veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Fiat 124 Spider tarjoaa hauskaa kyytiä hoikille

Fiat 124 Spider tarjoaa hauskaa kyytiä hoikille
22.5.2017

Fiat 124 Spiderin uusi malli on tehty samalle pohjalle kuin nykyinen Mazda MX-5. Lopputulos on tyylikäs ja selvästi erioloinen kuin Mazdan pieni urheiluauto.

Koeajoauton valkoinen Ghiaccio-kolmikerroserikoisväri on Spiderin kallein värivaihtoehto. Sen verollinen lisähinta on 1189,58 euroa. Halvin vaihtoehto on valkoinen Gelato-pastelliväri eli jäätelönvalkoinen väri.

Vuonna 1966 markkinoille tullut klassinen, Tom Tjaardan Pininfarinan designerina piirtämä Fiat 124 Sport Spider näytti aikoinaan pikku-Ferrarilta, sillä sen ulkomuoto toi mieleen Maranellon 1960-luvun kaunokaisen 275 GTS:n. Alkuperäinen 124 Spider on suosittu harrasteauto ja tuttu näky klassikkotapahtumissa.

Fiat Spideria käytettiin myös ralliautona. Vuonna 1972 Raffaele Pinto voitti 124 Sport Spiderilla rallin Euroopan mestaruuden ja vuonna 1975 Maurizio Verini teki saman tempun Spiderista kehitetyllä Abarth-versiolla. Suomalaisista Markku Alén ajoi aikoinaan kilpaa kyseisellä automallilla.

Alkuperäinen Fiat 124 Spider oli erityisen suosittu USA:ssa, kolme neljännestä 200 000:sta vuosien myötä valmistetusta Spiderista myytiin siellä. Euroopassa mallin myynti päättyi jo 1975 palatakseen 1983 pariksi vuodeksi vanhan mantereen markkinoille Pininfarina Spider Europan nimellä.

Japanissa Mazdan Hiroshiman tehtaalla rinnakkain MX-5:n kanssa valmistettava uusi 124 Spider ei ole aivan yhtä viehättävä ilmestys kuin edeltäjänsä, mutta senkin muodoissa on italialaista keveyttä ja siroutta samalla kun kokonaisuus on varsin puhdaslinjainen. 

Perinteinen urheiluauto

Kun uuden avo-Fiatin ohjaamoon pujottautuu sisään,  se tuntuu oikealta perinteiseltä urheiluautolta. 124 Spider on sopivasti ahdas, ajoasento on matala, kaikki on hyvin käsillä ja vaihdekeppi on lyhyt ja tanakkaliikkeinen. Päättäväisillä otteilla vaihteensiirto toimii selkeästi ja nopeasti. Kytkin on samaa maata, se irrottaa terävästi ja mahdollistaa nopeat vaihdot mutta rauhallinen, pehmeä vaihtaminen vaatii tarkkuutta.

Mittaristossa kierroslukumittari on keskellä, vähemmän tärkeä nopeusmittari oikealla ja polttoaine- ja vedenlämpömittarit sekä monenlaista ajotietokoneen informaatiota sisältävä kolmas mittarikehys vasemmalla.

Kojelauta on tyylikkään puhdaslinjainen ja nahkasomiste tuo siihen ylellistä tuntua. Hallintalaitteet ovat kaikki luontevissa paikoissa.

Ajoon lähdettyä oikeaoppisuus vahvistuu. Ohjaus on nopea ja toimii terävästi. Moottori on matalilla kierroksilla säyseä, mutta siitä löytyy kierrosten noustessa kutkuttavasti papua – niinkin reilusti että perän saa kuivallakin asfaltilla irtoamaan jos kaasuttaa tarpeeksi kovaa käännöksissä. 

Italialaisilla mitoilla

Ajomatkan pidetessä Spiderin ratin takana huomaa, että Fiatin ergonomia ei ole Porschen tai Ferrarin luokkaa. Istuinosan kaltevuutta voi säätää etureunaa portaattomasti liikuttavalla pyörösäätimellä mutta korkeussäätöä ei ole ja selkänojan kaltevuus säätyy vain portaittain.

Fiat 124 Spider on hauska auto ajaa. Ohjaamon mitoitus sopii parhaiten hoikille ihmisille.

Harmillisinta on kuitenkin se, että 124 Spiderin istuimet on tehty pienikokoisille ihmisille. Ne ovat niin kapeat, että niin istuinosan kuin selkänojankin sivuttaistuet painavat pohjoismaista miestä eri puolilta ja jopa melko kapeaselkäinen nainen valitti istuimen kapeutta. Ainoastaan sutjakka kolmikymppinen naiskuljettaja totesi, että kuljettajan istuin sopii hänelle kuin hansikas käteen.

Sama naiskuljettaja oli myös ainoa, jonka säädöillä istuimen taakse jää tilaa ohuelle laukulle, muilla selkänoja on takaseinässä kiinni eikä matkustamossa ole tilaa edes salkulle, jos molemmat istuimet ovat miehitettynä.

Muutenkin 124 Spiderin ohjaamossa on säilytystilaa olemattoman vähän, sillä sekä ovitaskut että hansikaslokero puuttuvat. Keskikonsolissakin on vain surkean pieni lokero. Ainoa paikka, jonne esimerkiksi parkkikiekko mahtuu, on ohjaamon takaseinässä istuinten välissä olevan kannellinen säilytyskolo.

Spiderin istuimet ovat kapeat niin selän kuin lantion kohdalta. Istuinosan sivuttaistuet painavat normaalikokoisenkin ihmisen reisiä, tilaa on vain hoikille autoilijoille.

Spiderin ohjaamon ahtaudessa mieskuljettajaa ahdistaa myös liian leveä keskikonsoli, joka kojelaudan alla ei jätä kaasujalalle tilaa niin että sitä voisi pitää hieman vinossa oikealle niin kuin tuntuisi luontevalta. Vanhassa Spiderissa oli väljyyttä aivan eri tavalla kuin uudessa mallissa. 

Fiatin ohjaamon ainoa jotensakin järkevä säilytyslokero on istuinten välissä ohjaamon takaseinässä.

Innokas kääntymään

Jos ohjaamon tyköistuvuus on Fiatissa viety liian pitkälle niin ajettavuudellaan 124 Spider tuo usein hymyn huulille. Varsinkin mutkaisella kantatiellä 124 Spider on hauska auto ajaa. ”Tämä auto on innokas kääntymään”, nuori naiskoeajaja toteaa Fiatista. Sen alusta toimii mainiosti, Spider kaartaa mutkat pyörät tiukasti tiessä kiinni. Kallistelu on minimaalista ja takaveto työntää auton tehokkaasti ulos mutkista.

Suuntavakaana autona Spider on rento ajettava valtateillä ja jämäkkä ohjaus pitää auton hyvin oikeassa kurssissa. Vauhdikkaassa ajossa käy ilmi, että vaikka ohjaus on urheiluautomaisen nopea, se ei ole aivan niin tarkka kuin se voisi parhaimmillaan olla. Kokonaisuutena 124 Spider on kuitenkin mukavan reipas käsiteltävä ja ripeillä ratinkäännöillä myös vastaohjaus onnistuu mainiosti jos perä irtoaa tiestä.

Fiat ei kuitenkaan vaadi vauhtia tuntuakseen urheiluautolta. Se on luonteikas ajettava myös taajamissa ja kahdeksankympin nopeudella. 

Katto ilman sähköä

Fiat 124 Spiderin kangaskatto ei toimi sähköllä vaan lihasvoimin mutta sitä on helppo ja nopea käyttää. Keskellä tuulilasin yläreunassa on salpa, jonka avaaminen irrottaa katon etureunan. Sivuikkunat laskeutuvat katon kanssa operoitaessa automaattisesti alemmas. Sitten vain työntää katon taakse ja se painuu ohjaamon takana olevaan koloonsa, jonka kansi sulkeutuu toisella salvalla. Katon nostaminen käy yhtä kätevästi.

Nykyään on rättikattoisia autoja, joissa on tiivis katto ja niin hyvä lämmitys että niillä voi ajaa talvellakin. Fiat tuskin kuuluu niihin, sillä ainakaan melua sen rättikatto ei eristä kovinkaan hyvin. Alle satasen nopeuksilla matka sujuu Spiderissa mukavasti, mutta kun siirrytään moottoritievauhtiin Fiatin sisällä pitää keskustella kovalla äänellä, sen verran voimakkaana niin tiemelu kuin ajoviiman huminakin tunkeutuvat ohjaamoon.

Rättikatto peittää näkyvyyden takaviistoon. Perän muotoilussa ei ole samanlaista hienostuneisuutta kuin alkuperäisessä 124 Sport Spiderissa.

Katto ylhäällä Spiderissa näkyvyys takaviistoon on olematon, joten kuljettajan pitää osata käyttää peilejä, päätä on turha käännellä kaistaa vaihdettaessa tai rampilta päätielle tultaessa.

Raot ja niistä pilkottavat mekanismit alaslasketun katon molemmin puolin eivät näytä kovin huolitelluilta.

Katto alhaalla päähine on Spiderissa tarpeen. Vaikka keskellä ohjaamon takana on pieni tuuliohjain, viima pääsee puhaltamaan matalan tuulilasin ylitse. 

Vakaampi kuin MX-5

Kesken Fiat 124 Spiderin koeajon Auto- ja liikennetoimittajien koeajopäivässä tarjoutui tilaisuus palauttaa mieleen, miltä Mazda MX-5 tuntuu, ja oli mielenkiintoista verrata italialaista ja japanilaista versiota samasta konseptista.

Mazdan istuimet ovat vähemmän muotoillut kuin Fiatin, joten roteville ihmisille MX-5:n ohjaamo on varsinkin matka-ajossa mukavampi.

Ajoon lähdettäessä huomaa heti, että MX-5 on taajamanopeuksissa herkempi käsiteltävä: ohjaus on kevyempi ja vaihteensiirtokin toimii vähemmällä voimalla. Kepeys kyllä sopii pieneen urheiluautoon, mutta moottoritievauhdissa ja nopeassa kaarreajossa Fiat on vakaampi kuin Mazda, jonka perä tuntuu elävän helpommin. MX-5:llä on myös taipumus pompottaa moottoritien epätasaisuuksissa, Fiatin alusta toimii paremmin.

Mazda MX-5 tuli markkinoille vuonna 1989. Alun perin hyvin puhdaslinjainen ja Lotus Elania muistuttanut Mazda on vuosikymmenten myötä muuttunut koukeroisemmaksi. 14 senttiä Fiat lyhyempi Mazda näyttää selvästi pienemmältä. (

Kovassa vauhdissa ja todella nopeissa vaihdoissa Mazdan laatikosta ei aina tahdo löytyä oikeaa pykälää, vaihteensiirto ei tunnu yhtä täsmälliseltä kuin Fiatin. Fiatin moottorissa on myös paremmat soundit korkeilla kierroksilla ja tuntuu kuin siinä olisi enemmän potkuakin.

Mazdan kone kiertää korkealle työläämmän tuntuisesti kuin Fiatin halukas kierroskone, joka tuntuu suorastaan odottavan että kuljettaja kierrättää sen 6000:een ja lyö isompaa pykälää sisään. Toisaalta Fiatin moottori vetää jo 1500 kierroksesta ja pian 2000 kierroksen yläpuolella vauhti alkaa kiihtyä tarvittaessa rivakastikin. 

Vastinetta rahalle: Kokonaisuutena Fiat 124 Spiderissa on enemmän urheiluauton tuntua kuin Mazda MX-5:ssä ja allekirjoittaneesta Fiat on myös tyylikkäämmän näköinen, kun MX-5 on mallimuutosten myötä kadottanut alkuperäistä puhdaslinjaisuuttaan. Suomen tuontiohjelmassa 124 Spiderista on vain kaksi varusteiltaan eroavaa versiota, joista halvemman Pop-version lähtöhinta on 34 994 euroa. Pop-version merkittävin puute on, että sen kangaspäällysteisissä istuimissa ei ole lämmittimiä. Tiloiltaan Fiat 124 Spider on epäkäytännöllinen auto ja kesäautoksi se voi tuntua hintavalta, mutta harrasteautoon saa helposti upotettua paljon enemmänkin rahaa. Jos on tarpeeksi hoikka mahtuakseen Fiatin kuljettajan istuimelle, 124 Spider tarjoaa rahan vastineeksi hauskalla tavalla perinteisen urheiluauton tuntua.

PLUSSAT 

+ Urheiluauton ajettavuus
+ Kierrosherkkä moottori
+ Hauska kokonaisuus

MIINUKSET

- Pienet istuimet
- Säilytyslokeroiden puute
- Meluisa valtatievauhdissa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 140 hv MT6 Lounge
Sylinteritilavuus cm3 1 368
Suurin teho kW/hv/r/min 103/140/5 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 240/2 250
EU-kulutus, kaupunki/maantie/
yhdistetty l/100 km
8,5/5,1/6,4
CO2-päästö g/km  148
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ 4 054/1740
korkeus/akseliväli) cm 1 233/2 310 
Omamassa kg ilman kuljettajaa 1 070
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 7,5
Huippunopeus km/t  215
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 38 992,28 / 43 023,62

Tavaratilaa on syvällä perän uumenissa 140 litraa.

Klassista Fiat 124 Sport Spideria valmistettiin eri kehitysmuodoissaan vuosina 1966-1985 ja ulkonäkö säilyi pääosin samanlaisena viime vuosiin asti, jolloin sitä myytiin Pininfarina Spider Europana. Kuvat Techno Classicasta Essenistä vuodelta 2011.

Klassista Fiat 124 Sport Spideria valmistettiin eri kehitysmuodoissaan vuosina 1966-1985 ja ulkonäkö säilyi pääosin samanlaisena viime vuosiin asti, jolloin sitä myytiin Pininfarina Spider Europana. Kuvat Techno Classicasta Essenistä vuodelta 2011.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti