veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Nopeusmittarin kehitys puolitiessä – vaadi laatua ja vältä sakot, autoilija!

Nopeusmittarin kehitys puolitiessä – vaadi laatua ja vältä sakot, autoilija!
21.7.2017

Perusteellisen muutoksen kourissa olevan tieliikennelain ylinopeussakkoja käsittelevä osuus kiinnostaa autoilijoita poikkeuksellisen paljon. Erityisesti mielenkiintoa herättää puuttumiskynnys.

Ylinopeuskeskusteluissa unohdetaan usein autojen nopeusmittarien epätarkkuus. Nopeusmittari voi näyttää jopa lähes 10 km/h todellista nopeutta suurempaa lukemaa. Lisäksi mittarivirheen suuruus vaihtelee eri nopeuksissa. Myös renkaiden erilaiset vierintäkehät (renkaan kuluneisuus, kesä-/talvirenkaat) vaikuttavat mittarin näyttämään. Näyttölukemien sekamelska aiheuttaa liikenteessä hermostuneisuutta, turhanaikaisia ohitustilanteita ja ennen muuta vaarallista haitariliikettä. Myös kuljettajat, jotka luulevat ajavansa suurinta sallittua nopeutta, saavat aikaan joissakin autoilijoissa ”näyttämisen” tarpeen.

Nopeusmittareiden virhenäyttämät vaarantavat liikenneturvallisuutta – aivan turhaan. Nykyisenä ”digitaaliaikana” oikea nopeuslukema voidaan helposti poimia taivaalta GPS-järjestelmän välityksellä. Samalla mm. renkaiden vierintäkehäerojen aiheuttamat näyttövirheet poistuvat.

Vaikka autojen varustukseen sisältyy yhä useammin navigaattori, homma on jäänyt puolitiehen. Autojen vakiotavaraan kuuluvista navigaattoreista näet puuttuu käytännössä aina GPS-nopeusnäyttö. Erikseen hankittavissa laitteissa ja älypuhelimissa sen sijaan sellainen on.

Me autoilijat olemme tottuneet tarkkailemaan auton omaa nopeusmittaria. On siis perusteltu syy vaatia autoihin GPS-järjestelmää hyödyntävä nopeusmittari vakiovarusteeksi. Silloin mittarilukema kertoo todellisen nopeuden eikä vähän sinne päin. Samalla autoilijoiden oikeusturva kohenee, kun ei tarvitse muistella tai arvuutella mittarivirheen suuruutta eri nopeuksissa.

Nopeusmittareiden saattaminen nykyaikaiselle tasolle olisi vireillä olevan tieliikennelain kokonaisuudistuksen hengen mukainen ratkaisu. Se olisi samalla osoitus koko autoalan yhteishengestä. Sen seurauksena kädenvääntö sakotuskynnyksestä muuttuisi nykyistä järkevämmäksi.

Juha Tolvanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti