veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mitä taidesijoittaja ostaa vuonna 2017?

Mitä taidesijoittaja ostaa vuonna 2017?
21.2.2017

Taidesijoittaja arvostaa vuonna 2017 uutta ja raikasta tyyliä. Avainsanoja ovat vahvat värit, retro, kannanotto, eksoottisuus, söpöys, globalisaatio ja etnisyys. 

Pitkittynyt talouden matalasuhdanne kasvattaa keräilijöiden halua nähdä uutta, tuoretta ja raikasta taidetta. Siksi on ilmeistä, että nykytaiteen merkitys on kasvussa Suomessa.

Nykytaiteessa keskikokoiset teokset myyvät edelleen isoja paremmin. Myytävien nykytaideteosten koko on nimittäin vahva suhdannebarometri. Kun taloudessa menee paremmin, kookkaampia teoksia myydään enemmän.

Johanna Lumme: Valo. Öljy kankaalle, 2016. Kuva: Taidekeskus Salmela

Teoksissa arvostetaan vahvoja värejä, retrotyyliä ja selkeitä kannanottoja. Söpöily, eksoottiset eläimet, globalisaatio ja etnisyys ovat nyt arvossaan.

1950-luvun teosten laadukkain parhaimmisto on edelleen kiinnostavaa ja trendikästä. Kun markkinoille tulee 1960–1980-lukujen teoksia, kannattaa olla tarkkana, sillä niistä on tulossa aina vain trendikkäämpiä.

Oman aikakautensa kuvaajat arvossaan

Mitä enemmän teoksen aihe, toteutus ja värit kuvaavat omaa aikakauttaan, sitä vahvempi on mahdollisuus hintojen nousulle. Toki teoksen tekijä ja signeeraus ovat myös oleellisia ja vaikuttavat hintaan.

Ernst Mether-Borgström: Akvaario. 1975. Guassi paperille, 23.00 x 30.00 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Kirsi Halkola. © Kuvasto ry 2017

Kannattaa kuitenkin muistaa, että maksimissaan vain viisi prosenttia eri aikakausien teoksista on niin kiinnostavia, että ne jäävät elämään. Näistäkin teoksista vain parilla prosentilla on niin vahva tausta, että ne ovat todellisia sijoituskohteita. Tällaisia teoksia kannattaa metsästää taidemarkkinoilta, sillä juuri nyt niitä saa hankittua edullisesti.

Leena Luostarinen: Leopardi III. 1981, öljy kankaalle, 99.50 x 144.50 cm. Kansallisgalleria / Nykytaiteen museo Kiasma. Kuva: Kansallisgalleria / Jukka Romu. © Kuvasto ry 2017.

Käy taidetapahtumissa, näyttelyissä ja antiikki- ja taidemessuilla

Suosittelen käymään taidetapahtumissa, joissa on nähtävillä paljon taidetta. Tällainen on esimerkiksi Kaapelitehtaalla maaliskuussa järjestettävä Taidemaalariliiton teosvälitys -tapahtuma.

Kesällä järjestetään useita taidemyyntinäyttelyitä ja antiikki- ja taidemessuja, joissa kannattaa vierailla. Tällaisissa tapahtumissa nostetaan esiin nimenomaan aikalaistaiteilijoita.  

Tarkkaile puhetta ja punaisia palloja

Teosten vertaileminen ja rinnastaminen on raakaa, mutta kautta taidehistorian kirjoituksen se on ollut keino tehdä eroja jopa lahjakkaidenkin taiteilijoiden välillä.

Tarkkaile näyttelyjä ja teoksia, joissa on eniten punaisia palloja, ja kuuntele, mitä taiteilijoista puhutaan. Kun saat selville, kenestä puhutaan eniten, yritä hankkia kyseisen taiteilijan paras teos.

Kotimaiset taidemarkkinat ovat parhaillaan siirtymävaiheessa. Pitkittynyt taloudellinen matalasuhdanne on laskenut taiteen hintoja ja hidastanut parhaimpien teosten tuloa myyntiin taidemarkkinoille. 

Taidemarkkinoiden ilmapiiri puhdistuu vähitellen

Viimeaikaiset isot taideväärennösoikeudenkäynnit, työskentelynsä lopettaneet arvostetut taideammattilaiset ja myytyjen taideteosten aitoutta kritisoivat muistelmateokset ovat lisänneet taidekuluttajien epäluuloja niin taidetta, tekijöitä kuin sen välittäjiäkin kohtaan.

Mitä asialle voi tehdä? Ei oikeastaan mitään, sillä vastaavaa on tapahtunut lähes kaikilla ison pääoman taidemarkkinoilla. Meille vastaava tilanne on tullut jälkijunassa.

Tulevaisuus näyttää silti hyvältä, sillä viime aikojen tapahtumat puhdistavat taidemarkkinoitamme kaikesta epärehellisestä taidekaupasta.

Läpinäkyvyys lisääntyy, kauppatavat selkeytyvät ja ostoinnostus suuntautuu enemmän elävien taiteilijoiden taiteeseen, mikä on ainoastaan hyvä asia. Taiteilijat tarvitseva ostajia omana elinaikanaan.

Samoin on käynyt Ruotsissa 2000-luvun alussa. Siellä vanhemman keskitason sekä tyyliltään liian vanhanaikaisen ja perinteisen taiteen hinnat eivät enää ole koskaan nousseet korkeampiin pohjahintoihin, kun ne kerran putosivat. Vain ja ainoastaan parhaimpien vanhojen teosten hinnat nousivat ja jäivät vahvoiksi.

Näin asian pitääkin olla Suomessakin. Aidosti arvokkaan teoksen hinnan kuuluu olla vahva. Huonon työn korkeaa hintaa ei pidä perustella edes signeerauksella.

Pauliina Laitinen-Littorin

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti