autot ovat hyvin varusteltuja.
  • Ne ovat täydellisesti huollettuja.
  • Auton historia on tiedossa.
  • Palautuvista autoista on valittu parhaat.
  • Kilpailukykyinen hinta.

Lähde: Tommi Tuominiemi, ALD Automotive

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti