veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mitkä ovat himotuimpia käytettyjä autoja?

30.5.2017

Mikä on muuttunut vaihtoautomarkkinoilla viidessä vuodessa? Ainakin yhä useampi ostaja haluaa saada auton huoltohistorian. Hintataso laskee hitaasti.

Keväällä käytettyjen autojen kauppa on vilkasta. Viisi vuotta sitten +Auto luotasi vaihdokkien markkinoita ja malleja. Kysyimme nyt samoilta autoalan ammattilaisilta, onko mikään muuttunut.

”Katumaastureille on muodostunut oma käyttäjäkuntansa ja niiden kysyntä on samalla tasolla kuin sedan- ja farmari-malleilla”, AKL:n Pekka Rissa toteaa.

Keväällä 2012 vastaajat uskoivat, että ajetut kilometrit vaikuttavat jatkossa käytettyjen autojen hintoihin nykyistä enemmän. Kävikö näin?

“Kyllä, vähän ajettujen ja paljon ajettujen yksilöiden välinen hintaero on kasvanut selvästi viime vuosina, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa toteaa.

Länsiauton myyntijohtaja Jari Hella on samaa mieltä siitä, että hintaero on hieman kasvanut. ”Autolla paljon ajava kärsii enemmän arvon alenemisesta kuin vähän ajava.”

Pekka Rissan mukaan ajokilometrit ja huoltohistoria on merkittävimmät hinnan määrittäjät. Tähän vaikuttaa myös se, että maahan on tuotu paljon autoja, joista on mahdotonta todeta todellisia ajokilometrejä ja auton huoltohistoriaa.

Auto Palinin toimitusjohtaja Petri Arvo perustelee kehitystä: ”Ajettu kilometrimäärä ja huoltohistoria painavat entistä enemmän, koska autot ovat monimutkaistuneet. Vähän ajetussa autossa riskejä on vähemmän.” 

Auto Palinin Petri Arvon mielestä varusteiden vaikutus vaihtoauton hintaan ei ole vieläkään riittävä, vaikka kehitys on viidessä vuodessa mennyt oikeaan suuntaan.

Hintataso laskee hitaasti

Käytettyjen autojen hintataso on pitänyt pintansa usean vuoden ajan. Kun uusien autojen myynti on ollut viimeisten seitsemän vuoden ajan maltillista, käytettyjä autoja ei ole tullut paljon vaihtoon. Samaan aikaan käytettyjen tuonti ulkomailta on ollut vähäistä.

Viime vuonna uusien autojen myynti kasvoi noin kymmenen prosenttia. Vuodenvaihteen hieman isommat uusien autojen luovutukset kasvattivat vaihtoautovarastoja. Nyt tarjolla on hyvä määrä kaikenikäisiä käytettyjä ja käytettyjen autojen hinnat ovat lievästi laskussa. 

Tietopalveluyhtiö Autovistan mukaan vaihtoautovarastojen määrä vaihtelee alueittain. Pääkaupunkiseudulla hyvistä käytetyistä autoista on ajoittain pulaa, kun taas pohjoisemmassa kuluttajalla on mistä valita.

Käytetty auto löytää Suomessa uuden omistajan noin 63 päivässä. Kalliimmat käytetyt autot seisovat varastossa muita pidempään, tosin merkkikohtaiset erot ovat suuria.

”Vaihtoautojen hinnat ovat markkinoiden heiluteltavissa kuin pörssikurssit. Yksi hintoja määrittävä tekijä on se, miten leasingyhtiöt arvostavat automallien jäännösarvoja”, Petri Arvo sanoo. 

Ajokilometrit ratkaisevat

Vuosikymmenien ajan 100 000 kilometriä on ollut vähän ja paljon ajetun auton rajapyykki. Sitä se on edelleen, vaikka autot kestävät nykyään paremmin kuin takavuosikymmeninä. Satatuhatta ei kuitenkaan enää ole sellainen raja-arvo, etteikö auto menisi kaupaksi. Vasta kun kilometrit menevät yli 200 000:n, alkavat ostajat harventua. Yli 250 000 ajokilometrin autolle ostajia on todella vähän.

”Tuore vuosimallikaan ei kelpaa monelle ostajalle, jos autolla on ajettu 300 000–500 000 kilometriä”, Petri Arvo toteaa.

Arvon mukaan alun perin Suomeen rekisteröidyissä autoissa ja yksityistuontina tulleissa autoissa ei enää ole hintaeroa ellei historiassa ole aukkoja, jotka vähentävät auton haluttavuutta.

”Ratkaisevaa on se, millainen auton historia on ja miten se on todennettavissa. Suomi-autojen historian selvittäminen on paljon helpompaa kuin yksityisesti tuodun.”

Arvo muistuttaa, että Keski- tai Etelä-Euroopasta tuoduissa autoissa ei ole Pohjolaan tulevien autojen vakiovarusteita. On hyvä muistaa, että esimerkiksi istuinlämmittimien asentaminen merkkiliikkeessä jälkikäteen ei ole halpaa. 

Pienet dieselit eivät myy

Viisi vuotta sitten dieseleiden suurin suosio oli hiipumassa ja sittemmin erityisesti pienten dieselautojen kysyntä on selvästi heikentynyt. Muuten dieselautot tuntuvat edelleen löytävän ostajansa.

”Kyllä diesel on edelleen voimissaan käytetyissä autoissa, mutta polttoaineiden hintojen muutokset vaikuttavat nopeasti kysyntään. Hybridien ja sähköautojen tulo on hidasta”, Petri Arvo toteaa.

”Käytetyn auton hintataso määräytyy esimerkiksi vuosimallista, ajomäärästä, lisävarusteiden määrästä, yleiskunnosta ja huoltohistoriasta”, Jukka Myntti Rinta-Joupin Autoliikkeestä toteaa.

Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntijohtaja Jukka Myntin mukaan dieseleitä menee edelleen paljon asiakkaille, jotka ajavat yli 20 000 kilometriä vuodessa. ”Vähemmän kuin 20 000 kilometriä ajavia bensiinimoottorilla varustetut autot kiinnostavat enemmän ja nykyään myös hybridiautoille on todella hyvin kysyntää”, Myntti kertoo.

Varustellut käytetyt autot haluttuja

Viisi vuotta sitten autokaupan johtajat uskoivat, että varustelulle annetaan jatkossa entistä enemmän arvoa. Ilmastoinnista oli jo tuolloin tullut varuste, jota ilman käytetty auto kävi huonosti kaupaksi. Yhä yleisemmäksi käyneellä automaattivaihteistolla auto oli helpompi myydä kuin manuaalilaatikolla.

Kehitys on jatkunut samaan suuntaan: Jukka Myntin mukaan automaattivaihteiston kysyntä on selvästi kasvanut ja muukin varustelu kiinnostaa.

”Hyvin varustellut käytetyt autot myydään aina nopeasti. Hintaero saman automallin eri varustetasojen välillä on prosentuaalisesti hyvin samaa luokkaa kuin mitä hintaero varustetasojen välillä on autoissa uutena.”

Pekka Rissa on samalla kannalla: ” Peruutuskamerat, peruutustutkat, xenon-valot, ajoavustimet , navigointi ja nahkasisusta lisäävät selvästi auton haluttavuutta. Käytetyn auton ostaja haluaa nauttia samanlaisista varusteista kuin uuden auton ostaja, jos varusteita on saatavilla.”

Juha Partanen

Millaisesta käytetystä autosta paras vastine rahalle?

■ ”Uusien autojen rekisteritilaston kymmenen myydyimmän mallin kärki myy hyvin myös käytettynä.”

Pekka Rissa/AKL 

■ ”Tilastoykkönen Nissan Qashqai on arvossaan myös käytettynä – samoin Volvo V70, jos kilometrit ovat kohdallaan. Opelin viime vuosien hyvä imu ja haluttavuus näkyvät: Astra ja Corsa käyvät hyvin kaupaksi vaihtoautoinakin.”

Petri Arvo/Auto Palin  

■ ”Pikkuautot hyvillä kilometreillä ovat kestosuosikkeja, kuten Opel Corsa ja Peugeot 208. Käytetyillä pikkuautoilla ei ole uusia autoja kilpailijoinaan. Kun siirrytään Opel Insignian kokoluokkaan, pienemmät uudet autot ovat niille vaihtoehtona.”

Petri Arvo/Auto Palin 

■ ”Suosittuja ja hyvin arvonsa säilyttäviä autoja ovat Toyota Avensis, Škoda Octavia, Toyota Auris, Toyota Yaris, Opel Astra, Ford Focus, Ford Fiesta, Kia Cee´d ja Kia Rio.”

Jukka Myntti/ Rinta-Jouppi 

■ Crossover-henkilöautot, joiden ulkonäkö muistuttaa katumaasturia ja tila-autoa, käyvät edelleen erittäin hyvin kaupaksi. Uusien crossover-mallien tulo näkyy myös käytettyjen myynnissä. 

■ Katumaastureiden suosio jatkuu ja näkyy myös käytettyjen markkinoilla.

Nämä automallit säilyttävät käytettyinä hyvin arvonsa – varsinkin jos ajokilometrejä on alle 120 000

  • Audi A3
  • BMW 1-sarja
  • Ford Fiesta
  • Kia Rio
  • Mazda 3
  • Nissan Qashqai
  • Toyota Yaris ja Auris

Pienet autot pitävät parhaiten hintansa – myös Audin ja BMW:n tapaisissa uutena kalliissa autoissa.

Nämä automallit ovat käytettyinä edullisia, rahalle saa paljon vastinetta

  • Citroën C4 II ja C5 III
  • Fiat Bravo II
  • Opel Insignia
  • Peugeot 508
  • Seat Leon
  • Škoda Superb
  • Volvo V70

Citroënin ja Peugeotin THP-156-moottorin kanssa on ollut ongelmia ja moni ei pidä robottiohjatusta BMP6-vaihteistosta. Seatin ja Škodan TSI-koneiden ketju tai sen kiristin voi rikkoutuessaan hajottaa moottorin ja 7-vaihteisten DSG-automaattien kanssa ollut ongelmia. Kaikkia kyseisiä autoja on tarjolla myös muilla moottoreilla ja vaihteistoilla. 

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti