veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Talvirenkaassa 250 nastaa - Michelin paransi tuntuvasti jääpitoa

Talvirenkaassa 250 nastaa - Michelin paransi tuntuvasti jääpitoa
13.3.2018

Michelin tuo ensi talvikaudeksi markkinoille uuden X-Ice North 4 -nastarenkaan, jonka ote puree kiihdytyksissä ja jarrutuksissa peräti 250 nastan voimalla. Ison nastamäärän mahdollistaa suomalainen mittaustapa, jonka Ruotsi ja Norja ovat hyväksyneet. 

Varsin tavallista rengaskokoa 205/55 R 16 edustavassa ranskalaisen Michelinin neljännen sukupolven X-Ice North -nastarenkaassa on enemmän kuin tuplasti nastoja valmistajan edelliseen rengasmalliin 96 nastaan verrattuna verrattuna ja 30 % enemmän kuin johtavien kilpailijoiden samankokoisessa renkaassa.

Uudessa Michelin X-Ice North 4 –renkaassa nastojen paikkojen valinnassa on painotettu jarrutustehon maksimoimista jäällä ja nastamelun minimoimista.

Michelinin edellisen sukupolven nastarengas X-Ice North 3 oli suunniteltu enintään 50 nastaa vierintämetriä kohti sallivan säännöksen mukaiseksi. Suomalainen Nokian Renkaat valitsi jo aiemmin toisen tien ja suunnitteli Hakkapeliitta-renkaansa tien kulumista mittaavan yliajonkokeen vaatimusten mukaiseksi, jolloin nokialaisissa saattoi olla 190 nastaa yhdessä renkaassa. Yliajokokeen perusteella tyyppihyväksytyssä nastarenkaassa nastojen määrää ei ole rajoitettu.

”Yliajokoe on testi, jonka suomalaiset keksivät. Sen jälkeen ensin ruotsalaiset ja sitten norjalaiset kirjoittivat säännöksensä niin, että renkaalla pitää olla suomalainen hyväksyntä yliajokokeesta, jos valmistaja ei halua käyttää nastojen enimmäismäärään perustuvaa säännöstä”, Michelin Nordicin tuoteasiantuntija Arne Sköldén totesi uuden X-Ice North 4:n lehdistöesittelyssä järjestetyssä tietoiskussa.

”Jos nastojen enimmäismäärän sijaan käytetään teknistä tapaa mitata tien kulumista, se antaa mahdollisuuksia innovaatioille”, Sköldén lisäsi. 

200 kertaa kivien ylitse

Teiden asfaltoinnin aikoinaan lisääntyessä Suomessa törmättiin nopeasti ongelmaan niiden pinnan kulumisesta. Ensimmäiset nastarengassäännökset, joilla pyrittiin vähentämään nastojen aiheuttamaa teiden kulumista, astuivat voimaan jo vuonna 1974.

Yliajokokeen kehitystyö nastarenkaiden tiekuluttavuutta mittaavana menetelmänä alkoi VTT:llä vuonna 1985 ja kymmenen vuotta myöhemmin siitä tuli vakiintunut kuluttavuuskoe, kun koetta varten suunnitellut sahatut koekivet otettiin käyttöön.

Suomalaisen Test Worldin tekemien mittausten mukaan jarrutusmatka jäällä oli Nokian Hakkapeliitoilla kaksi metriä pidempi kuin Michelineillä.

Kokeessa koerenkain varustetulla autolla ajetaan 100 km/t nopeudella 200 kertaa kivestä valmistettujen kulutuskoekappaleiden yli, jolloin etu- ja takapyörien ylitykset yhteenlaskettuna 400 renkaan nastat kuluttavat kivipintaa ja kappaleet punnitaan ennen ja jälkeen kokeen.

Kokeen vakiintumisen jälkeen sitä on yleisesti käytetty nastallisten talvirenkaiden tyyppihyväksyntämenetelmänä.

Vuoteen 2009 mennessä menetelmän käytöstä oli niin paljon kokemusta, että sen perusteella voitiin esittää kiinteitä tyyppihyväksyntärajoja. Viranomaisten vakuututtua kokeen pätevyydestä vuonna 2011 otettiin käyttöön rajat, joita vielä tiukennettiin vuonna 2013.

Michelin X-Ice North 4 tulee syksyllä 2018 markkinoille 35 koon valikoimalla. Lisää kokoja tulee vuonna 2019.

Trafin sivuilla on yhdeksän testilaitosta, jotka voivat tehdä yliajotestin, ja niistä vain Goodyear Innovation Center Luxembourg ei ole suomalainen. Siksi rengasvalmistajat hankkivat nastarenkailleen hyväksynnän yleensä Suomesta tai suomalaisyritysten ulkomaisilta testiradoilta, sillä DB Testingillä on Hangon testiradan ohella rata Ruotsista Älvsbyssä, Nokian Renkailla Hollannissa ja Tikka Spikesilla kotimaan ratojen ohella Saksassa ja USA:ssa. 

Rallinastoista mallia

Michelinin siirryttyä käyttämään yliajotestiä nastarenkaidensa hyväksyttämisessä, se on asentanut uuteen renkaaseen 250 nastaa 22:een pitkittäiseen ja poikittaiseen linjaan. Nastojen sijoittelu vaihtelee rengaskoosta toiseen ja jokaiseen kokoon on haettu optimaalinen ratkaisu matemaattisen mallin antamasta 1400:sta mahdollisesta vaihtoehdosta.

Samalla Michelin on siirtynyt alumiininastoista teräsrunkoisiin nastoihin. Aiempaa ohuempien nastojen muotoilussa on hyödynnetty WRC-pikataipaleilla hankittua kokemusta ja nastassa onkin samankaltaisuutta rallinastojen kanssa. Nastojen yhdentoista millimetrin pituus on säilynyt ennallaan. Pitkä nasta mahdollistaa sen mahdollisimman tukevan kiinnittämisen renkaaseen ja materiaalinvaihdoksen myötä kiinnitys saadaan entistä paremmaksi.

Michelin sovittaa nyt nastarenkaansa yliajotestin mukaiseksi niin kuin Nokian Renkaat on tehnyt jo vuosia.

Uudella kolmen perusaineksen kumiseoksella Michelin ilmoittaa saaneensa vähennettyä nastarenkaan vierintävastusta 19 % edeltävään X-Ice North 3 -malliin verrattuna renkaan kestävyyden kärsimättä. Uuden sukupolven elastomeerien ansiosta uusi rengas mukautuu hyvin tienpinnan epätasaisuuksiin hyvinkin alhaisissa lämpötiloissa. 

250 nastaa puree hyvin

”Kaikki premium-nastarenkaat ovat hyviä lumella jarrutettaessa ja lumella kiihdytettäessäkin erot ovat pieniä. Meidän uudella renkaallamme on nyt myös erinomaiset kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sekä erittäin hyvä sivuttaissuuntainen pito jäisellä pinnalla”, Michelinin tuotemarkkinoinnin edustaja Panagiotis ”Nottis” Xialinas kehui uutuutta sen esittelytilaisuudessa Arvidsjaurissa Pohjois-Ruotsissa.

Lehdistöesittelyssä haluttiin myös käytännössä osoittaa, miten hyvät kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet uudella X-Ice North 4 -nastarenkaalla on. Koeajoautoina jääradalla oli Volkswagen Golfeja ja verrokkirenkaina Nokian Hakkapeliitta 9 ja Continentalin Ice Contact 2. Autoihin asennetut mittalaitteet rekisteröivät kiihtyvyyden paljaalla lumettomalla jäällä 5 km/t vauhdista 30 km/t vauhtiin sekunteina ja jarrutusmatkan 30 km/t vauhdista 5 km/t vauhtiin metreinä.

Allekirjoittaneen ajokaverina oli Savon Sanomien autotoimittaja Teppo Komulainen ja Michelinin mittamies kehui meitä ammattitaitoisena parivaljakkona, sillä tuloksemme olivat hyvin lähellä toisiaan.

Esimerkki Trafin myöntämästä yliajotestitodistuksesta. Muidenkin maiden rengasvalmistajat hyväksyttävät Pohjolan markkinoille suunnitellut nastarenkaansa Suomessa.

Michelinin nastarenkailla Golf kiihtyi kolmeenkymppiin 5,5-5,6 sekunnissa kun Continentaleilla aikaa kului 6,6-6,9 sekuntia ja Hakkapeliitoilla kummallakin testaajalla 6,8 sekuntia. Ajotuntumat vastasivat saatuja aikoja.

Jarrutusmatka jäi Michelineillä 15,5 metriin – taas täsmälleen sama tulos kummallakin – kun matka venyi nokialaisilla 17,3–17,9 metriin ja conteilla 18,7–18,8 metriin. Järjestys on sama kuin Michelinin esityksessä, mutta ero on pienempi kuin Michelinin kertoma keskimäärin 3,7 metriä lyhyempi matka keskeisiin kilpailijoihin verrattuna. Keskeisissä kilpailijoissa lienee kuitenkin mukana huonompiakin nastarenkaita kuin Hakkapeliitta 9 ja Conti Ice Contact 2.

Etuvetoisessa Audi A6:ssa Michelin X-Ice North 4 puri hyvin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa mutta pujotteluradalla Audi käyttäytyi Nokian Hakkapeliitta 9 -renkailla notkeammin.

”Ero vielä kasvaa renkaiden kuluessa: 10 000 kilometriä ajetuilla renkailla jarrutusmatka jäällä on Michelineillä 4,8 metriä lyhempi kuin kilpailijoilla. X-Ice North 4:n kehitystyössä käytetyn uusimman teknologian ansiosta renkaan luonteenpiirteet säilyvät kuluneinakin”, Panagiotis Xialinas totesi. 

Michelinit aliohjautuvat

Michelinin filosofiana on suunnitella renkaat niin että auto olisi niillä lievästi aliohjaava, mitä pidetään tavallisen autoilijan kannalta turvallisimpana vaihtoehtona. Perän ylimääräiset liikkeet kun helposti säikyttävät kokematonta kuljettajaa.

Nokian renkaat ovat perinteisesti olleet tunnettuja siitä, että pitokyvyn rajalle tuleminen on Hakkapeliitoilla keskimääräistä helpommin ennakoitavissa. Michelinilläkin tunnutaan entistä enemmän kiinnitettävän huomiota samaan ominaisuuteen, mikä on hyvää kehitystä niin liikenneturvallisuuden kuin ajamisen ilonkin kannalta. Yllättävästi käyttäytyvät renkaat ovat vaarallinen ja epämiellyttävä kokemus.

Michelin X-Ice North 4:ssa on uusimman sukupolven V-muotoinen pintakuvio.

Jääratakoe uusilla X-Ice North 4 nastarenkailla kertoi, että ainakin rauhallisessa vauhdissa pitokyvyn raja oli etuvetoisella A6 Audilla aika hyvin havaittavissa.

Pujotteluradalla Audin käytöstä oli mahdollisuus verrata Michelinin ja Nokian renkaiden kesken. Etuvetoinen A6 tuntui Hakkapeliitoilla notkeammalta kuin Michelineillä, jotka tuntuivat korostavan Audin aliohjautuvuutta ja tekevän siitä puskevamman kuin nokialaisilla.

Michelinin renkaiden aliohjautuva käytös sopii isoa Audia paremmin Volkswagen Golfiin, jossa vertailurenkaana oli Continental. Peruskäytökseltään eloisassa Golfissa Michelinin nastarengas tuntui purevan paremmin jäiseen pujottelurataan kuin Conti.

Arteonissa vaimeasti melua

Suurin ongelma, joka Michelinillä kohdattiin 250 nastan sijoittamisessa renkaaseen, oli meluriskin kasvaminen. Ratkaisuun käytetty matemaattinen ohjelma auttoi evaluoimaan kahta parametria: pitoa ja melutasoa.

Lehdistöesittelyn maantieosuus ajettiin Volkswagen Arteonilla ja on vaikea sanoa, kuinka paljon renkaiden vaimea melutaso johtui hyvästä autosta ja kuinka paljon Michelinin uusista X-Ice North 4 -renkaista, mutta yhdistelmä kuulosti hyvin sivistyneeltä ruotsalaisilla teillä, jotka pohjoisessa ovat monin paikoin yhtä huonokuntoisia kuin täällä Suomessakin.

Michelinin ilmoituksen mukaan sen uusista nastarenkaista auton sisälle kuuluva melu on seitsemännen sukupolven Volkswagen Golfissa mitattuna voimakkuudeltaan 71,3 dB. Toiseksi hiljaisin nastarengas on Michelinin mukaan Bridgestone Noranza 001, jonka melutaso on vain 0,4 dB kovempi. Noranza 001 on nokialaisten valmistama rengas, vaikka sen enempää Bridgestone kuin Nokian Renkaatkaan ei sitä virallisesti kerro.

Michelinin esittelemät melumittaukset ovat saksalaisen TÜV:n tekemiä. Muut renkaiden väliset vertailuarvot ovat suomalaisen Test Worldin mittaamia. 

Vakautta kuiville pinnoille

Michelin X-Ice North 4:n uudessa kulutuspinnan kuvioinnissa on vahvistettu keskiripa, joka sitoo molemmin puolin olevat leveät lamellit yhteen niin että rengas on vakaa kuivilla ja märillä pinnoilla. Uuden nastarenkaan lamellien rakenne U:n muotoisine haaroineen on osittain lainattu Michelinin Pilot Alpin -linjan renkaista. Tämä kulutuspintaratkaisu nopeuttaa palojen lukkiutumista toisiinsa kovassa paineessa ja jäykistää rengasta monensuuntaisissa liikkeissä. X-Ice North 4:n leveät lamellit mahdollistavat myös lisäurat, jotka puolestaan parantavat pitoa lumella.

Uusi X-Ice North 4 -rengasperhe tulee markkinoille kolmenkymmenenviiden koon valikoimalla, joka täydentyy 23:lla lisäkoolla vuonna 2019.

Niin henkilöautojen kuin katumaastureidenkin renkaita käsittävän valikoiman leveydet vaihtelevat 185:n ja 295:n välillä ja rengasprofiilit 30:stä 65:een. Leveissä renkaissa – 255 millimetriä tai enemmän – kulutuspinnassa on kuusi ripaa neljän sijasta, minkä ansiosta paine jakautuu tasaisemmin tiekosketuksessa olevalle pinnalle ja parantaa kontaktia tiehen. 

Partasen pointit 

  • Nastojen määrää ja pistovoimaa talvirenkaissa on jo pitkään rajoitettu teiden kulumisen hillitsemiseksi.
  • Nastojen enimmäismäärän mitoittamiseen on kaksi tapaa: joko lukumäärä, joka on 50 nastaa vierintämetriä kohden, tai yliajokoe, jolla mitataan koekivillä nastojen aiheuttamaa kulumista.
  • Nokian Renkaat on käyttänyt yliajokoetta jo vuosia, Michelin on nyt siirtynyt siihen.
  • Nokian Renkailla on ollut jopa 190 nastaa per rengas mutta nyt Michelinillä on tehty 250 nastan talvirengas.
  • Michelinin toimeksiannosta suomalainen Test World on mitannut parhaat jääpinnalla saadut kiihtyvyys-, jarrutus- ja käsittelyrata-arvot uudelle X-Ice North 4 -renkaalle.

Juha Partanen

Partasen pointit 

  • Nastojen määrää ja pistovoimaa talvirenkaissa on jo pitkään rajoitettu teiden kulumisen hillitsemiseksi.
  • Nastojen enimmäismäärän mitoittamiseen on kaksi tapaa: joko lukumäärä, joka on 50 nastaa vierintämetriä kohden, tai yliajokoe, jolla mitataan koekivillä nastojen aiheuttamaa kulumista.
  • Nokian Renkaat on käyttänyt yliajokoetta jo vuosia, Michelin on nyt siirtynyt siihen.
  • Nokian Renkailla on ollut jopa 190 nastaa per rengas mutta nyt Michelinillä on tehty 250 nastan talvirengas.
  • Michelinin toimeksiannosta suomalainen Test World on mitannut parhaat jääpinnalla saadut kiihtyvyys-, jarrutus- ja käsittelyrata-arvot uudelle X-Ice North 4 -renkaalle.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti