veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW etenee joustavalla käyttövoimastrategialla – yksi malli, kolme voimalinjaa

BMW etenee joustavalla käyttövoimastrategialla – yksi malli, kolme voimalinjaa
5.4.2019

Kauppakiistat, kurssimuutokset ja WLTP heikensivät kyllä tulosta, mutta BMW Group toimitti viime vuonna asiakkaille enemmän ajokkeja kuin koskaan aiemmin: yhteensä 2 490 664 ajopeliä. Myllerrys BMW Groupissa kuvaa hyvin automaailman tämän hetken muutosvauhtia.

Sekä BMW-autot ja -moottoripyörät että Rolls Royce tekivät vuonna 2018 uudet myyntiennätykset ja Minikin jäi edellisvuodesta vain 2,8 prosenttia. Mutta vaikka konsernilla menee edelleen hyvin – massiivisista vastatuulista huolimatta se teki viime vuonna historiansa toiseksi parhaan tuloksen, voittoa 9,8 miljardia euroa – tuloksen putoaminen 8,1 prosentilla edellisvuodesta leimasi tilinpäätöstilaisuutta.

Talousjohtaja Nicolas Peter sanoikin BMW Annual Accounts Press Confrencessa, että vuoden 2018 suorituskyky ei vastannut yhtiön tavanomaisia korkeita tavoitetasoja. Vastoinkäymisiä aiheuttivat erityisesti USA:n ja Kiinan väliset kauppakiistat mutta myös niin säännösten muutokset kuin valuuttakurssien ja hintojen negatiiviset trendit heikensivät tulosta.

BMW Groupin sähköistymisen tiekartta tähtää 25:een sähköistettyyn malliin vuonna 2025.

Siirtyminen WLTP-päästöarvojen käyttöön ei viime vuonna sotkenut vain suomalaista autokauppaa, sillä BMW:n talousjohtaja Nicolas Peter totesi sen vaikuttaneen myös baijerilaisvalmistajan tulokseen.

”Vaikka me hallitsimme siirtymisen WLTP-testisykliin jouheasti ja aikataulun mukaisesti, muutamien kilpailijoidemme aikaansaama hintasota vaikutti meidänkin tuottavuuteemme”, Peter totesi. Talousjohtajan mukaan BMW jopa leikkasi tuotantoaan ettei valaisi bensaa hintasodan liekkeihin.

BMW:n erilaisten sähköistettyjen autojen arkkitehtuuri pohjautuu joustavaan modulaariseen järjestelmään. Viidennen sukupolven modulaarinen järjestelmä soveltuu hyvin erilaisiin voimalinjaratkaisuihin.

Kuluvana vuonna BMW Group odottaa edelleen kasvavasta tuotannosta huolimatta tuloksensa olevan merkittävästi vuotta 2018 heikompi mutta Nicolas Peter kertoi, että 8–10 prosenttia tulee säilymään liikevoittotavoitteena vuoden 2019 jälkeen. ”Voimme olla autoteollisuuden kärjessä myös vuonna 2020”, hän lisäsi. 

Liikkumispalvelujen tuottajaksi

BMW Group on keskellä historiansa suurinta mallioffensiivia. Se investoi miljardeja uusiin tuotteisiin, digitalisaatioon, e-mobilityyn, autonomiseen ajamiseen ja liikkumispalvelujen seuraaviin strategisiin askeliin.

Pääjohtaja Harald Krüger totesi pressikonferenssissa pitämässään puheessaan, että BMW on muuttumassa autonvalmistajasta liikkumispalvelujen tuottajaksi ja tähtää jatkossa premium-liikkumisen johtavaksi tekniikkayhtiöksi.

BMW Groupin pääjohtaja Harald Krüger asettautui kuvaajien toivomuksesta kuvattavaksi vuonna 2021 markkinoille tulevan iNEXTin viereen. ”Niin kuin jokainen sähköautolla ajanut voi kertoa: e-mobility on hauskaa”, Krüger totesi puheessaan.

Samalla konserni on tehnyt historiansa suurimmat panostukset uuteen tekniikkaan ja toiminnan kehittämiseen – varsinkin autojen sähköistymiseen. BMW:n strategiana on rakentaa joustavia alustoja kaikille energialähteille: polttomoottoreille, hybrideille ja täyssähköautoille.

Konkreettisena esimerkkinä tästä ”yksi malli – kolme voimalinjaa” lähtökohdasta konferenssissa nostettiin esiin BMW X3, jota jatkossa tarjotaan asiakkaille sekä polttomoottoriautona, xDrive 30e – plug-in-hybridinä että iX3-täyssähköautona.

”Yhden teknologian valitseminen ei ole oikea tie, pitää olla avoin myös polttomoottoreille”, Krüger tähdensi toimittajien kysymyksiin vastailleessaan ja muistutti, että dieseleiden myynti on laskevien lukujen jälkeen stabilisoitunut.

BMW on mukana myös Toyotan tekemässä vetykäyttöisten polttokennoautojen kehitystyössä. ”Vuonna 2025 polttokennoteknologia voi olla tuotantokustannuksiltaan kilpailukykyinen”, kehitysjohtaja Klaus Frölich ennusti. 

iNEXT viitoittaa tietä

Krüger korosti kokoussalissa seisoneen iNEXT-mallin merkitystä: ”Se on meille teknologinen carrier, joka avaa kokonaan uuden luvun BMW:n tarinassa: täysi verkottuneisuus, futuristiset sisätilat, 600 kilometrin toimintasäde sähköllä niin lyhyillä kuin pitkillä matkoilla ja kolmostason autonominen ajaminen, minkä lisäksi iNEXT toimii testipetinä nelos- ja viitostasoille.”

BMW:n eri voimanlähteille sopivista alustoista poiketen iNEXT tulee markkinoille vain täyssähköautona, ei polttomoottorilla eikä hybridinä.

Vuodesta 2016 BMW on edistynyt merkittävästi autonomisen ajamisen kehittämisessä, ja yhtiön Münchenin lähistöllä toimiva Autonomous Driving Campus pyörii nyt täydellä teholla.

Autonomisesti liikkuvien autojen kehittäminen vaatii mielettömän kokoisia tietovarastoja. BMW Groupilla on yksi Euroopan laajimmista datakeskuksista: vuonna 2025 sen varastointikapasiteetti tulee olemaan 500 petabittiä eli 500 000 terabittiä.

Akkuosaaminen itsellä

Kehitysjohtaja Klaus Frölich painotti, että uudet päästörajoitukset tullaan saavuttamaan vain kuluttajakäyttäytymisen muutoksilla ja infrastruktuurin kehittämisellä – autonvalmistajien toimet eivät yksin riitä.

BMW Group on tehnyt akkumoduulien kehitystyötä yhtiön sisällä ja tuottanut niitä vuodesta 2008 lähtien.

BMW:llä tutkitaan ja kehitetään akkuteknologiaa kemiasta ja raaka-aineista lähtien koko matkalta tuotantoon asti. Uusin vaihe oman kennoihin liittyvän osaamisen kehittämisessä on tulevana kesänä Münchenissä avattava BMW Group Cell Competence Centre.

”Haluamme olla kilpailukykyisiä koko tuotantoketjussa. Olemme partneri akkukennojen tuotannossa ja siihen tarvitaan akkutuottaja, jonka kanssa tehdä kehitystyötä, mutta osaamista pitää olla omassakin talossa, jotta pystyy olemaan luotettava kumppani akkutuottajalle. Kehitysyhteistyön ohellahan BMW on iso asiakas akkuteollisuudelle”, Frölich totesi.

Tekniikan muutoessa Kiinasta tulee entistä tärkeämpi alihankintamarkkina. Konferenssissa kävi selväksi, että vaikka BMW:n tehtaalla Dingolfingissä rakennetaan akkujärjestelmiä, niiden osia ei Euroopassa ole edes tarjolla vaan ne täytyy hankkia Aasiasta.

Kiina on BMW:lle muutenkin vahva sähköllä liikkumisen ajuri. Uusi yhteisyritys kiinalaisen Great Wallin kanssa tulee rakentamaan Minin täyssähköversiota ja sähkökäyttöisen iX3:n valmistus alkaa vuonna 2020 Shenyangissa Kiinassa, mistä sitä tullaan viemään eri puolille maailmaa.

BMW Groupin tuotanto laajenee myös Amerikan mantereella, kun konserni investoi lisää Spartanburgin tehtaaseen USA:ssa ja avaa heinäkuussa uuden tehtaan Meksikossa. 

Ladattavien autojen vuosi

Niin Krüger kuin muutkin johtajat korostivat pressikonferenssissa, että BMW Group on ladattavissa autoissa – täyssähköautot ja plug-in-hybridit – Euroopan johtava merkki. Se myi suunnitelmiensa mukaisesti viime vuonna yli 140 000 sähköistettyä autoa, mikä oli 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, ja baijerilaisvalmistajan tavoitteena on, että kuluvan vuoden loppuun mennessä liikenteessä on puoli miljoonaa sen valmistamaa sähköistettyä autoa.

”Kasvun päädraiverit olivat BMW:n 5-sarjan, 2-sarjan, X1:n ja Mini Countrymanin ladattavat hybridiversiot”, talousjohtaja Nicolas Peter totesi.

Kuluva vuosi on BMW:lle ladattavien hybridien vuosi. Uudet plug-in-hybridit täydentävät 3-sarjan, X3- ja X5-mallien sekä 7-sarjan mallistoja. Neljännen polven akut ja sähköiset voimalinjat kasvattavat ladattavien mallien toimintasädettä jopa 80 kilometriin asti. Uutuuksia täydentävät 2- ja 5-sarjan plug-in-hybridien päivitykset.

BMW:n täyssähköautojen valikoima puolestaan täydentyy vähintään kymmenellä mallilla vuoden 2020 loppuun mennessä. Tänä vuonna lanseerattavaa täyssähköistä Miniä seuraa ensi vuonna iX3, jossa viidennen sukupolven sähköinen voimalinja nähdään ensi kertaa, sekä i4 ja iNEXT vuonna 2021. 

Ei enää viittä dieseliä

Polttomoottoriautojen puolella BMW:n mallisto on uudistunut luksusluokassa 7-sarjan facelifitillä, 8-sarjan coupélla ja convertiblellä sekä X7-katumaasturilla. Pieneen päähän tulee uusi 1-sarjan mallisto ensi syksynä ja uusi 2-sarjan Gran Coupé, joka täydentää kompaktia segmenttiä keväästä 2020 lähtien.

Samaan aikaan uusien mallien kanssa BMW haluaa talousjohtaja Nicolas Peterin mukaan vähentää monimutkaisuutta tuotannossaan. Vuodesta 2021 lähtien jopa puolet voimalinjavaihtoehdoista tulee häviämään entistä hienostuneempiin ja joustavampiin ajoneuvoarkkitehtuureihin siirryttäessä.

”Me jatkamme dieselien tarjoamista, mutta siihen ei tarvita viittä eri dieselmoottoria”, hän totesi esimerkiksi. Mallistoakin tullaan karsimaan, esimerkiksi 3-sarjan GT-malli ei tule saamaan seuraajaa.

Samaan aikaan BMW Groupissa ollaan lyhentämässä uusien mallien kehittämiseen tarvittavaa aikaa 30 prosentilla ja optimoimassa niin rakenteita kuin prosessejakin.

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti