veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Renault Grand Scenic on kookas ja yllättävän matala

Renault Grand Scenic on kookas ja yllättävän matala
7.6.2017

Renault Grand Scenic vaikuttaa todella tilavalta autolta, mutta isojen pyörien vaikutus sisätiloihin, takapenkillä korkealla oleva lattia ja kaasujalan ahdas tila heikentävät tilojen käytettävyyttä ja tilan tunnetta käytössä. 

Renault Scenic aloitti vuonna 1996 tila-autojen aikakauden ja tuntui aikoinaan tulevaisuuden autolta. Hyvin kompakti, 4,168 metriä pitkä ensimmäisen sukupolven Scenic oli näppärä ajokki urbanisoituvaan maailmaan ja saavutti hyvällä tilankäytöllään paljon suosiota.

 

Neljännen sukupolven Scenic on tyylikäs auto ja varsinkin pitkä Grand Scenic solakan näköinen ajokki. Takatilojen mataluus sotii tila-auton ajatusta vastaan ja Scenic onkin nykyään jonkinlainen crossover.

Ensimmäinen Scenic oli edelläkävijä, joka sai kilpailijoita monelta muulta valmistajalta kuten Zafiran Opelilta ja Xsara Picasson Citroënilta, molemmat vuonna 1999.

Vuonna 2003 esitellyn toisen sukupolven myötä Sceninin rinnalle tuli pidempi Grand Scenic -malli, jonka pituus oli jo ensi alkuun lähes 4,5 metriä. Grand Scenicissä oli kolmannella rivillä kaksi lähinnä lapsille sopivaa lisäistuinta.

Isojen pyörien myötä Grand Scenicin maavara on kasvanut neljällä sentillä 17 senttimetriin, mikä on enemmän kuin tavallisissa henkilö- tai tila-autoissa.

Kolmas sukupolvi vuonna 2009 ei tuonut radikaalia muutosta Sceniciin, mutta viime vuoden Geneven autonäyttelyssä Renault esitteli neljännen polven Scenic-malliston, jossa varsinkin Grand Scenic muistuttaa monin tavoin sitä yli 22 senttiä pidempää, isoa Espace-tila-autoa. Crossover-suuntaan muuttunut ulkoinen ilme on samantyyppinen ja myös Scenicin ohjaamo näyttää Espacen jäljiltä tutulta. 

Kaasujalalla ahdasta

Alun perin kompaktin kokoinen Scenic on vuosien mittaan kasvanut ison tuntuiseksi autoksi. Grand Scenic on nyt jo 4,634 metriä pitkä.

Uusimman Scenicin ulottuvuuksien arvioiminen on keskimittaiselle mieskuljettajallekin vaikeaa, sillä auton kulmista ei näe mitään ratin takaa ja lyhin koeajaja totesi, että kuljettajan paikalla tuntui kuin ohjailisi autoa kylpyammeen pohjalta, vaikka istuin oli säädetty yläasentoonsa.

Kuljettajan istuimessa on säädettävä reisituki, sähköinen ristiseläntuen säätö ja hieromatoimintokin mutta portaittain säätyvä selkänoja verottaa kuljettajan ergonomiaa.

Pienikokoisimmasta koeajajasta Grand Scenicin ratin takana tuntui siltä kuin olisi ohjannut autoa kylpyammeen pohjalta. Panoraamakatto tuo valoa ja avaruuden tunnetta takapenkkiläisille.

Kaasujalalla on Scenicissä yllättävän ahdasta jarrupolkimen ja keskikonsolin seinämän välissä. Polkimen tila ei tahdo riittää 44-numeroiselle kengälle ja hetkittäin jalka tuntuu jäävän jumiin. Varsinkin suippokärkisillä pukukengillä ajaminen on hankalaa, koska ahtaassa raossa kengän kärki tahtoo tarttua keskikonsolin kylkeen. Liekö ahtaus jalkatilassa isojen 20-tuumaisten pyörien syytä – nehän syövät tilaa niin edessä kuin takanakin. 

Lattia liian korkealla

Grand Scenicin suunnittelijat ovat kyllä miettineet takapenkkiläisten elämää, mutta lopputulos on osittain ristiriitainen. Etuistuinten selkänojista voi kääntää esiin piknikpöydät. Yllättävän korkealla olevan lattian vuoksi vähänkin kookkaammalla takamatkustajalla jalat ovat kuitenkin niin koukussa että polvet ovat pöydän tiellä ja ainoa mahdollisuus käyttää pöytää on istua jalat aivan harallaan.

Monista nykyautoista poiketen Grand Scenicin takapenkki on muotoiltu reilusti kolmelle. Takapenkkiläisille on piknikpöydät.

Korkealla olevan lattian vuoksi istumakorkeus Grand Scenicin takaistuimilla on matalampi kuin auton ulkoisesta olemuksesta voisi luulla. Istuimet sopivatkin parhaiten alle 170-senttisille matkustajille.

Lisävarusteena saatavaan Style-pakettiin kuuluvasta lasikatosta tulee takapenkille runsaasti valoa, mikä korostaa Grand Scenicin tilojen avaruutta.

Etuistuinten välissä olevaa keskikonsolia voi liikuttaa pituussuunnassa niin että se joko tulee lähelle takaistuimia tai eteenpäin siirrettäessä lisää jalkatilaa takana keskellä istuvalle.

Keskirivin istuimia voi siirtää pituussuunnassa, joten niiden jalkatilaa pienentämällä Grand Scenicissä saa lisää jalkatilaa tavaratilan lattiasta nouseville kolmannen penkkirivin istuimille. 

Jatkuvaa kampeamista

Kolmannen rivin istuimille käynti vaatii notkeutta.

Scenicin ohjausvaste ei ole kovin onnistunut: ohjaus ei pysy pehmeästi siinä asennossa, mihin sen kääntää, vaan luontevan vasteen sijaan se tuntuu haraavan kääntämistä vastaan. Voimakkaassa sivutuulessa tai kaltevalla tienpinnalla ajettaessa vastaan ohjaaminen on jatkuvaa kampeamista ja ratin kanssa jäkittäminen käy käsiin. Ohjauksen pitäisi toimi niin että se palauttaa ratin keskiasentoon kun otetta keventää, ei niin että se yrittää väkisin suoristaa rattia kuljettajan otteesta.

Vauhti ei tunnu Grand Scenicissä. Ilman vakionopeussäätimen käyttöä nopeutta pitää tarkkailla, muuten se karkaa tavallistakin helpommin reiluun ylinopeuteen.

Keinotekoisen tuntuinen ohjaus peittää helposti sitä tosiasiaa, että Grand Scenicin alusta on hyvin jäntevästi jousitettu ja tila-autoksi Renault käyttäytyy tyylikkäästi. Se ohjautuu tarkasti, kun jousitus ja iskunvaimennus pitävät auton mainiosti ryhdissä nopeassakin kaarreajossa.

 

Tavaratilaan pyöristyvässä pyöräkotelon seinämässä on kytkimet, joilla kahden taaimmaisen penkkirivin istuinten selkänojia saa kaadettua joko yksitellen tai ryhminä.

Ote tiehen säilyy jatkuvasti vaikuttavan hyvänä ja Grand Scenic kestää reipasta vauhtia niin mutkaisella kantatiellä kuin moottoritielläkin, missä Scenic on suuntavakaa ja sillä ajaisi mukavasti paljon kovempaa kuin mitä suomalaisrajoitukset antavat myöten. 

Isojen pyörien hinta

Kapeahkot 195/55-renkaat isoilla 20-tuumaisilla vanteilla voivat tavallista pienemmän ilman- ja vierintävastuksen ansiosta säästää polttoainetta, mutta ne eivät vaikuta erityisen onnistuneelta ratkaisulta huonopintaisille suomalaisteille, sillä niiden kyky pehmentää epätasaisuuksien aiheuttamia tärinöitä vaikuttaa aika heikolta.

Scenicin 20-tuumaisten renkaiden sivuseinämän 107 millimetrin korkeus on suurempi kuin tavanomaisilla 17- tai 18-tuumaisilla renkailla ja Renault sanoo tällä päästävän optimaaliseen tasapainoon tehokkuuden ja mukavuuden välillä. Kapean renkaan korkeasta sivuseinämästä on kuitenkin nähtävästi ollut pakko tehdä hyvin jäykkä ja Grand Scenicin kulussa on usein havaittavissa pientä tärinää, jota renkaat eivät pehmennä vaikka rengasprofiili on kohtuullinen 55. Sen sijaan isoissa heitoissa Grend Scenicin alusta ottaa tienpinnan epätasaisuudet tyynesti vastaan.

Vesilätäköistä kapeahkot renkaat menevät tavallista paremmin läpi ja sama kaiketi pätee myös lumessa ajamiseen. 

Jakoavaimen kuvia

Taas kerran kävi ilmi, että rengaspaineanturit ovat viheliäinen varustus. Hiljattain koeajetun Fiat Tipon tavoin Grand Scenicissäkin mittaristoon ilmestyi varoitusteksti, jonka mukaan rengaspaineanturit pitäisi tarkistaa ja huomautusta vielä korosti jakoavaimen kuva, joka paloi koko koeajon ajan. Tipossa paineet olivat varoituksesta huolimatta kohdallaan eikä Scenicissäkään mikään viitannut siihen, että renkaissa ei olisi riittävästi ilmaa.

Kerran koeajon aikana Grand Scenicin adaptiivinen vakionopeussäädinkin lakkasi toimimasta. Mittariston ilmestyneen varoitustekstin mukaan sekin olisi pitänyt tarkistaa, mutta seuraavana päivänä vakkari toimi taas normaalisti.

Renault´n kosketusnäyttö toimii hetkittäin todella nihkeästi kun taas välillä se toimii turhankin herkästi ja vie käyttäjän viereiseen toimintoon halutun sijasta. Koti-painike on kaukana kuljettajasta ja vaatii usein monta painallusta ennen kuin se toimii.

Mielenkiintoinen yksityiskohta Scenicin mittaristossa on lukema, joka kertoo etäisyyden edellä ajavaan sekunteina autojen nopeudet huomioiden. 

Tehokkain kone sopiva

Koeajoautossa ollut 160-hevosvoimainen, kahdella turboahtimella varustettu dieselmoottori on suorituskyvyltään sopiva voimanlähde Grand Scenicin luonteiseen autoon. Isommassa Espacessa sama kone tuntui ohitustilanteissa tehottomalta, vaikka valmistajan tietojen mukaan Espace kiihtyy sillä nollasta sataan 0,8 sekuntia nopeammin kuin Grand Scenic. Tämän Scenic-malliston tehokkaimman moottorin yhteydessä on aina kuusivaihteinen EDC-automaattivaihteisto.

Tavaratilaa on kahta penkkiriviä käytettäessä 596 litraa, kun välipohjan alla oleva rengaspaikkasarjan tila lasketaan mukaan. Ison matkalaukun viereen jää tilaa toiselle samanlaiselle ja senkin jälkeen tavaratilaan mahtuu monenlaista pienempää laukkua ja kassia.

Moottorin ääni on rallattava ja vaikka se kuuluu selvästi auton ohjaamoon, melu ei muodostu häiritseväksi. Dieselmäisyys kuuluu enemmän auton ulkopuolelle kuin sen sisään.

Koeajossa Grand Scenic kulutti 7,1 litraa sadalla kilometrillä.

Grand Scenic on saatavana myös 110-hevosvoimaisella dieselmoottorilla seitsenvaihteisen EDC-automaatin kera tai 132-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Tämä TCe 130 -versio on Navi Style -varusteisena 29 890 euron hinnallaan malliston halvin vaihtoehto.

Tonnin varusteita

Älyavainkorttiin liittyvä automaattilukitus toimii Scenicissä todella ärsyttävästi, sillä se lukitsee ovet ja taittaa sivupeilit sisään jo kun avaimen haltija on metrin päässä autosta. Näin auton lastaaminen merkitsee lukkojen ja peilien jatkuvaa rumppaamista edestakaisin, kun kuljettaja kulkee avain taskussa edestakaisin. Automaattilukituksen saa kuitenkin kytkettyä pois päältä.

Kaukovaloautomatiikkakin kuuluu Grand Scenicin varustukseen, mutta valot vaikuttivat ajoittain tehottomilta.

Business-varusteisessa koeajoautossa oli lisävarusteina verottomana 1100 euron hintainen kaksivärimaalaus, saman hintainen panoraamakatto ja 977,33 euron hintainen Cruising-paketti, joka sisältää kaista-avustimen, mukautuvan vakionopeussäätimen, HUD-heijastusnäytön ja etäisyysvaroittimen.

Renault Grand Scenicillä on neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu. 

Vastinetta rahalle: Business-perusvarustuksella Grand Scenic on vain 2 500 euroa halvempi kuin vuosi sitten kesällä koeajettu yli 22 senttiä pidempi Renault Espace vastaavalla moottorilla ja vaihteistolla. Jos takaistuimilla on tarkoitus kuljettaa täysikokoisia ihmisiä, kannattaa valita Espace, sillä uuden Scenicin takatilat ovat korkeussuunnassa liian matalat. Ajettavuudeltaan uusi Grand Scenic on kaksijakoinen ja isot pyörät eivät vaikuta huonopintaisilla teillä hyvältä ratkaisulta. Business-varusteinen Grand Scenic on kuorrutettu monenlaisilla mukavuus- ja turvallisuusvarusteilla, mutta portaittain säätyvän selkänojan tapaisia yksittäisiä heikkouksiakin varustelusta löytyy. Sähkösäätöisiä etuistuimia ei saa kuin valitsemalla talvella epämukavan nahkaverhoilun 1282 euron verollisella hinnalla.

PLUSSAT

+ Kolme kunnon takaistuinta 
+ Pieni kulutus kuljetuskykyyn nähden
+ Ryhdikäs alusta 

MIINUKSET

- Jousimainen ohjausvaste 
- Usein tuntuva pieni tärinä 
- Matala istuinkorkeus takana

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Renault Grand Scenic dCi 160
EDC6-aut Business

Sylinteritilavuus cm3

1 598

Suurin teho kW/hv/r/min

118/160/4 000

Suurin vääntömomentti
Nm/r/min

360/1 750

EU-kulutus, kaup/maantie/yhd.
l/100 km

5,3/4,4/4,7

CO2-päästö g/km

122

Kiihtyvyys 0-100 km/t s.

10,7

Huippunopeus km/t 

202

Kokonaishinta euroa,
alkaen / 
koeajoauto 

39 890 / 43 666,33

Omamassa kg 1 735
Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/korkeus/akseliväli)
4634/1866
1655/2804

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti