veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Testi paljasti kaksi surkeaa turvaistuinta – 14 sai hyvän arvosanan

Testi paljasti kaksi surkeaa turvaistuinta – 14 sai hyvän arvosanan
26.10.2017

Kaksi turvaistuinta epäonnistui pahasti etutörmäyskokeessa. Testatuista istuimista 14 saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän kokonaisarvosanan.

Tämä käy ilmi Autoliiton tuoreesta turvaistuintestistä, jossa testattiin 19 lasten turvaistuinta. Kolariturvallisuuden lisäksi kokonaistulokseen vaikuttavat käytön helppous, istuimen mukavuus ja istuimen kemikaalipitoisuus.

Lapsille vaaralliset istuimet ovat Recaro Optia, joka on kiinnitetty autoon Recaro SmartClick -telakalla ja Jané Grand -turvaistuin. Näiden istuinten hankkineiden on syytä ottaa yhteyttä istuimen myyjään.

Tehdyssä törmäystestissä Recaron istuin irtosi isofix-telakastaan ja lensi korkeassa kaaressa testilaboratorion läpi. Todellisessa onnettomuustilanteessa sekä istuimessa oleva lapsi että autossa olevat muut matkustajat saattaisivat saada vakavia vammoja.

Jané Grand -istuin voidaan asentaa autoon alle 18 kilon painoisille lapsille isofix-kiinnityksellä. Tehdyssä testissä istuin ei kuitenkaan kestänyt etutörmäyksen aiheuttamaa törmäysvoimaa vaan istuin irtosi kiinnityksestään. 

Testissä oli mukana oli viisi uuden i-Size -normin mukaista istuinta, jossa istuimen soveltuvuus määritellään lapsen pituuden mukaan. I-Size -normin täyttääkseen istuimen pitää läpäistä myös sivutörmäyskoe. Istuimet, jotka on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman, arvioitiin kummallakin vaihtoehdolla. Testatuista istumista tällaisia ovat Cybex Aton M i-Size, Recaro Guardia ja Recaro Privia Evo.

Nämä ylittävät kirkkaasti lakisääteiset vaatimukset, sillä Autoliiton julkaisema testi asettaa istuimet tyyppihyväksyntävaatimuksia kovempaan rasitukseen.

”Jos istuin on oikein asennettuna hyvä, mutta se on monimutkainen käyttää, se ei ansaitse hyvää arvosanaa. Kaikki testatut turvakaukalot saivat käytön helppoudesta hyvän arvosanan. Turvavyöistuimia puolestaan osataan lähes vaistomaisesti käyttää oikein, koska niissä lapsi kiinnitetään auton omilla turvavöillä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Turvavyöistuimissakin on eroja. Esimerkiksi Chicco Oasys23 Fixplus Evo sai tyydyttävän arvosanan käytettävyydestä, koska sen pääntuki vaikeutti lapsen kiinnittämistä eikä istuin päästä turvavyötä kelautumaan kaikissa autoissa automaattisesti takaisin sen jälkeen kun lapsi on kumartunut eteenpäin. Vaikka kolariturvallisuudesta Chicco sai hyvän arvosanan, tuli kokonaisarvosanaksi tyydyttävä.

Siinä missä pienimpien lasten turvakaukalot ja isommille tarkoitetut turvavyöistuimet ovat helppokäyttöisiä, turvaistuimissa oli suurempi väärinkäytön riski. Yksi kahdeksasta turvaistuimesta sai käytön helppoudesta hyvän ja seitsemän tyydyttävän arvosanan. Mitään todella vakavia puutteita ei näissäkään tosin ollut.

”Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä”, Jukka Tolvanen sanoo.

Minna Petäinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti