veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Liikenteessä ei voi koskaan olla liian varovainen

Liikenteessä ei voi koskaan olla liian varovainen
5.6.2017

Meidän on yllättävän vaikea havaita jatkuvia muutoksia ympäristössämme. Mikään ei ole kuten ennen. Muutos korostuu liikenneympäristössä. Kaikki muuttuu jatkuvasti. Liikenteessä pärjääminen vaatiikin tarkkaa havainnointia ja reagointia. Ratin takana päätöksiä tarvitaan joka sekunti, juuri nyt. Eilisen opit eivät enää päde.

Onnettomuustilastot kertovat karua kieltään kesäliikenteen turvallisuudesta. Huolimatta mainioista ajo-olosuhteista, kuivasta tien pinnasta ja keskikesän valoisuudesta mm. suistumisonnettomuudet ovat yleisiä.

Pikku-uutisissa kerrotaan, että auto vain lähti kuljettajan käsistä tuhoisin seurauksin. Myös tapaukset, joissa kuski ei havainnut sivulta tai takaviistosta lähestyvää pyöräilijää tai jalankulkijaa kertovat omaa kieltään. 

Koskaan ei liikenteessä voi olla liian varovainen. Se on muistamisen arvoinen nyrkkisääntö. Vähintään yhtä tärkeää on tiedostaa, että loppujen lopuksi on aivan sama, kuoleeko ollessaan oikeassa tai väärässä. Järkevä ihminen pyrkii välttämään onnettomuuden joka tilanteessa. Auton valojen vilkuttelu tai polkupyörän kellon soittaminen ei vähennä ikäviä seurauksia silloin, kun ainoa jäljellä oleva keino välttää törmäys on väistäminen.

Autoilijoiden on oltava erityisen tarkkoja nimenomaan kesällä, jolloin kaikki mahdolliset kulkuvälineet ja ihmisryhmät ovat mukana liikenteessä. Menossa mukana olemme me kaikki riippumatta liikenteen hahmottamiskyvystämme. 

Ongelmat eivät suinkaan rajoitu ainoastaan autoliikenteeseen. Myös kevyen liikenteen väylillä on pidettävä silmät auki. Kaikki eivät tule ajatelleeksi esimerkiksi sitä, että jalankulkijan ja polkupyöräilijän välinen nopeusero saattaa olla kymmeniä kilometrejä tunnissa. Niinpä vain yksi askel sivulle voi johtaa tuhoisaan törmäykseen. 

Varsin erikoista on piittaamattomuus turvavälineistä. Kelvolliset renkaat ja turvavyö ovat ajattelevan autoilijan tärkeimmät turvavarusteet. Turvatyynyjärjestelmät täydentävät suojajärjestelmän. Korostettakoon vielä autojen korirakenteiden huimaa kehitystä, mikä luo perustan turvallisuudelle. Lisäksi elektronisten, kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyminen on nostanut liikenneturvallisuuden uudelle tasolle. 

Tässä yhteydessä on syytä mainita viime aikoina lisääntynyt pyöräilykypärän käytön suorastaan käsittämätön vähättely. Jopa tieliikennelain uudistussuunnitelmissa kypärän käyttöä ei ole nähty ehdottoman tarpeellisena. Liikenneturvallisuus ei ole mielipideasia. Tosiasiat puhuvat puolestaan. Lisää kypärän käytöstä voi kysyä tapaturma-asemien hoitohenkilökunnalta. Asia on juuri nyt erityisen tärkeä mm. kaupunkipyörien voimakkaasti yleistyessä. 

P.S. Punainen liikennevalo on ehdoton etenemiskielto, joka velvoittaa sekä autoilijoita että kevyttä liikennettä – myös jalankulkijoita. Tulitko ajatelleeksi, että autoilija muuttuu jalankulkijaksi astuessaan ulos autosta. Varsin monet meistä ovat myös pyöräilijöitä.

Liikennesäännöksiä ei ole luotu meidän oikeuksiemme korostamiseksi. Säännöt on kehitetty turvallisen liikenteen varmistamiseksi. Homman sujuminen on kiinni meistä, päivittäiseen liikennepeliin osallistuvista.

Juha Tolvanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti