veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kaksi turvaistuinta ei kestänyt kolaritestin rasitusta

25.10.2016

Tuore turvaistuintesti paljastaa vakavia turvallisuuspuutteita. Autoliiton julkaiseman testin kolmesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi on aivan liian monimutkainen asentaa.

Uudessa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä testattiin 13 istuinta.

Kaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan. Vastasyntyneistä aina noin nelivuotiaille tarkoitetun (i-Size 40-105 cm) Nuna Rebl -istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä.

Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9-18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa.

Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Suuren väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi.

Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.

Turvaistuintestin tulokset 

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti