veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Hakkapeliitta 9:ssä on uusi kahden erilaisen nastan konsepti

Hakkapeliitta 9:ssä on uusi kahden erilaisen nastan konsepti
13.2.2017

Uudessa Hakkapeliitta 9 -talvirenkaassa on kahdenlaisia nastoja, joista keskialueen nastan kärki on viistottu uudella tavalla. Myös Hakkapeliitan kuviointia ja kumiseosta on uusittu. 

Nokian Renkaat on tehnyt Hakkapeliitta-talvirenkaita vuodesta 1936 lähtien ja ensimmäinen nastoitettavaksi suunniteltu talvirengas Kometa-Hakkapeliitta tuli markkinoille 1961.

Kaksi erilaista nastaa samassa renkaassa, keskialueella on etenemissuuntaan teräväkulmaisella kärjellä varustettuja nastoja ja olka-alueella kolmisakaraisella kärjellä varustettuja nastoja.

Aktiivisen tuotekehityksen ansiosta suomalaisvalmistaja on jo pitkään tehnyt  huippuluokan renkaita talvisiin olosuhteisiin ja tuonut kerta toisensa jälkeen uusia tuotteita markkinoille. Pelkästään uusia nastatyyppejä Nokian Renkaat on tällä vuosituhannella lanseeranut vuosina 2000, 2002, 2006, 2009, 2013 ja nyt 2017.

Nykyistä edeltävät Hakkapeliitta-nastat vuosilta 2000, 2002, 2006, 2009 ja 2013 kertovat jatkuvasta tuotekehityksestä.

Vastikään esitellyssä uudessa Hakkapeliitta 9:ssä on ensi kertaa erilaiset nastat kulutuspinnan keskialueella ja olkapääalueella. Nokian Renkaat kutsuu ratkaisua funktionaaliseksi nastakonseptiksi.

Keskialueen kolmiomaisissa nastoissa leveä kovametallitappi maksimoi pitopinta-alan ja antaa parhaan mahdollisen pitkittäispidon varsinkin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

Nokian Hakkapeliitta -renkaita tehtiin jo 1930-luvulla. Ilmoitus on vuodelta 1939.

”Nastojen rungon yläosasta löytyy merkittävä uusi innovaatio: nastarungon yläosa on viistetty, minkä ansiosta nasta kykenee tunkeutumaan aikaisempaa syvemmälle jäähän, mikä kohentaa entisestään jarrutus- ja sivuttaispitoa”, Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen kertoo.

Keskialueen nastojen viiston kärjen ohella nastarungon ja alalaipan optimaalisilla muodoilla sekä kovametallia olevalla nastan keskiosalla saavutetaan paras mahdollinen renkaan pitkittäispito jarrutuksessa ja kiihdytyksessä. Jarrutuksissa nasta vielä hieman kääntyy kulmaan, jossa viistolla päällä on maksimaalinen tartuntapinta.

Olkanastoilla sivuttaispitoa

Olkapääalueiden nastoissa runko ja laippa ovat erilaiset kuin keskialueen nastoissa ja kolmihaarainen kovametallitappi on muotoiltu toimimaan tehokkaasti sivuttaisia voimia vastaan. Näin nastan pitosärmä koskettaa ajoneuvon kaartaessa ajoalustaa aina mahdollisimman suurella alalla, mikä maksimoi sivuttaispidon. Liukkaalla kelillä autoilija kokee tämän teknisen oivalluksen entistä parempana ja tarkempana ohjaustuntumana.

Uudessa Hakkapeliitta 9:ssä on tiheä lamellointi ja todella paljon uria, mutta pienet urat eivät ulotu päästä päähän. Ivalossa rengasta kokeiltiin jopa 450-hevosvoimaisen Audi RS 5:n pyörissä.

Olkapääalueiden nastojen ensiluokkaista sivuttaispitoa kaivataan varsinkin kaarreajossa liukkaalla alustalla. Tutkimusten mukaan autoilijat arvostavat talvirenkaassa erityisesti luotettavaa jää- ja lumipitoa, mutta erityinen huolenaihe on pidon ja auton ohjattavuuden katoaminen varsinkin kaistanvaihdossa ja kaarreajossa. Sivuttaispidon menetys aiheuttaa usein ajoneuvon hallinnan menetyksen, joka on yksi merkittävimmistä syistä kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa liukkaalla kelillä.

“Yhtenä lähtökohtanamme oli kehittää täysin uusi nastarengas, jossa yhdistyy tasapainoinen pitkittäis- ja sivuttaispito sekä ympäristöystävällisyys”, Pirhonen luonnehtii. 

Pehmeämpi nastakosketus

Tiekosketusta vaimentavan entistä pehmeämmän Eco Stud -nastatyynyn, alalaipan keskellä olevan nastaiskua pienentävän ilmatilan ja keskinastojen viistettyjen kovametallikärkien ansiosta Nokian Renkaat vakuuttaa Eco Stud 9 -konseptin vähentävän tien kulumista, kun nastassa ei ole teräviä kulmia tietä vasten. Samasta syystä myös uusien nastarenkaiden äänitaso on valmistajan mukaan vieläkin miellyttävämpi kuin aiemmin hiljaisena tunnetulla Hakkapeliitta 8 -nastarenkaalla. Ennen kaikkea kahdeksikon melupiikki alle 500 hertsin taajuudella on saatu pois.

Uuden ysin pitkittäispitoa testattiin Ivalossa muun muassa jarrutuskokeella, jossa Hakkapeliitta käyttäytyi moitteettomasti.

Kaikki nastat sijoitetaan ja asemoidaan tarkkaan suunniteltuun paikkaansa uusinta teknologiaa hyödyntävällä nastoituslaitteistolla. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu ja räätälöity kokokohtaisesti. Uutta nastoituskonseptia varten on pitänyt rakentaa myös uudet nastoituskoneet, jotka pystyvät asentamaan kahta eri nastaa renkaisiin.

Nastojen määrä on säilynyt ennallaan. Esimerkiksi yleisesti hyvin käytetyssä koossa 205/55 R16 Nokian Hakkapeliitta 9:ssä on sama 190 kappaleen määrä nastoja kuin edellisen sukupolven Hakkapeliitta 8:ssa. 

Tiheä, lukittu lamellointi

Uusi Hakkapeliitta 9 on edeltäjänsä tapaan pintamalliltaan direktionaalinen eli pyörimissuunta on määrätty, mikä Nokian Renkaiden testien mukaan on paras vaihtoehto nastarenkaissa.

Hakkapeliitta 9:n kulutuspinta on voimakkaasti uritettu 3D-lukkolamelloinnilla, mikä saa renkaan reagoimaan nopeasti ja tunnokkaasti ohjausliikkeisiin. Lukkolamellit lukitsevat renkaan pinnassa kulkevat kuviopalat tiekosketuksessa jämäkästi yhteen, jolloin renkaan ajettavuus kaarteissa ja väistötilanteissa on sujuvaa. Lamellit ovat hieman pidempiä kuin aiemmin, mutta kun pienet urat eivät ulotu päästä päähän, niitä voi olla lukumääräisesti enemmän renkaan siitä kärsimättä.

Tiheä lamellointi yhdistettynä pintakuvion keskialueen välipalojen molemmilla reunoilla oleviin Snow Grip Booster -leikkauksiin lisää lumipitoa parantavia teräviä särmiä sekä pitkittäis- että sivuttaissuunnassa. Olkapääalueiden aggressiiviset Deep Snow Booster -leikkaukset parantavat puolestaan pitoa syvässä lumessa.

Nokian Hakkapeliitta 9:n infoalueelle voi merkitä rengaspaineen, renkaan paikan autossa sekä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Hakkapeliitta 9:n uudentyyppistä kulutuspintasekoitusta valmistaja kehuu Nokian Renkaiden tuotekehitysinsinöörien taidonnäytteeksi. Pääosassa tässä kulutuspintamateriaalissa ovat silica, rypsiöljy, luonnonkumi ja erityisesti uusi Green Elasto Proof -biomateriaali, jonka avulla kumisekoitus säilyy elastisena hyvin alhaisissakin lämpötiloissa. 

Kulutuspinnan kimmoisuus tehostaa myös lamellien toimintaa, mikä kasvattaa lumipitoa. Rypsiöljy puolestaan parantaa kulutuspintasekoituksen repimislujuutta. Vahvojen ja kestävien kemiallisten sidosten ansiosta uudentyyppinen kulutuspintasekoitus tarjoaa parhaan mahdollisen pidon renkaan ikääntyessä ja kilometrien karttuessa. 

Joustavasti vanteella

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Pirhosen mukaan herkät luistonestojärjestelmät aiheuttavat haasteita pitokykyisten nastarenkaiden kehitystyölle. Myös isoilla pyöräkuormilla ja tehokkailla moottoreilla varustetut keskikokoiset ja suuret perheautot vaativat oman erityishuomionsa nastarenkaan suunnittelussa.

Katumaastureiden talvipyörien osuus Pohjolan rengasmarkkinoista kasvaa nopeasti. Uudesta Hakkapeliitta 9:stä tuli saman tien myös SUV-versio.

“Hakkapeliitta 9:n vakaan ajotuntuman paljaalla tiellä mahdollistaa Stability support network -pintamalli, jossa vankka uran pohjalta jäykkä ja yhtenäinen pintamallin tukiverkko nousee kohti tiekosketusta yhä enemmän uritettuna ja lamelloituna”, Pirhonen selventää.

Vahva Ultra High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovissa nopeuksissa. Jämerä rakenne ehkäisee entistä paremmin myös pistovaurioiden aiheuttamia rengasrikkoja. Lisäksi ajomukavuutta ja kestävyyttä kasvattaa uusi renkaan jalka-alueen Clinch-erikoiskumisekoitus.

Clinch-erikoiskumisekoitus painautuu vanteen sarveen joustavasti ja antaa jalka-alueelle enemmän kestävyyttä. Samalla se vähentää ajoneuvon sisämelua, koska joustavuus vaimentaa renkaan rungosta tulevia värähtelyitä ja estää näin niiden kulkeutumisen vanteeseen ja edelleen ajoneuvon sisään. Melu ei enää kulje renkaan ulkopintaa myöten samalla tavalla kuin aiemmin. 

Pienempi vierintävastus

Uuden Hakkapeliitta 9:n vierintävastus on neljä prosenttia Hakkapeliitta 8:aa alhaisempi.

Ysin kulutuspinnasta löytyy totuttuun tapaan Nokian Renkaiden patentoima DSI-uransyvyysmittari – Driving Safety Indicator. Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat montako millimetriä renkaan pääurissa on kulutuspintaa jäljellä. Lumikidetunnus eli WSI-talvikulumisvaroitin säilyy näkyvissä neljään millimetriin asti, mitä pidetään turvallisen talvirenkaan minimiurasyvyytenä.

Katumaasturiversio Hakkapeliitta 9 SUV:n sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-kuitua.

Turvallisuutta parantavat infoalueelta löytyvät paikka- ja painemuistit. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja renkaan käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää lisäosio, johon voi merkitä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin. 

9 SUV lisää jämäkkyyttä

Nokian nastarenkaiden valmistus alkoi 1961. Kuvassa mainos nastoitetusta Hakkapeliitasta vuodelta 1964.

Yhtä aikaa henkilöautorenkaan kanssa Nokian Renkaat tuo markkinoille myös katumaastureihin suunnitellun Hakkapeliitta 9 SUV -renkaan. Siinä on sama funktionaalinen nastakonsepti kuin perusversiossa – tosin yhden millimetrin pidemmillä nastoilla – ja muut uuden ysin ominaispiirteet. Jäykistetyssä olkapääalueessa tukisillat olkapääpalojen välissä pienentävät kuviopalojen keskinäistä liikettä, mikä parantaa katumaasturin ajovakautta.

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-kuitua, jota hyödynnetään lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä. Nokian Renkaiden omassa teknologiassa käytetään erittäin pieniä aramid-hiukkasia. Hakkapeliitta 9 SUV:ssa aramid-kuitu vahvistaa sivupintaa kestämään entistä paremmin yllättäviä iskuja ja viiltoja.

Uuden 9 SUV:n vahva kaksinkertainen runkorakenne tuo myös tarvittavaa lisäjämäkkyyttä katumaasturilla liikkumiseen, olipa kyse maaseudun sorateistä tai kaupungin valtaväylistä.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti